2017 12 31 TST Gradient Revolution 1

Historie nenápadné malé finské manufaktury Gradient z nedaleko Helsinek položeného městečka Porvoo sahá do roku 1984, kdy se Jorma Salmi odhodlal založit vlastní značku poté, co dva roky předtím publikoval vědeckou studii o minimalizaci vlivu prostorové akustiky na subjektivní kvalitu poslechu reprosoustav. Od té doby se značka soustředí na vývoj reprosoustav, které co nejméně reagují na (ne)vhodnou akustiku místnosti.

Od roku 1994 pak v katalogu značky obsazuje pozici vrcholného modelu sloupová reprosoustava s názvem Revolution (od roku 1999 pak dokonce v aktivní verzi). I současná čtvrtá generace tohoto modelu ctí stejné základní pojetí. Jde vlastně tak trochu o "regálovku" postavenou na "subwooferu" - pojetí je kompletně pasivní, vrchní část je pak připojená ke spodní části kabelem a lze ji natáčet pro úpravu chování v rámci konkrétní akustiky (respektive logicky je doporučeno natáčet část spodní a horní "monitor" nechat směřovat na sebe, ale kreativitě se meze nekladou).

Opticky jsou Revolution MKIV nesmírně jednoduché - jejich základní tvar je trojúhelníkový, ozvučnice je zakrytá průzvučnou tkaninou a horní otočná část má podobu komolého jehlanu. Černé plochy látky oživuje trojice přiznaných překližkových ploch. Je to vlastně pěkný odkaz na souznění s přírodou, typické pro severské výrobce. Celkovou nekomplikovanost vzhledu podtrhuje i to, že reproduktorové terminály (dva páry pro možnost bi-ampingu) jsou uloženy na spodní základně - jednak tak zůstávají reprosoustavy stejné ať otáčíte basovou část jak chcete, jednak jsou terminály tímto přímo do výhybky, umístěné taktéž na spodní desce.

2017 12 31 TST Gradient Revolution 2

Právě i velmi čisté tvary Revolution MKIV společně se zakrytím látkou vytváří dojem, že už tak nijak dramaticky velké reprosoustavy jsou vlastně malé a snadno tak zapadnou do prostoru. S výškou 102 cm, šířkou 41 cm a hloubkou 36 cm (v základním natočení) vás možná trochu zaskočí poctivá váha 30 kg.

Spodní část s dvojicí basových měničů o průměru 30 cm je koncipována jako otevřená dipólová, obě membrány jsou natočeny stejným směrem pod sebou (ostatně jinak by natáčení ozvučnice lehce postrádalo smysl).

2017 12 31 TST Gradient Revolution 3

V horním zkoseném boxu, který si můžete i mírně výškově posouvat za pomoci trojice matic a trnů, je umístěn koaxiální měnič (jeho variaci najdete i v dalších firemních modelech), sestávající ze středotónové kónické membrány o průměru 17,6 cm (materiálem jsou skelná vlákna) a kopulky o průměru 2,5 cm (ta je hliníková). Vyzařovací charakteristika tohoto reproduktoru je ledvinová (kardioidní). Všechny reproduktory jsou vyráběny na zakázku pro Gradient.

Výhybka se strmostí 18 až 24 dB / oktáva je osazena cívkami se vzduchovým jádrem, polyesterovými filmovými kondenzátory nebo drátovými odpory. Dělící frekvence jsou nastaveny na 200 a 2 800 Hz.

Revolution MKIV pracují v udávaném frekvenčním rozsahu 50 - 20 000 Hz (+/- 2 dB), v toleranci -6 dB pak sáhnou až na 30 Hz. Jejich charakteristická citlivost 87 dB / 2,83 V / m je mírně nadstandardní, jmenovitá impedance 6 ohm přiznává pokles k hodnotě 5 ohm.

2017 12 31 TST Gradient Revolution 4

Gradient Revolution MKIV jsme poslouchali v dobře známé místnosti dovozce v Ostravě na sestavě s přehrávačem EMM Labs XDS1, zesilovačem Audia FLS10 a kompletním prokabelováním vyššími modely Acrolink. Srovnávalo se s Gradient Evolution nebo Estelon YB.

Všechny modely Gradient, s nimiž jsme se prozatím poslechově potkali, nabízely pocit do hloubky jdoucího basu; do hloubky, která je s ohledem na proporce až nečekaná. Vrcholný model Revolution MKIV tak není výjimkou - v "Prism" Charlie Hadena ("American Dreams" | 2002 | Verve | 064 096-2) nemáte pocit, že se na vás valí hutné spodní pásmo, ale už jasně cítíte tu velikost nástroje, to velké rezonující dřevěné tělo a sytý, plný tón. Líbila se nám také neskromná velikost, zvuk je prostě všude, nástroj má až nadživotní proporce. Brnknutí jsou nadýchaná, bohatá a muskulaturní, je to zvuk, který vás obklopí. Líbilo se nám, jak poddajně Revolution MKIV reagují na signál a i když to není utažený, skálopevný bas, je velmi dobře čitelný a ani skok směrem k Estelon není šokující jak byste s mohli očekávat (byť rozdíl je naprosto jasný).

2017 12 31 TST Gradient Revolution 6

I podání vokálního pásma - třeba hlasů v "Ain´t No Sunshine" od Fragile ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2) - je velmi plnokrevné, šťavnaté, barevné a proporčně i objemově velké. Je cítit spoustu energie, přednes je až expresivní, výbušný a přitom velice čistý, snadno čitelný a jednotliví zpěváci mají už svůj jasně vyhrazený prostor, snadno vnímáte jejich barvu hlasu a ani ostřeji říznutá sykavka není vulgární či nepříjemná.

V duchu kultivované energičnosti se nesou pak i tóny nejvyšší - kovová kalota není jedovatá při žádné hlasitosti, dokonce hraje vlastně příjemně hladce, když přijde na činely a chřestítka v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6). Celková čistota, realistické, nijak přikrášlované zvonění kovu a i když nejde o žádné analytické orgie, detailů je dost, jsou přirozeně integrované v celku a prezentované s nadhledem.

2017 12 31 TST Gradient Revolution 5

I díky zátahu odspodu umí Revolution MKIV vzbudit dojem větší dynamičnosti, než byste čekali. V Gabrielově "Signal to noise" ("Miss" | 2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) jsou údery v úvodu mohutné, razantní a zaplavující, přísun energie je působivý - velký zvuk s velkou energií unese snadno i velké dynamické špičky. Závěrečné dramatické a gradující rány do bubnů jsou dravé, svižné, nepůsobí upejpavě, mají důraz a i když pevnost kontur je třeba u zmíněných Estelon nezpochybnitelně lepší, není to vysloveně měkké, jen jaksi poddajné.

Zvuk Gradientů by se jedním slovem dal popsat jako organický - v "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) byl přednes přirozeně čitelný, rozvrstvený, ale bez honu za detailem nebo technickou precizností. Je to prostě nekomplikovaný celek, nepřikrášlený, ale ani nijak zašmodrchaný. Přes všechnu celistvost není nijak složité soustředit se na doznívání tónů jednotlivých kláves nebo naopak na zpěvaččin hlas - je to prostě přirozené.

2017 12 31 TST Gradient Revolution 7

Hudební scéna v "Theatrum Universi" Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM-0042-2) byla působivě oproštěná od hmoty ozvučnic, ty zůstaly v prostoru jen jako artefakty a vší zvuk se rozléval v pravolevém směru od stěny ke stěně a krom hloubky daleko dozadu nabídl i zajímavý efekt scény vykročené i kus dopředu před osu ozvučnic. Je tu spousta vzduchu, proporce nástrojů jsou odvážně velké, až nadrealistické, je tu nenásilná organizace, vše drží na místě a je přehledné, ač neefektní a uvolněné.

Pokud jsou Revolution MKIV na něco jako stvořené, je to hudba s akustickými nástroji a velkým podílem středních frekvencí - třeba jako je "Please Read the Letter" od Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Rounder | 475 9382). Trochu nabobtnalým spodním frekvencím umí reprosoustavy udělit efektní plnost a důraz, hlasům parádní srozumitelnost a klid a nejvyšším tónům nekonfliktní hladkost. Všechno je příjemně poskládané, barevné, až hravě plynulé a načechrané, naprosto neúnavné a kultivované. Zvuk Revolution MKIV je skvělým nástrojem nejen pro poslech, ale i pro prožití hudby.

2017 12 31 TST Gradient Revolution 9

Finská rodinná značka Gradient je poutavě osobitá - pečlivě vyráběné, zajímavě koncipované reprosoustavy obecně nabízí hodně zvuku z kompaktních rozměrů a top model Revolution MKIV není výjimkou. Ostatně i proto se s menšími obměnami vyrábí už přes dvě dekády. Nenápadný zjev, snadno "snesitelné" rozměry, praktický a funkční nápad s možností přizpůsobit basovou odezvu natáčením otevřené ozvučnice do tří směrů, velmi povedený koaxiální středo-výškový reproduktor poskytující optimální bodový zdroj pro nejdůležitější frekvenční rozsah, to všechno vytváří organický zvuk, který se snadno poslouchá. Nepoutá pozornost efekty, ale přesto je v praxi plnorozsahový, přehledný a snadno srozumitelný, je ho hodně proporčně i objemově, je plný a barevný, živý a výbušný. Jsou to kultivované reprosoustavy, které s ohledem na danou cenovou hladinu nemají slabin...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koaxiálního měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 12 31 TST Gradient Revolution m1

Frekvenční odezva v reálném prostoru je působivě rovná; platí to pro koaxiální měnič, v basové sekci je cítit menší energie reproduktorů - jde o základní nastavení. Při natočení wooferů směrem ke stěnám bude v pásmu pod 200 Hz citelný nárůst energie, při vtočení dovnitř poslechového trojúhelníku pak zase naopak energie ubude. Právě to je kouzlo přizpůsobování frekvenčního průběhu Revolution MKIV. Ač je tak basová odezva o kousíček tišší než ta u koaxiálního středo-výškové sekce, je působivé, že si reprosoustavy skutečně s klidem sáhnou na slibovaných 30 Hz.

2017 12 31 TST Gradient Revolution m2

I průběh impedanční křivky (červená) odpovídá slibovanému - propad na minimum 5 ohm nepředstavuje žádné výraznější riziko, stejně jako tu nejsou žádné známky nežádoucích rezonancí či jiných problémů. Stejně jako u průběhu elektrické fáze tu není žádný problém.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 159 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ praktická plnorozsahovost z relativně skladné ozvučnice

+ nesmírně dobře čitelné střední pásmo

+ schopnost ustát i vysoké dynamické nároky

+ možnost účinné korekce průběhu basů natáčením ozvučnice

+ férová cena za takový zvuk

ZÁPORY

- pojetí není výkřikem posledních trendů v estetice

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha