Dánská značka Dynaudio z malebného Skanderborgu proslula hlavně nekompromisní aktivní studiovou technikou a domácími reprosoustavami vyšší (až nejvyšší) třídy. Navzdory své pověsti prémiového výrobce má v nabídce i vlastně velmi dostupné reprosoustavy. Úplně nejzákladnějším krokem do hájemství této značky je dnes kompaktní regálovka Emit M10.
Že jsou Emit M10 levné neznamená, že by postrádaly ducha Dynaudio. Už na první pohled je patrný firemní designový rukopis, ať už jde o technicistně působící měniče, sražené hrany čelního panelu nebo celkový pocit minimalistické robustnosti.
Vpředu na skříni z běžných MDF profilů s matným černým nebo bílým povrchem najdete klasickou dvojici měničů s lehkým přesahem koše středobasu přes planžetu výškáče (což dodává Dynaudiu ten snadno rozpoznatelný look). Vzadu jsou jen dva kruhy – ten horní patří jednoduchému vyústění plastikového bassreflexu, ten druhý tvoří vanička s jedním párem pěkných reproterminálů.
Celková konstrukce se nese v duchu účelnosti a jednoduchosti, ale Dynaudio dokázalo „cenově efektivní“ výrobu zvládnout a nabídnout pocit, že máte v ruce dobře zpracovaný objekt.
Snadnou „skladnost“ v reálném prostoru zajišťují rozměry 17 x 29,2 x 23,8 cm (š x v x h), hmotnost 5,6 kg zase umožní postavit je bez problémů i na běžnou polici.
Po technické stránce jsou Emit M10 koncipovány pro maximální „snadnost“ provozu. Vysokotónová kopulka má průměr 2,8 cm a je zasazená v široké planžetě s malým zvukovodem. Středobas má průměr 14 cm a jde o klasickou MSP membránu s prořezy kolem centrální prachovky. Oba reproduktory pochází z výrobních kapacit Dynaudio. Obě pásma Emit M10 pak spojuje jednoduchá frekvenční výhybka prvního řádu s přechodovou frekvencí naladěnou na 1 800 Hz.
Z technických parametrů stojí za to citovat frekvenční rozsah 50 – 23 000 Hz (+/- 3 dB), jmenovitou impedanci 6 ohm a charakteristickou citlivost 86 dB / 2,83 V / m.
Dynaudio Emit M10 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách – s OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140 a to proti Harbeth Monitor 30 nebo Elfton Ringo, ale i na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC proti Fischer&Fischer SN-70. V první sestavě se používaly kabely Nordost Heimdall 2, v druhé Dynamique Audio Horizon 2.
Emit M10 jsou přeci jen menší regálovky a proto logicky do jisté míry basově limitované – rytmický basový základ „Twist in My Sobriety“ od Tanity Tikaram („Ancient Heart“ | 2008 | Warner Music | 2564-69459-5) měl lehký akcent na oblasti vyšších basových frekvencí, což zároveň vzbuzovalo dojem lepšího pulsování a důraznosti, než byste malé (a finančně dosažitelné) reprosoustavě přiřkli jen tak od pohledu. Na dané proporce nabízí Emit M10 slušnou porci basu, byť spíše v celkově kompaktnějších rozměrech. Pokud nicméně chcete trochu těla, je třeba zvýšit hlasitost.
Zpěv Franka Sinatry (a dcery Nancy) v „Somethin‘ Stupid“ („My Way – Best of“ | 1997 | Reprise Records | 9362-46712-2) byl lehce hebčí a klidnější, ne úplně našlápnutý, ale vlastně mile čistý. Jde už o solidní hi-fi úroveň byť je zvuk neanalytický, není „dutý“, má dobrou míru detailu i kontroly, stejně tak solidní celkovou čistotu (jak už bylo řečeno) a tím splňuje bezezbytku nároky své třídy.
Nejvyšších tónů v „“On Her Way“ Pata Methenyho („Speaking of Now“ | 2002 | Warner Bros | 9362 48025-2) bylo naprosto přiměřeně, pocitově ani málo, ani moc (v této třídě bývá výšek většinou buď velmi málo kvůli kontrole ostrosti nebo naopak pro efekt až moc, takže Dynaudio naladilo Emit M10 korektně). Celkově je linka činelů slušně čitelná, i tady je zvuk ale proporčně o něco menší, tenčí, tu a tam je zvuk „pichlavější“, i když ne agresivní. Pocitu větší objemnosti pomůže opět vyšší hlasitost.
Rázné momenty bubínků a všerůzných dalších perkusních nástrojů v „India with Jazz“ (The Band | „STS 40 Years Anniversary“ | 2020 | STS Digital | STS-6111195). Nástrojům by do optimálního stavu pomohlo také ještě trochu těla a objemu navrch (ale opět stačí hrát mírně hlasitěji a efekt se dostaví), energie je ale poměrně snaživá, reprodukce je docela rychlá, docela pevná a tím i konkrétní a důrazná. Je to trochu náznak studiového ladění – Emit M10 budou dobré i s klidněji hrající elektronikou, kterou trochu „probudí“.
Výše zmíněný charakter pak pomáhá i v čitelnosti reprodukce – Emit M10 působí v kontextu své třídy pěkně detailním způsobem a to právě díky celkové spořádanosti a lehce důraznějšímu stylu. „My Ship“ od Dee Dee Bridgewater („This is New“ | 2002 | Emarcy | 0602527040400) je plná detailů v mnoha úrovních – malé Dynaudio hrají pocitově přehledně a už se dokážou dostat i trochu pod povrch, prostě plní svou roli dobrého a přesto dostupného hi-fi. Není to analytický zvuk jako u některých jiných firemních modelů, přesto nabízí lepší a čistší vhled do nahrávek, než je v této třídě lepší standard.
Lepší než standardní je také podání prostoru, související patrně i s blízkostí měničů a celkovým „dvoupásmovým monitorovým kouzlem“, které podobně koncipované reprosoustavy často mají. „My Romance“ Billa Evanse („Turn out the Stars“ | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) byla pěkně rozpracovaná v pravolevém směru a přestože nejlepší fokus mají reprosoustavy spíše v rozestavení pro menší místnosti (blíže k sobě i posluchači), ani ve velkém prostoru se scéna nerozpadla. Když Emit M10 posadíte do (adekvátní) menší místnosti, umí nabídnout vlastně slušnou plasticitu, jakkoliv jsou celkové proporce scény i nástrojů o něco menší.
Řízná a divoká „Heathen Child“ od Grinderman („Grinderman 2“ | 2009 | Mute | CDSTUMM299) byla pak jaksi uhlazená, Dynaudio kupodivu nepustí ven tu úplnou syrovost – je tu slušná energie i slušná přehlednost, dá to docela dobře najevo tu těžkou basovou základnu skladby i její rytmus, ale tak nějak klidněji – na jednu stranu se díky tomu nemusíte bát nějaké únavnosti, na stranu druhou občas prostě chcete trochu větší pikantnost.
Kompaktní a moderní Emit M10 nabízí dobrý standard toho, co můžete očekávat od zasloužilé značky, jako je Dynaudio. Dobré zpracování, dobrý zvuk v rámci své třídy – občas trochu klidnější, občas trochu menší a optimální zejména při alespoň mírně vyšší hlasitosti, ale celkově na svou úroveň čistý, dostatečně důrazný a pěkně „prostorový“. Emit M10 jsou dobrou ukázkou toho, jak má vypadat hi-fi pro menší poslechové prostory (nebo třeba na stůl) v 21. století.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
I nejzákladnější reprosoustavy Dynaudio mají zřetelný trend vyrovnanosti, byť poplatně „lifestyle“ segmentu je na obou koncích viditelný mírný přírůstek energie – vyšší pak na výškách, což je oblíbená praktika pro zvýšení atraktivnosti pro krátké poslechy. Mimo osu pak ale výšek bude tak akorát, Emit M10 berou ohled na nejběžnější umístění kolmo ke zdi. Oproti segmetnu 100 – 300 a 3 000 až 15 000 Hz trochu chybí energie středního pásma, mimo osu (tedy v doporučeném usazení) se ale i tak reprosoustavy dají nejen v kontextu své třídy prohlásit za rozumně vyrovnané. Nástup na 50 Hz je reálně deklarovaný, byť wow efekt tu stojí spíše na zdůraznění vyššího basu. Pod 100 Hz je nicméně celkem zřetelná klesající energie a proto se vyplatí skutečně je postavit ke zdi.
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Waterfall
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance se zcela korektně drží nad úrovní 6 ohm, bassreflex je soudě dle sedla mezi prvními peaky naladěn kolem 60 Hz. Nikde není vidět žádná rezonance nebo podobné artefakty. Průběh elektrické fáze je obdobné klidný, prostý problémů a Emit M10 jsou celkově velmi nekomplikovaná zátěž. V rámci dané kategorie jde o excelentně fungující technický návrh.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 16 790,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/3048-dynaudio-emit-m10#sigProId8cc5b67c35
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobrá pevnost a důraz
+ dobré podání prostoru
+ atraktivní a živý zvuk při vyšší hlasitosti
ZÁPORY
- při nižších hlasitostech jsou poněkud tenké
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: AV Integra | www.avintegra.cz