HIFIStyl

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 1

Přes čtyři desítky let tradice, vlastní silné vývojové a výrobní kapacity v jižní Francii a vlastní originální styl – to je ve zkratce značka Focal, která dnes nabízí široké portfolio reprosoustav pro domácnost, aktivních modelů pro studia nebo třeba sluchátek či ozvučení automobilů. Sílu značky podtrhuje i úzké partnerství s tradičním britským výrobcem elektroniky Naim Audio. Z takové pozice si tu a tam může Focal dovolit udělat něco jiného nebo něco pro radost – z podobného soudku je i limitovaná edice modelu Aria 932, kterou poznáte podle upraveného názvu Aria K2 936.

Tomuto modelu Focal zachoval jeho původní estetické rozměry, ale rozhodl se použít jiné měniče a tím dosáhnout výrazné obměny. Ozvučnice tohoto modelu mají vlastně klasický obdélníkový půdorys, sražené vertikální hrany jsou nicméně oživujícím prvkem, stejně jako posazení celé reprosoustavy na relativně robustní hliníkovou základnu se šroubovacími nožičkami. Aria K2 936 mají koncepci „všechno vpředu“, na čele s umělou kůži je celkem pět měničů a dva bassreflexové nátrubky PowerFlow u podlahy. Vzadu je pak logicky pouze vanička s jedním párem terminálů.

Třicetikilové reprosoustavy jsou také zjevně navržené tak, aby poměrně snadno zapadly do běžných prostorů zejména díky šířce 29,4 cm. Dostatečný objem nabírají výškou 115 cm a hloubkou 37,1 cm. Ozvučnice z MDF panelů je pak díky lehounkému zúžení směrem k zadní stěně prostá velkých paralelních vnitřních ploch.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 2

Výrobce zmiňuje i to, že limitovaná verze K2 se pozná díky luxusnějšímu provedení v barvě Ash Grey na bočních panelech – jde o barevné provedení z řady Utopia III EVO.

O výšky se stará obrácená kopulka o průměru 2,5 cm, jde o TNF měnič ze slitiny hliníku a hořčíku. Je připevněný na pěnovém závěsu z materiálu Poron. Zasazený je pak do oválného „oka“ z uretanu, které slouží jako zvukovod.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 3

Střední pásmo má na starosti kónická membrána s nevelkým fázovým nástavcem a výrazným gumovým závěsem. Koše jsou kryty elegantními hliníkovými rámečky. Zásadní změna verze K2 je membrána, kterou poznáte podle žlutého odstínu. Průměr je 16,5 cm, materiálem je sendvič z aramidových vláken, skelných vláken a lehké pěny.

Stejný průměr a stejný materiál mají i membrány trojice basových měničů, velikost centrální prachovky naznačuje velký průměr použité cívky. Podporují je dva rovné a relativně krátké plastikové bassreflexové nátrubky Powerflow a výdech směřovaný do prostoru pod reprosoustavou.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 4

Focal udává u Aria K2 936 působivý frekvenční rozsah 39 – 28 000 Hz (+/- 3 dB) s dosahem až na 32 Hz (-6 dB). U charakteristické citlivosti najdete výjimečně vysokou hodnotu 92 dB / 2,83 V / m a u nominální impedance 8 ohm, byť hned vzápětí je uvedena poznámka o poklesu až na 2,8 ohm. Tři pásma mají dělící frekvence posazené na 260 a 3 100 Hz.

Sloupky Focal Aria K2 936 jsme poslouchali v pražském studiu AVITSmart, kde se hrálo třeba na Marantz MODEL 30 / Marantz SACD 30n nebo Nait Supernait 3, primárně ale na Octave V 110 SE, který vykazoval se zvukem Aria K2 936 dobrou „kompatibilitu“. Propojeno bylo kabeláží Chord a Nordost různých kategorií (z vyšší poloviny nabídky). Ke srovnání byly Dynaudio Confidence 30i nebo Audio Physic Step 35. Napájení vylepšoval IsoTek EVO3 Sigmas sa EVO3 Titan One.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 6

Když spustily varhany v Bachově „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150), hodně nás překvapilo, jak hluboko, jak fyzicky a jak intenzivně reprosoustavy umí zahrát. Je to bas hustý, plný a úderný jako nakopnutý míč. Chce se říct, že Focal už si sáhnout až na dohled nejnižší varhanní oktávy a to v objemu zřetelném, prezentovaném až s trochu dravou energií, ale stále vlastně s dobrou kontrolou. Není to jen hluboký a mocný hukot, je tu i férová struktura a pevnost. Bas je temný, pevný a citelně rozechvívající celý poslechový prostor – tlak, který umí Aria K2 936 vytvořit je tedy vskutku působivý a mocnější, než byste jejich štíhlému tělu přisoudili. Přitom všem ale Focal kladou větší důraz na konturovanost a konkrétnost než na mocnost objemu. Intenzity tu může být až trochu moc, chce to tak opatrněji vybírat zesilovač, který Aria K2 936 „ukrotí“.

Neméně intenzivní, ale zároveň výtečně kontrolované a propracované je i střední pásmo – zpěv Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) zněl velmi otevřeným, jasným, až místy brilantním způsobem. Reprosoustavy nahrávku rozebírají téměř na prvočinitele, sykavky, v samotné nahrávce zaznamenané poměrně „napřímo“, jsou až „naleštěné“ a dosti intenzivní, hlas sám je ale perfektně artikulovaný, excelentně bezprostřední a přímý. Focal mají až monitorový efekt. Jejich zvuk je tuhý, v některých kombinacích až tvrdší. Tak trochu to působí jako „live“ zážitek se vší tou intenzivností a jadrností.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 7

Na velmi zřetelně nahraném činelu v „So What“ Milese Davise („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) bylo znát, že výšek je tedy až až, jsou až trochu dominantní v celkové prezentace a činel byl pronikavý, tvrdý, intenzivní, byť tu průraznou agresivitu velké kovové plochy máte jako na dlani. To platí i pro textury, je tu pocit perfektní čistoty a skvělého rozlišení, i ten nejmenší dozvuk je jasný a zřetelný, byť vnímáte, že jde o akcentovaný charakter. Je určitě důležité vyhnout se spojení s ostřejší nebo tvrdší elektronikou. Překvapivě ale zároveň vnímáte, že zvukové podání není ukřičené ve smyslu útočnosti, že nadbytek výšek je sice intenzivní, ale není to intenzivnost stavící na zkreslení.

Aria K2 936 jsou hodně intenzivní, jak jste již určitě pochopili – těží z toho ale v oblasti dynamiky, kdy máte pocit, že bubny v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) jsou přímo s vámi v místnosti. Rána do virblu je jako úder na solar, křachnutí činelu by mohlo lámat okenní tabulky a rytmus kopáku rozklepe hrudník víc, než splašené srdce. Je to nesmírně intenzivní, nesmírně dynamický projev, opět pocitově dost blízko skutečnému živému koncertu.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 9

Díky celkové dopřednosti jsou Aria K2 936 ve své důraznosti a výraznosti až trochu monitorově působící – navzdory své velikosti totiž tou intenzitou nabízí detaily jako na dlani a doslova vám je podstrkují. Fakticky je pak rozlišení i po oproštění od tohoto efektu velmi dobré a „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) byla krásně prokreslená. V nahrávce záměrně až brilantní kytary a vokál jsou tu ještě trochu popostrčené charakterem reprosoustav, což může být „až moc“, ale pokud dobře vyberete elektroniku (a že to stojí za několikeré vypíchnutí!), je to skutečně až „live“.

Händelova „Wasser Musik“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byla vykreslená na velké ploše, scéna i proporce nástrojů jsou veliké, nadpůrměrné a i v rozestavení daleko od sebe a daleko od posluchače je plasticita scény zachována. Zvuk je masitý, nabízí dobrou organizaci a lokalizaci stejně jako obraz hudební scény spojitý, oproštěný o pocit, že by hudba vycházela z ozvučnic, prostě se – tak jak to má být – vznáší v prostoru.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 13

Cohenova „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) byla díky prakticky nelimitovanému spodnímu rozsahu reprosoustavy krásně plná a extrémně šťavnatá, hudba byla přes jasnou intenzitu a výraznost moc hezká, neuspěchaná. Rytmická linka je pružná, houpavá a energická, díky rozlišení „jako na dlani“ zase snadno rozumíte jak Cohenovi, tak jeho doprovodným zpěvačkám a vůbec je to parádní poslechový zážitek.

Focal se i v limitované sérii Aria 936 s dovětkem K2 vrátil ke stylu, který uplatnil i u Spectral 40th – a nemyslíme tím rozhodně jen žlutou barvu membrán. Aria K2 936 jsou mimořádně intenzivní, mimořádně energické, mimořádně dynamické a tím vším zároveň i mimořádně na elektroniku (stabilitu i párování charakterů…) náročné reprosoustavy, které jsou „velké“. Jsou velké fyzicky, velké množstvím energie a velké prezentovanými proporcemi hudební scény. Nabízí všeho hodně a v požehnaně živém (až živelném, byť kontrolovaném) stylu. Poslech hudby s Aria K2 936 je tedy rozhodně jízda…

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, který prošel drobnými akustickými úpravami, ale vesměs působil jako běžný pokoj.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Aria K2 936 jsou velmi důstojně vyrovnané od 150 do 15 000 Hz, v kritickém pásmu mezi 400 a 2 500 Hz jsou pak dokonce vynikající. První energii v basech ucítíte na 35 Hz (propad na 45 Hz je zjevně produktem módu místnosti). „Hezký“ bas mezi 50 a 130 Hz je pak lehce, nijak ale dramaticky zdůrazněný. Celková vyrovnanost je vlastně příkladná, ovšem zvláštní chování je vidět nad úrovní 15 000 Hz. V přímé ose energie tweeteru poměrně strmě stoupá až daleko za 20 kHz, mimo osu je zase vidět výrazný propad. Aria K2 936 tak budou poměrně citlivé na korektní umístění, natočení a interakci s prostorem.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m2

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

Při blízkém měření je jasně vidět dobré naladění skoro všech měničů i bassreflexu do harmonického a vyrovnaného celku. Nejsou patrné žádné nepřiměřené rezonance, zdůraznění ani propady. Tweeter nicméně i tady naprosto jasně ukazuje, jak moc energicky hraje, jako kdyby nebyl tlumený.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m3

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m4

Waterfall

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m5

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m6

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce ukazuje, že ladění ozvučnice je posazené zhruba na 38 Hz, zároveň je ale vidět rezonance na 60 Hz. Rezonance je také jasně patrná na 9 kHz. V poměrně kritické části frekvenčního pásma mezi 80 a 400 Hz se nachází impedance na úrovni kolem 3 ohm, takže výběr zesilovače s velkou pečlivostí je na místě. Elektrická fáze je poměrně bezproblémová, jen v běžném rozmezí pod 100 Hz celkem výrazně vystupuje do negativních hodnot. Jen to potvrzuje, že je třeba výrazně dbát na výběr stabilního zesilovače.

2021 01 20 TST Focal Aria K2 936 m7

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 109 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ důrazný a dynamický zvuk

+ síla a intenzita zvuku

+ velmi detailní poslech

+ velmi hluboký bas

ZÁPORY

- bez dobrého párování a umístění budou ostré a tvrdé

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AVITSmart | www.avitsmart.cz 

DOVOZCE: Horn | www.horn.eu 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies