Japonská značka Soulnote u nás nepatří k nejznámějším, přesto existuje již od roku 2004, jakkoliv první modely reálně spatřily světlo světa až Léta Páně 2011, tedy po docela dlouhém období vývoje. Do Evropy se dokonce dostala oficiálně firma až předloni. Za značkou stojí bývalý ředitel japonské divize Marantz, pan Norinaga Nakazawa a nejde o žádnou drobnou firmičku – zaměstnává přes 50 lidí. V současnosti najdete v katalogu tři řady, jednoduše označené číslovkami 1, 2 a 3. Vývoj se pak vyznačuje tím, že nespoléhá na technické parametry, ale primárně na vývoj poslechem.
Soulnote A-2 v souladu s logikou označení spadá do prostřední řady a jedná se o integrovaný zesilovač (dělené provedení naleznete výhradě u nejvyšší série). Ovšem s několika „ale“ – díky přepínačům v zadní části totiž můžete A-2 transformovat do několika poměrně dosti unikátních rolí. Buď obsažené dva kanály fungují jako standardní integráč, nebo může A-2 být relativně klasickým stereofonním dvoukanálovým zesilovačem; lze nastavit ale i můstkového zesílení (tj. budete mít monoblok) či bi-amping (jeden kanál, ale zesilující přes jedny svorky výšky a přes druhé basy). V bi-amp režimu fakticky provozujete dva integrované zesilovače paralelně. To je rozhodně působivý potenciál pro pozvolný upgrade vaší sestavy.
Designově jde o velmi specifické zařízení, jehož výrazně hranatý styl je podtržený horizontálním žebrováním předku a boků. Zajímavé je i (ne)ukotvení horního panelu – v duchu poměrně neortodoxního boje proti nežádoucím vibracím totiž horní kryt s velkými větracími průduchy není dotažený a na poklep rezonuje.
V přední části je výrazné firemní logo pod maličkým červeným displeje, dominantou jsou dva otočné prvky pro regulaci hlasitosti a výběr vstupu. Aktivní připojení označuje řada maličkých červených diod. Spínací tlačítko s „velmi mechanickým“ chodem je jemně vetknuto do jednoho z podélných žeber. Zdá se to být rozhodně velmi osobitý design, ale určitě ne nepěkný, navíc materiálové zpracování odpovídá výtečně nárokům své kategorie.
Vzadu najdete velmi úhledně rozloženou konektivitu. Uprostřed horní řady jsou to tři cinchové vstupy, pod nimi tentýž počet symetrických XLR. Úplně vespod pak jsou čtyři reprosvorky. Na okrajích jsou již popsané přepínače na straně jedné a napájecí zásuvka na straně druhé.
Celé hliníkové šasi je z výroby na tupých malých nožkách, které lze však vyšroubovat a jak výrobce i doporučuje vyměnit za dodávanou sadu hrotů. Jen pozor na nábytek – zesilovač při šířce 43 cm, hloubce 42,3 cm a výšce 16 cm váží poctivých 20 kg.
Nahlédnete-li dovnitř, uvidíte poctivě symetricky rozložené součástky a desky plošných spojů. Po stranách jsou chladiče výkonových modulů, uprostřed vpředu stíněný 600 VA toroidní transformátor s dvojitým návinem, vpravo vpředu plocha s odpory řízenými přes relé, tvořícími systém regulace hlasitosti, který při úpravě úrovně tak hezky cvaká.
Obvody jsou vedeny v plné symetrii a řešení nepoužívá žádnou zpětnou vazbu, což jsou základní stavební prvky filozofie značky. Napěťovou zpětnou vazbu tak nenajdete ani na výstupních modulech, ani na napájecích obvodech, ale ani v oblasti pro napěťové zesílení. Zajímavým řešením je minimalizace signálových drah pro vstupní terminály, výběr vstupu, úpravu hlasitosti a napěťové zesílení na jednu vícevrstvou desku plošných spojů s velmi tlustými 70 μ měděnými cestami.
Další zajímavostí je absence jakýchkoliv induktivních prvků v cestách, kterými protékají vysoké proudy. To má mít za výsledek nadstandardně širokou frekvenční odezvu a stabilitu. Pro eliminaci nežádoucího přechodového odporu nenajdete v celém zesilovači žádné konektory, veškerá kabeláž je přímo přiletována na desky.
Výkon dodávají čtyři páry výstupních tranzistorů na každém kanálu (2SC2837/2SA1186) v paralelním zapojení. Před osazením jsou páry vždy proměřeny a sestaveny k sobě, aby utvořily optimální řešení typu Darlington. Konkrétně to znamená 100 Wattů do 8 ohm na kanál, přesně dvojnásobek do 4 ohm a můžete se dostat až na úctyhodných 400 Wattů do 8 ohm v můstkovém zapojení.
Pracovní frekvenční rozsah je široký – 3 až 240 000 Hz (+/- 1 dB / 1 W / 8 ohm). Hodnota celkového harmonického zkreslení 0,03% (50 W / 8 ohm) nemusí působit nijak bombasticky, ale je v souladu s v úvodu řečeným, tedy že firmě nejde o technické parametry. Odstup signálu a šumu 110 dB je pak dobrý.
Soulnote A-2 u nás pobyl v redakci neobvykle dlouho, rozehrával se (nějakou dobu i s převodníkem D-2) v malé sestavě namísto Musical Fidelity M8xi a s EverSolo DAC-Z8 (s IsoTek V5 Titan), kdy se poslouchalo přes Fyne Audio F1-5. Hrál ovšem též v hlavním systému, kde mu společnost krom zmíněného DACu ze stejné řady dělal třeba i Métronome DSC nebo OPPO UDP-205, porovnávalo se s Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR a to na filtru IsoTek V5 Sigmas. Propojeno bylo mixem kabelů Nordost Valhalla 2, Heimdall 2 a KrautWire Super Symetric Gold. Reprosoustavy jsou KEF Blade One Meta.
Na všech svých pozicích předvedl A-2 vynikající kontrolu a živost basové složky v „Black Wolf Blues“ Margo Price („Strays II“ | 2023). Nejen, že mají hluboké tóny spoustu energie, ale také ráznost a pečlivé kontury, které jsou na integrovaný zesilovač prostě vynikající. Pronikavost snoubená s konkrétností udávají tempo a drajv s nebývalou samozřejmostí, je tu jak hloubka, tak pocit suverénnosti a jen krčíte rameny, jak je to možné v dané cenové kategorii a konceptu v zásadě „normálního“ integráče. Možná by bas mohl mít ještě trochu víc objemu, je primárně úderný a svižný jako švih bičem, ale není to nic, co byste při standardním poslechu vnímali. Rozčlenění poloh a barev je až fascinujícím způsobem zábavné a dobré.
Velikým darem A-2 je bezprostřednost, s jakou ukazuje hudbu a jak zábavně to činí. Přestože vám ukáže garážovou kvalitu nahrávky „Sok Up The Sun“ od Soccer Mommy („Karaoke Night“ | 2023), vůbec to nevadí – i ten špinavý zvukový styl je skvěle energický, pevný jako biblické zásady a pronikavý jako jestřábí oko. A přesto nezní nijak vulgárně dopředně, je prostě až koncertně prezentní, jasný a tím posouvá do popředí hudební obsah, nikoliv svou charakteristiku. Díky spoustě energie tepe, je to expresivní a zřetelné, prezentované s parádním důrazem a mnoha, mnoha detaily. Je to, jako kdyby – ve srovnání s valnou většinou konkurence – někdo mix vašich skladeb pořádně „rozsvítil“.
Plyn sešlápnutý na podlahu je patrný sice primárně ve spodní části frekvenčního spektra, ale ani výšky v „Ready Set Go“ Grace Potter („Mother Road“ | 2023 | GEP Adventures) rozhodně netrpí nějakou opatrností. Křupou, zvoní, probíjí se vzduchem s odvážností a radostí, mají precizní kontury a skvěle čitelnou texturu, jsou prostě jasné a otevřené jak jen to jde. Navzdory své prezentní jadrnosti ovšem neřežou do uší, nejsou nijak nepříjemné, jde o přirozený, konkrétní říz bez pocitu něčeho navíc, je to velmi ryzí styl.
„La jetée“ francouzského mladíčka Raphaëla („Haute fidelité“ | 2021 | SONY | 88644819079) je v duchu tamního hudebního vkusu řádně nabušená hlavně vespod, ovšem celkově jde o moderní nahrávku s odvážnou dynamikou. Hlasité reprodukce jsme v malém prostoru dosáhli na úrovni 10, ve velkém s KEF na 20, tedy daleko pod maximálním limitem. A-2 se s chutí a jistotou prosazuje, zařezává tóny a dává na odiv svou sílu, subjektivně přesahující papírových sto Wattů, intenzita a důraz jsou prostě famózní. A ta pevnost, to je také něco. Jak tohle dokáže v zásadě na první dojem běžný (byť high-endově dimenzovaný) integráč není jednoduché pojmout. Přes všechnu tu sílu a razanci má totiž zvuk pevně nasazené udidlo a kontrolu, napovídající něco o víc než dostačující rezervě. Třeba Musical Fidelity má asi zvuk větší a mohutnější, rozhodně ale ne takhle konkrétní.
Ruku v ruce s výtečnou jasností a zřetelností jde i skvělé rozlišení. „I Asked“ z eponymního alba MABGATE (2023) byla plná nuancí a drobných zvuků, plasticky načrtnutých hlavních linek a se skvostnou pevností vykreslených nástrojů. Zvuk hraje s velkou dávkou expresivnosti – jak už bylo napsáno výše, prakticky s koncertní bezprostředností a pocitem přítomnosti, navíc jako kdyby pobízel hudbu k tomu, aby vám byla blíž, scéna zasahuje až před reprosoustavy, takže se vám chce se předklonit a dotknout se jí. Forma je nesmírně pevná a navzdory skutečně lehce dopředné prezentaci ani po delší době neunavuje – nejdelší poslechový den mohl mít přes osm hodin a zesilovač jsme nevypínali s unavenýma ušima.
Zdá se, že slovenská hudební scéna má talent na produkci moderního elektro popu, jakým je třeba „Čierna šelma“ Kataríny Málikové („Postalgia“ | 2019 | Sinko Records | SR 0119). Hezká scéna měla sebejistě definované rozměry, ne obří, ale pevné, velice konkrétní a jednotlivé zvuky jsou famózně ohraničené. Jak už jsme řekli, navíc je tu neobvyklý dojem protažení scény nejen v samozřejmé pravolevé ose, ale také o krok dozadu, nicméně hlavně o krok dopředu před reprosoustavy, prostě blíže k vám. To působí velmi atraktivně a podtrhuje plasticitu – s vlastně až holografickými ambicemi. A znovu je nutno říci, že to částečně způsobuje ona všeobecná dopřednost, nicméně funguje to a vzbuzuje pocit, že jste skutečně hudbě blíž.
Trochu syrová a též lehce špinavá a garážová (i když tady asi spíš sakristijní) „All of my Friends are Going to Hell“ reverendky Kristin Michael Hyter („SAVED!“ | 2023 | Perpetual Flame Ministries) byla tedy hodně intenzivní. Od úvodního vazbení po razantní bušení do klavíru či až křiklavý zpěv máte skutečně pocit, že jde o intenzivní osobní výpověď, přesto se hudba poslouchá lehce, neúnavně, proniká do vás a její spásná (či varovná) energie se přímo valí vpřed. Soustředěnou kontrolu má potichu i velmi nahlas, jediné co se mění je právě akustický tlak.
Integrovaný zesilovač Soulnote A-2 byl pro nás jedním z největších překvapení minulého roku a možná nejen toho. Od „bývalých inženýrů značky Marantz“ dost pravděpodobně nečekáte zvuk tohoto ražení, obecně asi prostě ani od vývojářů japonských. V bytelném industriálním šasi se nicméně skrývá neuvěřitelný potenciál, i v kontextu vyšší cenové relace. Nejprve si velkou pochvalu zaslouží „škálovací“ koncept, kdy můžete začít s jedním integráčem a přikoupením dalšího a dalšího kusu se dopracovat až k vlastně velké dělené sestavě. Ale už v základu máte zvuk skvěle transparentní, jasný, přímo dštící energií a zarovnaný jako vojáci na přehlídce. To sebevědomí, ta konkrétnost, energie, drajv a výbušnost vás spolehlivě strhnou, dodají vám chuť poslouchat další, další a další nahrávky a užívat si. Množství životního elánu, který se konstruktérům podařilo spoutat uvnitř A-2 je enormní a ochota hrát je velikánská. Soulnote A-2 je fantastický, fantastický a ještě jednou fantastický integrovaný zesilovač.
Kč 174 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5018-soulnote-a-2#sigProId52eca63894
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mimořádně zábavné a expresivní zvukové ladění
+ bytelná konstrukce
+ konfigurovatelnost a konektivita
+ velmi férová cena za dané výkony
+ výtečná kontrola i složitějších reprosoustav
+ možnost růstu sestavy dokupováním dalších kusů
+ svižnost
ZÁPORY
- s říznějšími reprosoustavami by možná mohl tu a tam znít i příliš rázně
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Diok Audio | www.diokaudio.cz