2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 1

Aktivní bezdrátový reproduktor Zeppelin v ikonickém tvaru dávné vzducholodi je jedním z tahounů pověsti Bowers&Wilkins v segmentu malé elektroniky a proto jméno téhle britské firmy proniklo i do domácností, v nichž o hi-fi, natož o high-endu nikdy nikdo neslyšel. Model Zeppelin s přídomkem Wireless je vlastně už čtvrtou generací od uvedení v roce 2007, tentokrát už sázející na plně bezdrátovou konektivitu.

Co se za nějakých devět let existence změnilo jen minimálně, to jsou základní křivky přístroje. Tentokrát stojí tělo "vzducholodi" na relativně mohutném podstavci, čistotu černé průzvučné látky, pokrývající celou přední a horní stranu reproduktoru, narušuje pouze vzhůru vyklopená "kostička" s logem výrobce a elegantně zapracovanými stavovými svítícími ikonami.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 2

Při pohledu shora odhalíte, že zadní třetina přechází z průzvučné látky na černý, jemný plast, z nějž plasticky vystupují pouze ty nejzákladnější ovládací prvky - ztišení a zesílení a mezi nimi tlačítko pro pauzu a opětovné spuštění přehrávání. Vše ostatní se řeší za pomoci ovládací aplikace v mobilním zařízení.

V zadní straně podstavce se pak nachází všechny konektory - jednak ten napájecí, jednak LAN konektor, pokud není možné využít vestavěné Wi-Fi, jednak analogový 3,5 mm jack pro externí zařízení. USB port pro aktualizaci softwarového vybavení (ač i to probíhá online přes aplikaci) doplňuje resetovací tlačítko.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 3

Design Zepplin Wireless je až udivujícím způsobem funkční, přesvědčivý a nadčasový, snad právě svou celkovou jednoduchostí. Budete si však muset pro téměř sedmikilový přístroj připravit dost prostoru - s šířkou 66, výškou 18,8 a hloubkou 18,3 cm si nějaký ten prostor žádá.

Pod černou látkou najdete pětici reproduktorů. Přímo ve středu je velký woofer s mohutným závěsem a průměrem membrány 16,5 cm, společný pro oba kanály. Středy a výšky jsou pak symetricky rozhozeny doprava a doleva od basáku. Výšky jsou úplně na krajích a stará se o ně kovová kopulka s dvouvrstvou membránou o průměru 2,5 cm, středy jsou pak vytvářeny FSTTM konickou membránou o průměru 9 cm - všechny reproduktory, směřující mírně vzhůru, i elektronika pochází vývojově i výrobně od Bowers&Wilkins, stejně jako vybavení softwarové, tudíž by spolu všechny prvky měly bez problémů souznít.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 4

Každé pásmo má své vlastní zesilovače, pracující ve třídě D; pro výšky je to 25 Wattů na kanál, pro středy též a pro basy přesně dvakrát tolik. Aby měniče nebyly přetěžované, to hlídá digitální signálový procesor. I díky tomu relativně kompaktní a štíhlé tělo Zeppelin Wireless zvládne vyzářit kmitočty mezi hranicemi 44 a 28 000 Hz.

Jak už název napovídá, klade tato generace B&W Zeppelin důraz na bezdrátový svět, respektive obecně na svět mimo bezprostřední okolí. Podporuje proto jak AirPlay technologii, tak připojení přes Bluetooth 4.1 s aptX kodekem. Ovládací aplikace je pak k dispozici pro Apple produkty.

Na to, že Zeppelin Wireless vlastně není zase tak velkým reproduktorem, umí se celkem odvážně pustit i do spodních oktáv, byť třeba nejspodnější tóny kontrabasu v Hobgoodově "First Song" už byly spíše naznačené. Na druhou stranu ani při vyšší hlasitosti se Zeppelin neklepe a nesklouzává k nezřetelnosti. Navíc je bas pěkně šťavnatý a zůstává audiofilsky klidný, nehraje na efektní objem či důraz, zastiňující zbytek pásem.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 5

Nejpěknější, nejotevřenější a nejjistěji podané jsou ale přesto střední frekvence. Dokonce i sboristé v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" byli velmi pěkně zreprodukovaní, samozřejmě s ohledem na kategorii a styl reproduktoru. Hlasy byly jemné a měkké, jakkoliv stále spojené do jednoho velkého celku, ne jako skupina individualit. Ale mezi konkurencí patří Zeppelin Wireless stále na zvukovou špičku a poslouchá se příjemně, neúnavně a vokály jsou lehké a jemné.

Ani nejvyšší pásmo ale v podání Zeppelin Wireless není špatné - exploze tenoučkých zvuků kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr byla vlastně dobře zvládnutá, kov měl jiskrný, znělý charakter, objemově bylo nejvyšších tónů právě akorát a bylo znát, že to není jeden souvislý zvuk, ale spousta jednotlivých, vzájemně navazujících a překrývajících se a přesto už poměrně čitelných zvuků. Za dobrou kontrolu a rozlišení bezesporu může i digitální zpracování signálu, udržující zatížení reproduktorů na optimálních mezích, takže ač vás možná Zeppelin Wireless (stejně jako ostatní) maličko šidí, dělá to klidně, dobře a muzikálně.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 6

Ona digitální úprava signálu zvládá také udržet pod kontrolou dynamické špičky a vlastně pomáhá i Zeppelin Wireless zůstat ve srozumitelných sférách i při hlasité reprodukci složité hudby, jakkoliv takhle poblíž rozumných limitů už cítíte, že tu vládne pevnou rukou něco umělého, že velký zvuk a energii nemá Zeppelin díky rezervám, ale díky tomu, že nenechá zatížení dojít ke svým limitům tím, že ho upraví. Ale jak bylo řečeno, dělá to tak každý a u B&W to díky dlouholetým zkušenostem umí udělat špičkově. I orchestr a sbor v Mozartově skladbě "Lacrimose" z "Requiem v D moll, K 626" tak zní dynamicky živě, sytě a energicky a to víc, než by logicky odpovídalo kompaktním rozměrům přístroje. Snad jen absence fyzického tlaku tu napovídá, že měniče i ozvučnice jsou přeci jen takové jaké vnímá oko.

Kontrolovaný, klidný a jemný přednes působí také detailně, zpěv Rebecy Pidgeon ve "Spanish Harlem" byl velmi pěkný, až když uslyšíte i různá drobná vrznutí v pozadí si vlastně uvědomíte, že Zeppelin Wireless tak trošku zdůrazňuje a že efekt výborného rozlišení dosahuje právě i vytažením detailů, které možná i mají zůstat v pozadí. Nicméně činí tak elegantně, nenásilně a neunavuje, není agresivní, jen také nemá takový nadhled a uvolněnost, jako klasické hi-fi systémy. Ale to nevadí, protože zejména celková čistota a uspořádanost se prostě snadno poslouchají.

2016 03 07 TST Bowers Wilkins Zeppelin Wireless 7

Zeppelin Wireless klade důraz hlavně na to, aby zvukem zaplnil i větší místnost a to i poměrně hodně mimo poslechovou osu. Pokud ale budete právě v ní, pak kupodivu nabídne i jakýs takýs stereo prostor, což u podobně koncipovaných produktů rozhodně není obvyklé. Nicméně kytara a zpěv v "Diamonds" od Aanonymous Band jsou přesně zprostřed, zatímco doprovodná kytara je maličko vpravo - skoro tak čitelně, jako kdybyste měli pár malých regálovek.

Když přijde na razantní muziku a nutnost si dupnout, Zeppelin Wireless funguje dobře i tady - opět necítíte ani při vyšší hlasitosti, že by se zadýchával nebo zahlcoval, naopak se objeví důraz a i když opravdu nahlas maličko ztvrdne, není agresivní a požene na vás zvuk tak, že si ho užijete. Je ale fakt, že třeba zvukově "zmuchlanou" nahrávku typu "Still Hurts" od Therapy? nechává tak trošku nerozpletenou - nicméně taková by byla, i kdybyste si ji pouštěli přes dělený hi-fi systém této cenové kategorie, tak nač si stěžovat?

Bowers&Wilkins Zeppelin Wireless navazuje na dlouhou tradici prémiových produktů, které pomáhaly určovat standardy v dnes již hojně prodávané kategorii bezdrátových all-in-one reproduktorů pro ty, kteří chtějí styl, kompaktnost a pokud možno slušný zvuk za pomoci svého mobilního telefonu nebo tabletu. Ale díky své až audiofilské vyváženosti, neefektnosti a poklidné reprodukci neurazí ani náročnější posluchače a stále existují prostor, kde je fajn mít hudbu a nemuset organizovat velkou sestavu. Za ještě přijatelné peníze je Zeppelin Wireless nejstylovějším současným reproduktorem podobného typu a i když třeba Naim Mu-So hraje lépe (však také stojí zhruba 2x tolik), pro běžné poslouchání je "vzducholoď" od B&W jednoduše super.

Kč 18 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ styl

+ slušný, plný a místnost zaplňující zvuk

+ pohodlná aplikace

+ nepřehnaný, až lehce audiofilský zvuk s vyrovnanými frekvencemi

ZÁPORY

- je škoda, že chybí třeba i vysouvací či jinak skrytý dok pro dobíjení

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha