Neexistují na to sice přesné statistiky, ale v Německu najdete určitě řádově stovky výrobců hi-fi techniky – drtivá většina z nich je malá, nebo možná ještě menší, typicky garážová produkce, nemalý počet z nich dosahuje globálních rozměrů. Jedním z těch menších je Block (neplést s olomouckým projektem Block Design, který se na rozdíl od německých kolegů zaměřuje výhradně na high-end), jehož filozofii shrnuje jasné firemní motto: „Audiofilské produkty pro každého".

Tak jak už to ve většině případů v hifi světě bývá, ani zakladatelé firmy AudioBlock GmbH nepřišli jen tak odněkud, ale založení společnosti v roce 2009 předcházelo celých 21 let zkušeností z oboru. Konkrétně zkušeností s prodejem high fidelity elektroniky na náročném německém trhu. Zajímavé je, že i přes velmi přátelskou cenovou politiku jsou všechny přístroje vyráběny přímo u našich západních sousedů, tedy žádná asijská produkce (byť je faktem, že Čína už dnes víceméně plně konkuruje „západním" standardům).

Motivem, zaznívajícím napříč všemi modelovými řadami je bez diskuse racionalita. Aby mohla cena být co nejvstřícnější a zároveň ovládání co nejintuitivnější, sdílí komponenty Block mnohé prvky a u všech pak najdeme zcela identické rozložení prvků (displeje, indikační LEDky, centrálně umístěné ovládací „Déčko", nebo třeba masivní šroubovací nožky pro minimalizaci vibrací.

Nejinak je tomu i u jednoho z nejdostupnějších D/A převodníků kategorie hi-fi na trhu – za velmi atraktivních 14 tisícovek dostanete v podobě modelu DAC-100 robustní stavbu a trochu svébytný design. Odhadem tak pětikilogramový přístroj má standardní rozměry 44 x 8 x 28 cm (š x v x h), dominantou je rozhodně masivní čelní hliníkový panel a čtyři až sloní nohy – jde o šroubovací nožky s masivním centrálním šroubem, jejich cílem je dokonalé ustavení přístroje a minimalizace přenášených vibrací.

Levou stranu čelní stěny zabírá kromě loga rozměrný, výjimečně dobře čitelný displej, pravou polovinu zase řada diod, indikujících jednak provozní stav, jednak i aktivní zdroj signálu. Centrální otočný ovladač evokuje možnost regulace hlasitosti, ale není tomu tak – slouží výhradně k pohodlnému výběru vstupu, po stisknutí přepne přístroj do Standby. Přepínání vstupů je (logicky) cyklické, ale na rozdíl od mnoha jiných přístrojů velice rychlé.

Když budete pohledem přejíždět po přístroji, určitě vás zaujme i vrchní panel – ten totiž i přes snahu o jednoduchost a unifikaci dostal ozdobu v podobě plastického firemního loga. Vkusnost je věcí osobní, originalita a punc zajímavosti však rozhodně zaručen.

Zadnímu panelu dominují RCA konektory, jejichž kvalitu byste ocenili (bez přehánění) i u přístrojů stotisícové kategorie. Nést takové třeba značku WBT, jen za ně byste zaplatili na 10 tisíc – a že tyto nejsou o nic méně robustní. Sestavu vstupů doplňuje ještě USB a dvojice optických konektorů, výstupy jsou k nalezení v obou důležitých formách – jak nesymetrické RCA, tak symetrické XLR (výstupní obvody jsou plně symetrické).

Vnitřní konstrukce přístroje je nesmírně jednoduchá – napájecí sekce v pravé třetině přístroje je oddělena masivní kovovou přepážkou a osazena nevelkým, ale dostatečně dimenzovaným toroidním transformátorem. Ani obvodové řešení vstupně-výstupních obvodů není kdovíjak jedinečné, ale naprosto dostatečné k dané cenové třídě.

Srdcem přístroje je osvědčený, slušný čip Burr Brown PCM1794, poskytující rozlišení až 24 / 192 a odstup signálu a šumu 80 dB – to není hodnota oslnivá, ale pohybujeme se v entry level segmentu, kde jsou kompromisy povoleny. Třeba i v tom smyslu, že jsme ve standardní aplikaci foobar2000 nedostali přes USB více, než 24 / 96. Vzhledem k celkovému pojetí přístroje je tu USB ale spíše jako bonus.

Block DAC-100 jsme porovnávali s Rotel RDD 1580 a ASUS Xonar Essence One MUSE, jako referenční sestava byl k dispozici Naim Nait XS a Naim CD5si, ale také soulutions 530 a soulution 540, dále Burmester 101 a Burmester 102, nebo elektrárna v podobě Musical Fidelity M8 Pre / M8 700m. I nejjemnější nuance nám ukázaly reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Vivid Audio GIYA G3, Bowers&Wilkins CM10, Quadral Ascent 90 LE, Klipsch Palladium P-17B, Pioneer S-CN301-LR a Xavian Bonbonus, ale převodníky dodávaly signál i aktivním reprosoustavám ELAC Air-X 403 a Quadral Rondo aktiv. Kabeláž dodalo Naim Studio v podobě reprokabelů i signálových Nordost Tyr 2 a napájení Nordost Valhalla, alternativně pak Studio Connections z proslulých studií Abbey Road. Používali jsme i Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, KrautWire a Proac; ke komponentům Naim pak DIN TelluriumQ Black a reproduktorové Naim NAC A5.

Tak civilně (byť lehce svébytně) a důvěryhodně jak DAC-100 vypadá, tak také hraje. „On the avenue" z desky „Vintage BB´s" od Flim and the BB´s poukázala na velmi vyrovnané pásmo a celkový poklid reprodukce. Zvukové podání je nepřehnané, celkově je objemu spíše méně, zvuk je lehce tenčí, německy spořádaný. Lehoučký nádech sametovosti je možné slyšet v saxofonu, který přeci jen postrádá onu briskní kovovost a říznost – ale čistotou může Block směle stát i po boku svých dražších konkurentů.

Že se zvuková charakteristika obecně přiklání hlavně k čistotě a lehkosti, to potvrdil i Michael Hedges se svou éterickou „Aerial Boundaries" ze stejnojmenné desky. Block se také opravdu hodně soustředí na samotný nástroj, trochu méně zřetelné je pak pozadí nahrávky, i když komplexní reprodukce patří spíše do sfér high endu. Samotná akustická kytara je pak velmi čistá a uvolněná, DAC-100 se svým zvukem nikam nespěchá, nechává vyniknout kov strun, do zvuku se nesnaží nic přidávat a na danou cenovou třídu jde až překvapivě po přirozenosti a vyváženosti.

Ve Stingově atmosférické, svátečně vřelé a procítěné „Soul Cake" z alba „If on a winter´s night" se objevuje dost basu, kontrabas je příjemným překvapením – velký, čistý, byť by mu celkově prospěla o něco větší autorita a energie, větší údernost, která by celkovou reprodukci oživila. Block DAC-100 si dokáže udržet nad celou reprodukcí slušný přehled, umí oddělit nástroje a vůbec vzbudit opět civilně přirozený dojem ve stylu „však takhle to má být". Neoslní rozlišením, neoslní důslednou reprodukcí detailů nebo fantastickou dynamikou, vše je ve vzájemné harmonii normálnosti, snad by stálo za to říci „obyčejnosti", pokud toto slovo budeme brát v dobrém smyslu, bez špetky pejorativnosti.

Díky vyrovnanosti a srozumitelnosti přednesu si užijete i rockové skladby, jako je „Evil Eye" z desky „Right Thoughts, Right Words, Right Actions" od Franz Ferdinand. Je pravda, že i přes formální čistotu a (úspěšnou) snahu udržet ve zvuku organizaci i tady je cítit, že by celku slušela o stupeň energičtější charakteristika. Klidné ladění nechá vyniknout říznou kytaru, přesné bicí a Block má zcela jistě cit pro časování, hudba dobře odsýpá. Zajímavé je, že civilní charakter zvuku se při použití USB připojení subjektivně ještě o něco víc uklidní, naopak slyšitelně nejlepší, nejjistější je symetrika.

Poklid a projasněný zvuk sluší i poklidným skladbám, jako je „Wichita Lineman" od Barb Jungr. DAC-100 hodně vyhladí jiskření kovových perkusí, to pak sice není tak přítomné a dominantní, ale nesklouzává ani k plechovosti. Block tu také dobře přenesl intimní, komorní atmosféru, snad právě díky soustředění se na hlavní hudební linii, v tomto případě na piano a vokál – obojí je sametově jemné, až něžné, rozhodně velice příjemné a hodně ukázněné.

Dominantní charakteristikou přednesu Block DAC-100 je ukázněná, až trochu ostýchavá snaha o maximální věrnost. Haydnova živá skladba „Smyčcového kvartetu, op. 76, č. 5" v podání Engegardkvartetten poukazuje na dobrou dynamiku, i když nižší polovina pásma by možná, jak už jsme říkali, snesla trochu více energie, či možná důrazu. Vše nicméně plyne nekonfliktně, přirozeně, poklidně a ve středním proudu.

Block DAC-100 je zajímavý příklad toho, že i v té nejdostupnější cenové třídě se dá udělat vyrobit věrně hrající elektronika. DAC-100 by měl být brán jako puristická záležitost, ctící ty nejklasičtější principy high fidelity. Robustní konstrukce nepřináší nic inovativního, nic originálního, přesto je nutné ocenit fakt, že dostává firemnímu mottu. Reprodukce je věrná, možná dokonce až moc akurátní. Je ale pravdou, že ty nejlevnější přístroje často mívají tendence občas vnést do zvuku stopu agresivity a nepříjemnosti, kterou Block dokonale eliminuje svou vyrovnaností a nakažlivým klidem. Zvuk je hladký, klidný a čistý, v žádném aspektu vysloveně neoslňuje, ale jako celku mu nic neschází, což možná může být nakonec důležitější. Za velmi přátelských čtrnáct tisícovek je to opravdové, byť základní, high fidelity.

Kč 13 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na danou třídu prvotřídní zpracování

+ nekomplikovaný, příjemný zvuk

+ dostatek konektorů pro všechny případy

+ symetrické provedení výstupních obvodů

ZÁPORY

- vzhledově jdou u Block svou, lehce nemoderní cestou

- trochu kompromisní provedení USB (které by zde nakonec nemuselo vůbec být)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: WDQ | www.audioblock.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio