Doba a trendy neomylně směřují k digitálu, k jedničkám a nulám a k počítačové technologii vůbec. Neplatí to jen pro oblast reprodukce zvuku, ale tak nějak obecně. V „našem" oboru, v high fidelity, se to projevuje v posledních letech chrlením DACů s USB porty, prvními vlaštovkami v oboru kvalitních hudebních souborů ve vysokém rozlišení, ale také různě kombinovanými přístroji – za všechny jmenujme třeba integrované zesilovače s čipy D/A převodníků, což je i případ dnes představovaného TEAC A-H01, patrně nejzajímavějšího přístroje z referenční „malé" série H01.

Když poprvé otevřete nevelkou krabici s přístrojem, budete možná překvapeni skutečně maličkým půdorysem 21,5 x 21,5 cm, zatímco na výšku má A-H01 nepatrných 5,5 cm. Stejně tak muší váha 1,5 kg napovídá, že tenhle TEAC patří do moderního, digitálního světa. Zaoblené hrany kovového těla, masivní nožky a vrchní černá, lakovaná plocha s větracím otvorem působí na pohled velmi pěkně. Tak trochu připomíná stolní počítače Mac Mini, případně Apple TV ze stejné stáje. Pointou je sdělení, že tato krabička je skladná, elegantní a – řekněme si to rovnou – chytrá.

Přední panel jasně hlásá, že jde o integrovaný zesilovač firmy TEAC, spolu s potisky se na úzký pásek kovu vešlo ještě poměrně masivní spínací tlačítko s dlouhým zdvihem, orámované otravně modrou a bohužel nijak nevypnutelnou modrou září, vedle pak najdeme o něco menší tlačítko pro cyklické přepínání vstupů – ten aktivní se zobrazuje rozsvícením jedné diody z šesti možných. V pravé polovině čela pak najdeme poněkud netypicky plný sluchátkový konektor (myšleno ten s průměrem 6,3 mm), který bychom na tak malém přístroji asi nečekali. Zcela vpravo je pak velký a příjemně přesný ovladač hlasitosti – regulace je velmi plynulá a i při běžném poslechu využijete velkou část rozsahu (což je skvělé, nemusíte se snažit zoufale trefit optimální bod v rozsahu tří milimetrů).

I zadní strana je efektní ukázkou využití omezeného prostoru. Kromě čtveřice plnohodnotných reproterminálů (ty jsou snad jen poměrně dost blízko u sebe, což vás bude omezovat při použití masivnějších vidliček a holých vodičů) tu najdeme pre-out pro subwoofer, dvojici analogových linkových vstupů v podobně RCA konektorů a pak „svatou trojici" moderních digitálních vstupů – koaxiální, optický a USB. Potěší (a překvapí?) i velká napájecí zásuvka, která snad opět při použití masivnější koncovky může překrývat USB port. Důležitější jsou ale možnosti každodenního využití, kdy vás TEAC skutečně v rozletu brzdit nebude, ať už budete chtít hrát z počítače, některého klasického přehrávače či třeba televize.

Vnitřek TEAC A-H01 je sice relativně klasický, nicméně tato značka – soudě třeba i podle zvuku jejich ultra levných bedniček – je velmi šikovná ve využívání „obyčejných", typizovaných řešení za rozumnou cenu k výrobě zvukově potěšujících produktů. Základem celé konstrukce je modul ICEpower 50ASX2 z produkce Bang&Olufsen, pracující ve třídě D. Dodává dostatečných 30 Wattů / 8 Ohm, respektive dvakrát tolik do poloviční zátěže. Pozitivem je prověřené a stabilní řešení, které modul od B&O poskytuje. Jeho dalšími výhodami je solidní odstup signálu a šumu 100 dB, celkové harmonické zkreslení „nižší než" 0,05% (měřeno při 1 kHz a zátěži 4 Ohmy).

V digitální doméně spolupracuje s čipem Burr Brown PCM5102, podporující signál v kvalitě až 24 bit / 192 kHz, takže vaše v počítači uložená sbírka FLAC ve vysokém rozlišení se může dočkat náročné prověrky. Pomůže tomu i asynchronní USB přenos.

Přestože TEAC má vpředu velký sluchátkový konektor, k pohonu referenčních modelů jej asi nevyužijete – umí dodat ne úplně špatných 50 mW do zátěže 32 Ohm, ale rozhýbat s ním membrány referenčních sluchátek o impedanci 600 Ohm spíše nezkoušejte. Na druhou stranu – opět naprosto skvěle poslouží pro jakákoliv běžná sluchátka, klidně i taková, která stojí téměř totéž, co A-H01 sám.

TEAC A-H01 jsme poslouchali jak v roli „stolního" přístroje pro každodenní poslech při práci (tam sloužil hlavně připojen pomocí USB a dodával signál buď Xavian Bonbonus nebo Bowers&Wilkins AM-1, případně sluchátkům Cresyn C750H, Sennheiser IE 8 a Koss Porta Pro), nebo jako srdce hlavního systému. Tam jsme jej spojili jak s reprosoustavami Harbeth Monitor 30, tak opět s malými Xavian, ale i internetovým rádiem OXX Digital Tube, Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP-LX71 či báječným SACD přehrávačem Denon DCD-2020AE. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, ProAc a QUAD, filtraci napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.

Je vcelku známo, že „digitálky" od B&O nehrají v poměru ke své ceně zle, pravdivým je toto rčení i v případě TEAC A-H01. Oproti občas trochu nijakým, nemastným a neslaným přístrojům v této cenové třídě lze A-H01 určitě zařadit k těm živým. Nástroje v Davisově „So What" z desky „Kind of Blue" jsou snad trochu tvrději, velmi pevně podané, ale zato rychle a s lehkostí. Slušně vyrovnaná charakteristika také nijak netlačí výšky či basy, zvuk tedy působí poměrně decentním dojmem. U zvuku kontrabasu si vskutku nebylo nač stěžovat, při běžných hlasitostech zůstával plně pod kontrolou zesilovacích obvodů a nabídl i rozumný objem a pocit váhy, byť celkově A-H01 hraje spíše tenčeji. Činelům by snad prospěla trochu rafinovanosti a uvolněnosti, chvílemi se TEAC přeci jen projevuje poněkud technicistně – rozhodně to ale není na úkor velmi slušného množství informací ve zvuku.

Stejný cit pro pořádek a kontrolu ukázal A-H01 i v nádherně éterické skladbě „Aerial Boundaries" ze stejnojmenného alba Michaela Hedgese. Svižná, pevná a velmi čistě podaná kytara sice v obvodech TEAC nedojde zrovna hluboké analýzy, ale cítit je to v podstatě jen na pozadí nahrávky, kdy sem tam něco trochu schází – akcent na primární nástroje a vokály je velký a ty vyznívají živě, svižně a natolik v pohodě, že se v podstatě nebudete mít potřebu při běžném poslechu zabývat případnými nectnostmi. Precizní práce s nahrávkou a jejím tempem se nemění od tichoučkého poslechu až po nadprůměrnou hlasitost, A-H01 ale rozhodně sluší nejvíce tiché a střední (tedy běžné) polohy.

Přes svou relativní „digitálnost" si tento drobný zesilovač obstojně poradil i s čistě „analogově" znějící nahrávkou „First Song" z alba „When the heart dances" od Laurence Hobgooda. Sametový, až lampový zvuk, v němž je v této skladbě zahalený mocný, sytý a vláčný kontrabas, prochází v podání A-H01 tak trochu odtučňovací kúrou. Není to špatně, basové pásmo má stále dost důrazu i objemu, aby bylo jasné, že jde o kontrabas. Důraz mu věru neschází, stejně jako korektní barevnost, snad by mu ale prospěla určitá uvolněnost a – jakkoliv se to na první dojem může zdát nelogické – trochu méně snahy o přesnost. Pokud máte ale zájem o precizní přednes detailů, jste na správném místě.

TEAC A-H01 si na poměry své třídy vede velmi dobře u nových nahrávek, neodpustí ale skoro nic těm starým nebo méně kvalitním – příkladem budiž jedno ze starších vydání „modrého" a „červeného" best of od Beatles a tam nahrané „A hard day´s night". Zde se sem tam přeci jen dočkáme až příliš řízného projevu, na druhou stranu je nutné pochválit rozlišení a práci s informacemi – u A-H01 se vám prostě nestane, že by sebehorší nahrávka byla nesrozumitelná či „pod dekou"; platilo to dokonce i pro grindcore z českých luhů a hájů, který bývá často ukázkou zvukařské tragédie. Samozřejmě ale i tam dá A-H01 pocítit limity zvukových kvalit.

Příkladnou vyrovnanost reprodukovaného pásma a důraz na hlavní hudební linku potvrdil John Lee Hooker se svou „Jealous" z třetího referenčního výběru Dietera Burmestera. Dokonce i velmi potichu nabídl TEAC skvělý přehled nad celou nahrávkou, snad opět jen hudební pozadí přišlo trochu zkrátka – na druhou stranu se stále pohybujeme ve velmi dostupné cenové třídě a u přístroje s velmi nadstandardní výbavou. Prim tu hraje opět lehkost a srozumitelnost spolu s rychlým přednesem, tedy kombinace, která bude vyhovovat hlavně vyznavačům přesnosti a maximální věrnosti obsahu nahrávky.

TEAC A-H01 je velmi zajímavou alternativou k typickým hi-fi přístrojům své cenové třídy. Nejen, že nabízí zajímavé provedení s velmi kompaktními rozměry, ale také se nesnaží vás ošidit na kvalitě důležitých prvků – reproterminálů, ovládacích tlačítek a množství (respektive užitečné kombinaci) vstupních konektorů. Skvěle zvládne úlohu stolního přisluhovače, který vám s grácií naservíruje tichou kulisovou hudbu pro celodenní práci (obzvláště dokonale se na to hodí díky USB připojení), ale večer dobře ozvučí i hlavní sestavu. Pravda – není díky relativně skromnému výkonu určen pro použití s velkými sloupky s mnoha reproduktory a vyřvávání na koncertní hlasitosti, ale ve všech ostatních případech vyhoví. Má sice trochu subtilnější charakteristiku, ale jako výkupné za to nabídne rychlý, výborně kontrolovaný a precizní zvuk, u kterého patrně nakonec nebudete moci nalézt žádný bod k reálné kritice. Kdyby ještě šel vypínat dálkovým ovládáním, dovedeme si díky jeho mobilitě představit možnost jej třeba i každý den přenášet ze sestavy do sestavy (doma...v práci...v ložnici...). Tak či tak za 13 000,- jde o solidní kombinaci integrovaného zesilovače a D/A převodníku, obzvláště vhodného pro použití k počítači.

Kč 12 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní rozměry

+ atraktivní cena

+ ideální jako srdce druhého nebo základního systému (či třeba k Apple TV apod.)

+ na danou cenu slušná zvuková kvalita – rychlý, přesný zvuk

+ velký sluchátkový výstup

ZÁPORY

- nejde vypnout / zapnout dálkovým ovládáním

- celá ergonomie je zjevně určena hlavně ke „stolnímu" provozu

- možná pro někoho trochu subtilnější zvuk

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.teacaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 715 959

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Struny podzimu

Začal sychravý podzim, večery začínají brzo a ven se člověku nechce, takže by se dost možná dalo říct, že je nejlepší část roku pro ty, kteří rádi poslouchají hudbu - už si nemusíme vymýšlet důvody, proč nikam nejít a proč zůstat v teple domova s oblíbenou hudbu na oblíbeném médiu.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 grandinote 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 hifihomeart 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha