2018 07 05 TST PSB Imagine B 1

Kanadští PSB vyrábí reprosoustavy už pěknou řádku let, vlastně už od roku 1972. Jméno firmy, to jsou vlastně iniciály zakladatelů Paula a Sue Bartonových, dnes patří pod křídla skupiny Lenbrook, kam mimo jiné spadá třeba i NAD a Bluesound. Právě s NAD sdílí PSB jednu ze základních myšlenek - nabídnout co nejvyšší užitnou hodnotu za férové peníze.

Zásadní postavení ve firemním katalogu má zajisté řada Imagine - možná se vám v ní nebude úplně jednoduše orientovat, protože názvy i základní designové prvky tří regálových a pěti sloupových modelů jsou si poměrně dost blízké. Nejvýše postavenou firemní regálovkou je pak každopádně model Imagine B.

Nutno říci, že tak jako NAD nabízí spíše vizuálně jednoduchá řešení, tak i PSB se drží spíše jakési tradičnosti, bez snahy oslňovat materiály či moderností linek. Kabinety z MDF panelů jsou nicméně tvarovány velmi organicky, jak boční stěny, tak horní a spodní stěna jsou klenuté a tím pádem nesouběžné, nepodněcující vznik stojatého vlnění.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 2

Oblý je pak i čelní panel z trochu "plastikově" působícího materiálu, v němž jsou mělké zvukovody jak pro tweeter, tak pro středobas. Pohled zezadu pak odhalí, že nahoru ustupující zadní část spodní plochy výrobce kvůli stabilitě doplnil "kýlem". Ten navazuje na měkčenou plastovou plochu, která zhruba v úrovni horní třetiny ozvučnice "vtéká" dovnitř jako nátrubek bassreflexu. Na cestě mezi "kýlem" a bassreflexem jsou pak vertikálně uspořádány dva páry solidních reproterminálů.

Imagine B jsou pak regálovky velké "tak akorát". Jejich 7,8 kg je ukryto ve výšce 32,4 cm, šířce 19 cm a hloubce 30,5 cm, což dává dohromady 7,7 litru pracovního objemu.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 3

Nejvyšším tónům je vyhrazena kopulka o průměru 2,5 cm, materiálem je tu titan. Reproduktor je chlazen ferrofluidem a používá magnetické obvody na bázi neodymu. Středobasová membrána má výrazně žlutou barvu, kónický tvar a výrazný kovový fázový nástavec. Průměr membrány je 13,3 cm, na výrazném gumovém závěsu spočívá membrána z polypropylenu zpevněného vrstvou keramiky. Výhybka dělí dvoupásmové řešení na úrovni 1 800 Hz.

Reprosoustavy mají udávaný frekvenční rozsah 52 - 23 000 Hz (+/- 3 dB), na -10 dB udává výrobce, že si sáhnou až na 48 Hz. U jmenovité impedance 8 ohm je přiznaný propad na poloviční hodnotu, u charakteristické citlivosti najdete hodnotu 89 dB / W / m.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 4

PSB Imagine B jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách, tedy jak na OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140, tak na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC i Teac NT-503 / Emotiva XPA-DR2. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Fischer & Fischer SN-70 a KEF LS50. O použitých kabelech, filtrech a dalším příslušenství se dozvíte v seznamu na pravé straně -->.

Na to, jak jsou Imagine B poměrně kompaktní, mají milý "wow efekt", když přijde na podání basů. Sice cítíte, že třeba na nejnižších kmitočtech basy v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) přeci jen lehce tlačí na pilu a snaží se tuhle část až lehce zdůraznit, vzhledem k až sametově tekoucímu charakteru to není nepříjemné. Máte pocit až materializovaného, hmatatelného zvuku, reprosoustavy s velkou poddajností odkrajují basy jako máslo a za všech okolností a ve všech sestavách zanechávají svůj příjemný podpis, ale také dojem hutnosti a plnosti.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 5

Vokální pásmo je pak rozhodně expresivní, velmi zřetelně podané, ale stále měkčí až hedvábnější, takže se i školené hlasy Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) příjemně poslouchají, zvuk je takový neuspěchaný, plovoucí a jemnější, PSB sází na kultivované, jemné a pohodové vyznění celku s pěkným podáním barev bez suchosti a techničnosti.

Kovová kalota se pak stará o to, že činel v Brubeckově "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) má výraznou znělost, břink a spoustu energie, také se zdá, že nejvyšší pásmo má požehnaně prostoru a oživuje celkově klidnější charakter Imagine B. Reprosoustavy balancují na hraně jisté cinkavosti, nicméně nevybočují ze svého kultivovaného přednesu ani tady, nemáte pocit, že by to byly výšky příliš důrazné nebo vysloveně zdůrazňované.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 6

Na smyčcích ve "Voodoo Child" v podání Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) bylo jasně znát, že v PSB vyrobili reprosoustavy snadno rozehratelné a dýchající s lehkostí a takovým příjemně pozitivním charaktere, kdy se na vás hudba nehrne, spíše tak proplouvá, nicméně umí se také vzedmout, je-li to potřeba. Na Imagine B nepotřebujete velké výkony, aby vydaly svůj dynamický potenciál. Na druhou stranu jejich charakter stále patří spíše do klidnějších sfér, takže efektní výbušnost tu nehledejte - není to ale ani opatrný, nějak sešněrovaný přednes, prostě si hrají svoje.

To platí i pro Claptonovu "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367), z níž se PSB nesnažily povytahovat jeden každý maličký detail, ale nechaly spíše vše jemně a hladce poskládat přes sebe do spojitého celku, v němž ale není komplikované se vyznat. Je to zvláštní kombinace nenucenosti a solidního prokreslení odpovídajícího nárokům dané třídy. Dalo by se říci, že se Imagine B drží způsobů solidního klasického hi-fi, takové té až britské přirozenosti bez efektů, která už dnes není úplně moderní.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 7

Pokud chcete z Imagine B dostat opravdu pěkně poskládaný prostor hudební scény (nejen) v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5), dejte jim minimálně 30 centimetrů prostoru k dýchání od zadní zdi, volný prostor jim jednoznačně prospívá. Pak se rozvine pěkný pravolevý prostor i kolem nich a aktivní práce bassreflexu na sebe nebude strhávat pozornost. Ani tady to není utažený monitorový přednes, ale spíše jemně nadýchaný, rozhodně zase ale vzdušný prostor, v němž je vše nenásilně usazeno a organizováno.

Přátelský, kultivovaný zvuk pak ohladil "riskantní", hodně napřímo nahranou "Ain´t No Grave" Johnnyho Cashe ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402), dal jí jistý důstojný klid, vytáhl pěkně hlas chřadnoucího muže do popředí a i když to nebyl vysloveně intenzivní zážitek, poslouchat takhle "na pohodu" vydržíte cokoliv opravdu dlouho bez stopy únavy.

2018 07 05 TST PSB Imagine B 11

Kanadské PSB Imagine B jsou klasickým hi-fi, které si jde tak trochu svou vlastní cestou, ale nechává vás poslouchat hudbu bez nějaké upjatosti či honu za podružnostmi. Reprosoustavy se nehonosí zrovna luxusním zevnějškem a jejich linie jsou tak trochu poplatné době jejich návrhu dekádu nazpět. Ale jejich zvuk, ten umí hladit, je příjemný, nekonfliktní a na danou cenovou hladinu mimořádně příjemně muzikální, byť má svůj vlastní charakter. Imagine B umí sáhnout poměrně hluboko do basových oktáv, stejně jako umí dát najevo "cink" frekvencí nejvyšších, to celé pak balí do soudržného, příjemně hladkého a přitom dobře čitelného zvuku, který se dá nejlépe popsat jako "snadný".

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018 07 05 TST PSB Imagine B m1

Na naměřené křivce frekvenční odpovědi je vidět nástup skutečně na slibovaných 52 Hz, nicméně následuje ho poměrně výrazný propad a zpět se energie vrací až na 65 Hz, poté je tu ještě poměrně velké zdůraznění na 100 - 110 Hz. Zbytek frekvenčního pásma pak není "studiově" dokonalý, ale od 150 do 20 000 Hz se s klidným svědomím Imagine B vejdou do běžné tolerance +/- 3 dB. Pokud něco, je tu mírně důraznější vokální pásmo.

2018 07 05 TST PSB Imagine B m2

Impedance (červená) klesá ke slibovaným 4 ohmům a ne níž, sedlo mezi peaky napovídá o naladění bassreflexu na úroveň 60 Hz. Křivka je pak bezchybně čistá, žádné rezonance, žádné potenciálně problematické peaky a propady. Vlastně totéž platí i pro elektrickou fázi (černá), byť výkyv na 110 Hz až někam na -50 stupňů by mohl být pro zesilovače běžné v této kategorii přeci jen zátěž. Od tohoto bodu výše celým frekvenčním spektrem jsou už ale Imagine B lehké na rozehrání.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 29 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jemná muzikálnost

+ příjemně nenásilný přednes, který kultivovaně zvládne vše

+ umí vzbudit dojem hutnosti basů

+ celkový dojem integrity a lehkosti přednesu

ZÁPORY

- trochu příliš "plastikový" pocit z konstrukce

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Ketos | www.ketos.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha