800 150 dynaudio partner

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 1

Dynaudio - jméno dánské firmy z nevelkého Skanderborgu uprostřed nížinaté planiny Jutského poloostrova není třeba opakovat, ostatně od svého založení v roce 1977 si společnost vybudovala více než důstojnou pověst ve všem co dělala. A že krom domácího ozvučení uspěla i ve studiové sféře nebo třeba v segmentu ozvučení prémiových automobilů. Navíc nezpychla a drtivou většinu své produkce dodnes vyrábí v prostorách své centrály, která vyrostla kolem původní stodoly, v níž Wilfried Ehrenholz začínal.

Jedním z nejčerstvějších přírůstků do nabídky je střední řada Evoke, stavící sice na historii a tradici značky, ale přeci jen lehce měnící typický firemní směr po zvukové i estetické stránce, jakkoliv na obou sloupcích i obou regálových modelech poznáte, že jsou "Made by Dynaudio". Platí to tedy beze zbytku i pro menší sloupek Evoke 30.

Ten je decentní a spíše elegantně klasický - ozvučnice z MDF s pěknou povrchovou dýhou nebo lesklým lakem má téměř obdélníkový půdorys (směrem vzad se maličko zužuje) a svislé hrany jsou zakulacené. Stabilitu zajišťují čtyři nožičky, vyčnívající zpod rohů skříně na úhlopříčných osách.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 2

Přední stěna je osazena třemi reproduktory a decentním logem firmy, ta zadní pak je čistá, jen ve spodní třetině objevíte velkou vaničku (minimálně na to, že v ní sedí jen jediný pár reproterminálů) a neméně velký výdech plastového bassreflexového otvoru.

O nejvyšší tóny se stará měkká lakovaná textilní kopulka měniče Cerostar o průměru 2,8 cm, která vychází z technologií vyšší řady Confidence a která tím pádem staví třeba na promyšleném chlazení proudícím vzduchem nebo na plastovém prvku Hexis, což je tvarovaný prvek, který zabraňuje vzniku stojatého vlnění a usměrňuje energii ze zadní strany membrány tak, aby se do ní nevracela a tím nezpůsobovala zkreslení. Magnetický systém Ferrite+ kombinuje uhličitan strontnatý s keramikou a měl by být velmi nadstandardně silný.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 3

Kopulku ve dvou a půl pásmové zapojení doplňují dva středobasy - jde o identické 14 cm reproduktory Esotec+, které používají (jak jinak) firemní membránu MSP, kterýžto materiál používá Dynaudio už od vzniku v roce 1977. Vrchní středobas "ukusuje" kousek planžety tweeteru pro optimální blízkost a tedy integraci, ten spodní naopak sedí v relativně zřetelném odstupu pod ním.

Former cívky o průměru 5,2 cm je tu ze skleněného vlákna (Dynaudio si mimořádně zakládá na péči, kterou věnuje výběru formerů i materiálů, kterými je potom cívka navinuta - respektive i tomu, jak oboje zkombinují), drát je hliníkový. Magnety jsou opět z materiálu Ferrite+.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 4

Sloupky mají udávanou frekvenční odezvu 40 - 23 000 Hz (+/- 3 dB), jmenovitou impedanci 4 ohmy a charakteristickou citlivost 88 dB / 2,83 V / m. Dělící frekvence výhybky 2. řádu jsou nastaveny na 1 200 a 2 300 Hz.

Sloupky vyrostly do výšky 92 cm, přičemž bez vyčuhujících nožek mají šířku 18 cm a hloubku 26,7 cm. Každý kus pak váží 15,5 kg.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 5

Dynaudio Evoke 30 jsme měli možnost poslouchat přímo ve Skanderborgu, v místnosti, která u Dynaudio funguje jako do jisté míry simulace běžného obýváku. Jako systém byl k dispozici Bluesound Node 2i a Moon 780D, doplněné byly o předzesilovač Moon 850P a monobloky Moon 850M. Propojeno bylo kompletně kabely Chord SARUM T. Porovnávali jsme se všemi modely série Evoke - Evoke 10, Evoke 20 i Evoke 50, poslouchali jsme i Confidence 50.

Přestože Evoke 30 jsou rozumně velké, objem a síla basu v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) už je velmi slušná, mohutnost nahrávky je zřetelná, ale přesto bas zůstává nezdivočelý, kultivovaný, vlastně spíš klidný. Kontury jsou na kategorii pod 100 tisíc velmi slušné, tóny mají dobře, realisticky načrtnuté barvy a umí si pěkně, uvolněně brouknout. Nejhlubší frekvence, jakkoliv zřetelné, nejsou nijak dominantní, reprosoustavy mají schopnost udržet přehled a oddělení jednotlivých tónů, ale ne za cenu nějaké suchosti či tvrdosti. Je to podstatně poddajnější a jemnější charakter, než bývalo u Dynaudio zvykem.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 6

Střední pásmo se pak zdá být přirozeně dominujícím prvkem v celé reprodukci, může za to hlavně jeho příkladná transparentnost a jakási všeobecná přirozenost. Vokály zpěváků z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) měly realistické proporce a vlastně celkovou obtížně definovatelnou kvalitu "přiměřenosti". Hlasy zní čistě, jsou oddělené a srozumitelné a přes svou zřetelnost a detailnost netlačí Evoke 30 na pilu, takže zjevné limity nahrávky jako komprese nebo tu a tam zaznívající ostrost nejsou unavující. Jsou vlastně až překvapivě tolerantní. Otevřenost se tu pojí s uvolněností, takže zpěv plyne nenásilně a v dané třídě po všech stránkách prostě tak akorát.

Jadrné kovové tóny vibrafonu Garyho Burtona v "Children´s Song" ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byly opět dostatečně jasné a zřetelné, ale zkultivované celkovou jemností a klidem. Ani při vyšší hlasitosti tak tvrdé a potenciálně "pichlavé" tóny nezaznívají nepříjemně nebo únavně. Detail je dobrý, ale Evoke (nejen model 30, ale celá série) hrají méně dominantně než tomu bývalo u starších modelů, je to prostě jiné zvukové ladění, méně nápadné, ale v konečném důsledku přirozenější.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 7

Pocitově maličko bohatší vyšší basové spektrum dává zvuku Evoke 30 pocit bohatosti a robustnosti, který si od sloupků přejete - pumpující elektronika v "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes" | 2008 | Pschent | WAG 384) nebyla snad dramaticky výbušná nebo důrazná jako pracující píst, ale tělo v kombinaci s uvolněným nadhledem a solidní rytmikou vytváří graciézně šlapající a hlavně plynulý zvuk, který se nikam nedere a přesto si vás umí získat.

Vůbec reprodukci celkově provází takový všeobjímající dojem, že je zvuk v klidu pod kontrolou. Přestože se snad charakter dá popsat jako trochu měkčí, nezastírá přístup k informacím. "Feeling yourself disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) byla i v komplexnějších pasážích přehledná, prezentovaná bez akcentů a tak nějak s lehkostí čitelná, prokreslená ve skutečně high-endových standardech, zejména v parádně otevřeném středním pásmu. Zvuk se na vás nehrne, jen si tak elegantně pluje a přesto je v něm pořádek.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 12

Prostor hudební scény v "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) neměl zřetelný nějaký středobod, nějaké těžiště a i přes spíše jen orientační natočení a souměrné rozestavení ozvučnic, i přes poměrně velkou poslechovou vzdálenost a hodně velkou rozteč reprosoustav dokázaly Evoke 30 udržet scénu s pravolevou propojeností. Není to jaksi holografické zobrazení scény, pořád se vše odehrává mezi ozvučnicemi v mírně kompaktnějších proporcích, ale nástroje mají své místo, zřetelné oddělení a stereo báze je dobře usazená.

Ze svého klidného nadhledu se Evoke 30 nenechají rozhodit ani hraničně nahranými skladbami, jako je divoká pasáž "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778). Reprosoustavy zůstávají nesplašené, jejich zvuk je jistý, ale nevtíravý a ačkoliv nehrají živelně, poslouchat se dají bez únavy a ztrácející se soustředěnosti dlouhou dobu. Neohromí vás svou prezentací, spíše by se dalo říct, že jsou po všech stránkách korektní v jednom každém okamžiku a pořád, pořád, pořád a pořád dál, ať už si pustíte co chcete.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 11

Nová série Evoke možná neztělesňuje archetypální Dynaudio tak, jak proslulo v minulých dekádách, zato ale třeba prostřední Evoke 30 představují kultivovaný univerzální sloupek, který snese nasazení jak v domácnosti audiofila, tak u naprosto běžného člověka, který žádá pěkný vzhled, dobré zpracování a zvuk, který bude zábavný napříč hudebními žánry, hlasitostmi a tak vůbec. Popsat zvukový zážitek s Evoke 30 jako "přátelský" možná není úplně snadno srozumitelné, ale vlastně to pěkně sedí - protože se k bezproblémovému, učesanému a přesto čistému a otevřenému zvuku můžete rádi vracet, ať už si zrovna chcete pustit jazz, klasiku, pop nebo rock, ať už je chcete slyšet potichu nebo nahlas. Evoke 30 totiž v každé hcvíli zůstávají civilizované.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 70 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, závěsy, několik akustických panelů a difúzní strop,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Malé Dynaudio začínají hrát ve volném prostoru na nějakých 55 Hz, což je přeci jen o dost výš než udává tabulka technických parametrů. Pomineme-li propad na 150 Hz způsobený akustikou prostoru, vejdou se od zmíněných 55 Hz do 20 kHz Evoke 30 do tolerance +/- 3 dB ještě i s drobnou rezervou. Pásmo spravované středobasovým reproduktorem je přeci jen o kousek energičtější, patrně hlavně aby Evoke 30 působily plnějším a větším dojmem. Možná bychom ale od ne úplně malých sloupečků čekali i hlubší bas.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce naznačuje naladění bassreflexu kousek pod 50 Hz, nejnižší bod křivky nepadá pod úroveň 4 ohm a celý průběh je prostý zlomů a přechodů, které by naznačovaly nežádoucí rezonance. Ani na jedné z křivek není patrný žádný nežádoucí artefakt, stejně tak by Evoke 30 neměly požadovat nepřiměřené množství proudu ze strany zesilovače.

2019 05 31 TST Dynaudio Evoke 30 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 83 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ příjemný, kultivovaný zvuk

+ pěkné zpracování

+ výtečné střední pásmo

+ solidní frekvenční vyrovnanost

ZÁPORY

- možná byste od už ne úplně malého sloupku čekali hutnější bass

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AV Integra | www.avintegra.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio