V současné době začínají nízkovýkonové zesilovače Tripath růst jako houby po dešti, přesto se zdá, že aktivitu přebírá Cirrus Logic. Většina T-zesilovačů tak jak je známe však má výkon pouze kolem 6W. Na rozdíl od dřívějších produktů firmy Bel Canto se ostatní použití vysokovýkonových T čipů většinou vyhýbají. Moderní T-zesilovače nabízí např. Trends Audio, Winsome Labs, KingRex nebo Firenze Audio a další. Pravděpodobně nevyprofilovanější z nich, hlavně za velkou louží, je Vinnie Rossi a jeho současný model Red Wine Audio Signature 30.2 s výkonem 30W / 8ohm.

To je vlastně výkonový zesilovač ve třídě T s možností ovládání hlasitosti skokovým regulátorem. Vinnie původně začínal pouze s modifikacemi, jeho první výkonový zesilovač Sig.30 však dosáhl takového úspěchu, že se rozhodl zaměřit své síly výhradně na budování zvuku RWA od počátku do konce. Jeho hlavní myšlenka vždy směřovala k SLA bateriovému pohonu spjatému s minimalistickými obvody, vyrobenými z těch nejlepších součástek. Vznik celé řady RWA zesilovačů tak odráží vývoj a vyspívání konstruktéra. Zpočátku to byly vysoce kvalitní pasívní zeslabovače, potom pasívní přepínače vstupů. Čas však běžel, firma se rozrůstala a Sig. 30 si nacházel své místo. Z ničeho nic se T přetvořil na T- class plus tubes, následovala Isabella, což byl baterií napájený lampový předzesilovač s volitelným DAC+USB vstupem a sluchátkovým zesilovačem. Sig.30 mezitím zplodil analogické monobloky Sig.70, které disponují větší stabilitou při nízkých impedancích.

Zatímco zesilovací prvky - čipy Tripath - zůstaly nezměněny, výběr kritických součástek a kvalita provedení se neustále zvyšují. Vzniká zcela nový rozměr - SMART (SLA baterii monitorující a samodobíjecí okruh), který dbá na to, aby se baterie automaticky dobily, pokud je zesilovač ve vypnutém stavu. Dalším novým prvkem je na dotek citlivá membrána ústící na čelním panelu, která spíná SMART okruh tak, že v poloze ON je SLA baterie napojena na desku zesilovače a v poloze OFF na nabíječku.

Použití SLA-baterie umožňuje zcela odizolovat přístroj od střídavého napětí v síti, nepotřebujeme transformátory, usměrňovače, regulátory, vyhneme se negativnímu vlivu diod při zapínání atd. Nedochází tak ani k případnému zpětnému rušení do sítě.

zvuková charakteristika

Vzhledem k tomu, jak malé má zesilovač rozměry a relativně nízký výkon, je jeho zvukový projev naprosto dospělý. Je až překvapivé a zarážející s jakou dynamikou a přesností dávkuje a kontroluje nejnižší kmitočty. Tento jev asi napoprvé překvapí každého posluchače, nezadá si totiž ani s koncovými zesilovači věhlasných značek a obrovských výkonů i rozměrů.

Dalším pozitivem je podání hlasu zpěváků a hlavně zpěvaček, které dokáže obsáhnout všechny polohy a nuance, vtáhnout posluchače do děje, přenést veškeré emoce.Rovněž vykreslení akustických nástrojů je věrné, dostatečně barevné a ve všech směrech prostorově dobře lokalizované. Pro tyto vlastnosti je Signature 30.2 vyhledáván i milovníky lampových zesilovačů. Vynikající volbou je v tomto případě použití propojovacího kabelu Oyaide Across 750, který dokáže klady přístroje ještě podtrhnout.

konkrétní příklady

Představení zahájíme poslechem alba A.M.Jopek, P.Metheny - Upojenie: malinko zastřenější a zároveň sametovější hlas zpěvačky je plný emocí, je výborně hmatatelný v prostoru, máme pocit její přítomnosti i s nádechy a výdechy. Akustická kytara druhého hlavního protagonisty je velmi znělá, místy až příliš transparentní, avšak neagresívní. Naproti tomu kontrabas slyšíme zezadu zdáli, přesto konturovaně a přesně, piano, zvonečky a činely zní lehce a jemně. Vše je dostatečně vzdušné a v prostoru dobře posazené.

Dalším příkladem úchvatného zpěvu je C.Wilson - Blue Light Till Dawn, na jedné straně určitá zastřenost a na druhé obrovská dynamika a síla jejího hlasu vypíchnutého v prostoru. I sykavky, jindy problematické, jsou tentokrát v normě. Opět nás zaujme hluboký, silný a přesný kontrabas, barevný zvuk houslí, akordeonu a akustické kytary.

I další projekty, jako P.Barber - Cafe Blue nebo L.McKennit - Mask and Mirror nás přesvědčují o výjimečném podání hlasů zpěvaček. Zesilovač dokáže přesvědčivě rozlišit všechny polohy, od vypjatých a důrazných až po jemné, sametové a plné emocí, umí zřetelně přenést sykavky akorát na hranici únosnosti, umí vykreslit dozvuk nahrávacího prostoru, pokud je nahrávka pořízena např. v chrámu. Dovede vše podat srozumitelně a bez agrese ve vypjatých vysokých polohách. I tady máme v prostoru dobře postavené, jemné, barevné violoncello, housle a akustickou kytaru, bubínky, činely a opět výborně konturovanou, přesnou basu.

Pokud se soustředíme na kytarové mágy Al Di Meolu - The Infinite Desire a P. Methenyho - Quartet, uslyšíme zvuk velmi transparentní, ale uši nedráždící, vše je přehledné, v tom množství nástrojů se nic neslévá ani nepřekrývá. Přestože kytary a činely řežou, jsou rychlé, náležitě kovové a přesné, poslech je příjemný a vtahující. Že by opět zásluhou obdivuhodně hlubokého, silného, kontrolovaného a nedunícího kontrabasu?

Velmi emocionálním zážitkem byl i poslech M. Cinelu - M.Cinelu, Sting - The Sea nebo české kapely Alvik. I zde dominuje úžasná kontrola basů, výborný zpěv, trošku otevřenější a znělé činely, barevný tón flétny, pestré a v prostoru stabilní bubínky i zvonečky. Vše je rozlišené, detailní, přesné, vzdušné a dobře lokalizované, má to rytmus a spád.

Zastavime-li se u klasické hudby, uslyšíme doslova fascinující, jemný a emocionální zvuk kytary Pepe Romera v nahrávce Concerto de Aranjuez od J.Rodriga, totéž se dá říci o smyčcích a celkově o všech klidnějších pasážích desky, všude tam je orchestr dobře rozčleněný v prostoru, jednotlivé nástrojové sekce jsou vzdušné s dobrou lokalizací. Ve Forte už je cítit výkonová hranice možností zesilovače připojeného k soustavám s průměrnou citlivostí. Rovněž housle Nigela Kennedyho ztvárňující hudbu Vivaldiho, jsou fascinující, ať podpořeny Berlínskou filharmonií nebo Anglickým komorním orchestrem. V obou případech je před námi při obvyklé pokojové hlasitosti nevšední zážitek. Dokonce jsem si s chutí poslechl původní nahrávku z roku 1972 Thick as a Brick od kapely Jethro tull, Wish You Were Here od Pink Floyd, a nemohl jsem se odtrhnout od velmi příjemného zážitku ani u Tubular Bells- M. Oldfielda, kde mi doslova učarovaly jemné, téměř magické zvonky, triangly, akustická kytara a sborový zpěv z hloubky orchestřiště.

Máme zde zesilovač s poměrně omezeným výkonem, soustavy s průměrnou citlivostí 88 dB/1W1m a nominální impedancí 8ohm, zdroj zvuku s nižší úrovní výstupního signálu než je obvyklé a poslechový prostor cca 18m2. Do určité úrovně hlasitosti je vše absolutně pod kontrolou, i když ovládání hlasitosti je vytočeno téměř na doraz. Při ještě větší hlasitosti by se však mohla vytratit ta příjemnost, muzikálnost a přirozenost. Tedy, kdo poslouchá umírněně, byl by zajisté spokojen se zvukem naturalistickým, rychlým, přesným, vtahujícím a plným emocí. Šířka ani hloubka prostoru není bezmezná, je spíše přiměřená, umístění nástrojů je přesto velmi dobře čitelné. Třešničkou na dortu jsou opravdu neskutečně zvládnuté nízké kmitočty, za které by se nemusel stydět ani tranzistorový koncový zesilovač velkého výkonu. Kdo poslouchá hodně hlasitou muziku ve větším prostoru, potřeboval by reprosoustavy s citlivostí hodně nad 90db a zdroj zvuku s normální úrovní výstupu, což v průběhu poslechů přehrávač Denon se zabudovaným modulem Sirius jen potvrdil. Při takové kontrole basů jakou tento drobeček disponuje věřím, že by zvládl i nároky ostatních posluchačů k plné spokojenosti.

doporučení výrobce

„Přesto že Sig.30,2 bude znít výborně ihned po vybalení, doporučujeme alespoň 100 hodin provozu při vyšších hlasitostech. Po této době bude zvuk plnější a prostorovost lepší. Pro ochranu reprosoustav od pulzů, zapínejte zesilovač jako poslední článek řetězce a vypínejte jako první. K integrovanému modelu Signature 30.2 připojujte výhradně soustavy s nominální impedancí 8 ohm a více.“

pozitiva

- především zvuk s jemnými a muzikálními středy i výškami, důraznými a výborně kontrolovanými basy

- naprosto novátorská , originální konstrukce a z ní vyplývající minimální spotřeba el. energie a nezávislost na kvalitě el.rozvodů; tím i úspora prostředků za nákupy síťových filtrů, praček a drahých napájecích kabelů

- vynikající stupňový regulátor hlasitosti s dokonalým souběhem kanálů od specializované firmy Bent Audio, který je možno ovládat i dálkovým ovládáním

- špičkové zlacené dva páry reproduktorových terminálů pro připojení různými způsoby včetně banánků a stejně kvalitní cinch konektory

- dokonalé přepravní balení, ve kterém se opravdu nemusíte obávat poslat přístroj na druhý konec světa

negativa

- po zapnutí přístroje se v některých případech může v reproduktorech objevit slabý šum, který se zvyšuje s hlasitostí; výrobce uvádí, že to není nebezpečné a že složitá zařízení která by šum snížila, by naopak prodloužila signálové cesty, což je kontraproduktivní; při výstupu z přehrávače 2V a vyšší citlivosti reprosoustav to nemusí být slyšitelné.,Poslech hudby to samozřejmě nijak nenarušuje

- další nevýhodou je pouze jeden linkový vstup, což vlastně důsledek toho, že zesilovač je původně konstruovaný jako koncový s regulací hlasitosti, nikoli jako integrovaný.

- malinké plastové dálkové ovládání s barevnými tlačítky vypadá jak od nějaké dětské hračky, je však rovněž od Bent Audio a funguje velice dobře

- zapínání a vypínání přístroje je mírně řečeno velice nezvyklé, avšak funkční

referenční systém

Transport Philips 9000S

DAC Audionemesis DC-1

Zesilovač RWA S30,2

Repro Sonus Faber- Electa Amator1

dig. Kabel Belkin Synapse

interconnect Oyaide Across 750

repro Audioquest-Midnight 3

technické parametry

Výstupní výkon ................ 2x 30 W/8ohm ve třídě T

Dop. nominal. imp. repro... 8 až 16 ohm

Vstupní impedance ......... 20k

Vstupní citlivost .............. 0,5V

Vstupy/výstupy ............... 1x Line RCA/1x Line RCA

Baterie ........................... 2x12V, 5Ah SLA (24V system)

Nabíječka ...................... 24V, 2000mA SLA, automatický režim,

Hrací doba po plném nabití. 12 až 24h, dle impedance repro a úrovně hlasitosti

Rozměry (š x h x v) ....... 306 x 268 x 90mm

Váha ...................... 5,9 kg

Cena ...................... 75.000 kč

Produkt roku 2018 - hlasujte a vyhrajte

XAVIAN Loudspeakers

(Celkem) zásadní posuny v kvalitě

Občas si tak říkám, že je moc dobře, že jsem svůj malý nenápadný sloupek nazval "Nepravidelníkem" - může tak v klidu vycházet párkrát za rok a já se můžu s klidným svědomím věnovat recenzím a dalším věcem, které jsou, upřímně řečeno, zábavnější i přínosnější, než by bylo nějaké nucené moudro...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio vpi 200 200 aq 200 200 studiospalicek black friday

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio hifi home art vyprodej 200 200 psg 200 200 grandinote