Holandská značka PrimaLuna už stihla udělat pořádně hluboký zářez v myslích vyznavačů věrné reprodukce zvuku, především jako dostupná a přitom zvukově hodně dobrá alternativa takzvaně „tradičních" značek. Dosud tu ale vlastně byly jen dvě řady - buď dostupná ProLogue, která měla ovšem několik omezení, hlavně v oblasti uživatelského komfortu a pak DiaLogue, která už zahrnuje přístroje velmi dospělé. A nyní, nyní přichází řada ProLogue Premium, která je jakýmsi mezičlánkem mezi řadou základní a řadou high-endovou, ovšem jak svou cenou, tak svým pojetím i konstrukcí má mnohem více společného s linií DiaLogue.

Dle slov konstruktéra je ProLogue Premium vlastně jen zapracováním přání a požadavků zákazníků, nicméně za sebe mohu říct, že v momentální situaci jsou tu vlastně dvě téměř totožné modelové řady a jediné, co z toho lze vyvodit je fakt, že DiaLogue brzy projde také inovací, aby se více diferencovala. Nebo je Herman van den Dungen špatný obchodník, což dle mých zkušeností pravda rozhodně není.

ProLogue Premium je klasickým integrovaným elektronkovým zesilovačem, schopným díky velmi povedenému nápadu s Adaptive AutoBias systémem využívat jak elektronky KT88, tak také EL34 - stačí prostě a jednoduše přecvaknout spínač na pravé straně zesilovače a celý systém se přizpůsobí kýženému typu. A aby toho nebylo málo, všemožné ochrany a promyšlená řešení usnadňují život s PrimaLunou natolik, že není problém využívat třeba v jednom kanály ty a ve druhém ony elektronky - krom vizuální neatraktivnosti a praktické nesmyslnosti tohoto řešení to prostě hraje, což je skutečně obdivuhodné. Bonusem je také to, že ProLogue Premium využívá transformátory, klíčovou to část pro kvalitu přednesu, mající základ v těch z DiaLogue série. To není jediné, co se z této vyšší řady ocitlo v modelu Premium - přibyl také dálkový ovladač v podobě tenké, kovové „tužky" a vstup HT, neboli průchozí obvody, které vynechají ze signálové cesty předzesilovač a umožní tak použít ProLogue Premium jako koncový silič v sestavě domácího kina.

Milé od Marka Kohúta bylo také to, že do zásilky směr Praha krom standardních PrimaLuna elektronek typu EL34 i KT88 přihodil také skutečně špičkové EAT KT88 Diamond, které sice zesilovač opravdu výrazně prodraží, ale i výrazně kvalitativně posunou. Dokonce můžete elektronky libovolně měnit a kombinovat, protože každá elektronka má široký rozsah impedancí, kterými může být zatěžována. V každém pracovním bodě elektronky jsou kompromisy a vztahy s jinými parametry - hodnota maximálního výkonu nekoresponduje s minimálním zkreslením, do úvahy se bere i zisk elektronky. Parametry elektronek KT88 a EL34 se v určitém rozsahu překrývají a proto není problém využívat je v jednom zesilovači, vybaveném Adaptive AutoBias obvodem, navíc s výstupními transformátory přizpůsobenými právě pro toto "překryvné" pásmo.

Integrovaný elektronkový zesilovač využívá ve své konstrukci čtyř elektronek 12AU7 a čtyř EL34 (35 Wattů) / KT88 (40 Wattů), které pro dlouhodobý provoz uchovává využítím řešení soft-start. Celkové výrobní provedení je vynikající, ať už hovoříme o pevných konektorech, které jsou evidentně kopií kvalit WBT (což je pro koncového uživatele dobře) a u reproterminálů poskytují extra výstup pro čtyřohmovou i osmiohmovou zátěž, o pětivrstvém laku na pevné skříni o váze přes 20 kg nebo o ručně letovanou point-to-point vnitřní kabeláž. Na první pohled si zesilovače PL s ničím dalším nespletete, protože ač na nich vlastně není žádný zásadní výtvarný prvek, jednoduchý a lehce „krabicovitý" vzhled má své příjemné vizuální kouzlo už od pohledu působí solidně.

Co se týká funkční výbavy, zmíněn byl už obvod umožňující integrovat PrimaLunu do systému domácího kina, mimo to jsou tu pak ještě čtyři zcela standardní linkové vstupy a již také zmíněná schopnost fungovat zcela automaticky s oběma typy podporovaných lamp. Inovací oproti základní řadě je také sestava čtyř ochranných obvodů, které zvyšují jak komfort, tak bezpečnost provozu. BTI je souhrnný název systému maličkých diod, které se rozsvítí před každou elektronkou v případě, že se tato porouchá. PTP pak chrání napájecí transformátor, mající na starosti kontrolu přehřátí této části zesilovače. OTP pak zase ochraňuje transformátory výstupní pro případ chyby uživatele nebo masivního selhání elektronek. +B relé pak pracuje ve spolupráci s předchozím obvodovým řešením a ochraňuje konstrukci proti problémům při „odchodu" některé z „flašek". V souhrnu prostě téměř není možné chybou či technologickým selháním zesilovač poškodit, což je jistě přidaná hodnota nenápadná, ale pro běžného uživatele vítaná.

PrimaLunu ProLogue Premium jsem testoval většinu času s reprosoustavami Quadral Montan VIII, KEF C7, Tannoy Autograph Mini a Harbeth Monitor 30, jako zdroj signálu se vystřídaly Myryad Z114, Arcam FMJ CD37 a Marantz KI Pearl SACD přehrávač. Alternativním zesilovačím prvkem se pak staly buď Myryad Z142, Marantz KI Pearl integrovaný zesilovač nebo Arcam FMJ A38. Za kabeláž sloužil KrautWire Awakening, Neyton Frankfurt LS či Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 jakožto kabely silové, jako signálové pak KrautWire Guru S, Neyton Nuernberg NF či Monster M1000i. PrimaLuna byla prostě testována poměrně dost dlouho a poměrně dost intenzivně.

Výhodou oproti jiným elektronkovým konstrukcím je rychlost startu tohoto zesilovače - adaptivní AutoBias elektronky jemně zapne, správně nažhaví, nastaví všechny parametry a do šedesáti sekund můžete hrát, což indikuje rozžhnutí zelené LED diody na čelním panelu a roztomilé „lampové" lupnutí (nikoliv z reprosoustav!).

Jako první jsem do playlistu zařadil patrně nejlepší desku U2 „The Joshua Tree". Zajímavé bylo sledovat i na elektrifikované hudbě, jak velký je rozdíl ve zvukovém podání jednotlivých elektronek - zatímco EL34 jsou prostě trochu sušší a subjektivně „méně lampové", tenčí, tak KT88 dodají plnější základ a pocit větší živosti, ovšem pocitově ne tak prokreslený - nicméně rozdíly jsou v zásadě pouze na úrovni osobních preferencní a nuanců tak malých, že nelze říct, že by jedna či druhá varianta byla lepší. Zato po výměně elektronek za EAT KT88 Diamond a jejich prohřátí to říct jednoznačně lze. Naráz je prostě celý zvuk dospělejší, uvolněnější a přitom dynamičtější a dostává se do kategorií, kterým už namísto „vstupní brána high-endu" můžeme říkat „plnohodnotný high-end", však se do těch vod přehoupne i cenovka. Ovšem právě u „Bullet the blue sky" z tohoto alba jsem narazil na jeden z velmi mála, ne-li jediný praktický problém PrimaLuny a tím je přecitlivělá regulace hlasitosti, respektive v určitém okamžiku příliš strmá - trochu obtížnějši se na PL ProLogue Premium trefuje území, které bych za sebe nazval středně hlasitý poslech (tichý si vyladíte zcela dokonale, hlasitý pak také).

Mimochodem, výměna „standardních" elektronek za EAT má také za následek zkonkrétnění a objemové přidání basové složky, asi jako kdybyste poněkud přitlačili na nějaké pásmové korekci (která tu ovšem chybí). To zpřesnění a větší prokreslení jsem nejintenzivněji vnímal na desce „One to One" Raye Drummonda a Billa Mayse, kde spolupracují jen kontrabas a klavír. Přesněji definovaná velikost těla kontrabasu, jasné oddělení tónů i přirozeněji podané transienty klaívru, to vše dává oprávnění vysoké cenovce EAT KT88, nicméně i v „obyčejné" konfiguraci je PrimaLuna skoro stejně dobrá jako řada DiaLogue. Po pravdě, ty drobné odlišnosti ve prospěch vyšší řady bych si dovolil přisoudit pouze lepším výstupním transformátorům.

Pokud bych měl jedním dvěma slovy charakterizovat PL PL Premium, byla by to „vřelá muzikálnost". Jarretův „The Köln Concert" je beze vší pochybnosti elektronkově jemný, vyvedený v teplých barvách, přesto dostatečně pevný a přesný, ProLogue Premium umí přenést ambienci nahrávky, slyšíte drobné detaily z publika na pozadí, Jarretovo mumlání, vše příjemné, nenásilné a i když se místy může zdát, že PrimaLuna postrádá razanci, spíše zbytečně netlačí na pilu a dává přednost pohodovosti poslechu před čímkoliv jiným, ovšem snad i proto potřebuje uvolněného posluchače, který netouží po tom nechat se deset dvacet minut za den chytit efektním zvukem, ale má za cíl poslouchat hudbu a nic neřešit.

PrimaLuna ProLogue Premium umí zvládnout i komplexní hudební pasáže, které najdeme třeba na disku Dvořákovy „Stabat Mater" pod taktovkou Rafaela Kubelíka na labelu Deutsche Grammophon. PrimaLuna udrží kontrolu nad nahrávkou, i když v oněch složitých částech nemá tolik detailu jako třeba zmiňovaný Marantz Pearl, zvuk je spojitý, plný a je prostě radost ho poslouchat, hudba přirozeně plyne a trávit čas poslechem se stává radostí. Občas je sice cítit, že při vyšší hlasitosti v těch nejtěžších pasážích přeci jen výkon trochu schází, ale to je problém u mnoha a mnoha elektronek.

PrimaLuna ProLogue Premium je výborný zesilovač. A ještě lepší je, když jej osadíte elektronkami EAT KT88 Diamond. Ano, mohli bychom tu psát celé hodiny o tom, co vlastně všechno PrimaLuna umí, zvládá, dokáže a přenese, ale je toho prostě příliš, než aby se to dalo všechno korektně zmapovat v jednom textu - tato PrimaLuna nabízí možnost trávit dlouhé dny, týdny a měsíce hledáním optimálního nastavení, optimálních kombinací a té největší radosti z poslechu, ale stejně tak nabízí možnost jednou zesilovač zapojit přesně tak jak zakoupíte a prostě s ním jen bez stresu a bez problémů žít a poslouchat hudbu, aniž by zbytečnou pozornost strhával zvuk. ProLogue Premium totiž stojí hlavně na tom, že zvuk je pouze prostředníkem hudby a umožní vám poslouchat dlouho a dlouho a dlouho a dlouho.......dokud jen sami budete chtít mít radost z poslechu.

Kč 49 990,- (Navrátil Audio) / EUR 1900 (Kohut audio)

EUR 980 za elektronky EAT KT88 Diamond

--- --- --- --- ---

KLADY

+ s elektronkami EAT se jedná o vstup mezi skutečný, pohodový elektronkový high-end

+ i s „flaškami" PrimaLuna se jedná o velmi dobrý, zábavný a neúnavný zesilovač

+ výrobní provedení

+ možnost „hrát" si s elektronkami

+ naprostá „uživatelivzdornost" - není v zásadě možné si zesilovač poškodit či zničit

ZÁPORY

- cena momentálně loví v revíru vyšší řady DiaLogue

- přliš strmá regulace hlasitosti

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Navrátil Audio

http://www.navratilaudio.cz / - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 737 821 360

---

Kohut Audio

http://www.kohutaudio.sk/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+421 0905 642 156

---

Ketos - dodavatel elektronek EAT

http://www.ketos.sk/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+421 2 44 45 88 49

Image Audio |  4CE Distribution, s.r.o.

200 300 xavian quarta

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4] / [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

AV Integra - akce Peníze zpět 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Bowers Wilkins Formation 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio