2017 09 29 TST Yamaha R N803D 1

Dvoukanálové receivery jsou - vcelku logickým - spojením puristického stereo přístupu k poslech s touhou užít si snadný přístup ke všem druhům zdrojů zvuku, co jich v moderním světě je, počínaje digitálními vstupy pro televizi či přehrávání z počítače, přes konektivitu pro gramofon a klasické analogové komponenty až třeba po streamování. Králem tohoto typu přístrojů je co do nabídky dozajisté japonská Yamaha.

Ta s novým modelem R-N803D vstoupila do doposud nejvyšší třídy, byť i tak zůstává přístroj v akceptovatelných cenových hladinách. Na první pohled se nový top model této kategorie z katalogu Yamaha nijak zvlášť svou estetikou ani provedením neliší od svých ještě dostupnějších kolegů.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 2

Klasicky působící komponent je uzavřen v celkem jednoduše pojatém šasi s bytelným čelním panelem, jemuž dominuje středně velký displej s nejnutnějšími informacemi a dobrou čitelností - při ovládání přes aplikaci MusicCast se ale patrně budete cítit informovanější. Pod displejem je řada maličkých tlačítek pro přímý přístup k funkcím typu ztlumení jasu displeje nebo ladění tuneru - opět jsou tu ale spíše aby se neřeklo.

Zajímavější jsou čtyři svislé voliče, nastavující tónové korekce pro výšky, basy, pravolevé vyvážení kanálů a loudness - jsou-li v základní pozici, korekční obvody se nepoužívají. Dva menší kulaté voliče slouží pro volbu vstupu a pro pohyb v menu, kde stiskem potvrzujete volbu - nutno říct, že logikou i komfortem tento způsob ovládání nefunguje špatně (byť opět - přehledná a rychlá aplikace na displeji tabletu a telefonu je lepší). Obdobné, ale větší tlačítko pak reguluje hlasitost.

Z dalšího je tu krom spínacího tlačítka ještě volba Pure Direct režimu, dvě titěrná tlačítka, která vybírají aktivní pár reproterminálů a pak pohodlně přístupný USB vstup pro datové paměti, iPhone, iPod atd. Sluchátkový jack má průměr 6,3 mm a pod ním je 3,5 mm vstup pro měřící mikrofon.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 3

Jednoduše střižený zadní panel odkrývá v zásadě pro stereo receivery klasickou kombinaci konektorů - je tu celkem pět analogových vstupů v podobě cinchů; dva mají dokonce linkové výstupy, jeden je pak určený pro gramofonové přenosky. Digitální svět zastupuje dvojice optických a dvojice koaxiálních konektorů a pro streamování anténka Wi-Fi / Bluetooth vedle ethernetového konektoru. Žel trochu schází asynchronní USB, které by mohlo otevřít ještě další zajímavé dimenze přehrávání. Dnes už spíše minoritní záležitostí je přítomný DAB / FM konektor. Příjemný je naopak dedikovaný subwooferový výstup se sečteným signálem.

Vnitřní uspořádání se snaží rozumně oddělit jednotlivé sekce v logických blocích - poměrně dost prostoru tak má napájení i dosti velký transformátor s EI jádrem. Symetricky rozložené součástky v obvodech koncových stupňů dle topologie ToP-ART pak stíní mohutné hliníkové chladiče, digitální část je na samostatné desce. K zesílení se používají čtyři páry bipolárních tranzistorů v push-pull zapojení.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 4

Díky výtečně propracované aplikaci MusicCast můžete snadno streamovat jak z lokální sítě, tak přes TIDAL, Spotify,...

Pokud bychom oproti ostatním konkurentům měli vypíchnout jednu výhodu R-N803D, pak je to systém YPAO (Yamaha Parametric room Acoustic Optimiser). Prakticky jde o velmi komfortní kalibraci, která po zasunutí konektoru mikrofonu krátce proměří oba kanály a subwoofer (stačí umístit mikrofon do vhodné výšky na poslechovém místě) a optimalizuje pak hlasitost i další parametry, aby bylo dosaženo dokonalého vyvážení kanálů při poslechu.

Parametry pak můžete ještě ručně upravovat. Zapnete-li YPAO regulaci hlasitosti, provádí se ještě další ekvalizace na základě naměřených parametrů (v 64 bit / 192 kHz), YPAO obsahuje také řešení pro optimalizaci prvních odrazů - výsledkem všeho by měl být výrazně menší vliv akustiky prostoru na kvalitu poslechu a také větší volno s ne úplně vhodným umístěním reprosoustav v prostoru. V aplikaci pak máte možnost systém za chodu vypínat a zapínat, rozdíl v dobré místnosti není velký, obstojně ale YPAO dokázal doladit zvuk i v 13 m2 velké koupelně, kde jsme ho pro zajímavost zkoušeli. Tohle je pro "lifestylového" i mírnou audiofilií postiženého uživatele velmi příjemná funkce, která vám koneckonců může ukázat, "jak to má hrát".

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 6

D/A převodník v receiveru využívá čip SABRE 9006AS s rozlišením 24 bit / 192 kHz. I díky tomu je zde podpora PCM signálů i DSD, takže v podstatě cokoliv ze své sbírky byste měli být schopni přehrát lokálně i po síti. Vše - pochopitelně - bezchybně bez mezer.

Jedenáctikilogramový přístroj zabere prostor 43,5 x 39,2 x 15,1 cm (š x h x v) a nabízí maximální výkon 145 Wattů na kanál do 8 Ohm (1 kHz, 10% THD), reálně tedy něco kolem 100 Wattů. Výrobce zrovna informacemi nehýří, ale třeba udávaný odstup signálu a šumu 100 dB na analogových vstupech patří k dobrému standardu dané kategorie.

Receiver jsme poslouchali jednak u Xavianu s prototypem očekávaného nástupce modelu Delizia, ale také s novým Bon Bonus a veskreze s téměř všemi adekvátními modely firmy - Perla, Ambra, Premio... Samozřejmě přes kabely Xavian Mondiale a srovnávali jsme s širokou škálou modelů Yamaha, které má Xavian ve své poslechové místnosti. V redakčních prostorách jsme pak poslouchali přes Xavian Premio, Xavian Perla, Harbeth Monitor 30 a Fischer&Fischer SN-70. Zbytek komponentů a kabelů najdete vypsaný v pravém sloupci -->.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 7

Linka nejhlubších tónů Hadenova kontrabasu ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) měla přeci jenom trochu méně síly, ale zato byly tóny velmi dobře utažené, konkrétní, dobře definované a konturované. Přednes byl realistický, trochu věcný, ale už dobře ukazující barvu tónu, byť snad maličko sušší. Díky kalibraci je zvuk rychlý, dokáže předat už celkem férový impuls brouknutí a vyhýbá se přes svou rozumnou autoritativnost prkennosti. Na danou cenovou hladinu je to prostě skvěle kontrolovaný bas.

Hlas Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl opět trochu sušší, jaksi maličko věcný, avšak velmi slušně prokreslený a příjemně čistý, dobře srozumitelný. Ona nepřikrášlenost sice tak trochu zdůrazňuje kvalitu nahrávky, avšak dává v dané třídě neobvykle věrné podání hlasů s velmi slušnou soustředěností a přes vší přímo je zvuk prostý hrubosti či ostrosti, není to uměle zdůrazněná detailnost.

Vysoké tóny v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byly křehké a velmi energické, přitom bez nakřápnutí nebo vulgární ostrosti, objemově adekvátní, s lehkým dotykem zvonivosti. Právě v tomto pásmu kalibrace velice pomůže zpřesnit a zostřit reprodukci. I díky tomu byly výšky poměrně opravdu velmi dobré, jemné a čisté.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 8

V McLaughlinově "Thieves and Poets, part 2" ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) nescházela dynamika a ačkoliv zvuk je lehce tenčí a méně dramatický, je rychlý, je důrazný a je spořádaný. Celkové vyznění je klidnější, je cítit kontrola a i snaha o maximální organizaci, v tom prostě vnímáte všeobjímající ruku DSP.

Co se týká rozlišení, patří R-N803D k tomu rozhodně lepšímu, co si můžete ve třicetitisícovém světě koupit. A opět je to i díky kalibraci a čistému, přesnému zvuku. V "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) sice nevytlačuje žádné jemnosti do popředí, ale civilizovaná celistvost prezentovaná bez efektů nakonec při zaposlouchání odhalí lecjaké nuance. A ačkoliv to nejjemnější si nechá pro sebe, organizovaný přednes má už dost informací, abyste si hudbu užili bez pátrání po detailech.

Velmi solidně pak dokázal R-N803D zrekonstruovat prostorové informace v pěkně nahrané Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537). Scéna má pěknou šířku, vokál zasazený vprostřed a kousek před nástroje a nemáte pocit, že by vše bylo na jedné hromadě. Lokalizace je dobrá, vše je prostě přehledné a spořádané, byť snad ještě ne holografické.

2017 09 29 TST Yamaha R N803D 9

V Lisztově "Mefistofelovi" v podání RSO Berlin pod taktovkou Eliahu Inbala ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) nebyl zvuk v pravém slova smyslu vášnivý a výbušný, ale vší kontrola a čistota nevedla ani k dojmu techničnosti. Hudba je prostě přirozená, čistá a přímá, nenavoněná, nepřibarvená, ale realistická a neošizená. Tak i tak je velmi příjemné ji poslouchat a ani po hodinách neztrácí svou decentní kultivovanost.

Stereo receiver Yamaha R-N803D možná vypadá na papíře stejně jako každý druhý podobně koncipovaný stroj v dostupné kategorii, ale zvukově se mu podařilo vymanit se z leckdy jaksi trochu jednoduššího zvuku - zejména díky tomu, že má dobrou kontrolu a po kalibraci přesný, realistický a příjemně čistý přednes. Nehraje na efekty, ale na přehlednost a samozřejmost. V dané cenové hladině pak nabízí výbornou výbavu (snad jen může být trochu škoda, že tu není USB typu B), velmi komfortní ovladatelnost pomocí standardu MusicCast a i když je zvuk vlastně trochu sušší, jeho realističnost je s ohledem na pořizovací cenu výtečná. Tohle je jeden z nejlepších dvoukanálových receiverů, které si můžete za zaplatitelné peníze postavit domů.

Kč 21 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ parádně fungující kalibrace (a následné aplikované korekce) YPAO

+ aplikace MusicCast a snadné ovládání

+ dobrá kontrola a čistota

+ kandidát na nejlepší stereo receiver do 30 000,- Kč

+ výbava

ZÁPORY

- zvuk je trošku sušší

- absence USB typu B

--- --- --- --- ---

DISTRIBUTOR: K+B Progres | www.yamaha-hifi.cz 

EXKLUZIVNÍ PRODEJCE: Xavian | www.xavian.cz 

EXKLUZIVNÍ PRODEJCE: Luxusní Elektronika | www.l-e.cz 

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Struny podzimu

Začal sychravý podzim, večery začínají brzo a ven se člověku nechce, takže by se dost možná dalo říct, že je nejlepší část roku pro ty, kteří rádi poslouchají hudbu - už si nemusíme vymýšlet důvody, proč nikam nejít a proč zůstat v teple domova s oblíbenou hudbu na oblíbeném médiu.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 grandinote 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 hifihomeart 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha