2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 1

Značka Mobile Fidelity Sound Lab, to je něco jako pečeť kvalitního zvuku. Už od roku 1977 rozmáchlé logo MoFi a označení Original Master Recordings znamená, že si na své aparatuře vychutnáte velmi až výjimečně dobrý zvuk nahrávky. A i když od uvedení stříbrných kotoučků firma nabízí své umění právě i na kompaktních discích, stále zůstává stejnou měrou producentem vinylů, v práci s nimi tak má přes 40 let tradice. A kdo jiný než právě výrobce špičkových vinylů by měl vědět, jak je správně přehrát?

Dost možná právě s takovou ideou uvedla firma novou divizi, nazvanou prostě MoFi Electronics a která aktuálně nabízí dva gramofony, dva phono předzesilovač a tři přenosky, navíc všechno v až neočekávaně příjemných cenových relacích a to zejména s ohledem na to, že vše je vyráběno ve Spojených státech.

Nejvýše postavenou firemní kombinací je ta s větším, robustněji postaveným a lepšími komponenty osazeným gramofonem UltraDeck, na konci jehož raménka trůní přenoska výmluvně nazvaná MasterTracker.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 2

Gramofon UltraDeck patří mezi jednoduše vypadající přístroje, na poměry gramofonů je ale poměrně velký. Základna z MDF desky je bytelná i díky vyztužení třemi hliníkovými deskami, usazená je na nožkách od firmy HRS, které nenápadně, ale nesmírně účinně absorbují jakékoliv vibrace. Dokonce i základna samotná svou hmotností a rigiditou funguje jako efektivní tlumič vibrací a můžete klidně za chodu kamkoliv ťukat a nic se nepřenese do zvuku.

Jakkoliv gramofon jako celek vypadá poměrně jednoduše, skrývá se v něm spousta času stráveného poctivým návrhem. Základem tu je pohonný systém kolem integrovaného 300 otáčkového motoru, ten je téměř plně ponořený do šasi a má klasické řešení s pozicí pro 33 1/3 nebo 45 otáček za minutu. Celý motor je pečlivě izolovaný, takže z něj žádná vibrace nepřechází dál.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 3

Síla motoru se po stisknutí starosvětsky žlutě svítícího spínacího tlačítka přenáší přes pružný kulatý přenáší na robustní tříkilový talíř z Delrinu (z toho jsou ostatně i součástky motoru) - to je polymer nové generace od specialisty, firmy Dupont. Materiál má krystalickou strukturu a i díky tomu funguje jako optimální tlumení, které k vinylům a hrotům nepropustí žádnou vibraci.

Talíř se otáčí na inverzním ložisku z tvrzené oceli, bronzu a safíru a díky perfektnímu zpracování vydrží v pohybu snadno a dlouho.

Na druhé straně talíře trůní klasicky vypadající přímé raménko s názvem Ultra, i to si firma vyrábí sama. Má délku deset palců, je hliníkové a signál vedou kabely od Cardas a to od přenosky až k výstupních cinchům na zadní straně. Tak jako celý gramofon, i raménko trochu klame tělem, přes vší jednoduchost má působivě hladký pohyb ve všech osách.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 5

Na konci ramene jsme měli přichystanou přenosku MoFi Master Tracker, tu nejvyšší, kterou firma nabízí. Jde o MM přenosku s váhou bezmála 10 gramů, robustní tělo je vyrobené z hliníku. Uvnitř se nachází do tvaru V uspořádaná dvojice magnetů, cívka je navinutá velmi čistou mědí, vyrobenou Ohnovou technologií.

Chvějka je zakončená diamantovým hrotem typu Micro-Line (který prý používá i výroba firemních masterů pro lisování vinylů).

Výrobce udává výstup 3 mV, frekvenční pracovní rozsah 20 - 25 000 Hz, kapacitu 100 pF a doporučený přítlak 1,8 - 2,2 gramu.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 6

UltraDeck má šířku 42,4 cm, výšku 15,2 cm (počítáme-li zavřený kryt) a hloubku 36,2 cm, přičemž se to nezdá, ale v celkově lehce působícím gramofonu dřímá přes 10 kg hmoty. Na poměry gramofonů nabízí tento velmi pěkný odstup signálu a šumu 74 dB.

Nejlepší na celém gramofonu je ale to, jak strašně málo musíte udělat, abyste z něj dostali vše co nabízí. Vlastně jen správně připevníte závaží a je hotovo...

Gramofon MoFi UltraDeck jsme měli možnost poslouchat v redakčních prostorách, kde alternoval VPI Scout - poslouchalo se přes phono Grandinote Celio a poté přes zesilovače Grandinote Shinai, Norma Revo IPA-140 nebo také přes Cambridge CXA80, alternativně jsme měli k dispozici phono MoFi StudioPhono, případně Pro-Ject Phono Box. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 nebo Fischer&Fischer SN-70, použité kabely měly široký záběr - více o nich a napájecích filtrech a dalším příslušenství v pravém sloupci -->.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 7

Basovou linku v titulní skladbě desky "Skala" Mathiase Eicka (2011 | ECM | 276 3107) gramofon zvládl vykouzlit nádherně kulatou, objemnou a příjemně, ale ne uměle vřelou, bylo cítit teplo dřeva kontrabasu a jeho mohutné tóny odkapávaly, jak už to u skvělých instrumentů cítíte. Skvěle zpevněné a konturované tóny jako kdyby dýchaly, pružné a razantní, přitom ale stále klidné a vrcholně "analogové", podané přitom ale konkrétně a přirozeně, bez nějaké podbízivosti. Je až neuvěřitelné, jaký pocit hloubky vám gramofon dá a jakou autoritu umí basu naložit.

UltraDeck, respektive celý systém od MoFi Electornics, neváhá s energií ani ve středním pásmu. Hlasu Cassandry Wilson v "Run the voodoo down" ("Travelling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) bylo stěží co vytýkat. Jednak měl vokál velmi odvážně velké proporce, jednak tu byla záviděníhodná energie a tah na branku a to vše při respektování té "vinylové" něhy nahrávky. Zpěv byl velmi čistý, krásně srozumitelný a bezprostřední, žádná kouzla s barvami, nafouknutým nebo ohlazeným zvukem - prostě vokál, čistý a přirozený.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 12

Gramofon s přenoskou pak dokážou vdechnout až překvapivou živost a hloubku i tam, kde nahrávka leckde jinde působí trochu obyčejně. Příkladem budiž činel v Harrisonově "Got my mind set on you" ("Cloud Nine" | 1987 | Dark Horse Records | 9 W1 25643), která není zrovna zvukařskou perlou a mnohdy máte co dělat, abyste vůbec činel ve vší té skrumáži našli. A když už ho najdete, častokrát máte neodbytný pocit "plechovosti". A ono to tak asi je správně - UltraDeck nicméně linku objemově vytáhl tak, že byla dostatečně zřetelná a i když upozornil ve své přímosti a čistotě na limity, ostrosti nebo právě nádech plechovosti činelů, nebylo to vulgární, nepříjemné nebo jakkoliv ukřičené, naopak klidně a neúnavně jasné.

Na to, že gramofon UltraDeck ani přenoska MasterTracker nepatří do nějaké zběsilé cenové hladiny, poskytují úžasně dynamický zvuk. Snad to hodně souvisí i se schopností gramofonu nepřenášet k přenosce prakticky žádné nežádoucí vibrace a zvuk tak působí "kontrastněji", než je u gramofonů zvykem. Když třeba v úvodu skladby "Lion in Winter" od Bee Gees ("Trafalgar" | 1971 | MFSL | MFSL 1-263) zazní rány do velkého bubnu, není to dutý a opatrný zvuk, ale pořádná "ďaha", která rozhýbává blánu opravdu velkého nástroje a vy to všechno vnímáte, protože je to pevné, jasné, energické a živé. Není to žádný opatrně zakulacený zvuk, který má působit vřele, je to plnokrevný, jadrný a razantní úder, který ovšem nepůsobí tvrdě, není zbytečně sešněrovaný.

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 15

Právě tak rozlišení je na danou kategorii vysloveně skvělé, v Caveově "People Ain´t No Good" ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) vnímáte to na gramofonové poměry úžasně čisté a nešumící pozadí, vnímáte ty chvilky ticha a tu a tam se z nich snadno vynoří i maličký detail. Všechno je precizně organizované, drží to a snadno se to čte, zvuk je přehledný a komplexní, organický - gramofon má parádně informativní a transparentní přednes, nic se neztrácí za nějakou oponou "hezkosti", ale je to krásně přirozené, uvěřitelné, čisté a věrné.

Na to, že gramofon z principu nabízí oproti digitálu až směšně malou separaci kanálů a u leckoho může vzbuzovat pocit, že je to "prakticky mono", MoFi zvládá udržet - snad díky své celkové pevnosti a čistotě - výtečný dojem prostoru. V Gaucherově verzi Zappovy "Heavy Duty Judy" ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) je to jednak celkový objem a velikost zvuku, jednak ale i jasně ukotvení hráči, kteří mají na scéně prostor a snadno je lokalizujete, co dohromady funguje a dává vám pocit, že hudba není "někde tam", ale "tady kolem".

2018 06 15 TST Mobile Fidelity UltraDeck 14

Co je ale úplně nejlepší, to je nadšení, s jakým budete brousit další a další vinylovou drážku, protože UltraDeck a MasterTracker je radost poslouchat a ani tak nějak obyčejně slušná nahrávka jako "You Win Again" od Bee Gees ("E.S.P." | 1987 | Warner Bros. | 925-541-1) není v ničem nudná. Naopak, zvuk gramofonu se neuvěřitelně snadno poslouchá, protože v něm není žádný kaz, žádná nekázeň a žádná umělost. Navíc zvládá hrát s až "negramofonovou" energií, rytmem a všechno šlape jako hodinky.

Možná, že nakonec ono lehce marketingové heslo "Kdo jiný než právě výrobce špičkových vinylů by měl vědět, jak je správně přehrát" doopravdy platí. MoFi Electronics totiž ve svém vrcholném gramofonu, vrcholném raménku a vrcholné přenosce představuje soustavu, která za ne malé, ale na poměry high-endu rozhodně nijak dramatické peníze představuje něco, co tu doposud nebylo. Nenecháte-li se oklamat lehce účelným designem a provedením, dostanete parádně vyvážený gramofon, který se snadno používá, je pečlivě promyšlený (třeba celkové odpružení a absorpce vibrací jsou famózní) a nabízí zvuk, k němuž se ostatní v této cenové hladině sotva přibližují. Za své peníze totiž dostanete skutečně dospělý, živý, energický, organický a hlavně úžasně autentický zvuk, který vás prostě pohltí. Tohle je stroj, který vám ukáže, zač je toho vinyl...

Kč 64 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výjimečně přirozený a pevný zvuk

+ skvělá čistota

+ jednoduché složení i použití

+ živý, energický zvuk

+ zvuk, který v kategorii "do sta" a možná i výš nemá moc obdoby

ZÁPORY

- vzhled ne zcela reflektuje úroveň gramofonu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 dynaudio roadshow

200 200 avitsmart

200 200 otevreni amarock

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio