2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 1

"Krabicová" (rozumějte Box) série elektroniky od Pro-Ject sice začínala jako řekněme levná alternativa k běžné elektronice, za léta své existence ale rozkvetla do naprosto plnohodnotné a konkurenceschopné nabídky napříč mnoha cenovými hladinami. Je fakt, že přístrojů je dnes snad až příliš a rakouský Pro-Ject stále a stále a stále přidává nové.

Na druhou stranu, zrovna nejnovější přírůstek v podobě řady DS2 nabízí patrně nejlevnější možnost, jak si na trhu pořídit kombinaci předzesilovače a koncového stupně, ať už tak chcete učinit kvůli variabilitě, nebo kvůli pocitu, že je to "víc hi-fi". Nebo prostě proto, že víte, že minimálně oddělit citlivé obvody a napájení má smysl - zejména u takhle malých komponentů.

Předzesilovač Pre Box DS2 jsme měli k dispozici ve verzi "analogue", existuje ještě "digital", kde - jak název napovídá - najdete ještě navíc digitální vstupy. A aby těch variací nebylo málo, můžete si vybrat, zda koupíte komponenty s elegantními dřevěnými bočnicemi, nebo bez nich - rozdíl v ceně není veliký, rozdíl v estetice rozhodně ano; pokud nehledíte na každou stokorunu, bočnice dodávají komponentům méně "obyčejný" feeling.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 3

Ono ozvláštnění se totiž hodí, design přístrojů je naprosto minimalistický, jak už je u Pro-Ject zvykem. Box o rozměrech 24 x 7,2 x 20 cm (š x v x h) váží 1,8 kg, je kovový a čistě pravoúhlý, právě až bočnice mu dodávají trochu "lidskosti", nebo jak to říci. Čelní stěna má vlastně jen spínací tlačítko, malý regulátor hlasitosti a vysloveně miniaturní diodky, indikující jaký z pěti vstupů je právě aktivní. Přepínání zajišťují dvě maličká tlačítka, je tu ještě jedno, které zvedne zisk o výrazných +6 dB.

Zadní stěna odhalí jen jednoduše poskládané konektory - napájení je řešeno externím pulsním zdrojem, jsou tu dva 3,5 mm jacky 12V spouště pro propojení s koncovým stupněm, je tu pětice párů klasických linkových cinchových vstupů a tři výstupy - jednak sdružený cinch pro subwoofer, jednak jeden pár cinchů s linkovou úrovní a druhý pár s variabilní úrovní. Toť vše, nic jiného na přístroji není.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 5

Koncový stupeň Amp Box DS2 je ještě jednodušší - rozměrově je identický, dokonce i váhou se liší jen o pár desítek gramů. Samozřejmě i design je naprosto identický. Koncový stupeň pak potřebuje na čelní stěně jen spínací tlačítko. Potěší, že designem jsou předzesilovač s koncovým stupněm velmi sladěné a působí dobře.

Na zadní straně uvidíte dva páry poměrně blízko sebe situovaných velkých reproterminálů a dvě sady cinchů. Pro pravý i levý kanál je tu totiž cinch vstupní i výstupní, to třeba pro bi-ampingové aplikace. Krom 12V spouště (opět vstupní i výstupní konektor) je tu už jen mohutný šroubovací konektor, kterým připojíte masivní externí napájecí zdroj, který lehounce deklasuje výhodu minimálních rozměrů Pro-Ject elektroniky. Ale alespoň ho lze hodin někam za skříň.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 6

Signálové obvody předzesilovače neobsahují žádný vazební kondenzátor, hlasitost je řízená pomocí relé a stejně tak vstupy jsou přepínány relátkovým způsobem. Předzesilovač pracuje v rozsahu 20 - 20 000 Hz, nabízí celkové harmonické zkreslení pod úrovní 0,00035% a šumové dno je na úrovni -90 dB, což na danou cenovou kategorii není špatné.

Koncový stupeň Amp Box DS2 používá - samozřejmě v této velikosti a ceně - koncové moduly pracující ve třídě D. Zde umí dodat 100 Wattů do 8 ohm, respektive 140 Wattů do 4 ohm. Zesilovač pracuje v rozsahu 10 - 50 000 Hz (0, -3 dB), má šumové dno položené na úrovni -90 dB a THD menší než 0,1%. Zisk 31 dB je slušný.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 7

Dělené zesilovače jsme poslouchali v drtivé většině jako jeden celek, ale také jako alternativu k Naim Nait XS, případně Naim NAP 250 v hlavní sestavě. O dalších komponentech více v pravém sloupci -->. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Fischer&Fischer SN-70.

Od jednoduše střižených přístrojů s poměrně vstřícnými cenami byste asi nečekali nějaké audiofilské zázraky, ale nutno říci, že v plus mínus třicetitisícovém světě nové modely DS2 už dávno nejsou ten jednoduchý Pro-Ject jako před dvěma dekádami v dobách počátků - jediné co zůstalo, je koncept kompaktních "krabiček". Basové tóny ve "Spiritual" Charlie Hadena a Pata Methenyho ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) měly solidní objem, byť takový ten úplně dospělý pocit hutnosti a dřevěné tělesnosti kontrabasu by mohl být o kousíček větší. Vynahradí vám to však přesnost a schopnost dobře vyříznout kontury hlubokých tónů, ve spodních oktávách je vlastně cítit až trochu efektní, mohutný impuls, byť tón není nijak tvrdý a naopak má trochu měkčí kontury, což však v této hladině není nic výjimečného a vlastně ani problematického. Dobré je i to, kolik energie a jakou váhu umí do basů dělený Pro-Ject vložit.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 13

Vokály benediktýnských zpěváků z kláštera Santo Domingo de Silos v "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) zněly lehounce tenčeji, nicméně set zvládl velmi pěkně oddělit hlasy ve sboru, byť ne až na úroveň holograficky zobrazených jednotlivů. Srozumitelnost není vůbec špatná, je cítit, že Pre Box DS2 a Amp Box DS2 jsou vyladěné pro maximální možnou čistotu a to v dané cenové hladině dobře funguje - spíše lehce přímější a analytičtější způsob reprodukce tu dává smysl a nahrávka je dobře rozpracovaná a přehledná.

Nejvyšší tóny vibrafonu a činelů v "Concorde" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byly výrazně znělé, mírně nacinkané, ale přesto ne vulgární - je jich hodně, jsou zřetelně cinkavé a jakoby jiskrné, což je citelné zejména u vibrafonu a jeho plné, hutné kovovosti. Zemitost, přímost a jasnost se přesto nepřeklápí do ostrosti. Rozzářený činel má dobrý objem a objevuje se textura s nadprůměrnými detaily.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 14

Platí to i pro dynamiku, kde se Pre Box DS2 + Amp Box DS2 mohou poměřovat bez většího problému s čímkoliv, co lze za 30 000,- koupit. Živé "Danse Macabre" od Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) razantní a energický přednes slušel, na tak malé komponenty měl zvuk pružnost a super makrodynamiku, nicméně ani mikrodynamika není špatná. Ačkoliv na okrajích cítíte onu měkčí rozvolněnost, razance a energie tu je, zejména když dáte volume lehce doprava.

V Rutterově "Nativity Carol" ("Reference Recordings First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) sice možná trochu scházel pocit dýchajícího vzduchu v pozadí, bylo však cítit dobře a s jistotou definované brouknutí varhan, jen tak potichu podkreslující zpěv sboristů a které rozhodně ne vždy takhle čitelně vystupuje z pozadí. Srozumitelnost hlasů byla v rámci dobrých mravů dané cenové hladiny - Amp Box DS2 ani Pre Box DS2 vás nechtějí šokovat "studiovým" rozlišením těch nejjemnějších nuancí, lehce analytičtější přístup ke zvuku vykreslí co má pevně a jistě.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 15

Dojem prostoru hudební scény zřetelně zlepšuje i oddělení předzesilovače a výkonového stupně - ostatně tak jako v kterékoliv cenové kategorii. Excelentně nahraná "Besame Mucho" dua Puschnig / Sharrock měla velmi dobrou lokalizaci nástrojů a prostírala se také do hloubky - to, že nejde o holografický trojdimenzionální obraz odpovídá vlastně celkovému charakteru. Přehlednost tím ale netrpí.

I když Gilmourova "Rattle that lock" ze stejnojmenné desky (2015 | Columbia | 88875123262) zněla v celku trochu sušeji a utaženěji, výrazná energičnost a drajv spolu s razantním basovým základem se u rockové hudby určitě počítají a Pre Box DS2 v kombinaci s Amp Box DS2 to vše umí dodat v atraktivním množství. Vlastně se hudba poslouchá velmi dobře, všechno je živé, jadrné a šlapající.

2017 09 07 TST Pro Ject Pre Box Amp Box DS2 10

Komponenty Pro-Ject v nové řadě DS2 zůstávají věrné svému původnímu ideálu jednoduchosti a cenové dostupnosti, ale zároveň je tu krok směrem ke stylovosti ve formě dřevěných bočnic, které - jakkoliv jsou za ne úplně malý příplatek - přístrojům vysloveně sluší a rozbíjí jejich technicistní strohost. Navíc ani s nimi jsou Pro-Ject Pre Box DS2 v kombinaci s Amp Box DS2 kandidáty na nejdostupnější dělený zesilovač na trhu. Nemá ani cenu hledat nějakou "vhodnější" kombinaci, protože ať jsme dělali co chtěli, oba komponenty se zdají být nastavené jeden pro druhý. Jejich oddělení pak přináší zvukové benefity a patří tak rozhodně k tomu lepšímu, co si za zhruba 30 000,- Kč (nebo méně, pokud nechcete dřevo na bocích) můžete koupit.

Kč 10 590,- - Pre Box DS2
Kč 13 990,- - Pre Box DS2 s bočnicemi

Kč 13 990,- - Amp Box DS2
Kč 16 790,- - Amp Box DS2 s bočnicemi

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ férová cena

+ skladnost

+ díky bočnicím už nevypadají krabičky tak stroze

+ poctivý hi-fi zvuk s poměrně velkou energií

ZÁPORY

- možná příplatek 20 - 30% za bočnice není ani v absolutním poměru k ceně malý

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio