2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 1

Když se řekne gramofon s přímým pohonem talíře, o koňskou délku před všemi ostatními přiběhne na mysl zajisté ikonická kreace od značky Technics. V současnosti začíná nabídka seriózních gramofonů Technics modelem SL-1200GR, který vás svou podobou vezme zpátky do roku 1972, kdy přišla na svět původní a nepříliš odlišně působící verze SL-1200, tehdy ještě jako Matsushita (aneb dnešní Panasonic).

Označení SL v názvu indikuje "Stereo" a "pLayer" a proslulost tohoto modelu podtrhuje třeba i to, že jeden kus se nachází v londýnském muzeu vědy jako "objekt, který utvářel svět v němž žijeme". Gramofon je v současném provedení řádně robustní a působí "ramenatě" - při šířce 45,3 cm, hloubce 37,2 cm a výšce 17,3 cm váží zřetelných 11,2 kg.

Tělo pravoúhlých tvarů, které jistě není třeba hlouběji popisovat, stojí na čtveřici masivních a vibrace výtečně absorbujících nožek - rezonance potlačuje i dvouvrstvá konstrukce z hliníku a BMC. Použité materiály v šasi mají slušnou kvalitu, ale ani designem, ani provedením není SL-1200GR vysloveně luxusním produktem - spíše tu je vše dle hesla "účel světí prostředky". Nicméně ruční výroba v Japonsku je znát a žádné nepřesnosti tu nenajdete.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 2

V levé části šasi je stupňovitý hliníkový odlévaný talíř s tlumící gumou na zadní straně o váze 2,5 kg a průměru 33,2 cm, na jeho obvodu jsou znaky, jejichž nasvícení přítomnou stroboskopickou lampou umožňuje kontrolovat otáčky. V levém dolním rohu je klasické obdélníkové tlačítko Start / Stop, vedle maličká tlačítka přepínající mezi rychlostí 33 a 45 otáček za minutu, současným stiskem pak aktivujete dokonce 78 otáček. V rohu zadním pak najdete mělký prostor pro uložení středového vymezovacího kroužku pro malá LP.

V pravé půlce gramofonu je v přední části malá lampička, další tradiční prvek. Pod esovitým hliníkovým ramenem s velmi fortelně a promyšleně působící základnou s mnohými jemnými nastaveními najdete až studiově působící posuvný prvek pro jemnou úpravu rychlosti otáčení. Raménko má efektivní délku 23 cm a nabízí na konci desky chybu zhruba 2°.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 3

Signálové konektory jsou schovány vespod pod šasi, v místě přímo pod základnou raménka. Konektory jsou pak samozřejmě klasické cinche se zemnícím terminálem.

Charakteristickým prvkem gramofonu je přímý náhon talíře, který je roztáčen silou 2,2 kg / cm, takže ustálení otáček trvá pouze 0,7 sekundy. Motor má oproti svému vyššímu sourozenci SL-1200G pouze jeden magnet, i zde ale najdete řešení, které potlačuje pulsující nepravidelnost, která často vzniká u gramofonů s přímým náhonem a zkresluje tak samozřejmě reprodukci. Kontrolu motoru má na starosti elektronika - v paměti má nahranou ideální sinusoidu průběhu napájení a podle ní řídí otáčení talíře.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 4

Gramofon Technics SL-1200GR jsme poslouchali v říčanském studiu Panashop, kde mu společnost dělal integrovaný zesilovač Primare I35, přenoska Ortofon 2M Bronze nebo třeba phono předzesilovač Pro-Ject Tube Box S. Propojeno bylo standardními základními kabely AudioQuest a poslouchalo se přes Cabasse Java MC40, Monitor Audio Bronze 6 nebo třeba Klipsch RF-7 II.

Když zazněly první hluboké tóny zařezávající basové linky v "Heavy Duty Judy" (Pierrejean Gaucher | "Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001), gramofon se (samozřejmě v kombinaci s danou přenoskou a phono předzesilovačem, na to není možné zapomínat) projevil jako pevně hrající, jistý a hlavně schopný vyprodukovat pěkně jistý, čistý a drnkající basový základ, který vynikne i díky pocitu tichosti signálového pozadí, je to zvuk zaostřený a klidný. Bas měl také slušný důraz a kontrolu. Možná trochu překvapí, že to není takový ten mohutný, vřelý a měkký "analogový" bas, tohle je soustředěný a konkrétní bas, vykroužený tak jak má být.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 6

Podobně také vokál LP v její "Muddy Waters" ("Lost on you" | 2017 | Vagrant | 538284881) je hlavně kontrolovaný, utažený a konkrétní, spíše než veliký a bohatý. Je to trochu techničtější reprodukce, ale čistá a jasná, byť odhalující už tím i nedostatky v kvalitě nahrávek. Máte trochu pocit, že vokál je prezentovaný hlavně v klidu, s jistotou a spořádaností, takže je mu dobře rozumět, nicméně možná mu schází trochu vášně a jiskry. Na druhou stranu, všechno je v mezích a dobře organizované, s velmi slušnou mírou detailu a s již solidním pocitem samozřejmosti.

Na jemně znějících činelech v pozadí "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) se dobře pozná rozlišení systému. Technics činely zvládl načrtnou už celkem čistě, vystihl, že jsou to jen jemné tóny v pozadí, slušně je oddělil a také kovový charakter byl slušný. Realistický, civilní způsob reprodukce tohoto gramofonu ale činelům nijak neusnadňuje cestu do prostoru, nijak je nezdůrazňuje - na druhou stranu ani nemusí, protože i tady je šum pozadí naprosto minimální a dobře tak slyšíte právě i podobně jemňoučké cinkání. Je také zjevné, že gramofon "unese" i ještě o hodně lepší přenosku, než byla osazená "bronzka".

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 12

Díky velmi slušné kontrole se pak jeví jako solidní i dynamika - dobrá nahrávka, jakou je třeba "Modul 29_14" z "Continuum" Nik Bärtsch´s Mobile (2016 | ECM | 476 4790), tak působí živě, velmi kontrolovaně a i když gramofon neextrahuje z nahrávky takové ty až fyzické impulsy a energickou údernost, celé dění je přesné, jasné a pečlivě kontrolované, autoritativní. Celkově je dynamika velmi solidní, ale to už by s ohledem na cenu jistě měla - dominantní je pocit utažené kontroly, kdy gramofon hraje velmi sebejistě.

Jste-li přáteli analytické reprodukce, SL-1200GR má v tomto ohledu velký potenciál - jeho pevnost, schopnost dokonale absorbovat vibrace a tím vším zajistit "klid na práci" pro přesné a jemné pohyby chvějky v drážkách vinylů prostě funguje. V Gilmourově "Take a breath" ("On An Island" | 2006 | Paraphone | 0946 3 55695 1 3) vládne gramofon zvuku pevnou rukou a limit byl cítit spíše na straně přenosky a phono předzesilovače. Zvuk není velký, ale je pocitově soustředěný, jistý a konkrétní, minimum šumu v pozadí nahrávek vás pak nechá nahlédnout i na malé detaily a vůbec je čitelnost nahrávky celkově velmi dobrá.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 10

Na prostoru nahrávky "Blanc" Sylvaina Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) bylo cítit, že gramofon se drží trošku zpátky, že je to opět v zájmu organizovanosti a až civilnosti (nebo možná lehké techničnosti) reprodukce spíše co do proporcí menší, byť slušně organizované. Nástroje mají kolem sebe prostor, nesplývají, zvuk je pevný a zřetelný.

V Kavinského "Nightcall" ("Outrun" | 2013 | Record Makers | LC-15765) musíte vlastně až obdivovat schopnost gramofonu hrát spořádaně a přesně. Možná, že to není takový ten velký a hutný gramofonový zvuk s líbeznou poddajností, ale je to soustředěný, rytmický a svižný přednes, ne muzikální, ale věrný, konkrétní a svou vlastní cestou přitahující díky poněkud "negramofonovému" výslednému charakteru.

2018 09 30 TST Technics SL 1200GR 14

Technics SL-1200GR je zajímavý gramofon, byť pro specifické publikum. Jeho vzhled je účelný a rozhodně ne krásný, byť třeba bytelnosti a zpracování toho moc vytýkat nejde. Díky své konstrukci ale může nabízet to, co jiní jen stěží - takovou jistotu, přesnost a soustředěnost reprodukce jen tak u gramofonu nenajdete; může za to jednak precizní odpružení a do citlivých částí jen minimum přenesených vibrací z okolí, může za to i velmi dobře a stabilně fungující motor. Ovládání gramofonu je pak velmi snadné a vlastně se snadno můžete omezit na mačkání tlačítka Start. Že k podivně utopeným konektorům nebude lehké dotáhnout robustnější signálové kabely je snad to jediné, co lze Technicsu v dané ceně vyčíst. Jeho "rovnému", čistému, přesnému a jasnému zvuku, který je více organizovaný a spořádaný než vášnivý pak musíte trochu přijít na chuť - dobrou zprávou ale je, že gramofon s klidem "unese" i už poměrně drahé přenosky a ty mohou jeho trochu sušší technicistnost přeci jen ještě trochu přisladit.

Kč 39 990,- (tělo + raménko)

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ excelentní odpružení a absorpce vibrací...

+ ...a s tím související tiché signálové pozadí

+ snadné ovládání

+ pevný a energický zvuk

ZÁPORY

- design moc krásy nepobral

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Panashop | www.panashop.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika