2015 05 26 TST cec cd5 1

Když se řekne C.E.C., znalejším audiofilům se vybaví řemínek. Tato japonská společnost byla prvním tamním výrobcem gramofonů a dodávala jako OEM producent i značkám jako Grundig, Marantz, Sony, Alpine, Kenwood, Sharp a dalším. To vše od roku 1954, v takzvaném "zlatém věku" hi-fi tak velká část pokroku v oblasti pohonu gramofonů pocházela právě od C.E.C. Po 29 letech analogových zkušeností uvedla firma první CD přehrávač - a rozhodla se využít znalostí právě z gramofonového průmyslu, takže namísto přímého náhonu se kompaktní disky v jejích přehrávačích roztáčely a dodnes povětšinou roztáčí za pomoci řemínku; přesně jako u gramofonů.

V roce 1991 pak společnost zabrousila do vod high endu a vytvořila model TL 1. To je dodnes legendární produkt, jehož přímého následovníka C.E.C stále vyrábí a byl to první řemínkem poháněný CD transport na trhu. V současnosti je na vrcholu firemního "potravního řetězce" zcela nekompromisní transport TL 0 ve třetí generaci, ale v roce 91 bylo i uvedení na dnešní poměry relativně nepřekvapující mechaniky obrovskou senzací.

2015 05 26 TST cec cd5 2

C.E.C. má na systém pohonu celosvětové patenty, ostatně řemínkový pohon je velmi výjimečný - v historii se do něj pustili snad v Parasoundu, B.M.C. a samozřejmě Burmester (protože kolem roku 1990 s C.E.C. spolupracoval), možná i několik dalších. Filozofickým cílem této koncepce je minimalizovat přenos vibrací motoru na disk, který je v klidu přesněji načítán. Nutností je motor s nízkým točivým momentem, který roztáčí velkou hmotu. Třeba jen samotný velký a těžký clamp, který u mechanik C.E.C. najdete, zvyšuje odolnost disku proti vibracím 26x (tvrdí v C.E.C.). Samotný pohon mechaniky je velmi těžký a má dvojité odpružení. Samotný laser je tak s veškerými zdroji vibrací spojen nakonec jen a pouze řemínkem, ten zase poskytuje velmi dobrý útlum vibrací.

2015 05 26 TST cec cd5 3

V roce 2015 firma uvedla nový model integrovaného CD přehrávače CD 5, následující firemní tradice, patřící doprostřed portfolia nedělených přehrávačů a přinášející "nutnosti" pro moderní dobu, zejména tedy USB s podporou vysokého rozlišení. Najdete tu ale i vlastní sluchátkový zesilovač s regulací hlasitosti, takže CD 5 snad míří na mladší či spíše moderněji smýšlející audiofilskou komunitu.

C.E.C. CD 5 je na první pohled běžně velký přístroj (43,5 x 33,5 x 10,9 cm (š x h x v) a 9 kg - tedy žádný cvalík) s mechanikou umístěnou na horní straně, kde jí zakrývají manuálně ovládaná, lehoučká dvířka. CD 5 je pojato designově jako minimalistické dílo, zepředu polovinu čelního panelu zabírá černá plocha s maličkým, ale dostatečně informativním displejem, vedle kterého se do černého obdélníku vešly ještě indikátory provozního stavu (vstup, filtr, DSD,...) a čtyři malá tlačítka pro přímé ovládání přehrávacích funkcí. V levé části předního panelu je spínací tlačítko a druhé tlačítko pro výběr vstupu, v pravé části panelu je pak 6,3 mm sluchátkový výstup a vedle něj malý, ale masivní knob pro regulaci hlasitosti. Vše je mechanicky výborně zpracované.

2015 05 26 TST cec cd5 4

Zadní panel se zdá být stejně minimalistický, jako pohled zpředu. Každý kousek přehrávače jako by vám dával na srozuměnou, že tohle je účelný stroj, že byl vytvořen k práci a tu hodlá odvést, aniž by se nechal rušit. CD 5 nabízí spíše adekvátní množství konektorů, ale potěší analogový výstup v podobě symetrických XLR i nesymetrických RCA konektorů, stejně jako možnost přivést do přístroje digitální signál jak přes optiku, tak přes koaxiální digitální vstup. To v případě, že budete chtít CD 5 využít jako externí D/A převodník pro některý z dalších komponentů své audiovizuální sestavy. Jak už bylo řečeno, CD 5 může fungovat také jako součást systému pro přehrávání přes USB. Pokud byste časem usoudili, že je třeba posunout zvuk dále, můžete z přehrávače vyvést digitální signál - opět přes optiku i přes koax.

2015 05 26 TST cec cd5 5

Vraťme se ale zpět k řemínkové mechanice, tomu zásadnímu odlišení se od konkurence. Už jsme naznačili, že řemínkový pohon má výrazně nižší přenos vibrací do roztočeného CD. Je to také proto, že během čtení se rychlost otáčení snižuje tím víc, čím blíže vnějšímu okraji disku čtecí laser zrovna je. Klasický, pevný motor, umístěný přímo pod diskem a pod mechanismem právě při změnách rychlosti vibruje. Pochopitelně, i motor v CD 5 vibruje, má ale díky přenosu energie řemínkem nižší točivý moment a tedy i nižší vibrace, ty se navíc přes pružný řemínek významně utlumí. Nevýhodou pak je snad to, že řemínek - tak jako u gramofonu - budete muset po čase vyměnit. Je na něj ale vidět hned po odkrytí mechaniky, takže to není větší problém. Vibrace, jak už jsme také říkali, redukuje i mohutný clamp o průměru 7 cm s vahou 330 g.

2015 05 26 TST cec cd5 6

Protože CD 5 může sloužit i jako jakýsi digitální rozcestník pro váš systém, stojí na dnes asi nejpopulárnějšího high endovém čipu pro D/A převod, na ESS ES9018K2M; ten je tu jediný a zpracovává tak oba kanály. Signál je zpracován plně symetricky po celou cestu, čip zvládne rozlišení až 32 bit / 384 kHz, z USB umí zpracovat pomocí metody DSD-over-PCM také jednobitové signály DSD64 a DSD128. Mechanika jako taková však zůstává věrná výhradně CD standardu.

2015 05 26 TST cec cd5 7

Pro hračičky si v C.E.C. připravili ještě možnost experimentovat s digitálním filtrem. Ten má možnost přepnutí do dvou poloh - první je "FLAT", tedy klasický filtr s lineárním průběhem, druhý je "PULSE", který ještě pod hranicí 20 000 Hz měkce, ale rychle utíná signál. To zamezuje nežádoucím záznějům a celkově zklidňuje reprodukci. Filtry lze přepínat během okamžiku, není tak problém si přímo z poslechového místa vyhrát s optimálním nastavením.

C.E.C. CD 5 má velmi dobré parametry odstupu signálu a šumu a také celkového harmonického zkreslení (při 1 kHz / 0 dB) - ten první nabývá hodnoty 105 dB, ten druhý nepřekračuje 0,016%. Některé dražší přístroje jdou dosahují ještě lepších hodnot, ale v kontextu dané třídy jde o dobrá čísla.

2015 05 26 TST cec cd5 8

Přehrávač C.E.C.CD 5 jsme poslouchali jako zdroj signálu (včetně jeho dobře fungujícího USB) na sestavách s Naim Nait XS, NAD C370, Musical Fidelity M6si nebo třeba Onkyo P-3000R / M-5000R. Pro srovnání hrál Naim CD5si, Pioneer BDP-LX71, ale třeba též ASUS Xonar Essence One MUSES MK2 nebo Onkyo C-N7050. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, PMC Twenty 26 a Fischer & Fischer SN/SL 70.

2015 05 26 TST cec cd5 9

Už od prvních tónů „Moonlight" Charlieho Hadena („Nocturne" | 2001 | Gitanes | 013 611-2) bylo jasné, že CD 5 vkládá do přednesu něco z analogové uvolněnosti, s níž se setkáváme u dobrých gramofonů. Snad je to právě přenos točivého momentu řemínkem, snad celková koncepce, technické řešení ve výsledku dokázalo „prodat" Hadenův kontrabas s nadstandardní uvolněností, v lehce hřejivějším duchu, bas byl kulatý a měkký, nicméně jednotlivá brouknutí byla zřetelně oddělena, plynule přecházela jedno do druhého s klidem pohupující se mořské hladiny. Energie pak má nástroj dost, basové tóny nejsou ploché, ani příliš opatrné – skutečně jen měkce uvolněné.

2015 05 26 TST cec cd5 10

Pokud máte rádi přesně vysoustružený zvuk, možná na vás bude CD 5 přeci jen trochu volnomyšlenkářsky hrající – Cohenův vokál v „Closing Time" („The Future" | 1992 | SONY BMG| 472498 2) zněl velice bohatě, jako velký, plný a dokonce i zcela přirozeně prokreslený, byť nijak nezdůrazňovaný. Jednotlivá slova a hlásky, jak u Cohena, tak u jeho ženského sboru, působila naprosto samozřejmě artikulovaná, s až téměř elektronkovou podmanivostí; přehrávač ovšem netrpí na „rozmazávání", spíše vykazuje lehoučce elektronkový, takzvaně „analogový" nádech a hladkost. Jsou rozhodně i přehrávače, které vám dají pocit větší konkrétnosti, ty ale spíše zdůrazňují alespoň některou část reprodukce, kdežto CD 5 prostě nechává hudbu plynout.

2015 05 26 TST cec cd5 11

Celková laskavost, až něžnost zvukového podání propojuje všechna pásma – i výrazné, cinkavé činely a vibrafon na začátku „Ralph´s New Blues" The Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 0888072306530) jsou hebké, velmi jemné a klidné, každý úder dřevěné paličky do vibrafonu vystřelí hotové fontány detailů. Tón má pak slušně dlouhý dozvuk, přehrávač ho umí odlišit od zbytku hudebního dění, i když vše je opět spíše měkčí a pohodovější.

2015 05 26 TST cec cd5 12

Se svým až nenápadným nadhledem, uklidňujícím celou reprodukci, si C.E.C. CD 5 poradí i s dynamikou velkých orchestrů. Pusťte si klidně nahlas Verdiho „Requiem No.2" v podání London Symphony Orchestra pod taktovkou Sira Colina Davise a uvidíte, že i v náročných okamžicích drží přehrávač dění pod kontrolou. Zaujala nás zejména hloubka zvuku a celková sytost. Přehrávač zvládá jakousi zajímavě působící kombinaci neoslňující, uvolněné pohody s velice dobrou kontrolou dynamických špiček. V kontextu stotisícové kategorie už zní naprosto dospěle, byť hraje skutečně s takovou zvláštní, ale rozhodně příjemnou umírněností.

2015 05 26 TST cec cd5 13

Zdálo se nám, že lepší z pohledu mikrodynamiky nástrojů i celkové energie a živosti přednesu je určitě mechanika a roztáčené kotoučky, než soubory přehrávané přes USB. Dobré DSD mají naproti tomu jemnější kresbu a více detailů, ač si udržují stejnou „analogovost".

C.E.C. CD 5 vás nikdy nebude bombardovat zvukem, nebude tlačit na pilu. Často je tato uvolněnost spojená i s faktem, že se neponoříte tak úplně do hloubky a detaily v celkové rozvolněnosti trochu splývají. Kresba smyčců ve Vivaldiho "Koncertu v D dur, RV 208" v podání I Solisti Italiani ("6 Concerti" | 1995 | Denon | CO-78824) byla ovšem velice solidní, byť je nejlepší zavřít oči, uvolnit se a postupně se nechat hudbou obejmout. Přednes je neobvykle nevtíravý a nepodbízivý, spíše hladký, ale hlavně pečlivě rozvrstvený. Drobné nuance tam tak jsou, přehrávač je jen neakcentuje a nechává je jen přirozeně vyplouvat. Hudba se tak nejlépe poslouchá na nepřehnaně tiché i nepřehnaně vysoké hlasitosti, tak jak hrají nástroje skutečné - pak se blíží skutečnosti nejvíce. V celkově mírně hladším přednesu má ale každý tón své místo.

2015 05 26 TST cec cd5 14

Stingova "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) opět poukázala na zjevnou tendenci C.E.C. CD 5 nepoukazovat na jednotlivosti, ale předávat dojem z celkové propojenosti hudby. V pravolevém směru je scéna široká a velmi sebejistě ukotvená, lokalizace nástrojů pak není vůbec špatná. Od CD 5 se nedočkáte holograficky vyřezaných kontur, spíše proporčně věrného podání nástrojů s dobrou plasticitou. Nástroje mají váhu a hlavně umí přehrávač vzbudit dojem, že hudební dění se odehrává ve skutečném prostoru, plném vzduchu, že nejde jen o průzračný hologram; přednes má syté tělo.

C.E.C. CD 5 je skutečně excelentní v jedné velmi důležité věci - v zachycení atmosféry nahrávky, ve schopnosti předat radost z poslechu. "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) tak zněla s nádhernou muzikálností, s pohodou a sytostí, s celkovou relaxovaností a s pocitem plynulosti, kdy se vás hudba téměř fyzicky dotýká. Neměli jsme pocit, že by se hudba nějak podbízela, nebo na nás tlačila a přesto si snadno získávala trvalou pozornost. Přehrávač má dar dát přednost hudbě před zvukem, klade důraz na hudebnost a na celkové kouzlo.

2015 05 26 TST cec cd5 15

Japonští C.E.C. jdou trochu proti proudu tamního tradičního zvukového podání, nejsou precizní a techničtí, ale naopak velmi emocionální a hudební. Tuto pohodu a uvolněnost se jim podařilo vložit i do integrovaného přehrávače střední high endové třídy, což se rozhodně cení. CD 5 vám do sestavy vnese klid, velkou dávku analogového feelingu a relax. Pokud tak hledáte kouzlo hudby, pokud chcete hrát čistě, jasně a přitom nechcete následovat moderní trend až zdůrazněného zvuku, je CD 5 dobrou volbou. Navíc vám poslouží i jako D/A převodník v srdci sestavy a i když USB není tak dobré, jako roztáčení kotoučků pod masivním klampem, je dostatečně důstojné, abyste mohli bez větších obav prozkoumávat nový svět digitálních souborů ve svém počítači a to včetně raketově rostoucího DSD. Sečteno a podtrženo, CD 5 je radost poslouchat...

Kč 84 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi analogový feeling

+ možnost využití v roli dobrého převodníku

+ podpora DSD přes USB

+ nádherně muzikální podání

ZÁPORY

- přehrávač má tendenci trochu hudbu změkčovat a zjemňovat

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Struny podzimu

Začal sychravý podzim, večery začínají brzo a ven se člověku nechce, takže by se dost možná dalo říct, že je nejlepší část roku pro ty, kteří rádi poslouchají hudbu - už si nemusíme vymýšlet důvody, proč nikam nejít a proč zůstat v teple domova s oblíbenou hudbu na oblíbeném médiu.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 grandinote 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 hifihomeart 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha