Kalifornská společnost Audeze vtrhla do světa sluchátek relativně nedávno, ale už bezpečně zakotvila v high endových vodách vedle jmen jako Sennheiser, Grado, Ultrasone či beyerdynamic, i když vlastně blíže ultra high endu typu STAX a vlastně nově i OPPO. Jen velmi málo značek se totiž nebojí říct si za svá sluchátka sumu, kterou leckterý posluchač dá za celý svůj systém. Audeze k nim však patří a soudě podle dosavadního raketového růstu portfolia i popularity na to má nárok.

Nejnovějším modelem ve výrobním programu jsou pak sluchátka LCD-X (vlastně ne – novější jsou ještě LCD-XC, ale to je vlastně jen uzavřená verze týchž). Patří přesně doprostřed katalogu firmy, ale na první pohled jsou rozdíly mezi pěticí dostupných modelů jen minimální. Produkci značky Audeze poznáte podle masivních mušlí, které se díky nestejně tlusté výplni náušníků trochu vytáčí směrem kupředu (aby měniče vyzařovaly směrem k uchu pod jiným, než pravým úhlem). Jak jsou mušle robustní, tak subtilně vedle nich působí hlavový most, skrz jehož koncovky prochází tenoučké „tyčky" se zářezy, které působí zajímavým estetickým dojmem a i přes jejich nemalou váhu pečlivě fixují zvolenou polohu mušlí. Pokud by vašemu tvaru a rozměru lebky snad náhodou relativně málo poloh nevyhovovalo, lze objednat zhruba ještě o polovinu delší variantu.

Sluchátka jako celek působí velmi hodnotně, jsou i přes místy až technicistní jednoduchost opravdu pěkné. Oko poprvé rozhodně spočine na již zmiňovaných mušlích – z vnější strany najdete průzvučnou kovovou mřížku se stylizovaným písmenem „A", která napovídá, že jde o sluchátka s otevřenou koncepcí. Na spodní straně hliníkových mušlí najdete robustní kovové mini-XLR konektory se čtyřmi piny. Pokud by vám tak nestačil dodávaný 2,5 metrový kabel (vlastně jeden ze dvou – v pěkném kufříku se sluchátky dostanete zakončení 6,3 mm jackem i XLR konektorem), máte na výběr množství na trhu dostupných kabelů.

Vnitřní stranu mušlí lemují opravdu robustní náušníky s asymetrickou tloušťkou, jak už bylo řečeno. Uvnitř je relativně malý otvor na ucho, alespoň v poměru k celé mušli. Náušníky jsou hlavně poměrně vysoké a po nasazení tak vytváří poměrně velký prostor mezi uchem a měničem. Pokud patříte mezi ekologicky smýšlející, můžete si místo provedení z jemné jehněčí kůže (která je i na týlním mostě) vybrat ještě semišové mikrovlákno. Když jsme u týlního mostu – ten je až neuvěřitelně tenký a nemít sluchátka dlouhé hodiny na hlavně, jen těžko bychom uvěřili, že může být pohodlný. Ale on je, dokonce velmi pohodlný, byť nijak bohatě polstrovaný. I mohutných 600 gramů LCD-X dokáže spolu s náušníky příjemně rozložit po hlavě a není problém míst sluchátka na hlavě celý den.

Důležité jsou však měniče, protože za sebelépe zpracovaná a sebeestetičtější sluchátka si prostě téměř pět desítek tisíc říct nemůžete. V Audeze si své reproduktory vyvíjí sami, rozhodli se vsadit na magneto-planární systém, poháněný mohutnými neodymiovými magnety. Lehoučká membrána, jejíž povrch je protkaný magnetickým vzorkem, má plochu velmi slušných 40 čtverečních centimetrů. Jak už to ale u magneto-planární koncepce bývá, sluchátka mají (ve všeobecném sluchátkovém kontextu) trochu nižší citlivost 95 dB – z pohledu tohoto typu měničů je to ale naopak citlivost téměř vesmírná, blízká klasickým dynamickým koncepcím. Většina obdobných sluchátek má citlivost klidně o 10 dB nižší.

Ostatní technické parametry pak vcelku zapadají do běžných rozmezí. Nominální impedance činí 20 Ohm, LCD-X tak jednoduše rozhýbete i mobilního zdroji signálu, ať už to bude váš iPod, nebo audiofilské mobilní přehrávače, pro domácí sluchátkové zesilovače pak půjde o vyslovenou hračku. Navíc je impedance z principu oproti dynamickým měničům zcela lineární. Ale pozor, i tak výrobce doporučuje výkon zesilovače v rozptylu 1 – 4 Watty, což není zrovna málo. S 15 Watty (takový výkon umí měniče zpracovat po dobu 200 ms) umí Audeze LCD-X vytvořit akustický tlak 130 dB, který vám za chvilku spolehlivě zlikviduje sluch, takže o dostatečnou rezervu pro koncertní hlasitosti se bát nemusíte. Sluchátka pak pracují v rozsahu 5 – 20 000 Hz v klasické toleranci, s větším poklesem pak dokážou vystoupat až na 50 000 Hz. To vše při celkovém harmonickém zkreslení pod hranicí 1%.

Cílem velkých, pod úhlem hrajících měničů a velkého prostoru v mušlích je nabídnout hlavně excelentní separaci nástrojů a zvukovou scénu, jejíž rekonstrukce bývá Achillovou patou sluchátkové reprodukce. Měniče nazývá firma Fazor a věří jim natolik, že si je dokonce nechala patentovat. Za zmínku z technického pohledu určitě stojí ještě to, že od A do Z jsou Audeze vyráběna přímo v Kalifornii.

Sluchátka Audeze LCD-X jsme poslouchali s přenosným přehrávačem iBasso DX90, v domácím prostředí pak přes sluchátkový výstup ASUS Xonar Essence One MUSES, kterému signál dodával integrovaný USB vstup, Naim CD5si, ale také Rega Saturn-R a Pro-Ject Elemental / Pro-Ject Phono Box. Krátce jsme měli možnost porovnat celou produkci firmy Audeze na sluchátkovém zesilovači C.E.C. HD53N. Nutno říci, že i když i s obyčejnějšími zdroji signálu hrají LCD-X velmi dobře, pro otevření svého plného potenciálu budou potřebovat skutečně špičkový stroj.

I proto, že se uvnitř velkých mušlí LCD-X se nachází velká plocha membrány, můžete si užít skutečně pěkně hluboký a definovaný bas. Na druhou stranu otevřenou zadní stěnou přeci jen dost zvuku uniká, nedočkáte se tedy pocitu masivního tlaku v nejspodnější části spektra. Když zahrál Leonard Cohen se svou basově velmi objemnou „By the rivers dark" z disku „Cabasse La Collection", bylo cítit velmi slušnou kontrolu, naprosto jasně ale také bylo cítit, že čím výš stoupáte v kvalitě elektroniky, tím víc LCD-X rozkvétají. Nemáte sice pocit, že by se sluchátka chtěla nějak hnát do úplných zvukových hlubin, ale někam do 40 Hz mají autoritu a kontrolu skutečně na jedničku.

„Guns and Roses" z alba „Ultraviolence" Lany del Rey, které prošlo zvukovou péčí HD Tracks a je k dispozici jako FLAC o rozlišení 24 / 44,1. Její hlas se nese velmi lehce, je prokreslený a naprosto samozřejmě srozumitelný. Když se chvíli zaposloucháte, objevíte nenápadné, ale hluboké prokreslení, detaily na vás sluchátka nechrlí, avšak stačí se jen trošku soustředit a je jasné, že Audeze nevynechají ani tón. Působivá je hlavně otevřenost a kultivovaná měkkost nejen vokálního pásma. Zvuk je velký, sytý a exkluzivní je jeho timing – hudba plyne pod úchvatně neochvějnou kontrolou.

Cinkot kovových perkusí rozličných velikostí v úvodu „Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 / 192) má u měničů s nedokonalou kontrolou tendenci výrazně cinkat. Ne tak v podání Audeze LCD-X. Kov je znělý a tón visí ve vzduchu dlouho, necpe se však dopředu a není ani trochu útočný, vlastně třeba hlavní linka piana má citelně více energie. Opět ale stačí jen se uvolnit a ponořit se do zvuku a všechno tam je – úplně cítíte, jak se postupně rozeznívají jednotlivé kovové tyčky, jak naráží jedna na druhou. Tón jsou vlasově tenké a kontrola je špičková, přesně jak čekáte. LCD-X bychom asi nemohli označit za analytická sluchátka, třeba v porovnání s OPPO PM-1 hrají podstatně klidněji, laskavěji, aniž by však LCD-X uhýbala k nějaké zastřenosti či citelnému zabarvení.

Naprosto suverénně si Audeze poradila s Haydnovým „Smyčcovým kvartetem op. 76, č. 5" v podání Engegardkvartetten (FLAC | 24 / 192). Respektive s celkovou dynamikou zvuku, ale i s vystižením vnitřní dynamiky jednotlivých instrumentů. Energie a jistota, s jakou vykreslují sluchátka housle, každý pohyb smyčce a každé zachvění struny, včetně rezonance v perfektně vystiženém dřevěném těle nástroje, je návyková. Podmínkou, opět nutno zdůraznit, je dostatečně talentovaný partner z oblasti elektroniky, ale to se předpokládá v této cenové třídě jaksi samo sebou. Úžasná je také čistota a transparentnost, s kterou Audeze operují. Je až strašidelně jednoduché vnímat oddělení jednotlivých nástrojů, jakkoliv hrají v dokonalém souladu. Reprodukce je též navýsost harmonická, kultivovaná, a ač průzračná, neinklinuje k chladu a mechanickém odstupu – snad jen dosti přebírá ke svému charakteru zvukovou signaturu elektroniky, takže s chladnými a ostřeji hrajícími přístroji by se přeci jen mohla ztratit trocha pohody. Navíc by mohla utrpět také prvoligová věrnost barevného podání, LCD-X se velmi precizně drží věrnosti skladby, nepřibarvují a nezkreslují.

Už jsme psali o tom, jak hluboko do nahrávky se Audeze LCD-X umí pustit, byť jakási povrchní vrstva reprodukce je o něco výraznější, takže hudba k vám sama nepronikne, zvuk není podbízivý a není ani naladěn tak, aby vyžadoval v každé jedné chvíli vaši pozornost. Jakmile se tak uvolníte a odevzdáte se poslechu, během okamžiku vystoupí i ty nejmenší detaily, zvuk přichází v mnoho a mnoha úrovních, vnímáte oddělení a rozložení nástrojů na scéně a vůbec máte přísun informací, který umí poskytnout jen špička dnešního sluchátkového high-endu, na kterou vám patrně budou stačit prsty jedné ruky. „Lucia" od Marty Gomez je toho dokonalým příkladem – vykreslení kytary a strun je excelentní, tak jisté a přesné, nástroj má hloubku a jasné kontury. Čistota a jistota kresby a hlavně ona hloubka pak vedou téměř k dojmu, že zvuk nepřichází ze sluchátek blízko vaší hlavy, ale že je skutečně v prostoru kolem vás.

Také díky velkému prostoru v mušlích a měničích, uložených na sluchátkové poměry dosti daleko od zvukovodů, je prostor výborný. Stingův „Englishman in New York" z desky „Symphonicities" nabízí přehledný stereo obraz, nástroje jsou pečlivě usazeny a odděleny, sebejistota Audeze LCD-X a suverénní nadhled jejich projevu je prostě parádní.

Projev Audeze LCD-X lze také označit jako velice hladký a hlavně vyrovnaný. Napříč celým frekvenčním spektrem nemáte pocit, že by jakákoliv část byla příliš zdůrazněna, nebo naopak potlačena. Vyrovnanost jde také ruku v ruce s již zmiňovanou přehledností a dávkou muzikálnosti, která činí z poslechu radost a pohodu, místo náročné práce, jak se to občas po nějaké chvíli stává u hodně analytických sluchátek. Třeba „Oh! Darling" od Beatles (FLAC | 16 / 44,1) je jednoduše pohodová – není to naléhavý, kupředu se tlačící zvuk, ale klidný, samozřejmě plynulý přednes. Ve chvíli, kdy má skladba tendenci být maličko ukřičená, není v přednesu Audeze LCD-X stopa po vulgárnosti či ostrosti; jsou to vlastně až neuvěřitelně milosrdná sluchátka, vyvážená však tak dobře, že necítíte žádný ústup energie či čistoty.

Sluchátka Audeze LCD-X jsou v současnosti kulminací vývojových zkušeností a znalostí firmy. Jakkoliv nechceme hanit nejvyšší model LCD-3, i z přímého porovnání se nám zdá, že právě LCD-X jsou zvukově nejpokročilejším kouskem, který si s logem Audeze můžete koupit a to ne úplně o málo. Tato sluchátka právem patří k tomu nejlepšímu, co si můžete posadit na hlavu – spolu s dodnes výjimečným vlajkovým modelem firmy STAX a neméně výjimečnými OPPO PM-1 tvoří skutečné ztělesnění sluchátkového high-endu a o další krůček překračují zvuk šampionů typu Sennheiser HD800, beyerdynamic T1, ale třeba i HiFiMAN HE-6 (férové je ale říct, že všechna zmiňovaná sluchátka patří do více či méně nižší cenové třídy). Oproti OPPO je charakter Audeze o něco klidnější, muzikálnější, aniž by však ztratil otevřenost či ubylo věru excelentní rozlišení. Ještě více než OPPO však LCD-X potřebují kvalitní a silný zesilovač, takže v tomto místě sestavy rozhodně nešetřete. Audeze LCD-X se vám za to odvděčí perfektním zvukovým představením.

Kč 46 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherná stavba sluchátek

+ až nečekaný komfort dlouhodobého nošení

+ muzikální, ale velmi věrná reprodukce

+ vynikající rozlišení a hloubka prokreslení

+ stabilní a na sluchátka úžasně přesvědčivý prostors

ZÁPORY

- budete potřebovat silný zesilovač

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

XAVIAN Concerto - třípásmové sloupové reprosoustavy

Perfect Sound Group

Polk Audio | hi-fi reproustavy

AV Center - pražské hi-fi studio

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

200 200 soundstyle

Dream Audio

E-shop Mareka Audio

Dynaudio EMIT

HiFi Studio TYKON

Fischer&Fischer high end reprosoustavy

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Grandinote Shinai [2]
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta Evoluzione [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Siltech Ruby Mountain II powerCON [1]
Nordost Valhalla 2 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [2]
Nordost Red Dawn
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
SOtM sPS-500 [1]
iFi iPower pro RME [2]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Bowers & Wilkins PI7 [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics DELOS 1815W1 [4]
IsoAcoustics DELOS 1815W2 [2]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [1] + [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

Amarock Studio | KEF - PASS LABS - HARBETH

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Vigo MKII Rodel Audio | hi-fi studio Praha HIFI GUIDE - mbl, Magnat, Q Acoustics

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Musical Fidelity

XAVIAN 16 200 200 cpt 17 200 200 aq Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Marantz MODEL 40n

PASS LABS Studio Špalíček - Ostrava Marantz AVHIFI | Storm Audio & Emotiva VOIX

Audio Video Show Praha 2022

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies