Model XN 125 by se dal navzdory svému nově získanému přízvisku „Junior“ nazvat zasloužilým veteránem v katalogu firmy Xavian. Na trhu je totiž tento malý monitor už od roku 1997… Během své existence prošel dlouhým vývojem, který přes varianty Evoluzione a Evoluzione Speciale vrcholí právě u verze Junior. Tito drobečkové jsou v současnosti ztělesněním toho nejlepšího, co je možné v (nejen) lokálních podmínkách vytvořit za pouhých dvaadvacet tisícovek.

Rozměrově skromná krabice, v níž jsou Xavian XN 125 Junior uloženy, se při přenášení pěkně pronese. Může za to velmi pevná konstrukce ozvučnice z MDF desek o síle 22 mm – jeden monitor váží solidních 8 kg. Solidní tedy vzhledem k rozměrům cca 28 x 18 x 27 cm. Co zaujme na první pohled a dotek, to je zpracování – Xavian je sice známý vysokou kvalitou práce se dřevem, ale to, co předvádí za pouhých 22 500,- Kč u sto pět a dvacítek, to je jen stěží uvěřitelné. Hluboký lak, pocit masivnosti dřeva. Výtečné zpracování detailů jako jsou spoje mezi jednotlivými deskami ozvučnice. To vše se vyrovná čemukoliv, co si lze v této, ale i o něco vyšší cenové kategorii dopřát. Asi jako kdyby na vašem autě střední třídy zářil lak od Ferrari… Jediné, v čem se musíte uskromnit je oblast reproterminálů – najdeme zde dva standardní terminály Xavian, adekvátní cenové kategorii a pro běžné použití bezproblémové.

Xavian XN 125 Junior jsou zástupcem konceptu, pro který má Roberto Barletta zjevný talent – jedná se o dvoupásmové reprosoustavy s masivním hliníkovým bassreflexem umístěným vzadu. Čelní deska ozvučnice je mírně „zakloněná“ a navazuje na zbytek skříně čtyřmi zkosenými ploškami. Díky tomuto prvku působí Junior ještě štíhlejší, než doopravdy jsou. Porovnáno s velikostí těla reprosoustav je v nich zasazen poměrně velký středobasový měnič, který má kolem sebe ještě docela výrazné lemování – 150 mm průměru membrány se snad nezdá moc, ale na zvyklosti této rozměrové a cenové třídy je to nadprůměr. Středobas mírně překrývá plochu Ring-Radiatoru, majícího na starosti výškovou sekci. Oba měniče pochází od Scan-Speak a zatímco radiátor je k nalezení v jejich standardním katalogu, středobas prodělal zásadní modifikace na přání Xavian – však je na něm též napsáno, že ačkoliv vychází z modelu 15W, je určen výhradně pro kladenského výrobce.

Změny sice nejsou zásadní, ale přesto povyšují tento středobas na velmi slušnou úroveň. Jedná se hlavně o centrální měkký vrchlík a úpravu pohonného systému v čele se zkratovacím kroužkem. Membrána je z impregnovaného papíru, gumový závěs má dlouhý chod a je poměrně měkký. Tweeter zůstává Xavianem nedotčen, úpravy na velmi dobře hrajícím Ring-Radiatoru nejsou vlastně ani potřeba – o slušnou sílu pro pohon se stará 26 mm cívka, opět tu jsou přítomny zkratovací kroužky.

Xavian XN 125 Junior mají na svou velikost slušný udávaný frekvenční rozsah. Při toleranci -3dB si sáhnou až na úroveň 49 Hz a vystoupají až na 30 000 Hz. Měniče si svou práci dělí na úrovni 2 600 Hz. Citlivost modelu Junior odpovídá firemní filozofii a je poměrně nízká – 86 dB. Tak jako všechny modely Xavian (a jako každý správný junior) prostě i tyto 125ky potřebují pořádně „nakrmit“. Jejich řízení ulehčuje i impedance 4 Ohmy.

Poslechové testy XN 125 Junior probíhaly na integrovaných zesilovačích NAD C370 a Denon PMA-710AE, jako zdroj signálu hrál buď Denon DNP-720AE, Denon DCD-710AE nebo KingRex UD384 a soubory FLAC a WAV v Red Book i vysokém rozlišení. Vedle Juniorů hrály ještě Harbeth Monitor 30 a KEF Q300, vše střídavě přes reproduktorové kabely ProAc Response Signature Black a Xavian Mondiale. O kvalitu filtrování se po delší dobu střídavě staraly filtry Xindak a IsoTek Aquarius s kabelem IsoTek DC Syncro.

Všem trochu znalým produkce značky Xavian jistě neuniklo, že od uvedení modelů Primissima a Gran Colonna se dějí věci. Zvuk se mění, ceny klesají a vše se pocitově vrací do devadesátých let, kdy měl Xavian jen těžko překonatelný poměr ceny a výkonu. Dnes, s dlouhodobě nabranými zkušenostmi z high endových produktů, se tato politika vrací, ale kvalita se neoddiskutovatelně šplhá vzhůru a to dosti strmou křivkou. Dnešní XN 125 Junior tak sice respektuje charakter Xavianu, ale přidává univerzálnost a dospělý projev, navzdory svému jménu.

Monitory XN 125 poslední generace jsou na pohled velmi kompaktní, zvláště pak v tmavých dýhách se opticky téměř ztrácí. To ale rozhodně neplatí o jejich zvukovém projevu – bas sahá subjektivně hlouběji než by posluchač mohl čekat a i když je cítit, že třeba Millerova baskytara na albu „Free“ reálně postrádá úplně nejspodnější tóny v plné síle, pořád zůstává velmi plná a hlavně pod velmi dobrou kontrolou. Středobas se zjevně nesnaží za každou cenu dohnat každý možný Hz směrem k basům, ale protože Roberto Barletta dobře odhadl jeho možnosti a správně jej naladil, hraje čistě a rychle, s dobře čitelnou linkou spodních kmitočtů.

Středobas je ale v rámci dané cenové kategorie na velmi vysoké úrovni i v oblasti středů. Tam vždy ležela velmi silná stránka reprodukce Xavianů, ani model XN 125 Junior na tom nic nezměnil. Snad jen v tom smyslu, že v této inkarnaci jsou ke středům basy a výšky opět o něco lepšími partnery a celé reprodukované pásmo je příjemně koherentní a vyrovnané. Reprodukce lidských hlasů, ať už je to Diana Krall na „Where or when" nebo Hugh Laurie v „St. James Infirmary“, je velmi přirozená, hlasy hladné a neagresivní, nenásilné. Ani exponované sykavky nejsou ostré, celý projev je vřelý a měkký. Přitom ale zůstávají hlasy obou protagonistů velmi živé a jen málokterá reprosoustava do třiceti tisíc může nabídnout stejnou uvěřitelnost jejich reprodukce.

Barvy tónů přednáší Xavian XN 125 Junior bez stresu, bez zrna a bez chladné analytičnosti. Přesto v rámci možností dané třídy skvěle předává informace o každé notě bez zabarvení, takže rozpoznání jednotlivých nástrojů je stejně přirozené jako ve skutečnosti. Tóny houslí, violoncell nebo akustických kytar nejsou prezentovány jako oddělené entity, vědecky přezkoumané a zobrazené z každé strany, Xavian dává přednost harmonii a muzikálnosti. Stradivárky Ann-Sophie Mutter ve Vivaldiho „Jaru“ jsou jako živé, nepřehnaně velké a velmi dynamické. To jako celek vzbuzuje strhující napětí a emoce – cit Barletty pro klasickou hudbu a vášeň v hudbě je tu prostě v naladění znát.

Poměrně velký zvuk fyzicky malých monitorů v kombinaci s překvapující úderností ale nahrává živé a zábavné reprodukci jakéhokoliv žánru – Xavian už nejsou jen reprosoustavy na klasiku nebo jazz, třeba takoví Projekt Parabelum si na „Radiole“ za cíl patrně dali přinést ten nejtvrdší možný zvuk a přitom i tady si XN 125 Junior zachovávají nadhled a kontrolu. Zrovna v těchto případech ale musí být spojeny s vhodným silným a energickým zesilovačem – 10ti Wattová elektronka tu nebude správnou cestou. Při splnění daných požadavků je zvuková energie limitována už jen fyzikálními zákony, které ale Junior využívá do poslední možné kapky.

Prostorové zobrazení zvukové scény zvládají XN 125 Junior velmi dobře, prostor je čitelný a přehledný, ale poměrně dost je obraz citlivý na pozici beden v prostoru. Po pečlivém usazení a hlavně natočení (v menším poslechovém prostoru se osvědčila vzdálenost mezi bednami cca dva metry, od posluchače necelé tři metry a poměrně výrazné natočení dovnitř trojúhelníku bedna-bedna-posluchač) budete odměněni přehlednou a pevnou iluzí zvukové scény, jak se ukázalo na záznamu živého pařížského koncertu Diany Krall. Nástroje jsou rozloženy i poměrně dost dozadu za reprosoustavami, pravo-levý prostor pak končí u osy výškových měničů. Stačí ale poměrně malé vychýlení z ideálního prostoru a – minimálně v akustice naší poslechové místnosti – prostor dostává trhliny do své celistvosti a přesvědčivosti.

Xavian XN 125 Junior je znatelným krokem správným směrem. Nová generace předvádí, čeho je osvědčená koncepce schopna s moderními měniči a po dlouhých letech promýšlení a ladění detailů. Přes své velmi kompaktní rozměry nabízí solidní, úderný basový základ, na nějž plynule a ve velmi muzikálním celku navazuje živé pásmo středů a výšky čisté, neagresivní a přitom neupozaděné. Frekvenční charakteristika je příjemně rovná, neschovává, ani příliš netlačí v žádné oblasti, čímž dává vyniknout jakémukoliv hudebnímu žánru – Xavian má svůj znatelný zvuk, ale muzikální, barevný charakter je tak příjemný, že si ho při poslechu patrně ani nevšimnete a pokud už, bude vám to úplně jedno. Povedený Ring Radiator dodává velké množství detailů, zatímco středobas na poměry své cenové třídy kouzlí a předvádí – protože zázraky chtít za dvacet tři tisíc nelze – skvělý výkon. Za takhle sytý, muzikální výkon by nebyla ostuda zaplatit ani třicet tisíc, nepočítaje v to špičkové zpracování. Xavian XN 125 Junior je hodný poslechu pro každého, kdo má rád hudbu živou, příjemnou a přitom nabízející pohled do království high endu, nacházejícího se až překvapivě blízko. Doporučujeme…

Kč 22 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ plný a muzikální zvukový projev

+ vynikající lak a zpracování ozvučnice

+ přirozené zobrazení prostoru

+ univerzalita, co se týče hudebních žánrů

ZÁPORY

- jsou poměrně citlivé na umístění v prostoru i své natočení

- nejsou nenáročné na výběr zesilovacího prvku

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Xavian

www.xavian.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 311 329 876

200 300 produkt roku 2017

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Xavian Orfeo
Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB USB
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 300 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka audio 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 accuphase 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 amarock studio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 altei

1024 200 audio video show praha