Rakousko-(tak trochu)český Pro-Ject si získal obří respekt jako výrobce gramofonů, kde si ho rozhodně zaslouží a kde má ve své třídě pramálo konkurence. Jenže s jídlem roste chuť a s úspěchem touha po dalších zářezech. V katalogu analogové firmy se tak před časem objevila čistě digitální zařízení různých úrovní, všechna spojuje „krabičková" velikost. Jedním z nejpopulárnějších je D/A převodník DAC Box ve verzi DS.

Po rozbalení rozměrné a poměrně hmotné krabice vás možná zaskočí, jak drobný vlastně tenhle převodník je. Díky barvě a strohému vzhledu navíc působí spíše jako časovací rozbuška ruské nukleární hlavice, s níž zlosyn v bondovce z padesátých let vyhrožuje světu, než jako audiofilské zařízení vysoké kvality. Možná to také trochu vypadá jako součást futuristických vizí Isaaca Asimova nebo Stanley Kubricka. Tak či tak, po nějaké té době soužití není problém akceptovat vizuální stránku DAC Box DS, rozhodně oceníte hlavně jeho kompaktnost – i na těsném stole se vždy najde místo pro rozměry 10,3 x 7,2 x 14,4 cm (š x v x h). Díky kovovému šasi se hmotnost vyšplhala na solidní jeden kilogram, takže ani audiofilní kabeláž vám přístroj ze stolu nebo stojanu nestáhne.

Jak už bylo řečeno, oči si na strohý, vojensky účelný design zvyknou relativně snadno. Čelní panel mírně přesahuje samotné tělo do všech stran, obé je pak vyrobeno z kovu pro optimální chlazení i maximální výdrž. Vprostřed čela dominuje prostoru úzký třířádkový displej s modrým podsvícením a nebývalou jemností obrazových bodů. Sice na něm permanentně svítí nápis „DAC" a není možné jej jakkoliv ztlumit, což je zcela jistě škoda. Zvláště proto, že na displeji se vlastně nedočteme jinou informaci, než tu o aktivním vstupu a filtru, případně o aktuálním rozlišení zpracovávaného signálu. Ne snad, že by nebylo důležité to vědět, ale že tyto tři informace jsou odsouzeny k pobytu na jedné půlce a logo přístroje zabírá druhou půlku displeje, to je přinejmenším zvláštní.

Na čelním panelu se určitě neztratíte, optických záchytných bodů je tu minimum. Mimo dominantního displeje už jen spínací tlačítko a stejně provedená tlačítka pro cyklický výběr vstupu a jednoho ze dvou filtrů (strmého a „optimálního").

Zadní panel obsahuje vše potřebné pro jednoduchý přístroj – dva RCA konektory analogového výstupu a trojici digitálních vstupů v klasické sestavě optika – koax – USB. To mimochodem využívá oproti drtivé většině konkurence jiné varianty vstupu. Posledním konektorem je zdířka pro externí napájecí zdroj. Celé šasi stojí na čtveřici masivních gumových nožek, minimalizujících průnik vibrací a maximalizujících stabilitu.

Tak jak je vnější slupka prostá a nezajímavá, tak jsou vnitřnosti pravým opakem. Do maličké krabičky se vešlo opravdu dost obvodů. V jejich centru leží čip Texas Instruments PCM-1792, schopný až osminásobného převzorkování průchozího signálu a přehrání signálu o rozlišení 24 / 192 (jen optika je omezena na 96 kHz). Zpracovaný signál lze ovlivnit ještě volbou jednoho ze dvou filtrů (strmý / optimální fáze), na výstupu pak DAC Box DS nabízí extra nízkou impedanci. Celkové harmonické zkreslení signálu nepřekračuje „digitální" hodnotu 0,01%.

Krabičku převodníku DAC Box DS jsme poslouchali ve vybrané společnosti. Kromě Pro-Ject Stream Box DS to byl ještě Pioneer BDP-LX71, Chord Red Standard, CD přehrávač Creek Evolution 2. Přítomny byly ještě zesilovače Chord CPM2800, NAD C370, Audiomat Opéra Reference 12, Creek Evolution 2 a Evolution 5350. Z další elektroniky jmenujme Arcam rBlink či NuVo NV-P200 a hlavně napájecí filtr Xindak XF-2000B. Zvukovou charakteristiku jsme měli možnost objevovat přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Dali Fazon F5, Quadral Signo Avantgarde 80, Epos Elan 15, TEAC LS-H265 a Definitive Technology StudioMonitor 55. Nástroj pro srovnání nám byly přístroje ASUS Xonar Essence One MUSES Edition, HRT MusicStreamer II a MusicStreamer II+ a také redakční KingRex UD384. Kabely nesly značky Kubala Sosna, QUAD, ProAc, Eagle Cable a Monster Cable.

Na zvukovou charakteristiku DAC Box DS se většinou snáší chvála, ale je pravdou, že nezapadne bezešvě do úplně každého systému, musíte si trochu pohrát. Projev samotného převodníku totiž sám o sobě maličko postrádá živost a důraz, takže pokud jsou to pro vás důležité atributy, nezapomeňte se poohlédnout po údernějším zesilovači. Na druhou stranu, hledáte-li hodně neagresivní, uklidňující pojetí, spojte převodník s měkčím systémem.

Velmi příjemně se poslouchala Haydnův smyčcový kvartet, opus 76, číslo 5, dostupný jako referenční nahrávka severského vydavatelství 2L (FLAC | 24 / 192). Rychlý, lehký a tonálně velmi dobře vybalancovaný zvuk nijak netlačí na pilu, plyne si pozvolným, uvolněným tempem, možná až trochu bez pocitu aktivního vtažení posluchače do hudebního zážitku. Na malinkou krabičku si ale DAC Box DS vede dobře, potvrzujíc populární rčení, že na velikosti nezáleží.

Stejně pohodově se DAC Box DS předvedl při reprodukci vokálu Bobbyho McFerrina v jeho legendární „Don´t Worry, Be Happy" (FLAC | 16 / 44,1). Pro-Ject sice nerozkryje ty nejjemnější nuance pohybu McFerrinových hlasivek, ten ale působí i tak dostatečně přirozeně, i když ne sugestivně. Musíte se do něj maličko vposlouchat, nepodbízivý charakter má kromě věrohodnosti přednost i v tom, že se dá bez únavy a potřeby ztlumení poslouchat hodiny a hodiny. Pomáhá tomu i velmi dobrá, srozumitelnost, bez sykavek, bez zkreslení, jednoduše bez příkras.

Plynulý, spojitý a nevtíravý charakter sluší skladbám typu Davisova opusu „Kind of Blue" (FLAC | 16 / 44,1). Skladba přináší do poslechového prostoru v podání Pro-Ject DAC Box DS víc než dostatek informací, velmi uvolněně a nenásilně se popasuje jak se separací, tak s lokalizací jednotlivých nástrojů, až máte dojem, že všechno je hrozně věcné, naprosto civilní a důsledně realistické, ale snad trochu více tahu na branku a důrazu by prospělo – třeba kontrabas se jeví dobře, maličko kompaktnější, cílenější „kopanec" při prvotním rozezvučení struny by ale dodalo zvuku na muzikálnosti i emocích. Striktně vzato ale DAC Box DS nabízí rozumnou váhu i měkkost basů, stejně jako dobře vykreslené, čisté výšky činelů. Jen té příslovečné jiskry by mohlo být o ždibec víc...

Když jde ale o objem, jako třeba u Saint-Saënsovy „Varhanní symfonie v C moll" (FLAC | 16 / 44,1), tenhle převodník vás neošidí. Ten trochu klidnější, pedantštější charakter se snaží zprostředkovat maximum detailů, vcelku s lehkostí je možné sledovat vznik tónu po stisku klávesy, až po jeho rozplývání v celkové hudební mase. Stejně tak můžete – ale trochu jako diváci představení, nikoliv jako osobní účastníci děje – rozeznat i ambientní zvuky a dozvuky nahrávacího prostoru. Objektivně nelze projevu mnoho vytknout, barevně jsou varhany skutečně varhany a detaily vám věrně přibližují reálný nástroj, ale subjektivně by si nahrávka zasloužila přitlačit na energii a důrazu, jakkoliv by to patrně v tomto případě znamenalo omezit věrnost přednesu.

Na druhou stranu, svou zvukovou „průhlednost" může DAC Box DS využít v libovolném systému i libovolném žánru, aby vynikla charakteristika ostatních přístrojů, či hlavně samotná nahrávka. Umí si poradit se stejným klidem a nadhledem i s říznou deskou „Waking the Dead" od L.A. Guns (FLAC | 16 / 44,1). Hudbě neschází rychlost, čitelnost ani dynamika, ačkoliv ani tady byste se prostě neposadili z projevu na zadek. Všechno je výsostně „normální". Jako homogenní, souvislý celek si vás metalový příliv získá, rozbuší vám srdce, i když ne tak autoritativně a samozřejmě, jako u některých jiných D/A převodníků. Jemný charakter se stará o to, aby ani čisté, výrazné výšky nikdy a nikde neřízly do vašich ušních bubínků.

Pro-Ject vytvořil v jednom z králů své krabičkové série, převodníku DAC Box DS, zajímavý, byť poměrně specificky hrající přístroj. Jeho německá preciznost, akurátnost a snaha o maximální akustickou průhlednost sice kladou mírně zvýšené nároky na umístění v tom správném systému (protože v tom špatném prostě vyniknou všechny nectnosti a nepříjemnosti), stejně jako každého nemusí oslovit velmi decentní důraz a neakčnost. Pokud ale hledáte klidný, věrnost akcentující zážitek, Pro-Ject DAC Box DS vám k němu může dopomoci. Kompaktní rozměry vám umožní převodník schovat, nebude-li se vám líbit jeho armádní konstrukce i styl, stejně jako vám dovolí ho snadno umístit i do přeplněných prostorů. V decentním balení se skrývá právě tak decentní zvuk, který vás ničím nestrhne, ale ani po dlouhém soužití v něm nebudete schopni objevit žádnou nepříjemnou vadu. A možná i tak může vypadat ten pravý životní partner...

Kč 10 389,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ „armádní" fyzická konstrukce

+ lehký, rychlý zvuk

+ příjemné, pohodlné a jemné ladění

+ za danou cenu dostatečná výbava i schopnosti

ZÁPORY

- trochu víc důrazu a akce by výsledku prospělo

- displej by mohl mít jiné grafické ztvárnění (subjektivní výtka)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

AAI - ultimativní audiofilské kabely

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Moon 250i v2
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
s314 Omicron

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

HiFi Morava - Audiovector

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies