Uhrančivá melodie piána podpořeného čistými tóny kontrabasu nás zvedá z pohodlného křesla domova a táhne ven do přírody, do končícího léta a pomalu blížícího se podzimu. Loudáme se mezemi, vnímáme povědomé melodie vlající ve větru, mezi zvuky končících polních prací, v příjemném pozdním odpoledni (Straight Story). Z blízkého lesa se střídavě ozývá zvuk pil a sekyr, statné smrky kvílejí jako struny basy pod rukama mistra (Eposs), nad loukami se ještě nese klepání kos a pravidelné šustění provázející poslední letošní záběry ženců. Pomalu se blížíme k lesíku, okolní příroda i se svými tóny se postupně mění, až nás nakonec zcela pohltí (Psalm).

Procházíme se mezi stromy, z vysokých korun na nás padají podmanivé tóny klavíru podpořeny hutnou, rychlou, přesnou a strhující basou, vycházející odněkud z hloubi. Hledíme na jemně se barvící listí, vnímáme množství různorodých hlasů podzimu, avšak určujícím zdrojem inspirace nás i celého tria se stává neúnavný datel, symbol celého tohoto neopakovatelného zážitku (Frozen People). Hlasy ptáků pomalu utichají když narazíme na bystřinu, v níž se voda převaluje přes kameny, tu rychle, tu pomaleji. Při pohledu do ní slyšíme melodii klavíru, prudkou a strhující, jen z dáli podpořenou bicími a basou. Pojednou bystřina mizí kdesi v tůni, z níž se na nás vyvalí temné zvuky perkusí a kontrabasu, barevné a úchvatné (No One New). Uléháme do mechu opodál a skrz koruny stromů k nám doléhá zvonění zvonů nedalekého kostelíka i pomalá a tklivá melodie klavíru, obsahující převážně prvky hudby klasické.

Usnout nám však nedovolí, neboť se postupně, společně s bicími i basou, posouvá stále více do oblasti jazzové improvizace a strhává tím veškerou naši pozornost. Barvy jednotlivých pomalých tónů piána jsou fascinující a dotvářejí dokonale kolorit pozdně letního odpoledne (Blue Bossa). Postupně se začíná zvedat vítr a zvuky lesa nabývají na pestrosti. Starý, vykotlaný dub opodál vyluzuje skřípěním větví zvuky připomínající hlubokou, rozezvučenou strunu po níž klouže smyčec, z dáli k nám opět doléhá rytmický ťukot datla, vše ostatní ale působí neurovnaně až chaoticky (Nordic Storm). Blíží se podvečer a příroda se uklidňuje, pomalu opouštíme stromoví a v povětří se vznáší povědomá, uklidňující melodie piána, podpořena pravidelným, pomalým rytmem metliček a kontrabasu. Vše se vrací do normálu, procházka končí a my se můžeme těšit na to, až si tento disk pustíme znovu a opět s ním vyrazíme kamsi do přírody, třeba jinam a jindy, možná už bude zima a zasněžená krajina nám nabídne úplně jiné prožitky a emoce (Inocence).

S kým jsme to vlastně byli na procházce dnes? Přece s dalšími z nekonečné řady vynikajících polských jazzových muzikantů, tentokrát z mladší, nastupující generace. Hrají spolu již 8 let a vydali za tu dobu pouze 4 desky. Každá z nich však má svůj význam, dokonce již úvodní dílko s názvem „Scandinavia“ nás dokáže zaskočit vyspělým jazzem ve stylu ECM Records. Seznámili se během studií na Jazzové akademii v Katovicích v roce 2001 a od té doby trvá jejich společný příběh. Jejich jména určitě stojí za zapamatování: Przemyslaw Raminiak – piano, Maciej Garbowski - kontrabas a Krzysztof Gradziuk – perkuse. Proto taky zkrácený název RGG Trio.

Všichni holdují tzv. skupinové improvizaci, čišící rovněž z představovaného alba Straight Story, které je teprve druhým v pořadí. Přesto představuje již zcela vyzrálou tvář skupiny, ubírající se cestou budování hudební estetiky minimálními prostředky, upřednostňující barvy jednotlivých nástrojů, které pak názorně zobrazují jednotlivá hudební témata. Najdeme zde však i několik naprosto spontánních, free-jazzových improvizací. První poslech může vzbuzovat dojem, že ne mnoho se v hudbě děje. Ale rychle jsme schopni odkrýt krásu prostých tónů vzbuzujících představivost a poskytujících dostatek prostoru našim vlastním fantaziím a snům.

Teprve v našem domácím audiofilském koutku nebo v showroomu Hi-Fi Voice, však můžeme ocenit to, co je v hudbě tohoto tria nejdůležitější - neskutečná atmosféra, klid a harmonie, dlouhé doznívání akustických nástrojů v prostoru, pohoda, emoce a naše vlastní fantazie.

Výprodej hi-fi

200 180 hificz

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio