2019 02 28 TST Melco N1A 1

Značka Melco patří na trhu mezi relativní nováčky - koneckonců, vznikla teprve v roce 2016. Staví na základech projektu své mateřské firmy Buffalo Inc., specialisty na výrobu počítačových komponentů s důrazem na síťové prvky, která ještě o další dva roky nazpět započala s vývojem datového síťového úložiště s audiofilskými ambicemi. Dnes je v katalogu japonské značky několik různých řešení pro ty, kteří hledají server, z nějž by svá cenná audio data mohli přehrávat co nejlepším způsobem.

Model N1A/2 je jedním z těch dostupnějších firemních řešení a paradoxně fyzicky větším - má totiž formu "plného" komponentu s šířkou 43,6 cm, hloubkou 35,2 cm a výškou pouhých 7 cm včetně nožiček. Váha 7 kg je celkem výrazná, vezmeme-li v potaz, že jde "pouze" o zdroj signálu.

Při pohledu zepředu je dominantou obdélníkový OLED displej (zvolený pro minimální rušení), kde se díky pěkně čitelným, byť nevelkým znakům dozvíte vše potřebné o aktuálním provozním stavu přístroje, stejně jako můžete přes toto rozhraní a čtveřici nevelkých tlačítek po pravé straně ovládat všechny aspekty přehrávání. Po levé straně je USB port pro připojení paměti s daty a ještě o kousek dále velké spínací tlačítko - start serveru je relativně svižný, vezmeme-li v potaz, že uvnitř je vlastně počítač se vším všudy.

2019 02 28 TST Melco N1A 4

Trochu překvapující pak pro někoho může být pohled zezadu - je tu napájecí zásuvka (výrobce se chlubí tím, že věnoval velkou péči uzemnění a filtraci napájecích nečistot; napájecí zdroj s velkou bankou filtračních kondenzátorů splňuje medicinální standardy), jinak je ale konektivita mírně atypická. Jsou tu dva ethernetové porty, jeden je určen pro klasické připojení do domácí sítě (protože z N1A/2 lze streamovat jako kdyby to byl klasický NAS), druhý má označení Player a slouží pro přímé připojení streameru, čímž lze vynechat potenciálně rušivé prvky jako síťové přepínače.

Dále je vzadu trojice USB portů - všechny mají standard USB 3.0 a slouží pro připojení externí mechaniky. My jsme zkoušeli mechaniku značky Buffalo, což se tak nějak nabízí, byť její "užitný" počítačový vzhled může leckoho neprávem odradit. Druhý port slouží pro připojení externího pevného disku, to pokud by vám snad kapacita vestavěných disků přestala stačit. Ve standardu jsou tu ale dva 3 TB 3,5 palcové disky (mimochodem pečlivě uložené v antivibračních kolébkách) - to je kapacita, která v drtivé většině případů stačí. Posledním ze tří standardních portů je označený jako Backup, což hovoří samo o sobě.

2019 02 28 TST Melco N1A 5

Posledním USB portem je mohutný výstup od Neutrik, který je určen pro připojení k USB D/A převodníku. To je podle výrobce preferované připojení, poskytující nejvyšší zvukovou kvalitu.

Server krom rippování vlastních disků umožňuje import souborů DSF, DFF, FLAC, WAV, ALAC, AIFF, AAC, MP3, WMA, OGG a LPCM, přehrávač zvládá stejné formáty krom čtyř posledních zmíněných. K dispozici je rozlišení až 24 bit / 384 kHz u PCM signálu a u jednobitového DSD až frekvence 11,3 MHz. Server stojí na platformě Twonky.

2019 02 28 TST Melco N1A 7

Nejpůsobivější je lehkost, s jakou se s N1A/2 žije. Import hudebních CD z mechaniky nebo datových pamětí je prakticky otázkou jednoho či dvou kliknutí, server si sám najde metadata a postará se o vzornou katalogizaci, stejně tak přehrávání je otázkou pár kliknutí do tlačítek na čelním panelu nebo několika klinutí v aplikaci.

K té snad pár slov - je dobrá, rychlá, přehledná a vlastně příjemně intuitivní. Má jediné "ale", byť pochopitelné - její layout je totiž optimalizovaný pro obrazovku tabletu (a to ještě konkrétně iPadu), takže ani na telefonu ani na počítači nepochodíte. Ale jinak je aplikace výtečná - díky tomu, že prvky zůstávají stále po ruce, je ovládání, vyhledávání hudby a vůbec celkové soužití prostě jednoduché. Až překvapivě a návykově jednoduché, upřímně řečeno.

2019 02 28 TST Melco N1A 9

Pokud by vám připadalo limitující, že firemní aplikace je k dispozici pouze na jednu platformu, lze přístroj ovládat prakticky stejně pohodlně přes aplikace třetích stran - přes UPnP protokol to zvládají na iOS 8 Player, Air Player, PlugPlayer, aplikace Linn Kinsky, Audionet nebo Arcam Music Life, na Mac OS opět software Kinsky, Bubble UPnP, PlugPlayer a Audionet, pro Android jsou to opět všechny čtyři poslední zmíněné a k nim ještě Neutron, na platformě Windows je to opět Audionet, Linn Kinsky a Bubble UPnP. Nabídka je tak široká a rázem tu žádné omezení není.

Melco N1A/2 jsme poslouchali s převodníky v Teac NT-503, OPPO UDP-205 nebo Cambride CXA80 a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Dále jsme zapojili také zesilovače Emotiva XPA-DR2, Norma Revo IPA-140 nebo zmíněný Cambridge CXA80, stejně jako reprosoustavy Harbeth Monitor 30, KEF LS50 nebo Fischer&Fischer SN-70. O použitých kabelech a dalším příslušenství více v pravém sloupci -->.

2019 02 28 TST Melco N1A 10

První porovnání bylo naprosto jednoduché - ve zcela stejném systému na konci USB kabelu vyměnit dobře nastavený notebook za Melco. A ještě k tomu jednou s Jitterbug filtrem, jednou bez. Je jedno, zda se budeme bavit o stejném souboru v Red Book standardu nebo vysokém rozlišení, Melco hraje v jednom každém případě a na úplně každém systému slyšitelně lépe, detailněji a čistěji, je přirozenější a má mnohem, mnohem nižší šum. Je to dozajista lepším napájením a optimalizací součástek, jak velký ale rozdíl právě takové "drobnosti" způsobí, tomu jen stěží uvěříte, dokud si to sami nevyzkoušíte.

Stejně tak je zřetelný rozdíl mezi narippovaným CD tak, jak ho uloží Melco přes svou mechaniku a tak, jak ho uloží počítač přes program EAC. Přestože zastánci toho, že "jedničky a nuly jsou pořád jedničky a nuly" budou pochybovat, v identickém systému hraje disk uložený jedním a druhým způsobem prostě jinak (byť ne dramaticky jinak). A opět je to Melco, které nabízí plnější a poutavější formu, ať už je to čím chce.

2019 02 28 TST Melco N1A 13

Vezměte si robustní kontrabas v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) - výsledný zvuk se velmi zřetelně liší systém od systému, převodník od převodníku (a dokonce USB kabel od USB kabelu), nicméně vždycky byl zvuk pevnější, byl konkrétnější a nástroj se zdá být více vpředu, dominantnější a lépe čitelný. Jako kdyby ze zvuku také zmizela jakákoliv stopa po nervozitě, byť jste si třeba do té doby nevšimli, že by tam nějaká stopa po ní byla. Přehrávání z Melco serveru bylo prostě lepší, realističtější a přirozenější.

Také u hlasů zpěváků z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) je patrné, že díky tiššímu pozadí jednotliví vokalisté lépe vyniknou, přibude kolem nich vzduch a zvuk má takový ten neokázale pevný, samozřejmý a bohatý charakter bez přídechu "počítačovosti", bez syntetičnosti. Oproti hraní z počítače se také zřetelně zlepšila celková otevřenost, jako kdyby se (nejen) střední pásmo nadechlo a zvětšilo. Opět to lze přisuzovat hlavně poctivě provedenému napájení, které do reprodukce nevnáší šum a tudíž nechává vyniknout nahrávku samotnou. A funguje to.

2019 02 28 TST Melco N1A 14

I u vibrafonu Garyho Burtona ve skladbě "Children´s Song" ze společné desky s Chickem Coreou ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) bylo cítit oproti přehrávání z počítače zřetelnou změnu. Přirozenější barva, skvělý, nenásilně podaný detail, zcela zmizela kousavost u dozvuku, aniž by ten ale ztratil na pronikavosti a jasnosti. Je prostě čistší a nezkreslený.

Zdá, že po všech stránkách dokáže Melco z vašich hudebních souborů dostat maximum po všech stránkách - jako kdyby při poslechu zmizel jistý pocit limitovanosti, který si vlastně ale ani do té doby pořádně neuvědomujete. Hudba z tohoto serveru je ale rozhodně živější, plnější, energičtější a jaksi výraznější po všech stránkách. Černé, tiché signálové pozadí nechává hudbu vyniknout a třeba Pomapugnacova elektronická "Eden" ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) byla důraznější, dynamičtější, více strhující a tak nějak napnutější, pružnější.

2019 02 28 TST Melco N1A 3

Při poslechu známých skladeb, třeba "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644), bylo cítit, že zvuk z počítače je jakoby akcentovanější, kdežto Melco hraje s větším klidem a méně nutkavě, netlačí na pilu a zůstává v každém okamžiku samozřejmý. Struktura skladby byla ale čitelnější než při hraní z PC, stejně jako bylo lehčí vnímat drobné nuance, všechno bylo jakoby vitálnější a otevřenější, takže se s menší okázalostí a menší nápadností dostanete k jemnějším detailům, což je mimořádně zajímavý dojem, byť chvíli trvá, než si ten rozdíl plně uvědomíte.

Možná je to tím celkovým čistším a detailnějším zvukem, možná absencí šumu v signálovém pozadí, ale faktem je, že proti PC nabízí Melco v "Ruby, My Dear" ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) zejména pocit hloubky, stejně jako přibude velikost, vzdušnost. Je to příjemně spojitá hudební scéna, přehledná a přirozená, netechnická. Je to zvuk pocitově zřetelně přirozenější a samozřejmější, jednoduše prostornější.

2019 02 28 TST Melco N1A 6

Vlastně fascinující na Melco je to, jak dobře, jak klidně a jak vlastně muzikálně si poradí s jakoukoliv hudbou, jakkoliv je to vlastně jen nástroj pro servírování jedniček a nul. Můžete hrát i pěkně nahlas a i divoká, syrová pasáž živelného zpěvu a vzedmutých nástrojových linek v "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory je prostá agrese - ano, je živá, ano, je syrová, ale přesto zůstává srozumitelná, organická a příjemná. Je to kvalita, na kterou se snadno zvyká.

Před setkáním s Melco N1A/2 se nám ani nesnilo, že by pouhý pevný disk se síťovým a USB rozhraním, de facto tedy počítač, mohl způsobit v přehrávání takhle velkou změnu v kvalitě zážitku. Je to velmi dobrý argument pro ty, kteří říkají, že dokonalé bitové kopie budou v počítačovém prostředí vždy stejné - prostě nebudou. N1A/2 nabízí čistotu, nabízí detaily, nabízí dynamiku a organičnost, stejně jako ale nabízí to, že nemá žádný dominantní vlastní charakter a že mnohem, mnohem více slyšíte vlastní převodník a zbytek systému. A navíc má japonskou preciznost výroby, takže působí odolně a důvěryhodně. Jako třešnička na dortu je tu pak ovládání - intuitivní, ať hudbu rippujete či přehráváte, komfortní, ať máte knihovnu jak chcete širokou a svižné, nekomplikované, takže se k hudbě dostanete stejně rychle nebo i rychleji, než přes rozhraní počítače. Melco N1A/2 je relativně drahý server, ale pokud je "počítačové" audio vaším zdrojem signálu a máte dobrý USB D/A převodník (ale třeba i jen pokud chcete streamovat, byť dominantní rozdíly jsou skutečně slyšitelné právě po USB), jen stěží si můžete domů posadit zajímavější řešení. Je návykově dobré a rozdíl je naprosto zřetelně slyšitelný i na dostupných komponentech a s rostoucí kvalitou systému se jen zvýrazňuje. NA1/2 je skvělý a upřímně překvapivý komponent, jehož vliv byste si měli "osahat" na vlastní uši.

Kč 71 110,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v přímém porovnání s USB výstupem běžného PC diametrálně lepší kvalita

+ pohodlné rippování

+ snadné přehrávání

+ možnost přizpůsobení výstupních parametrů USB portu

+ celkově až překvapující a návykový komfort soužití

ZÁPORY

- omezení čistě na USB sice dává smysl, ale je trošku limitující

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio Studio | www.superhifi.cz 

Výprodej hi-fi

200 180 hificz

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio