2018 02 28 TST MBL C51 1

Němečtí MBL se základnou poblíž Berlína načínají na světě už čtvrtou dekádu své existence a rozhodně nejznámější jsou pro své extravagantní omnipolární reprosoustavy s měniči ve tvaru vajíček, složenými z řady kovových pásků. Byli také známi svou opravdu nekompromisní cenovou politikou u vyšších řad - byť s ohledem na absurdní cenový ohňostroj posledních let se i tam začínají jevit jako poměrně racionální. Pointou výrobního programu MBL je ale to, že nabízí kompletní systémy, tedy i elektroniku všeho druhu.

Možná není na úvod špatné zmínit i to, že katalog firmy se dělí do tří "pater", do série Reference Line s okázalými řešeními co do vizuální podoby i počtu komponentů, do Noble Line pro dejme tomu náročné high-endové konzumenty, kteří ale nepovažují investici osmimístné částky do hi-fi za běžnou kratochvíli a do Corona Line, řekněme designové či bez jakkoliv pejorativního přídechu lifestylové série produktů.

V nabídce této řady je krom CD přehrávače také předzesilovač, monofonní i stereofonní koncový stupeň a hlavně - z toho lifestylového pohledu - zesilovač integrovaný, nesoucí označení C51.

2018 02 28 TST MBL C51 2

Opticky poznáte příslušnost C51 do rodiny berlínské firmy jednoduše - ono skoro nic na světě nevypadá tak "jinak" jako právě MBL, byť C51 nabízí typické firemní vizuální postupy v poněkud "změkčené" verzi. Tělo zesilovače je fortelně vyrobené, byť svých poctivých 23 kg relativně umně skrývá v zaoblených hranách nebo vypouklé horní ploše. Přestože ale působí menší, udělejte si místo - s šířkou 45 cm, výškou 14,5 cm a hloubkou 44,5 cm pořád patří ke spíše větším komponentům.

Z každého kousku bílého těla s chromovaným středním pruhem přes téměř celou "kapotu" je ale zesilovač pojatý hodně minimalisticky. Vlastně jen centrální regulátor hlasitosti a displej nad ním, oboje v chromované ploše, poutají nějakou pozornost. Jinak je C51 překvapivě nenápadným strojem. Chybí vlastně i popis pětice maličkých tlačítek u horní hrany čelního panelu, jelikož jej zobrazuje celkově výborně čitelný displej s velmi jemnou kresbou.

2018 02 28 TST MBL C51 3

Zadní stěna pak nabízí pohled ne na ohromné, ale jistě dostačující množství konektorů z čistě analogové říše. Úplně vlevo je jeden pár symetrických XLR, vedle něj pět párů nesymetrických RCA, byť jeden patří přímému vstupu do koncových stupňů pro případ integrace s nějakým procesorem, ať už z domácího kina nebo třeba elektronickou korekcí domácí akustiky.

Najdete tu i dvě sady cinchů výstupních - je tu linkový výstup a variabilní výstup. Reproduktorové terminály jsou tu v klasickém počtu dvou párů. Zbytek konektorového pole tvoří napájecí zásuvka, konektory Smartlink pro komunikaci mezi přístroji MBL a je tu ještě šachta pro paměti s aktualizací softwarového vybavení přístroje, bylo-li by někdy potřebné.

2018 02 28 TST MBL C51 4

Na fotografiích vidíte u XLR vstupů ještě jeden zaslepený pár otvorů - lze sem instalovat příplatkový další symetrický vstup nebo cinchové vstupy phono modulu. Zajímavý je pak ještě zemnící kolík, který právě v tu chvíli přijde vhod.

Pohled dovnitř ukáže organizovaný a bohatě zaplněný prostor. V levé části je pečlivě zapouzdřený toroid, vpravo bohatá baterie filtračních kondenzátorů, v zadní části spatříte desku plošných spojů osazenou kompletně diskrétními součástkami. V této části je také modul regulace hlasitosti - motorizovaný knob vpředu otáčí tyčí jdoucí i srze chladiče téměř celou hloubkou přístroje právě až do tohoto modulu.

2018 02 28 TST MBL C51 5

Co je ale zásadní informace, to je to, že C51 má lineární napájecí zdroj s několikanásobnou regulací a spínané koncové stupně v řešení LASA (Linear Analog Switching Amplifier). Firma říká, že oproti běžné třídě D nekolísá výkon v závislosti na zátěži, stejně jako se zkreslení a další parametry nemění napříč frekvenčním spektrem.

Zesilovač MBL C51 dává solidních 180 Wattů do 8 ohm (respektive 300 Wattů do 4 ohm), umí také nakrmit i hladové reprosoustavy se špičkovým výstupním proudem 20 Ampér a napětím 62 V, zisk činí solidních 26 dB. Výtečná je i hodnota odstupu signálu a šumu 122 dB při plném výkonu do 4 ohm. Frekvenční odezva činí 10 - 45 000 Hz. Hodnota THD+N 0,01% je spíše standardní, stejně jako tlumící faktor 100 nebo separace kanálů 90 dB na 1 kHz.

2018 02 28 TST MBL C51 6

MBL C51 jsme poslouchali ve studiu HIFI CZ primárně s CD přehrávačem MBL C31, ale také s Teac NR-7CD, se kterým jsme i srovnávali, podobně jako s Magnat RV-4 nebo starším MBL 7008. Poslouchalo se přes QAcoustic Concept 500, Magnat Humidor, NHT SuperZero 2.1 nebo SuperOne 2.1 a další, napájení řešila lišta Qonduit MDH6 od QED. Použité kabely byly primárně od WireWorld - Gold Eclipse 6, Silver Eclipse XLR nebo Stratus či Electra 5.

Na to, že jde o integrovaný zesilovač spíše lifestyle ražení (byť hodně vysoké lifestyle třídy), zvládl mohutnou basovou linku v "How deep is your love" ve verzi od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) s překvapivou jistotou. Je to zvuk hodně rychlý, hodně konkrétní, kontrabas pulsuje a tóny mají výtečnou definici, je ho navíc objemově celkem hodně. Líbil se nám také důraz a celková verva, s jakou se elektronika do hlubokých tónů pouští. Navíc nemáte pocit, že by šlo o technický digitál, naopak je to velmi neutrální, velmi přirozený zvuk.

2018 02 28 TST MBL C51 7

Podobně je tomu i u hlasu Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641), kdy zesilovač zvládl skvěle "prodat" její energii i ten pocit, že se do zpěvu řádně pokládá. C51 hraje s precizní neutralitou, aniž by to znamenalo technický chlad nebo odstup, takže přednes je transparentní a "snadný" - slovům je snadno rozumět, všechno je poskládané smysluplně a přirozeně, máte pocit, že všechno je jednoduché a normální, zvuk ani netlačí na pilu, ani není příliš klidný, má všeho právě tak akorát.

Za jeden z benefitů "digitálu" se považuje rychlost - a právě rychlost je rozhodně vlastní i C51. Prokreslením všech těch cinkátek, ťukátek, chrastítek, chřestítek a mnoha dalších strunných a perkusních nástrojů ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) si vás rozhodně získá. Stroj už patří do kategorie, v níž se zvuk elegantně, samozřejmě a přehledně poskládá, jednotlivé vrstvy jsou snadno čitelné. Každé ťuknutí doslova vybuchne kovovým jasem a zvolna doznívá, nepřekryté jakýmkoliv dalším zvukem. Zesilovač je také velmi přiměřený a realistický co do objemu nebo energie - jakýsi ideál neutrality je tu hodně blízko.

2018 02 28 TST MBL C51 12

Nemalý výkon C51 a autoritativní kontrola, kterou zesilovač nabízí, zvládají solidně odprezentovat i dynamicky mohutnou "O Fortuna" Carla Orffa (Riccardo Chailly + RSO Berlin | "Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2). Jsou zajisté i energičtější stroje, jsou objemnější a najdete rozhodně i zvuk důraznější, ale v rámci své třídy umí MBL dynamiku skladby předat v klidu, s jistotou a bez pocitu zahlcení v praxi při jakékoliv hlasitosti. Navíc tak činí s jistou porcí elegantního nadhledu, takže hudba opět vyniká tím, jak je netlačená, jak přirozeně plyne a přesto když přijde úder do tympánu na vrcholu skladby, je to rána jako z děla, je to pevné a konkrétní a na integrovaný zesilovač rozhodně vynikající.

MBL C51 nabízí celkově zorganizovaný, nenásilný zvuk, byť z hájemství všeobecné neutrálnosti vykračuje možná o krůček směrem k analytičnosti. Pokud se však rádi zabýváte jemnůstkami a detaily, tak právě to je zajímavé - navíc C51 netlačí na pilu, není to umělé zdůraznění, jen prostě výtečné zaostření a prokreslení v transparentním přednesu. I mnohovrstvá "Pharaoh´s Dance" Milese Davise ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) byla nekomplikovaně odprezentovaná, čistá a ťuknutí tam, cinknutí támhle nebo všechny ty další jemné zvuky mají své místo, vše je zakotvené v prostoru i čase a vlastně je to celé velice příjemně "normální". Opět je dobré říct, že na dvousetitisícový integráč je to výtečný výsledek.

2018 02 28 TST MBL C51 17

Prostor hudební scény ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byl pevný jako skála, jistota prezentace v pravolevém i předozadním směru je vynikající, je to brilantně vzdušné, transparentní a jednotliví muzikanti jsou pečlivě lokalizovaní. Není to ještě úplně holografické, ale v kontextu dané třídy to je i tak vysoký standard a dokud se nepotkáte s něčím poměrně výrazně dražším, nebudete cítit potřebu chtít víc.

Co jsme ocenili na MBL C51 nejvíc, to je nevtíravost, s jakou je jeho zvuk "normální" po všech stránkách. Cashova "Like a soldier" ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) nebyla ani muzikální, ani analytická (byť tímto směrem je C51 o dýchnutí blíž), ani příliš důrazně zaostřená, ani příliš uvolněná, ani příliš dravá a syrová, ani příliš uhlazená. Všechno drží pohromadě, kytara je jasná a kovové struny mají kýžený jadrný charakter, typický hlas má v sobě ty dlouhé dekády života, které z něj sálají a je mu snadno rozumět, je to autentické a přitom ne únavné nebo technicistní.

2018 02 28 TST MBL C51 15

Integrovaný zesilovač MBL C51 je velmi solidním zástupcem dané třídy, jehož jedinou reálnou slabinou může být poněkud příliš konzervativní konektivita, kterou však alespoň můžete do současných standardů s požadavky na digitální vstupy posunout zakoupením vhodného modulu. Uhlazená vnější podoba zesilovače je možná netypická (nebo chcete-li typická pro MBL), ale v reálu vypadá velmi přitažlivě díky minimalistickým křivkám a celkové moderní jednoduchosti. Co je ovšem nejlepší, to je naprosto neutrální zvukové podání - ani chladné, ani vřelé, ani rozvolněné, ani dravé, ani příliš opulentní, ani příliš strohé. Je to jednoduše naprosto normální, naprosto neutrální zvuk, který si na nic nehraje, má dost síly, má dobré rozlišení, má tah na branku a energii a všechny ingredience jsou v harmonickém poměru, který jednoduše řečeno funguje a můžete poslouchat nekonečně dlouho. A máte-li strach, že je to "digitál", tak nemějte - bez popisku v manuálu byste na to zajisté ani nepřišli...

Kč 215 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ elegantní vzhled

+ neutrální, kontrolovaný přednes

+ na integráč svižný a dynamický přednes

+ možnosti rozšíření o další moduly apod.

+ pokud si to nepřečtete v manuálu, neřekli byste, že je to "digitál"

ZÁPORY

- alespoň jeden digitální vstup by se v dnešní době bez příplatku mohl obejít

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha