OPRAVDOVÉ domácí kino. To je to, co vás napadne při otevírání krabic s Philips HTR9900. Jsou tři a dohromady váží úctyhodně nepříčetných 100kg, díky čemuž se při vynášení kamkoliv nad úroveň prvního patra značně protáhnete. Měli jsme možnost okusit schopnosti verze HTR9900/12, v níž krom A/V receiveru s celkem očekávatelnou podporou nejnovějších formátů zvuku a obrazu naleznete dva páry sloupových reprosoustav pro poslech zepředu a z boků, dvě regálovky pro pokrytí prostoru za posluchačem, centrální reproduktor pro zacílení zvuku směrem k televizi a nakonec subwoofer, který by díky své masivní konstrukci a rozměrům mohl sloužit i jako nápaditá moderní židle. To vše v designu elegantní černé, nenápadně zakulacených tvarů a krásného, ale děsivě nepraktického laku, na němž je vidět snad i to, že projdete okolo.

Domácí kina konfigurace 7.1 jsou určena především majitelům větších poslechových prostor a hlavně těm, kteří chtějí mít co nejdynamičtější poslech a být doslova zaliti zvukem. Inu, prostě jako v opravdovém kině. Jakožto očekávaný středobod domácího audia a vida má receiver v sestavě HTR9900 mnoho a mnoho možností konektivity. Ať už jsou to koaxiální konektory pro TV, CD či další zdroje signálu, čtveřice HDMI vstupů a jeden výstup, komponentní video vstupy i výstup, anténní vstupy pro rádio, několik malých portů typu spouštěcího 12V triggeru pro externí zařízení či dálkové ovládání, výstup pre-out, kdy bude tento receiver fungovat jen jako předzesilovač a nakonec samozřejmě mnoho klasických RCA vstupů, výstupy na reprosoustavy a prostě a jednoduše všechno co pro domácí poslech a video můžete kdy potřebovat a to v množství větším než dostatečném. Připojíte snadno, rychle a úplně všechno naprosto bez problémů.

Receiver zatím nechme stranou a pojďme věnovat bližší pohled ručně vyráběným (!) reprosoustavám. Nejprve sloupové varianty pro přední a boční umístění. Vysoké, štíhlé a elegantní provedení jsme již zmínili, notnou váhu také (tipuji tak 15 kg na ks). Pěkným gestem jsou také integrované hroty, ovšem upozorňuji majitele plovoucích podlah, že dojde k jejich velmi snadnému poškrábání pouhým postavením. Z vlastní zkušenosti vím, že ač hroty nevypadají zase tak ostře, jsou to skutečně HROTY. Nicméně po umístění působí reprosoustavy dostatečně důvěryhodně i na to, abych jim uvěřil schopnost hrát plnohodnotné stereo v menších prostorách. Tři přítomné měniče s prostředním určeným pro vyšší frekvence jsou vyrobeny z polypropylenu, mají velmi solidně provedený závěs a celkově krom svého průměru působí dostatečně mohutně. Zadní strana (všech) reprosoustav pak hostí vždy jeden pár velmi masivních zlacených terminálů, do nichž ale nelze po hříchu zasunout žádný banánek a vzhledem k jejich velmi nepraktickému náklonu a zasazení cca 3 cm směrem do ozvučnice, navíc v těsné plastové vaničce, je téměř vyloučeno i použití vidliček a bude třeba vystačit s holým vodičem, což by v této cenové kategorii už mohlo být vyřešeno lépe. Alespoň že otvor pro drát pojme i poměrně průměrově mocné kusy, není tedy problém použít ani vysloveně audiofilský vodič s průměrem poctivého biče. Poblíž spodní hrany všech reprobeden krom centrální je pak také přítomen poměrně mohutný bassrefelxový otvor, takže je třeba dbát i této skutečnosti při umisťování v prostoru. Dodávané kabely jsou dostatečně dlouhé, pevné, ale i dost ohebné na to, aby reprosoustavy mohly být rozmístěny ideálně i ve velkém poslechovém prostoru a přitom mohla být kabeláž schována u stěn či v jiném vhodném úkrytu.

Regálové reprosoustavy jsou vlastně obdobou sloupových sestřiček, jen jako kdyby jim někdo „ušmikl“ spodní dvě třetiny. Jediné, čím se tak oboje reprosoustavy liší je vnitřní objem a s ním související mohutnost zvuku a přítomnost, respektive nepřítomnost nejnižších frekvencí. Středová reprosoustava pak maličko pokulhává, protože už od pohledu je poznat, že není vyrobena ze stejně masivního materiálu jako zbytek sestavy – nicméně nijak zvlášť to nevadí. Tak trochu plastovým vzhledem se ostatně hodí k televizím a přes zmíněnou „plastikovost“ není jeho vzhled laciný. Jinak se jedná o stále stejné rozložení i koncepci reproduktorů, tedy tři měniče s uprostřed umístěným výškovým reproduktorem.

Posledním bodem k zastavení pak je subwoofer, opravdu masivní a velmi pevný a těžký kvádr, na jehož spodní straně se nalézá 8“ reproduktor a uvnitř 200W zesilovač. Celkově se jedná o na pohled jeden z nejefektnějších subwooferů, s nimiž jsem se měl tu čest u domácího kina kdy setkat a je téměř škoda jej schovávat někam do rohu. Jedinou nevýhodou je fakt, že stejně jako na malých reprosoustavách je na lakovaném černém povrchu vidět naprosto všechno, takže si téměř koleduje o zakrytí ozdobnou dečkou...

Po zapojení celé sestavy HTR9900 jsem připojil jako zdroj signálu též testovaný Pioneer Blu-ray a jako televizi LCD panel z produkce LG o úhlopříčce 32“. Dalo by se říct, že (dobrá, bez té televize) se jedná o papírově nejlepší dostupnou komerční sestavu pro domácí kino, která je momentálně k dispozici. Můžete mít jiný vkus, ale pokud si nepřipravíte částku v řádech set tisíc, nemáte šanci najít spektakulárnější, tak nějak „kinovější" domácí kino. Těch pár večerů, které jsem měl HTR9900 doma na zápůjčku jsem věnoval výhradně Blu-ray filmům s maximální kvalitou obrazu i zvuku. Pár chvil zbylo i na poslech klasického sterea, ale věnovat mu budeme jen málo prostoru – už proto, že to není účelem domácího kina. Nebo minimálně ne tohoto.

První, co je na HTR9900 skvělé, že ho můžete propojit téměř s čímkoliv a můžete zkombinovat až osm přístrojů, které budou sloužit jako zdroj signálu pro A/V receiver. Připojit pak – jak bylo již opakováno – můžete sedm reprosoustav a subwoofer, což už dohromady uspokojí bezpochyby úplně každého. Receiver dokáže reprodukovat nejnovější standardy DTS-HD a Dolby TrueHD, navíc ještě provádí převzorkování video signálu na 1080p/10bitů a adekvátní převzorkování zvuku na 24bit / 192kHz. Tím se dostáváme i k tomu, že jakékoliv přehrávače či další zdroje audiovizuálního signálu nemusí být naprosto high-end a pro běžnou reprodukci z nich dokáže Philips „vytřískat“ to nejlepší. Ale nyní již přejděme k dojmům z přehrávání.

Co je nutno říci hned na začátku je fakt, že HTR9900 dokáže stvořit skutečně velmi explozivní zvuk. Masivní, obrovský zvuk. Se správným filmem a dobrou náladou máte opravdu pocit, že jste součástí dění. Krásným příkladem je Blu-ray Jurský Park, kdy v jedné ze scén oznamuje temné dunění příchod Tyranosaura na scénu, voda v loužích se klepe a ačkoliv moc dobře víte, co se v následujících vteřinách stane, mocné zařvání a dupnutí, které přeruší tiché předchozí chvíle vás vyleká, jako kdyby dinosaurus vyskočil přímo za sedačkou. Stejné je to u všech filmů, kde se takzvaně „něco děje“, pointa prostorového domácího kina se tak trochu ztrácí u konverzačních komedií či filmů poklidných, bez explozí, zvuků zvěře či přírody a dalších. Ale nutno říct, že ani nijak nevadí, zvuk prostě je a je příjemný, čistý a dostatečně důrazný, takže nikde nemizí žádná část zvukové stopy. Musím také říct, že převzorkování obrazu do zmiňované kvality 1080p je poměrně imponující – zkoušel jsem sice jen staré DVD Matrix a navíc jen pár scén, přesto byl jeho obraz téměř na úrovni průměrných nových Blu-ray disků.

Nyní přichází chvíle na čisté stereo – jak jsem již říkal, není to prioritou této sestavy a podle toho také vše zní. Zvuk je sice čistý a dynamický, přesto je jeho posazení příliš temné a hutné, basová složka je zdůrazněna, aby poslech byl dostatečně efektní a chytlavý bez nutnosti strávit posloucháním delší čas. Ale i tak je to v pořádku a třeba rocková hudba dokáže být, odhlédneme-li od toho, že není nijak zvlášť rozlišená či cokoliv jiného, velmi strhující, takže jako sestava k televizi s občasným poslechem hudby je HTR9900 velmi dobrou volbou.

Shrňme si tedy dojmy z HTR9900 do pár krátkých vět. Philips HTR9900 nabízí za svou cenu opravdu hodně a jak již bylo řečeno, nemáte-li rozpočet v řádech stovek tisíců (řekl bych tak alespoň 150 – 200 tisíc), není příliš důvod hledat cokoliv jiného. Mohutný zvuk, který dokáže dokonale vyplnit jakoukoliv místnost až po tu největší, zvuk, který množstvím detailů, efektností i dynamikou stačí i těm nejdramatičtějším filmovým scénám, zvuk, který neobtěžuje a dokáže dát domácím filmovým zážitkům téměř kinosálový rozměr. Nepraktická povrchová úprava je bez dalšího vyvážena kvalitou provedení i celkově dobře promyšleným návrhem, kdy všechny části sestavy bez problémů pasují do kteréhokoliv poslechového prostoru. Ať už se vaše sbírka filmů sestává ze starých dobrých DVD disků nebo nejnovějších Blu-ray, HTR9900 dokáže staré obrazově i zvukově rozsvítit a nejnovější bez ztráty kytičky přehrát v nejvyšší kvalitě. Osobně si myslím, že Philips odvedl dobrou práci a HTR9900 je vzorem toho, jak by mělo vypadat vrcholné domácí kino z kategorie „pro každého“.

Cena: Kč 69 990,-

200 200 dynaudio roadshow

200 200 otevreni amarock