Koupit opravdu levný a dobrý CD přehrávač není v dnešní době nic snadného, a to i přesto, že v každém hypermarketu mají DVD přehrávače, jejichž cena se pohybuje pod hranicí 1.000 Kč. O to zajímavější je, když za málo peněz dostanete hodně muziky. Levné CD přehrávače na trhu v současné době v podstatě nejsou, nahradily je zmíněné DVD přehrávače se všemi jejich výhodami i nectnostmi (když zabloudíte v menu, jste bez připojeného TV doslova nahraní - znám to, vybíral jsem kdysi svému 87letému otci náhradu za odešlý CD přehrávač, a nebylo to nic jednoduchého. Nakonec jsem mu musel u DVD zakázat používání dálkového ovladače). Na druhou stranu i levné DVD přehrávače používají pro reprodukci zvuku vícebitové převodníky a hrají srovnatelně, nebo dokonce lépe, než dřevní přehrávače s 16 nebo dokonce 14bitovými DA převodníky. O to víc mně zajímalo, jak v současné době vypadají sice relativně levné, ale vážně nabízené CD přehrávače.

Firma Cambridge vznikla v roce 1968, v době největšího rozmachu britského hifi. Samozřejmě zapadla mezi firmy Wharfedale, Quad, KEF, Celestion, ale i Sinclair a další. Od té doby se téměř garážová firma vypracovala na seriózního výrobce ucelených řad elektronických hifi přístrojů.

Přehrávač Cambridge Audio, typ Azur 340, je příjemný od prvního pohledu (kazí to jen směšné komerční signálové kablíky, které musí být asi povinně v základním balení). Jednoduchý matný kovový panel, tuhá ocelová konstrukce a přiměřená hmotnost nevzbuzují žádné pochybnosti o solidním výrobku. O to jsem byl zvědavější na to, co se ukrývá pod krytem přístroje. Z firemních webových stránek jsem byl připraven na úspornou elektroniku a klasické Wolfson DA převodníky s příslušenstvím, z návodu k obsluze na DA převodníky CS 4338. Proto jsem byl překvapen rozsahem elektroniky, která překonávala skromnou elektroniku z fotografií konkurenčních testů. To mě také přivedlo k tomu, abych zkusil zjistit, jaká je realita především v osazení elektronických obvodů. První dojem byl, že u některého vyššího modelu Azur byl vyměněn čelní panel za 340-tku. Až v tuto chvíli jsem si uvědomil, že v e-mailové korespondenci byla poznámka, že by přehrávač mohl být v modifikaci Casea s jiným signálovým modulem, který zcela nahradil původní elektroniku. Modul je výsledkem vývoje a produkce moravské firmy Casea a je vyráběn již v druhé inovované verzi Sirius II. V přehrávači má signálový modul zajištěno vlastní nezávislé napájení z volného vinutí na původním toroidním transformátoru. Po této úpravě se přehrávač samozřejmě posunul do střední cenové kategorie (20.000 Kč).

Jako DA převodníky jsou použity dva vícebitové Sigma-Delta převodníky AD1955, které by uměly dekódovat i SACD záznam a jsou schopny pracovat se vzorkovacím kmitočtem do 192 kHz a rozlišením 24 bitů. Za nimi následuje šest přesných, rychlých „FastFET“ operačních zesilovačů AD8066, zapojených s největší pravděpodobností jako analogové filtry. Na výstupu pracují ve třídě A a použitím DC serv odpadají v signálové cestě jakékoliv vazební kondenzátory. Nízký jitter je zaručen díky přímému časování z kvalitního oscilátoru od TentLabs jenž je v bezprostřední vzdálenosti od obou převodníků. Obvod CS8416 souží jen pro konverzi z SPDIF na PCM signály. Celý signálový modul má i vlastní filtrační a stabilizační obvody.

Kromě popsaných „detailů“ zaručuje preciznost reprodukce především původní přesné servořízení pohonné mechaniky Precision Servo Control, pocházející přímo z vývojových laboratoří Cambridge Audio, a dodávané do všech firemních přehrávačů jako kompaktní zakrytovaný modul. Stejně původní zůstala pohonná mechanika CD1 Low Jitter Laser, je to firemní „tuning“ klasické Sony mechaniky (minimálně je mechanicky zatlumena materiálem nebezpečně připomínajícím Sorbothane - materiál účinně tlumící vibrace a rezonance). Vše je řízeno 8bitovým mikroprocesorem s integrovanou programovatelnou pamětí. Signálová elektronika navazuje na napájecí zdroj s předimenzovaným toroidním transformátorem a důsledně odděleným napájením pohonu a signálové elektroniky. Výstupy jsou stereofonní analogový a digitální SPDIF a TOS Link. Kromě šesti tlačítek je na čelním panelu téměř splývající, nezvyklý, ale příjemný LCD displej. Solidnost přehrávače podtrhuje kovový univerzální dálkový ovladač. Modifikovaný přístroj se vzhledově od původního přehrávače v ničem nelišil (snad bude alespoň doplněn nálepkou na zadním panelu)!

To je snad vše, co se týká popisu fyzických vlastností. Původně levný přehrávač se přesunul mezi high-endové přístroje, a tak si o svůj standardní příkon řekne i ve Standby módu (podle teploty krytu ji odhaduji okolo 5 W). Dálkovým ovladačem je možné zvolit řadu téměř standardních funkcí, od programování pořadí skladeb, jejich náhodného přehrávání, přes opakovaní skladeb nebo jednotlivých úseků, ale také automaticky vkládat 4sekundové pauzy mezi jednotlivé stopy (nezbytné pro záznam s následným programovým přehráváním). Když přehrávač Cambridge Audio Azur 340C/Casea zpětně technicky rozeberete, zjistíte, že i za navýšenou cenu získáváte výborné zařízení.

Po prvním zapnutí je příjemným překvapením, že pohyb zásuvky nemá onen plastový zvuk levných přehrávačů, ale „zní“ docela seriózně. Linearita DA převodníků kontrolovaná testovací deskou je bezproblémová, ale to se u vícebitových převodníku zcela samozřejmě předpokládá. Reprodukce sinusového signálu s úrovní -60dB je čistá, bez pazvuků nebo záznějů. A to jsou vlastně všechna dostupná, relativně objektivní hodnocení. Další hodnocení je pouze subjektivní na základě poslechu standardních záznamů. Po kratším zaposlouchání se je jasné, že zvuk je plný, bez spektrálního zkreslení a s nelimitovanou dynamikou. I v pianissimech jsou rozlišitelné jemné detaily a jednotlivé nástroje nemění směrovou orientaci - lokalizaci. Po delším poslechu je zjevná mimořádná přesnost a stabilita lokalizace jednotlivých nástrojů. To je pravděpodobně důsledkem přesného časování obou DA převodníků a přesného vzorkovacího kmitočtu. Potvrzovala by to i čistota reprodukce v pianissimech a „hladkost“ výšek. Vysoké kmitočty jsou čisté, bez pozorovatelného zabarvení nebo syntetičnosti. Basy jsou dynamické, s dostatkem energie, a přitom si zachovávají konkrétní pevné obrysy. Akustické nástroje jsou přirozené, bez splývání nebo náznaku syntetičnosti. Nejmarkantnější je to na smyčcích, činelech nebo akustické kytaře (Reference Recording-Reference Classics). Pedál chrámových varhan podtrhuje svou mohutnost a energičnost, a přitom si zachovává charakter píšťal s „dýcháním“ a doprovodnými turbulencemi (Dorian Recordings). Při poslechu rockové hudby zůstávají zřetelné jednotlivé nástroje a i u nahrávek „zaznamenaných na krev“ jednotlivé nástroje nesplývají a zůstává zachován jejich charakter (Virgin - Rolling Stones/Bridges to Babylon) a jsou poslouchatelné jako muzika, a ne jako hluk. Výrazně tomu pomáhá skvělá lokalizace s „oddělením“ jednotlivých mikrofonů. Dokonce bych řekl, že sbory jsou zpívány na jeden mikrofon nebo zaznamenány do jedné stopy. Ale to už je pitvání nahrávek, které nemá s poklidným poslechem mnoho společného!

Je zřejmé, že díky zcela nové signálové elektronice se z původně „začátečnického“ CD přehrávače stal skutečně high-endový přístroj s nadprůměrnými reprodukčními vlastnostmi. Navíc stále neuráží střízlivým a seriozním vzhledem ani dobrým řemeslným zpracováním.

Cena Kč 20 000,-

K testu laskavě zapůjčil Valdemar Navrátil ( www.navratilaudio.cz )

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies