2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 1

Řada Mercury od skotské firmy Tannoy přichází už v sedmé generaci. Přes všechen vývoj i zde zůstává stále patrná snaha o robustnost a účelnou jednoduchost, zejména u sloupku pak dostanete za ještě rozumné peníze poměrně velké reprosoustavy. I proto jsme se sloupovému modelu Mercury 7.4 podívali na zoubek.

Ozvučnice z dřevovláknitých desek má téměř čtvercový půdorys 31,4 x 30,8 cm (š x h) a výšku 95,5 cm, přičemž hmotnost rovných 15 kg se rozkládá na dvojici šroubovacích podstavců, které jediné rozbourávají čistě pravoúhlé tvary skříně. Na čelní stěně jsou v D´Appolito uskupení tři měniče, na zadní straně je dole vanička s čtveřicí pěkných reproterminálů a dvojicí zapuštěných plastových bassreflexových nátrubků, vypouštějící vzduch z celých 44 litrů vnitřního objemu.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 2

Samotné zpracování, jakkoliv je skříň velmi jednoduchá a na povrchu opatřená vinylovou imitací dřeva, působí pěkně. Drobné detaily vás sice ujistí, že se pohybujete v zaplatitelných úrovních, celkově jsou ale Mercury 7.4 v reálu výrazně hezčí, než na fotografiích. Dokonce i měniče s tenkými hliníkovými rámečky a přiznanými mohutnými šrouby působí zajímavě, byť poměrně technicistně - tak trochu evokují okované obojky anglických buldoků.

Tweeter využívá kopulku s průměrem 2,8 cm, vyrobenou z tkaného polyesteru, tlumeného uretanem. V motoru se nachází neodymové magnety. Dvojice středobasů má průměr membrán 17,8 cm a jde o potahovanou membránu z vláknité směsi.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 3

Měniče si dělí práci na hranici 2 400 Hz pasivní výhybkou druhého řádu. S citlivostí 93 dB / 2,83 V / m patří tyto sloupky k vysoce citlivým, stejně tak s krátkodobou zatížitelností až 300 Wattů patří k nejodolnějším ve své třídě. Udávaná impedance činí 8 Ohm. Frekvenční odezva v toleranci -6 dB činí úctyhodných 32 - 32 000 Hz.

Tannoy Mercury 7.4 jsme poslouchali s poněkud naddimenzovaným setem T+A MP 3000 HV / T+A PA 3000 HV, připojenými přes filtr IsoTek EVO3 Sigmas síťovými kabely IsoTek Elite a Sequel, propojeno pak bylo kabely Atlas Mavros (přístroje) a Atlas Hyper (reprosoustavy). K porovnání jsme měli KEF Reference 1.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 4

Sedmá generace sloupku Mercury rozhodně nepatří k drobným reprosoustavám, ani nemá malé reproduktory, přesto se nesnaží o kdovíjak hutný a velký basový zátah. Kupodivu je mnohem zřetelnější zaměření na kontrolu, přesnost a čistotu - třeba basová linka v "Another One Bites the Dust" od Queen ("Greatest Hits" | FLAC | 24 - 88,2) nebyl až tak úplně plná a hutná, jako jsme čekali, ale spíše decentně sušší, rychlý a dobře definovaný bas šel dostatečně hluboko, aby basa ve skoro celém rozsahu působila dostatečně velkým a důrazným dojmem.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 5

Podobný dojem spíše decentnějšího, maličko techničtějšího přednesu jsme měli i z vokálu Sary K v "Whiter Shade of Pale" ("What Matters" | FLAC | 24 - 96). Mercury 7.4 se nesnaží o nějaký sladký, něžný nebo "hezký" přednes, jsou spíše čisté, objemově spíše tak akorát, zato ale přesné, klidné a na dané peníze slušně transparentní. Hlas sice není vykreslený se soustředěností malých dvoupásmových monitorů, ale disponuje už vnímatelnou plasticitou a konkrétností. Zrovna ve středním pásmu jsou Tannoy také v dané kategorii velmi informativní.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 6

Tenoučkých kovových perkusí ve "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) bylo dost, objemově o dýchnutí víc, než zbytku pásma, ale bohaté byly i tonálně a barevně. Kov má potřebnou znělost a i přes spíše kratší dozvuk máte pocit, že průběh tónu zůstává pod kontrolou a každý jeden tón přichází s lehkostí a klidem. Každé cinknutí také bylo zřetelné a konkrétní, ne však ostré nebo vtíravě nacinkané, i tady zůstávají nové Mercury 7.4 věrné svému až trochu monitorovému charakteru.

Co nás ale rozhodně pozitivně překvapilo, to byla schopnost dostát do velmi solidní míry dynamickým nárokům i složité skladby typu Mussorgského "Velké brány kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | FLAC | 16 - 44,1). Mercury 7.4 dokázaly dokonce i přenést do prostoru náznak velikosti a důrazu basového bubnu, byť ne v plném objemu a s pochopitelně omezeným impaktem. Na druhou stranu konkrétnost a kontrola jsou velmi slušné, zvuk je i pevný a soudržný, ani při vyšší hlasitosti se nezdá, že by se reproduktory chtěly trhat či udusit přívalem zvuku. Od nových sloupků Mercury se sice nedočkáte mohutného zvukového tsunami, ale čistota a solidní kontrola jsou více než férovou protihodnotou.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 7

Zmíněná čistota pomáhá vylovit i slušné množství informací - třeba v Hädelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) panoval na poměry kategorie výborný řád a ačkoliv Mercury 7.4 nejsou nějaké zvukové lupy, vhled do nahrávky je slušný. Sbor je sice stále ještě spíše jedním velkým celkem, byť už mnohohlasým, ale spočítat sboristy nebo sledovat hlas jednoho každého z nich, to patří přeci jen do vyšších kategorií. Pocit organizovanosti a celkové čistoty včetně slušné srozumitelnosti však ke spokojenosti stačí, ani složitější skladby nejsou zahuhlané či pod dekou.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 8

Podání prostorových informací celkem záleží na jejich správném ustavení v místnosti, horizontální směrovost je cítit, takže správné natočení a pokud možno i prostor v okolí reprosoustav se vyplatí nepodcenit. Ve "Where or When" Diany Krall ("Quiet Nights" | FLAC | 24 - 96) bylo cítit, že reprosoustavy tvoří hranici prostorové scény po pravé i levé straně, že dění se odehrává téměř výhradně v prostoru mezi nimi. Už se však začal objevovat prostor směrem do hloubky, hlavní ale byl pocit slušně pevného usazení nástrojů a jejich dobrého oddělení, tedy jinými slovy pocit celkové přehlednosti v pravolevém směru. Mercury 7.4 mají, jak už bylo řečeno, talent udržet organizaci hudby pod kontrolou.

Celkový klid, čistota a jistota reprodukce jsou velmi příjemné - "Diamonds" od Aanonymous Band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48) hrála velmi neúnavně, neagresivně a bylo jedno, jak nahlas se snažíme hrát. I vysoká hlasitost byla (pravda, jistě i zásluhou hodně nadstandardní elektroniky) bez potíží dlouhodobě snesitelná a hudbu provázel pocit nenásilnosti a spořádanosti bez nějakých velkých dramat.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 9

Tannoy Mercury 7.4 jsou na jednu stranu stále těmi samými Mercury jako v inkarnacích předchozích (tedy relativně velkými sloupky za relativně málo peněz), na stranu druhou se posunuly jak cenově, tak zvukově přeci jen trošku jinam. Cena vzrostla (ale ještě ne nesmyslně, zejména s ohledem na různé akce, které se k tomuto modelu často vážou a srazí cenu blíž původnímu modelu), design sice ztratil trochu hladké elegance, ale dá se mu přivyknout a působí techničtěji a moderněji, co se však změnilo nejvíc, to je zvuk. Nejnovější generace má sice menší objem zvuku, menší hutnost, ale zato hraje výrazně přesněji, čistěji a klidněji, také však mnohem méně efektně, méně hřejivě a méně něžně - vlastně tak nějak autentičtěji, trochu syrověji, ale zároveň přirozeněji. Celkově ovšem stojí za to zařadit i nové Tannoy Mercury 7.4 mezi kandidáty na koupi, prohledáváte-li kvůli reprosoustavám oblast kolem 20 000,- Kč.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 m1

Nástup Mercury 7.4 je vidět někde od hranice 45 Hz, na 50 Hz už hrají v plné síle. Je tu vidět o decibel či dva méně energické střední pásmo, ale to v praktickém usazení v domácím prostředí nebude ani poznat, jinak je vlastně celá křivka frekvenční charakteristiky velmi slušně vyrovnaná, zejména s přihlédnutím k ceně.

2016 04 12 TST Tannoy Mercury 7 4 m2

Impedance se v několika místech dotýká hladiny 4 Ohmů, na těch úplně nejvyšších frekvencích pak lehce "lízne" i 3 Ohmy, ale není tu žádný extrémní propad či naopak peak, Mercury 7.4 tak nebudou velkou zátěží ani pro běžné dostupné zesilovače.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 21 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ rozumný poměr cena / výkon

+ kontrola a spořádanost

+ slušná živost

+ celkově spíše sušší, ale na danou třídu přesný a čistý zvuk

+ klidný a dlouhodobě neúnavný přednes

ZÁPORY

- některé drobné detaily zpracování

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha