Jméno NuForce se na světovém trhu s audio technikou objevuje relativně krátce – od roku 2005. Netají se tím, že jejich cílem je dosažení akceptovatelných cen při zachování slušné kvality reprodukce. Také se netají tím, že základem jejich filozofie je ladění poslechem, nikoliv měřením (a jak se lze dočíst při troše hledání na internetu, má s tím často nemalé množství problémů). Nicméně uDAC-2 by měl být vyjádřením jejich postoje k levnému USB převodníku a sluchátkovému zesilovači, určenému pro nošení s notebookem. Ostatně, popis na webu výrobce říká cosi o ideálním stroji pro sluchátkový poslech z přenosné počítače a dojmy polského distributora Audiomagic to stejně jako u dospělejšího modelu Icon HDP potvrzují.

 

Na první pohle titěrné tělo převodníku leží rozměrově někde mezi krabičkou cigaret a krabičkou zápalek (ostatně na titulní fotce je, dá se říci, vpodstatě v životní velikosti). Vnitřnosti obaluje velmi důvěryhodně působící kovová schránka, odpovídající přesně tomu, co byste chtěli od přenosného zařízení. Tělo ostatně funguje také jako účinný chladič, za plného chodu se ovšem rozpálí tak, že přestává být příjemné přístroj držet v holé ruce – zprvu se snad může i zdát, že něco není v pořádku. Přední stranu zařízení okupuje (na poměry uDAC-2) velký knoflík ovládání hlasitosti, který slouží také jako spínání. Odpor analogové regulace hlasitosti je příjemný a chod plynulý, i u takhle malého převodníku působí prostě stejně důvěryhodně jako zbytek maličké hračky od NuForce. Jack 3,5mm pro sluchátka je pak daní za rozměry.

Zadní panel zcela zabírá USB port standardní velikosti, koaxiální digitální výstup a pár analogových cinch konektorů. Cinche jsou pozlacené, působí na cenovou hladinu přístroje odpovídajícím dojmem. Na horní hraně je pak vygravírované logo výrobce, aby nebylo možné si přístroj splést s dílem kohokoliv jiného. Lehké ohledání napoví, že uDAC-2 není možné napájet jinak než přes USB, což je skutečně škoda. Přestože se jedná primárně o doplněk na cesty, možné zlepšení kvality reprodukce při domácím využití by nebylo na škodu. Dost možná by ale každý takový malý upgrade stál přílišný nárůst rozměrů. Nebo ceny.

NuForce uDAC-2 je skutečně přenosná a lehoučká hračka, určitě ne těžší než větší MP3 přehrávače – žádný div, že při připojení USB kabelu a odložení na stůl najdete v příští sekundě všechno na zemi. A to nemluvě o zapojení s párem analogových signálových kabelů. Inu, prostě daň za přenosnost.

Technické parametry na papíře působí vzhledem k zaměření přístroje i pořizovací ceně velmi slušně – USB port zvládá jak standard 1.1, tak 2.0, umí až 24bit a 96kHz, dynamický rozsah je slušných 90dB, odstup signálu od šumu pak dokonce velmi slušných 98dB. Podporovaná impedance sluchátek činí 16 – 300 Ohm, při zátěži 16 Ohm disponuje uDAC-2 dostatečným výkonem 80mW, náročná sluchátka ale jak je patrno prostě plnohodnotně neovládne. Frekvenční odezva je položena mezi 20 a 20 000 Hz, výrobce neuvádí toleranční pásmo u žádné ze zmíněných hodnot.

Poslech NuForce se konal na notebooku IBM R50e s foobar2000 ve Windows XP SP3 (ve zvukových vlastnostech ASIO ovladačů nastaveno 24 / 96), USB kabel použit zcela obyčejný „korunový“, přes cinche KrautWire Guru S vedl pak signál do NAD C370 a odktud kabely ProAc nebo KrautWire Awakening do Harbeth Monitor 30 Domestic, ProAc Studio 115 nebo Xavian Primissima (druhé generace). Sluchátkový poslech se realizoval přes Koss Porta Pro 25th Anniversary Edition, Koss GT5, Bowers&Wilkins P5, Denon AH-D301 a Sennheiser IE8, s přispěním redukce 3,5 > 6,3 mm pak také Ultrasone Edition 8 Ruthenium a Ultrasone PRO 2900.

Přestože (nebo možná protože) je NuForce hlavně přenosným USB DACem, první poslech se konal přes cinch do klasického systému. První znepokojující lupnutí a zašustění přišlo asi po 10ti vteřinách, v nepravidelných intervalech se pak opakovalo a to v nestandardizovatelných situacích – neprovázelo ani transienty, ani pasáže s velkou dynamikou, ani místa s vyšším podílem vysokých či středních či spodních frekvencí. Výskyt byl prostě naprosto náhodný a zcela svévolný, nicméně relativně častý (jednou za pár minut) a velmi zneklidňující, rušivý a nepříjemný. Nutno podotknout, že se jednalo o artefakty, vznikající jen a pouze u signálu, „vypouštěného“ přes analogové cinche. Ne snad, že by tak byl problém méně závažný, u sluchátkového přenosného USB D/A převodníku je však závažnost o maličko nižší než jinde.

Přenos čistě digitální cestou je naprosto čistý, bez jakýchkoliv problémů, zařízení tu slouží jen jako digitální transport signálu. Odvádí svou práci adekvátně pořizovací ceně, byť třeba King Rex UC192 bude pro využití v čistě transportní roli podstatně vhodnějším kandidátem.

Nyní k tomu opravdu důležitému – sluchátkovému poslechu. Co je velmi příjemné je skutečnost, že ani po připojení velmi citlivých sluchátek jako jsou Sennheiser IE8 nepřichází nadměrné množství šumu, respektive šumění tohoto malého zesilovače je potlačeno skutečně výtečně.

Dalším pozitivním zjištěním je schopnost uDAC-2 „utáhnout“ solidně i sluchátka s „audiofilní“ impedancí 300 Ohm, high endové modely s šesti stovkami ohmů už jsou ale v praxi nepoužitelné – ostatně to nevadí, neb právě lehké pecky či špunky, maximálně lehká přenosná sluchátka typu beyerdynamic T50p nebo Koss Porta Pro budou nejčastějšími partnery toho drobečka a někde mezi zátěží 30 – 100 Ohmů také leží optimální funkční pásmo.

Příjemný je zvuk tohoto převodníčku u dynamicky náročných pasáží z Vivaldiho „Laudamus te“. Neztrácí kontrolu ani při vyšší hlasitosti, na danou cenovou kategorii je bez výhrad velmi detailní a dynamický. Jenže po nějaké chvíli poslechu je jasné, že je tu poměrně závažný problém a sice fakt, že oba kanály nejsou přehrávány stejně hlasitě, tj. je tu slyšitelná nesymetrie, vnímatelné nevyvážení kanálů. S narůstající hlasitostí problému ubývá, při běžném „kulisovém“ poslechu ho posluchač jistě ani vnímat nebude, nicméně například při tichém poslechu akustické hudby z Chesky Ultimate Demonstration Disc, kdy nástroj i vokál mají být přesně uprostřed, je znát posunutí celé zvukové scény do levého kanálu.

Po nedlouhém hledání lze na internetu dohledat některá měření i testy, plně podporující tento dojem s tím, že výrobce považuje tento stav za „vyhovující specifikacím“ – podivné a to i s ohledem na nízkou pořizovací cenu. Zvláštní je také to, že problém (minimálně ne na slyšitelné úrovni) nevzniká při provozu přes digitální či analogových cinch.

Druhou drobnou výtkou je pak zcela určitě fakt, že pro jakoukoliv hudbu má zhruba za polovinou chodu potenciometru uDAC-2 příliš velké zesílení a i nejméně citlivá sluchátka tak už prostě hrají příliš na hlas – v první polovině plynulá a přesná regulace se tak téměř skokově dostává do nepoužitelné zóny, což je škoda. Na druhou stranu uDAC-2 tak vyhoví i těm, kteří touží po zničení sluchového aparátu pravidelným přísunem hudby v koncertní hlasitosti. To jsou však dva jediné opravdu do uší bijící nedostatky, nyní něco k charakteru samotného převodníku / zesilovače. Nicméně ani relativně nízká cena je neomlouvá.

Celkově – odhlédneme-li od výše zmíněného – je NuForce uDAC-2 živým a volně, lehce znějícím zařízením, které umí potěšit. A to napříč žánry, ať už se jedná o strhující rytmus španělek ve „Friday night in San Francisco“, který rychle přejde do podupávání nohou, o přesnost a důraz rytmické sekce Queen v „Another one bites the dust“, o přirozený, až elektronkově příjemně podaný vokál Marka Knopflera v „Love over gold“, Petera Gabriela na desce „Hit“, Katie Melua na „The House“ nebo Halley Williams v „Brand new eyes“ nebo se jedná o překvapivě přirozené barvy houslí ve Vivaldiho allegru z „Concerto op 4 no 3“ z výběru Crystal Cable Arabesque. Na svou cenovou kategorii předvádí NuForce prostě velmi slušný standard, zakalený ovšem výše zmíněným.

Na závěr snad jen tolik, že ačkoliv pro průměrného konzumenta a při použití na cestách a v ne zcela tichých protředích může být NuForce uDAC-2 přijatelný, nicméně jeden problém (lupání) jej diskvalifikuje z využití v roli USB D/A převodníku pro doma, disbalance kanálů při tichém sluchátkovém poslechu jej zase diskvalifikují z role plnohodnotného sluchátkového zesilovače, co tak zvládá bez problémů je role digitálně-digitálního převodníku. A čistě v této roli by potřeboval tak poloviční cenovku... Tudy prostě ne.

USD 129,-

Kč 3150,- (dle headphones.cz)

zl 499,- (dle audiomagic.pl)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ maličké rozměry

+ plynulá a přesná regulace hlasitosti až do cca poloviny rozsahu

+ atraktivní, energický a dynamický zvuk

ZÁPORY

- nemožnost lepšího externího napájení

- pouze malý 3,5mm jack

- výrazná nevyváženost kanálů při tichém poslechu (byť ji výrobce technicky omlouvá)

- prakticky využitelný rozsah regulace zvuku tak do 1/2, pak už je zesílení příliš velké

- občasné lupání a vůbec nehezké zvukové artefakty při provozu přes cinch

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Audiomagic – Patryk Lauryn

www.audiomagic.pl  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+480 668 478 461

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha