800 150 dynaudio partner

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 1

Společnost AQ (což je zkratka Acoustic Quality) vyrábí reprosoustavy již od roku 1995 a dnes se posunula do pozice co do objemu nejvýkonnějšího lokálního producenta hi-fi techniky.V nabídce má široké spektrum reprosoustav, od těch skutečně jednoduchých a levných až po ty s nemalými high-endovými ambicemi v řadě Passion. V té dostupnější polovině nabídky pak najdete sérii Labrador a v níž model Labrador 29 v třetí generaci - tedy model, který patří už léta mezi nejoblíbenější reprosoustavy AQ.

Labrador 29 MKIII jsou středně velké, s důrazem na štíhlost (a tím výraznější výšku a hloubku) kabinetů pojaté dvoupásmové regálovky. Je to v podstatě klasická koncepce typu "všechno vpředu" - na čelní stěně o tloušťce 1 cm se zaoblenými hranami, kterými navazuje na nepřekvapivou, čistě pravoúhlou ozvučnici z 1,9 cm tlustých MDF desek, okrášlených dýhou v mnoha variacích (buk, dub, černý jasan, jasan, mahagon, ořech a třešeň) a s polomatným lakem na povrchu.

Reprosoustavy jsou, jak už bylo řečeno, poměrně štíhlé, konkrétně jen 18 cm. Zato na poměry regálovek mají o něco větší hloubku 29 cm a rozhodně větší výšku 38 cm. Každý kus váží 7,25 kg. Vnitřní komora tlumená molitanovými pláty má pracovní objem 10 litrů.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 2

V ní pracuje vysokotónová měkká kalota s průměrem 2,5 cm z katalogu Vifa, jejíž magnetický systém je chlazený ferrofluidem a pod ní středobasový reproduktor Scan-Speak s 12,7 cm membránou ze skelných vláken.

Dole v čelní stěně je ještě vsazen plastový basrreflexový nátrubek, takže ve stěně zadní se nachází jen vanička s dvěma páry důstojných reproduktorových terminálů.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 3

Výrobce udává frekvenční rozsah 45 - 30 000 Hz (+/- 3 dB), mírně nadprůměrnou citlivost 87 dB / W / m a jmenovitou impedanci 8 ohm. U frekvenční výhybky se výrobce nezmiňuje o nastavené frekvenci, ale jen o strmosti 12,12 dB / oktáva.

Regálovky AQ Labrador 29 MKIII jsme poslouchali se všemi redakčními sestavami, tj. v systému OPPO UDP-250 + Norma Revo IPA-140, kde jsme srovnávali s Harbeth Monitor 30, srovnávali jsme s Fischer&Fischer SN-70, když je poháněl set Cambridge Audio CXA80 s Cambridge CXC a nakonec jsme také porovnávali s KEF LS50, když jsme hráli přes Teac NT-503 s Emotiva XPA-DR2. Chvíli jsme hráli i vinyly z VPI Scout na Grandinote Celio a Grandinote Shinai. Podrobnosti o filtrech, kabelech a dalším příslušenství najdete v pravém sloupci --> .

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 4

Bas v "By your side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2) byl objemově přiměřený, nijak přehnaně veliký, byť je ho v nahrávce opravdu hodně. Zato jsme měli pocit, že tóny mají dobrý švih, jsou sice měkčí, ale jsou v dané třídě dobře čitelné a nepostrádají energii. Je tam hlavně cítit snaha o dobrou kontrolu a dobré oddělení tónů spíše než na ohromení, není to ale ani suchý, řekněme "studiový" bas, je prostě jen nepřikrášlený.

To vokální pásmo je výraznější a je v něm cítit více energie, více prezence a až jistá dominantnost, hlas Diany Krall v "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469) byl pěkně čitelný, zřetelný a v dané kategorii velmi dobře artikulovaný a znělý. Je tu solidní temperament a transparentnost, byť neutrální a signálu věrný charakter Labrador 29 MKIII vám třeba celkem bez příkras naservíruje i až příliš výrazné sykavky v této nahrávce. Zvuk si na nic nehraje, je přímočarý a ctí zjevně s maximálními možnostmi danými třídou základní ideu high fidelity - tedy vysokou věrnost nahrávce stůj co stůj.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 5

Nejvyšší pásmo je pak ještě o ždibec energičtější, činely a kovové tóny v "Question and Answer" Methenyho, Hollanda a Haynese vůbec ("Question and Answer" | 2008 | Nonesuch | 7559-79910-0) byly velmi svižné a zřetelné, v dané třídě skvěle oddělené a konkrétní. Je to sice opět zvuk bez příkras, ale jeho čistota je tak dobrá a tak prostá nějakých "třpytek", že netahají za uši ani vyšší hlasitosti. Výšek je prostě dost, jsou díky tomu i opravdu dobře čitelné.

V nejdynamičtějších pasážích Janáčkovy "Symfoniety" ("Rok české hudby" | 2004 | Panter Praha | TU 0002-2) se prokázalo, že Labrador 29 MKIII vás sice svou makrodynamikou nezatlačí do sedačky, ale je cítit, že reprosoustavy nejsou "brzda" zvuku, že se snaží zahrát co vzhledem k objemu a ceně jen umí, navíc hrají se zjevnou snahou o kontrolu a svižnost. Díky tomu je cítit dynamickou špičku potichu a stejně tak snesou až překvapivě velkou hlasitost, aniž by se zvuk "rozsypával". Pokud je vám ale bližší organizovanost spíše než mohutnost, zvuk Labradorů se vám bude určitě líbit.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 6

Labrador 29 MKIII sice možná nejsou přímo monitorově detailní, ale jejich objemově, tonálně i frekvenčně vyrovnaný, řekněme tedy "neutrální" zvukový charakter vás nechá zaslechnout docela hodně informací, rozlišení je pak tím lepší, čím výše ve frekvenčním spektru se pohybujete. V "Like a Rolling Stone" v podání Barb Jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) byl hlas velmi pěkně srozumitelný. Je to "rovný" a pěkně transparentní zvuk, byť by asi mohl být také "tučnější".

Pevnost a přehlednost pomáhá i v decentní reprodukci stereo báze, reprosoustavy nepůsobí nějak směrovým dojmem, takže se docela snadno umisťují a poslouchají. Prostor v Illsleyho "Railway Tracks" ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14) byl v pravolevém směru pevný a v dané třídě nebývale přehledný a konkrétní, s přehledně oddělenými nástroji a pocitem, že scéna už není prakticky vázána na kabinety, aniž byste toho museli dosáhnout natáčením po jednotkách stupňů.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII 11

V "Ještě kousek" Báry Zmekové ("Ještě kousek" | 2013 | Jámor) vám Labrador 29 MKIII bez příkras oznámí, že zvukař sykavkám dal poněkud ostrou a říznou formu, jinak ale necítíte ani stopu po nějaké dece, je to technicky spořádaný, vyrovnaný a čistý zvuk, který ale nesklouzává k chladné technicisnosti (ale ani k nějaké vysloveně muzikální vřelosti - je prostě takový, jaká je nahrávka a systém). Zvuku je tak akorát, všechno působí vybalancovaně a přímočaře.

Dvoupásmové reprosoustavy AQ Labrador 29 MKIII jsou co do přednesu vyrovnané a tak blízké ideálu neutrální reprodukce, jak to jen cenová hladina do 15 000,- Kč za pár umožňuje. Všechno je tak nějak akorát, nic nepřebývá, nic neschází, všechno je naprosto korektní. Labrador 29 MKIII zvládnou hrát rozumně potichu, běžně i dost nahlas a jediným realistickým limitem v podobné třídě je to, že jsou maximálně věrné signálu, což dost často ukáže i nectnosti nahrávky a / nebo elektroniky - na druhou stranu vám to dává pocit přesnosti a kontroly reprodukce, jakou mainstreamové značky nabídnout v podobné ceně neumí. Snad jen estetická stránka reprosoustav je až příliš jednoduchá a konkurence nabízí opravdu pěkné a opravdu moderní věci, zatímco Labrador 29 MKIII jsou spíše účelné a opravdu hodně, hodně konzervativní. Celkově ale Labrador 29 MKIII nabízí realistický, solidně čistý a příkladně "rovný" zvuk, ctící ideály high fidelity.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII m1

Nejhlubší vyzářená frekvence 45 Hz ve zmíněném tolerančním pásmu je na naměřené křivce skutečně patrná, mezi 60 a 90 Hz ale energie o několik decibelů ubývá, aby se s metou 100 Hz energie vrátila a až do 500 Hz byla křivka za dané peníze opravdu pěkně lineární. Nad 500 Hz pak je vidět výrazný přírůstek energie, který se krom krátkého pásma mezi 3 a 5 kHz drží v rozumné rovnosti - zejména pak na nejvyšších tónech nad 5 kHz. Nebýt nicméně propadu na basech mezi 60 a 90 Hz, odezva by se skutečně vešla do slibované tolerance. Celkově je ale patrná tendence hrát co nejrovněji s tím, že bas je spíše decentní.

2018 12 21 TST AQ Labrador 29 MKIII m2

Křivka impedance (červená) ukazuje naladění bassreflexu kousek pod 50 Hz, jen těsně padá pod 5 ohm v pásmu od 5 kHz výše, ale jinak je to spořádaný průběh, který by neměl nijak ohrozit ani levnější zesilovače. Příkladná pak je absence nespojitostí nebo jiných artefaktů, které by napovídaly něco o přítomnosti stojatého vlnění nebo rezonancí panelů. Na elektrické fázi (černá) je jediný potenciálně kritický moment a to v oblasti kolem 100 - 150 Hz, nicméně vzhledem k průběhu impedance by snad neměly reprosoustavy chtít dramatické množství proudu, takže by i levnější zesilovače měly být schopny udržet kontrolu bez potíží.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 14 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pocit důstojně vyrovnaného zvuku

+ pěkně soustředěné a výrazné hlasové pásmo

+ dobrá celková čitelnost

+ velmi solidní pocit cena / výkon

ZÁPORY

- v dané ceně jsou hezčí reprosoustavy, Labrador 29 MKIII jsou opravdu hodně konzervativní

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audiobest | www.audiobest.cz 

VÝROBCE: AQ | www.aq.cz 

00 avs 2019

00 hfv produkt roku

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

06 200 200 hifiguide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

10b 200 150 hifi home art

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 23 200 200 voix 24 200 200 hifistyl 25 200 200 grandinote 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 28 200 200 440audio 200 200 amarock studio 200 200 htp

1024 200 avspraha 2019

corner amarock studio