V loňském roce jsme vám přinesli test nečekaně dobrých reprosoustav, patřících k sestavě Pioneer G-Clef - text si můžete přečíst ZDE.

Dnešní recenze bude poněkud odlišná od běžných testů či profilů novinek přístrojů právě přicházejících na trh. Jedná se o dlouhodobý test sestavy Pioneer G-Clef. Po roce a půl lze s jistotou posoudit nejen zvukové a uživatelské kvality, ale také spolehlivost a vhodné doplňující komponenty. Rovněž lze vyloučit chvilkové nadšení pro nový komponent, či zatracení pro jeho nerozehranost.

Začněme tím nejjednodušším – spolehlivostí. Za celé testované období přístroje fungovaly bez zaváhání – vše je jak má být. Takže spolehlivost je na jedničku.

Druhou věcí je design výrobku. Znáte to – přijde na trh novinka, ze které jste nadšeni, leč po určité době se okouká a zevšední. U Pioneera tomu tak není. Střídmost v úvodu přechází v nadčasovou eleganci a spolu s precizním zpracováním, za které by se nemusely stydět mnohanásobně dražší komponenty, vám G-Clef přináší trvalé uspokojení. Praktická je i barva přístrojů – jakoby nešpinivá. Znáte přece ty ťapky na černých lesklých přístrojích, či zažloutlé skvrny v okolí ovladačů na stříbrných. A to byl systém povětšinou provozován v prašnějším prostředí.

Diskutovatelnou věcí je ovládání přístrojů. Pro ty, kteří pro obsluhu svých zařízení používají dálková ovládání je Pioneer G-Clef tím pravým ideálem – vlastně se komponentu ani nemusíte dotknout, tedy vyjma prvotního zapojení a zapnutí. Navíc lze dokoupit sdružené dálkové ovládání a je vymalováno. Pro ty, kteří rádi obsluhují přístroje přímo, je situace složitější. G-Clef umožňuje jen to nejzákladnější. Osobně mi například chybí přeskok skladeb na SACD přehrávači. Jistě – z úvodu lze navolit kteroukoliv skladbu při použití obou tlačítek současně (k tomuto poznatku jsem dospěl až po roce, protože, znáte to, návod čteme až úplně nakonec, ne-li vůbec), ale v průběhu přehrávání přeskok není možný, už je nutné sáhnout po dálkovém ovládání. Jsme-li u SACD přehrávače, tak dalším „ústrkem“ je určitá prodleva, než přístroj posoudí, co jsme vložili – zda CD, SACD nebo jiný nosič – to je však zpravidla obecný jev všech SACD přehrávačů.

Na druhou stranu Pioneer D9 přehraje téměř vše, např. i DVD disky s nahranými MP3 (což v návodu ani nenaleznete). Pak takovýto disk pustíte v pátek odpoledne a v neděli večer disk dokončí přehrávání. Pro kulisový poslech je to báječné. Korekční obvody přehrávače jsou výborné, protože i zdevastované disky (např. při používání v autě) načte D9 bez problémů. Rovněž oceňuji kvalitní přípojné cinch u D9. Ani po roce „testování“ různých kabelů, na což jsem přehrávač s oblibou používal, nejeví známky opotřebení, navíc mají příjemnou rozteč, takže se kabely snadno zapojují. Když už jsme u tématu kabelů, lze konstatovat, že systém Pioneer je na ně dosti citlivý. Klidně lze nevhodným modelem komponenty „zatlouci“. Při použití kvalitního je pak zvuk adekvátně lepší. Pro mne jako výrobce kabelů mi systém pomáhal při vývoji, na druhou stranu, pro běžného uživatele bude tento aspekt citlivosti patrně na obtíž, protože znamená další větší investici pro dosažení maxima. Systém je citlivý nejen na cinch kabely, ale i na síťové přívody, o repro kabelech nemluvě – tam se to dá předpokládat. Půjdeme-li k přípojným místům zesilovače, lze konstatovat obdobnou kvalitu jako u SACD, ovšem s tím, že místa je už méně. Pochválil bych i bytelné reprosvorky. Po odoperování nesmyslných záslepek lze použít jak oblíbené banánky, tak lopatky rozteče 8 mm. V případě nouze i holý vodič – takže vše.

S novou dobou přichází i nový vstup – tím je USB. V první polovině roku testování jsem jej nevyužíval, možná proto, že jsem měl k tomuto typu připojení značný despekt. Ještě, že test probíhá tak dlouho. Nyní mohu konstatovat, že tento vstup je opravdu excelentní – obsahuje totiž 24/96 převodníky, takže když v PC zvolíte upsampling na tuto hodnotu (není podmínkou), je toto propojení znatelně lepší, nežli vedení analogového signálu dlouhými cinch kabely. Jde tedy o velmi kvalitní zvukovou kartu. Určitě stojí za to při pořizování zesilovače zvolit vyšší model A9, disponující tímto vstupem, nežli A6, který jej nemá. Nikdy nemůžete vědět, co budoucnost přinese a nepředpokládám, že by si posluchač pořizoval systém G-Clef pouze dočasně. Jsou to komponenty na delší dobu soužití.

Výhodný je i výstup pre-out u A9, využitelný např. pro subwoofer nebo pro separátní sluchátkový zesilovač. Absolutní dojem trochu kazí konstrukce páskové smyčky. Nelze ji využít pro tříhlavé magnetofony – chybí odposlech. Tím pádem ji rovněž nevyužijete pro zařazení korekčních jednotek. (Typu ekvalizéru apod.) Nicméně se s ní nahrávat dá, takže je funkční, i když omezeně. Když už brázdíme ve vodách zesilovače, tak musím velmi pochválit jeho otevřenost do třídy A. Jinými slovy, nejen že značně hřeje, leč dobře hraje – viz dále. Z uživatelského hlediska to ovšem znamená, že pakliže máte ve zvyku stavět přístroje na sebe (což nedoporučuji), tak SACD přehrávač patří dolů. Na zesilovači byste jej „uvařili“. Než jsem na toto přišel, trvalo to několik dnů. Nejen, že byl druhý přístroj horký, ale snad právě proto jsem měl dojem, že i hůře hrál.

Omlouvám se, ale ani po roce a půl se mi nepodařilo zjistit, do kolika wattů A9 pracuje v A třídě. Firemní prospekty jsou dosti skoupé a nikde jsem informaci nenalezl. Japonským konstruktérům jsem nevolal – neumím japonsky. Celkový výkon 55 W do 8 Ohm (70 W do 4 Ohm) je pro běžné domácí použití, tj. v místnosti zhruba do 30 m^2 zcela postačující. Zde bude více záviset na citlivosti připojených reprosoustav a zatlumenosti poslechové prostory. S hlasitostí jsem problém za celou dobu neměl. Spíše mé testování nelibě nesli sousedé. Však to znáte, chvíli si „zaburácíte“, ale po většinu času posloucháte v normální hlasitosti nebo v noci velmi potichu. A tu oceníte práci A9 ve třídě A oproti mnohakilowattovým monstrům, které vlastně potichu hrát neumějí.

Kapitolou samu pro sebe jsou displeje na obou přístrojích. Z úvodu se jimi kocháte, zkoušíte, který jas je nejlepší, oceňujete jejich informativnost a pak stejně skončíte v direct modu, kdy jsou zhasnuté. Při každé operace či změně se na chvíli rozsvítí. Chcete-li mít přehled, je dobré mít po ruce dálkové ovládání. Trochu nepohodlné – leč stejně systém slouží k poslechu hudby, takže jde o věc nepodstatnou. Daleko podstatnější záležitostí je možnost vypnutí Legato Link u CD přehrávače (logicky funguje pouze v modu CD). Zde si můžete podle nahrávky a vkusu funkci dálkově zapnout nebo vypnout. Dále lze laborovat s funkcí „Direct“ u zesilovače a „Pure Audio“ u SACD. Každý krůček je znát, při použití obou naráz je posun k lepšímu dostatečně zřejmý, takže tam všichni skončíme. Snad pouze při poslechu MP3 je dobré občas využít funkci „Sound Retriever“ (obdoba Loudness), která rozšíří kmitočtové pásmo a zpříjemní poslech informačně chudých nahrávek.

Nyní se už konečně dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu a tím je zvuk systému A9/D9. Ponejvíce byl systém poslouchám s firemními reprosoustavami Pure Malt, testovanými loni. Doplněn byl o subwoofer Thomessen, kazetový magnetofon Nakamichi Dragon a tuner jak firemní (F-F3-J), tak Magnum Dynalab. Porovnání proběhlo s celou řadou komponentů od Naim Audio počínaje po Pass Labs a Nagru konče. Rovněž byl nějaký čas zesilovač A9 s úspěchem využíván pouze jako předzesilovač ve spojení s Pass Labs výkonovým zesilovačem. Z reprosoustav pak stojí za zmínku ještě B&W 801 Matrix. K propojení sloužily kabely KrautWire. O čistotu sítě se staral filtr Belkin nebo pračka Accuphase. Porovnávány byly i nižší firemní modely šestkové řady (viz úvod). Na tomto místě bych ještě odbočil a pochválil firemní tuner. Není pouze designovým doplňkem, leč plnohodnotným komponentem s výborným zvukem, jaký vůbec lze v současnosti z éteru vydolovat.

Po roce a půl lze hrdě konstatovat, že systém Pioneer je k trvalému žití. Poskytuje velmi příjemný, čistý, kmitočtově vyrovnaný a zároveň dostatečně přesný zvuk, který vás neunaví a neomrzí ani po dlouhodobém poslechu. Neoplývá sice výbušnou dynamikou jako např. Pass INT 150 – Naim CD5, leč za cenu tohoto zmíněného systému máte „Pionýrů“ pět. Ani není účelem G-Clef směřovat do těchto teritorií. V ostatních aspektech zvuku však už podobným systémům zvesela konkuruje. Hlavně aspekt přirozenosti je tím, čím vás upoutá. Umělohmotný nádech levných zařízení se u Pioneera prostě nekoná. Stejně tak ono známé zdrsnění kompromisních zařízení zde nenaleznete, ani zapatlání, kdy se výrobce snaží zamaskovat ono zdrsnění a ostatní nedokonalosti v konstrukci přístroje. (Výsledkem bývá zpravidla hučící stejnozvuk jako z kamen piliňáků.)

Pioneer prostě podává zvuk nad rámec své kategorie. Velmi odměňující je tichý noční poslech, kde pravděpodobně zesilovač pracuje v čisté třídě A. Zde se svou ambientností a sametovostí zvuku blíží plnohodnotným High-End zařízením. Nechce se věřit, že vlastně posloucháte „komerční“ systém. Na druhou stranu o zcela komerční systém vlastně nejde. Svou cenou v základu, tj. zhruba padesát tisíc, nenáleží do ranku spotřební elektroniky. Navíc když systém opatříte adekvátními propojovacími kabely, síťovým kondicionérem apod., můžete se klidně dostat na dvojnásobek, a to už jsme v kategorii zcela regulérního, vážně míněného Hi-Fi. Jedním z aspektů, který vás o tomto přesvědčuje, je například fakt, že u SACD přehrávače zcela jasně pocítíte zlepšení, použijete-li nosič SACD oproti CD vrstvě. U nižšího modelu D6 či jiných přístrojů jsem přílišné vylepšení nezaznamenal, dokonce mnohdy nastávaly situace, kdy přehrávání CD z vyšší kategorie zařízení přinášelo lepší výsledky (viz např. test Nagra CDP).

Shrnu-li jeden a půlleté soužití se systémem Pioneer G-Clef A9/D9/F3, mohu konstatovat, že se jedná o nadčasové zařízení, přinášející nové technologie do dostupné Hi-Fi kategorie s vynikajícím provedením, spolehlivostí a se zvukem, který vás bude dlouhá léta uspokojovat.

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

AAI - ultimativní audiofilské kabely

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Moon 250i v2
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
s314 Omicron

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

HiFi Morava - Audiovector

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies