Německý ELAC má už dlouhá léta svou pobočku v Kalifornii, kde pro firmu tvoří studio vedené legendárním Andrew Jonesem. Ten začal pro ELAC pracovat velmi dostupnou sérií Debut, ta se dočkala oprášené podoby s přídomkem Reference, která původní a doposud prodávanou řadu oživuje lepšími komponenty, lepšími materiály i menším ohledem na cenu. Základem jsou středně velké, ale stále velmi dostupné Debut Reference DBR62.
Protože jde o skutečně debutantské reprosoustavy pro širokou veřejnost, mají kromě dostupné cenovky také moderní designové pojetí. To spočívá hlavně v kontrastním provedení čelní desky v matném laku a zbytku ozvučnice v umělé, leč pěkné a vkusné umělé dýze. Jde v praxi o maximálně jednoduchý, klasický tvar a pojetí.
Skříně z MDF panelů s jednou velkou vnitřní rozpěrou jsou na danou kategorii relativně velké – mají šířku 20,8 cm, hloubku 27,5 cm a výšku 35,9 cm. Váží přitom poměrně výrazných 8,2 kg. Skrze čelní stěnu vykukují dva měniče, kroužek kolem tweeteru částečně překrývá koš středobasu. Bassreflex má štěrbinovou podobu s plynule klenutými bočními částmi pro potlačení hluku turbulencí.
Tkaná kopulka vysokotónového reproduktoru má průměr 2,5 cm, je zakrytá poměrně hustou kovou mřížkou a zasazená do výrazného, až překvapivě velkého trychtýřového zvukovodu. Středobasová membrána má průměr 16,5 cm, hrubou strukturu má na svědomí materiál na bázi aramidových vláken. Pohybuje se v pevném hliníkovém koši na měkkém vlnkovém závěsu.
Frekvenční výhybka je namontovaná na plastovém bloku s jedním párem reproduktorových terminálů vzadu ve spodní části ozvučnice. Dělící frekvence je nastavená na úroveň 2 200 Hz.
Výrobce udává frekvenční rozsah 44 – 35 000 Hz (bez tolerančního pásma), jmenovitou impedanci 6 ohm a charakteristickou citlivost 86 dB / 2,83 V / m.
Debut Reference DBR62 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde jim spolčnost dělal primárně Marantz PM7000N s CD přehrávačem Cambridge Audio CXC. Propojeno bylo přes Cardas Crosslink a ke srovnání krom Debut Reference DFR52 byly třeba Bowers&Wilkins 603.
S houpavou baskytarovou linkou v Sacksioniho „Hiccups“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) si reprosoustavy poradily s příjemnou hloubkou a celkově nestresovaným, nenuceným způsobem. Bas je volnější a měkčí, nečekejte ani při – na poměry regálovek – velmi solidní hloubce nějaké hromobití. Basa je ale vlastně slušně čitelná a vyznívá lehce, nekomplikovaně a kultivovaně, bez podbízení, bez zdůraznění. To nicméně může nastat, pokud budou ozvučnice stát blízko u zadní zdi.
Zpěv Karen Matheson a akustické nástroje ve středním pásmu zněly tak nějak celkem přirozeně nenásilným stylem, ELAC hrají s vkusnou čistotou a jistou dávkou jemnosti, která ale není nepříjemná. Možná by projevu slušelo maličké dýchnutí energie navrch, trochu průbojnější styl prezentace, ale celková hezká a nijak akcentující tonalita je určitě mezi dostupnými reprosoustavami nadstandard. Reprosoustavy dokonce mají i slušné proporce zvuku, stejně jako dobrou míru soustředěnosti, není to zvuk z kategorie „levných“ – není možná vyladěný na živost a onu jistou dávku efektnosti, která je v této třídě normou, o to příjemněji se vám ale bude poslouchat po dlouhou dobu.
Cinkání činelu v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) bylo také poměrně civilní, klidné, ale o něco živější, razantnější než zvuk středobasu. Rozlišení dílem i díky tomu působí nadstandardně, zvuk výšek je v dané třídě opravdu pěkně čistý. Fakticky nejsou Debut Reference DBR62 nějakými analytickými monitory, ale přehlednost je dobrá, byť je tu cítit lehká tendence ke směrovosti a projev výšek tak trochu „doladíte“ natáčením na své ucho nebo naopak ven.
Přes svůj limitovaný objem zvuku a celkově trochu klidnější zvukové pojetí nebyl dynamický odpich bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) vůbec špatný. Reprosoustavy mají tendenci akcentovat spíše kontrolu a čitelnost nad mohutností. Dravě dynamický zvuk nečekejte, ale v menších prostorách hrají Debut Reference DBR62 s dostatečnou dynamičností – od nevelkých dostupných reprosoustav je to dobrý výsledek.
Už bylo řečeno, že zvuk není nijak cíleně analytický a nesnaží se – ať už na efekt nebo z jiného důvodu – akcentovat detailnost. Spíše jde o poměrně typický „jonesovský“ přístup, zaměřený na celistvost. V kontextu své třídy ale i tak nabízí ELAC velmi solidní čistotu a čitelnost, takže přestože třeba velmi tiché šumění hlasů hostů hudebního klubu a cinkání jejich šálků a skleniček v úvodu živáku „Fortysomething“ („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) tu téměř není slyšitelné, tak celý dojem je „dostatečně hi-fi“. Nástroje nejsou úplně perfekcionisticky ohraničené a přesto se mezi nimi v nahrávce dá dobře orientovat.
Podání prostoru „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) mělo, zcela v souladu s běžnými zážitky v této cenové úrovni, přeci jen citelný fokus na střední bod mezi reprosoustavami, nicméně s pěknou pravolevou šířkou a lehoulince naznačeným pocitem hloubky. Přestože jsou Debut Reference DBR62 klasické dvoupásmové regálovky, neočekávejte od nich ten známý „minimonitorový efekt“ – jsou spíše volnější, nicméně slušně vzdušné a nabízí bezproblémovou organizaci.
Všeobecná přívětivost (nikoliv ale ve smyslu nějaké zabarvenosti) a poklidnější charakter pak vytváří takový dobře poslouchatelný hudební soulad, i ráznější popová „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) měla civilní, dobře kontrolovanou podobu, dobře čitelnou, se slušným basovým základem a takovou celkově bezkonfliktní, ale ne unylou nebo nudnou podobu. Změnou elektroniky pak celkem zřetelně pozměníte i charakter reprososutav.
Velmi dostupné, ne úplně malé reprosoustavy Debut Reference DBR62 jsou dalším celkem zřetelným zářezem Andrew Jonese do světa dostupného hi-fi – v jeho zhmotněné vizi nabízí základní ELAC moderní kabátek, ale přitom zvuk klasického hi-fi, nezdůrazňujícího, nepřibarvujícího a neohromujícího, prostě tak nějak klidně a civilizovaně plynoucího. Na své rozměry a cenu nabízí Debut Reference DBR62 poměrně solidní bas z hlediska hloubky i objemu, nabízí příjemně civilní a civilizovanou formu poslechu a ukazuje, že i za málo peněz lze mít vcelku hodně muziky.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 100 metrů čtverečních. Prostor byl poměrně živý, částečně tlumený několika akustickými panely a kobercem.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Frekvenční odezva má plnohodnotnou energii od zhruba 50 Hz, což s ohledem na velký prostor a relativně velkou vzdálenost od stěn bylo docela překvapivě hluboko. Propad na 180 Hz je zdůrazněný vlastnostmi prostoru, je vidět tendence celkově klesající frekvenční odezvy od basů k výškám. V ose je pak na konci pásma trochu zvýraznění na výškách, relativně hodně velký propad energie naopak je vidět mimo osu – pro optimum tak bude důležité pečlivě vyladit natočení i pozici v místnosti. Celkově je zejména střední pásmo pěkně vyrovnané, v kontextu ceny je celý průběh velmi korektní až opravdu dobrý.
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Waterfall
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Naladění bassreflexu je soudě dle prvního sedla na křivce naladěný na 50 Hz. Křivka se bez problémů drží nad úrovní 5 ohm, což je v dané ceně a koncepci solidní a nemělo by to klást nepřiměřené nároky ani na nejlevnější elektroniku. Zvláštní je artefakt na 700 Hz, zrcadlený také na křivce elektrické fáze. I na frekvenční odezvě je v tomto místě vidět krátký propad. Elektrická fáze nepatří mezi nejklidnější, ale větší část se nachází v kladných hodnotách – celkově nebudou Debut Reference DBR62 nepřiměřenou zátěží ani pro levné komponenty.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 13 580,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2996-elac-debut-reference-dbr62#sigProId3f059f7f3d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ překvapivý subjektivně vnímaný objem basu
+ celkově příjemný, solidně koherentní zvuk
+ velmi přátelská cenovka
ZÁPORY
- chvílemi se zdá, že střední pásmo by mohlo být zřetelnější
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz
DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz