Jednoho dne za mnou přišel můj kamarád, který nemá zrovna miliony na útratu, ale přesto je hudba jedním z jeho největších koníčků a chtěl si tedy pořídit „to správné hi-fi“, které potěší uši a nepošle ho při pohledu na bankovní výpis do nervového sanatoria. A protože rozpočet na vše od A do Z byl stanoven na nějakých 100 000,-, začal jsem se rozhlížet v oblastech, které bychom mohli překřtít „dostupné“. A ať jsem pátral jak jsem pátral, dominovaly všem tipům od prodejců značky Marantz a Denon, sem tam ale nenápadně problesklo i několik jiných -mezi nimi i Rotel, který u takzvaných zarytých audiofilů má pověst diplomaticky řečeno rozporuplnou. Jsem rád „mimo hlavní proud“, pročež jsem se rozhodl dát šanci právě poslední jmenované značce.

V Eurostar Ostrava jsem poptal „něco s ideálním poměrem ceny a výkonu“, z čehož se nakonec vyklubala trojice přístrojů – CD přehrávač (který ovšem na displeji tvrdí i to, že přehrává HDCD, aniž by tuto funkci měl kdekoliv zdokumentovanou), o němž si povíme dnes a dělený zesilovač, který čeká na svou recenzi v příštích týdnech. Série 15, kterou Rotel uvedl zhruba v polovině minulého roku, se chlubí tím, že je „aplikací Konceptu vyváženého designu“, tedy ideální kombinace moderních fyzikálních, elektronických a mechanických znalostí. Tolik alespoň k reklamním sloganům výrobce, nyní je třeba se podívat na obvody předmětu dnešní recenze – jedinému přehrávači patnáctkové série RCD-1520.

Za cenu 23 000,- dostáváte příjemně hmotný a výrobně bezchybný kus technického zařízení, který od pohledu budí respekt a vysoká očekávání. Masivnímu hliníkovému čelnímu panelu dominuje střední svislý sloupec, skládající se z vyfrézovaného loga výrobce, rozměrného a přehledného dvouřádkového displeje s bílými znaky, kde se zobrazuje krom čísla skladeb a časových údajů také znaky CD-text, je-li na nosiči obsažen a úplně dole je pak úzká štěrbinová mechanika pro vkládání CD disků, opatřená i účinným čistícím systémem. Ponechám-li stranou teoretické výhody a nevýhody koncepce „šuplíku“ versus „šterbiny“, chtěl bych zdůraznit, že disk se mi při vkládání ani jednou nezasekl a mechanika navíc byla dokonce při načtení rychlejší než ta „obyčejná“ šuplíková. Zbytek čelního panelu pak zabírají ovládací prvky výhradně kruhového tvaru v čele s velkým, modře svítícím rámečkem ověnčeným spínacím tlačítkem, vzadu pak nalezneme jen velmi jednoduché vybavení v podobě páru zlacených analogových výstupů a jednoho též zlaceného koaxiálního digitálního výstupu. Celkově přístroj působí jako jednoduše elegantním dojmem. Podstatně méně elegantní je dodávané dálkové ovládání, které ovšem svůj nedostatek estetických předností vynahrazuje bezchybnou funkčností, kdy najdete tlačítko přesně pro ty funkce, které využíváte a neobtěžují vás tlačítka k milionu funkcí podružných.

Do vnitřností přístroje jsme nenahlíželi a ani výrobce příliš nehýří technickými informacemi, přesto se lze dočíst o odděleném segmentu napájecího zdroje s velkým toroidním transformátorem, kterážto koncepce má minimalizovat rušení ostatních částí přístroje a také se ze specifikací dozvíme, že pro D/A převod využívá RCD-1520 převodníkový modul známého výrobce Wolfson, který je v zásadě u všech modelů zárukou velmi slušné kvality. Přehrávač pak dokáže dekódovat kromě standardních CD disků také datové soubory ve formátu mp3 a wma, takže není problém využít přehrávač pro kulisový celodenní poslech mixu hudby třeba při práci.

Protože se mi do rukou dostal celý systém od Rotelu, celkem logicky se tak staly hlavními partnery přehrávače předzesilovač RC-1580 a koncový stereo zesilovač RB-1582 s kabeláží Monster Cable M1000i mezi řídícím a koncovým zesilovačem a KrautWire Guru S mezi přehrávačem a „předkem“. Skrz silové kabely KrautWire Awakening pak sestava rozhýbávala buď Harbeth Super HL5 nebo JBL LS80. To v redakčním prostorách, v mé poslechovce pak hrála táž sestava na Harbeth Monitor 30, v alternaci s cd přehrávačem Roksan Kandy K2 na místě zdroje, KR Audio Antares VA320 v pozici koncového zesilovače a KR Audio P-150 jakožto předzesilovač.

O produktech Rotel se všeobecně tvrdí, že jejich podání bývá zbytečně ostré až agresivní, že mají takové a makové nedostatky a vůbec se celkem vyzdvihují spíš jejich problematické stránky než cokoliv jiného. Dle mého mínění je ale vždy nejdůležitější dát na vlastní uši a nebát se svým názorem stát mimo „stádní“ přesvědčení. I proto říkám, že co se pověsti Rotelu týká, je z větší části nezasloužená a RCD-1520 to jen dokazuje.

Při poslechu skvěle nahraného výběru klasických skladeb z dílen CrystalCable s názvem „Arabesque“, konkrétně jemné a tiché „Pie Jesu“ z Rutterova Requiem dokázal Rotel přesvědčit o dostatečných kvalitách, jeho lehký, otevřený a jasný projev vykreslil hlasy velkého sboru s dostatečnou živostí, snad jen maličko více objemu a důrazu by zvuku prospělu, zvláště když se smíchá mužská i ženská část hlasů a zvuk má být opravdu „chrámově velký“ a...........a není. Přesný, detailní, se správnou délkou dozvuku tónů i jejich správnou barvou, to ano, ale prostě je zvuku trochu méně než má být.

Na kvalitní reprodukci velmi náročné nejnižší kmitočty obsahuje kus Mussorgského „Obrázků z výstavy“ nazvaný „The Great Gate at Kiev“ - poslouchal jsem ji ze stejného disku jako „Pie Jesu“. Minnestotský orchestr sejmutý techniky Reference Recordings odvádí při této produkci opravdu dobrou práci a RCD-1520 jim ji nekazí. Dobrý timing i cit pro detail a vzdušnost nástrojů umožňuje užít si objemově trochu ošizené, ale zato velmi přesně vykreslené nástroje, slušnou prostorovou scénu i v této kategorii ne zrovna obvyklou míru vzdušnosti, jíž se z mé zkušenosti mohou rovnat pouze Roksan Kandy K2, který v ní jde ještě o kousek dál a přidává více muzikálnosti a méně detailu, Naim Nait5i, jehož celkové zvukové vyznění je o něco temnější a dynamičtější nebo třeba Pioneer PD-D9MK2-K, který ovšem nemá tak dobrou schopnost přednést detaily. Ale to je v zásadě jediná adekvátní konkurence na českém trhu a ani v ní, mezi tolik chválenými modely, není Rotel rozhodně outsiderem.

„Paradise City“ od Guns´n´Roses je na kytarách postavená jízda z nejlepších let této kapely a protože neobsahuje nadměrné množství subbasových a basových tónů, zdá se být jeho reprodukce naprosto bezchybná. Když Axl Rose začne zpívat „Take me down to paradise city, where the grass is green and the girls are pretty“, hudba plyne se správným rockovým drajvem, baví a otevřená lehkost, již zmiňovaná jako hlavní vlastnost tohoto přehrávače, neunavuje ani při vyšších poslechových hlasitostech. Ideální zvuk ovšem dosáhnete spíše v kombinaci s firemními komponenty, třeba v kombinaci s testovacím KR Audio, ač mnohonásobně přesahuje úroveň Rotelů, nebyl výsledek tak přesvědčivý jako s tranzistory ze stejné stáje.

Kontrabas Dave Hollanda na „In Concert“, kde hraje společně s DeJohnettem, Methenym a Hancockem, je ve skutečnosti pořádně velkým nástrojem (míněno ve zvukovém smyslu) a z mnoha systémů vylézá poněkud nereálný, zkreslený a nepřesný – rozhodně z toho není cítit pohyb tlustých kovových drátů na dřevěné mase, skrývající značný objem rezonujícího vzduchu. Jen ty nejlepší přehrávače ze zcela jiných cenových kategorií nemají problém s „rozsvícením“ těchto tónů a kontrabas v jejich podání vyznívá jako reálný, velký hudební nástroj. Dobrým příkladem je Accuphase DP-800 nebo Nagra CDP z těch, které jsem měl možnost slyšet v poslední době. Srovnávat Rotel RCD-1520 s těmito přístroji samozřejmě postrádá smysl, ale o jeho kvalitách vypovídá to, že textura strun je velmi přesně podaná, stejně jako objem zvuku, který je sice v těch úplně nejnižších tónech maličko rozostřený a nedává přesně ten kýžený pocit pevného basového fundamentu, prostě „dole trochu něco chybí“. Ale i tak je cítit, že hraje kontrabas, nikoliv nějaká elektrifikovaná obdoba, zvuk je typicky „dřevěný“ a hutný.

„Tokáta a fuga d-moll“ J.S. Bacha je nejpopulárnější varhanní skladbou všech dob, nahrávka v podání Helmuta Walcha z roku 1987 (Deutsche Grammophon, 000289 419 0472 0) je pak ideálním testovacím artiklem. I zde je ale cítit, že nejnižší tóny mají jisté rezervy, ovšem i přes tento fakt zůstává reprodukce působivě přesná a tonálně vyrovnaná.

Rotel RCD-1520 je povedený CD přehrávač, který ideálně zahraje s kvalitním tranzistorovým zesilovačem, úplně nejideálněji s některým z přístrojů stejného výrobce a stejné série. Bezchybné výrobní provedení, rychlá a spolehlivá mechanika, celkově příjemné a jednoduché soužití s přístrojem i nesporné zvukové kvality, mající pouze drobné vady na kráse a ty se snadno přehlédnou vzhledem k tomu, že cena je za odvedenou práci více než příznivá. Rotel alespoň pro mne dokázal, že rozhodně není výrobcem špatných produktů a nečekáte-li, že v této cenové kategorii najdete referenční přehrávač, budete se zábavným, lehkým, otevřeným a detailním projevem RCD-1520 spokojeni.

Kč 22 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ dobře provedená, rychlá a spolehlivá štěrbinová mechanika

+ dokáže „vylovit“ z nahrávky i malé detaily

+ otevřený a čistý zvuk

ZÁPORY

- zvuk by mohl být plnější a údernější

- basový základ by mohl být přesnější, i když cítit je to jen u opravdu náročných skladeb

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 accuphase 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha