2018 09 30 TST Neat Motive SX1 1

Na severu Anglie (tedy zhruba uprostřed "výšky" britských ostrovů, pokud si nejste úplně jisti geografií) sídlí v malebném venkovském údolíčku oblasti Teesdale nevelký, ale přesto docela známý výrobce reprosoustav - Neat Acoustics. Bob Surgeoner je od založení v roce 1989 stále hlavním konstruktérem, spolu s druhou nejvýraznější firemní osobnosti - Paulem Ryderem - jsou oba aktivními hudebníky (a proto má Neat třeba "in-house" nahrávací studio) a "hračičkové", které prostě technika baví. Současná nabídka se rozrostla do čtyř sérií, z níž druhou nejvyšší je řada Motive.

Králem modelů Motive, uvedené v roce 2005 a osvěžené v roce 2013, je sloupek SX1 - výrobce o celé této sérii říká, že jde o zhmotnění jejich snahy prorazit i ve sférách dostupnějších reprosoustav. Při pohledu na zakloněnou siluetu SX1 se vám však myšlenky na "dostupnost" vkrádat nebudou, jde o typicky solidně anglicky a rukodělně zpracovaný kus dřeva klasického tvaru.

Mohutné nožky u podlahy podepírají dřevěnou základnu, v jejímž středu se otevírá průduch navazující na spodní vyústění plastikového bassreflexového nátrubku. Ze základny s půdorysem 22 x 26 cm se pak zvedá klasický kvádr z MDF profilů s dýhou na povrchu (nebo bílým matným povrchem). Roste do výšky až 92,5 cm, s šířkou 16 cm a hloubkou 20 cm jde o poměrně štíhlý objekt a vizuálně "nepřekážející" element v prostoru.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 3

Vpředu se nachází dva středobasové kónusy a od pohledu atypicky řešený vysokotónový reproduktor, kolem kterého je čtvercová plocha z měkounké tkaniny, která slouží k utlumení nežádoucích odrazů.

Zadní pohled pak odhalí dvojici bez příkras přisazených, ale pěkných terminálů, díky bassreflexu svedenému dospod lze SX1 přirazit poměrně blízko ke zdi.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 4

Vnitřní uspořádání 14 kg ozvučnice reflektuje svým způsobem dvou a půl pásmový koncept reprosoustav jako takových. Tweeter a středobas (tedy horní z dvou wooferů) pracují v uzavřeno části skříně, spodní basový měnič tak má většinu vnitřního objemu pro sebe a bassreflex k tomu.

Nejvyšším tónům je vyhrazena 2,5 cm široká kopulka v otočené pozici, pohání jí dle slov výrobce "obrovský magnet". (Středo)basové měniče vyrábí Peerless a mají klasické 13,5 cm kónické membrány, které na první pohled připomínají polypropylen, jde však o ošetřený papír.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 5

Výrobce udává frekvenční rozsah 25 - 30 000 Hz (ovšem bez tolerance), citlivost 87 dB / W a impedanci 6 ohm. Dělící frekvenci nastavil výrobce pomocí filtru prvního řádu na 3 800 Hz - ve výhybce jsou použity komponenty Mundorf.

Neat Motive SX1 jsme poslouchali na všech redakčních sestavách, i těch již méně používaných - stály tak u OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, stály u Cambridge CXC a Cambridge CXA80 místo Fischer&Fischer SN-70, ale také ve velmi blízkém poli místo KEF LS50 spolu s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 - to je rozhodně poloha, kde jim to mimořádně nesluší, protože zvuk se prostě nestihne otevřít a "srovnat", naopak čím více prostoru kolem sebe mají, tím více se uvolní. Velmi dobře si pak Motive SX1 zatančily se sestavou Naim - Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP250 s nimi vytváří milou synergii, ani méně výkonný "áčkový" Grandinote Shinai neměl (v kombinaci s VPI Scout a Grandinote Celio) žádné trable s rozhýbáním jejich membrán.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 6

K hlubokým tónům se Motive SX1 staví i přes svou nijak ohromující velikost čelem - pochopitelně, že to není hřmotný příval, ale s takovou tou anglickou decentností umí do místnosti vypustit plnohodnotných, kulatých a hebce klidných 40 - 50 Hz bez nějaké známky napětí. Těžší membrány fungují také jako dobré tlumení a přidávají nejhlubším tónům jistou uvolněnou eleganci, mírně utaženější, ale s realistickou energií, plností i důrazem, aby cello a kontrabas v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) působily jako realisticky vystřižené nástroje. Dejte Motive SX1 prostor k dýchání a dočkáte se audiofilsky kontrolovaného, přiměřeného, příjemného basu, který má hloubku, ale zároveň hlavně neokázalou uvolněnost a nenásilnost.

Stejně civilní, anglicky decentní, ale přitom uvolněně realistický projev mají Motive SX1 také ve středním pásmu. Vezměte si hlas Doris Day v její verzi "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) - hlas je již opravdu dobře srozumitelný, velikostí realistický, není nikam tlačený a přesto snadno vniká do prostoru a má v sobě příjemnou znělost. Není to nutkavý, agilně energický zvuk, je to spíše jemnější, opět audiofilsky decentní, ale přesto nijak neseškrcený zvuk, který je dobře integrovaný, čistý a znělý - vše právě tak akorát, aby to vytvořilo žádoucí, hudební zvuk.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 7

Neat se pyšní prací, kterou odvedl na svém vysokotónovém reproduktoru. Mnoho cinkajících perkusí v průběhu Floexovy "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) udržely Motive SX1 ve vzduchu již pěkně dlouho a jasně, není to nijak upejpavý zvuk co do objemu či energie, výšek ale není tolik, aby byl přednes nacinkaný nebo příliš světlý. Každé cinknutí je mile svižné a konkrétní, dobře "zaříznuté", ani by však bylo příliš dopředné či vtíravé, charakterem jsou snad výšky o kousíček živější, než středy a basy, ale stále s nimi tvoří mile spojitý celek. Navíc umí Motive SX1 pěkně vystřihnout kovový charakter činelu, s jeho barvou a znělostí.

Na to, že Motive SX1 nejsou nijak obří sloupy, mají v sobě více než solidní dynamické schopnosti, které už vám dají pocítit výbušnost Stravinského "Ptáka ohniváka" v podání Base Pollarda a Utrechtsch Studenten Concert ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139). Neat Motive SX1 se dají rozehrát poměrně snadno, pro své plné rozvinutí ale potřebují přeci jen trochu dýchat - v místnosti pod 20 m2 jich dost možná bude tak trochu moc. Dejte jim však místo kolem a ideálně samozřejmě i nějaký důraznější zesilovač a dokáže se v nich probudit solidní švih, který vás sice nezavalí zvukem, ale dá vám pocítit tlak a důraz, aniž by zapomněl na svůj decentní gentlemanský klid.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 11

Dar nenásilné a uvolněné samozřejmosti mají Motive SX1 prostě v sobě - když zazní "Pie Jesu" se zpěvem Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130), není to záplava detailů, ale spíše na detaily bohatý celek, který je čistý, soudržný a i když to není okázalá analytičnost, i když nemáte pocit, že je to všechny bariéry bořící transparentnost, zvuk je snadno čitelný a vzdušný, nic se netísní, je to bezproblémové, uvolněně dospělé věnování se hudbě a ne její technické stránce - a to se snadno poslouchá.

Tu hezkou spojitost si Neat udržují i v oblasti rekonstrukce hudební scény. Možná, že v "Dream about you" (Eva + Stevie B. | "STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) je scéna spíše širší než hlubší, ale důležitá je celková jednotnost, před vámi se prostě otevře prostor se vzduchem, usazenou zpěvačkou i kytarou, vše je dobře definované, tak jaksi snadno, nekomplikovaně.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 13

V technicistní "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) pak ukrajují Motive SX1 rytmus s důstojností, neženou se dravě kupředu, ale jejich timing je velmi solidní, takže hudba pulsuje a je to celé stále po anglicku decentní, nenásilné, nepřepjaté, ale ani jakkoliv bojácné či zaražené. Nekomplikované a snadné je to nejlepší slovo.

Sloupky Neat Motive SX1 jsou takovou tou reprosoustavou klasického anglického střihu, k níž můžete právem přiřadit heslo "starý dobrý věrný anglický zvuk". Na pohled to není žádná oslnivá moderna, jde si - tak jako mnoho tradičních anglických značek - svou vlastní cestou, ale zpracování je důstojné a co hlavně, funguje tu zvuková stránka. Zvuk je vyrovnaný, má dost energie, kde je jí třeba, ale jinak se velmi klidně (nebo chcete-li audiofilsky) vždy snaží hlavně o rozmotání nahrávek, jejich prezentaci vzdušným, přirozeně působícím způsobem a pouští se za hudebním signálem snadno, ale ne zbrkle. Výsledkem je zvuk, který si můžete snadno pustit jako kulisu bez rušivých prvků, nebo k němu zasednout a nechat se jím oblévat po dlouhé hodiny, aniž by vás unavil nebo omrzel.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 m1

Nástup sloupků Motive SX1 je možné vypozorovat už někde kolem 45 Hz, slíbených 25 Hz bylo v našem volném prostoru dosaženo u poklesu -20 dB, tedy v reálu spíše nepoužitelných. Dáte-li ale Motive SX1 ke zdi, plnotučných 40 Hz byste si užít měli. Co je důležité, to je vyrovnanost v pásmu 45 - 2 000 Hz, tedy v tom kritickém. Ta je totiž příkladná, snad s maličko vyšším podílem frekvencí pod 400 Hz, rozdíl je to ale jen drobný. Propad na 3 000 Hz se vyrovná, když posuneme měřící stanoviště na nějaké 2,5 až 3 m. Na výškách je pak také cítit přídavek energie, ale obdobně decentní jako je na basech. Celkově fungují Motive SX1 technicky velmi obstojně a odpovídají bez problémů své cenové hladině s tím, že je lepší je poslouchat ze dvou a více metrů, kde se vše "sečte" jak má.

2018 09 30 TST Neat Motive SX1 m2

U průběhu impedance (červená) je vidět, že bassreflex je naladěný někde kolem 40 Hz, reprosoustavy mají pak příkladně čistou a nekomplikovanou impedanci, díky níž nebudou zátěží pro zesilovače. Na křivce není patrné ani nežádoucí stojaté vlnění, ani rezonance panelů ozvučnice, vše je čisté a solidní. Ani elektrická fáze nevybočuje svým průběhem (černá linka) z oblasti dobrých mravů a Motive SX1 tak budou hrát snadno s prakticky jakoukoliv elektronikou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 64 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadné na rozehrávání

+ anglicky snadný a přívětivý zvuk

+ solidní dynamika

+ vyrovnanost a čitelnost napříč pásmem

+ poměrně velká energie, kterou není komplikované probudit a naplní prostor

ZÁPORY

- navzdory své velikosti se v menších místnostech docela dusí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika