Sloganem „německé Hi-Fi od roku 1949“ se nemůže pyšnit jen tak někdo. Západoněmecké Heco ovšem ano… Téměř na vrcholu jejich velmi široké nabídky najdete řadu Celan Revolution, jejímž králem je už poměrně rozměrný sloupek Celan Revolution 9, v mnoha ohledech ne nepodobný top modelu La Diva.
Konstrukčně jde o třípásmovou reprosoustavu s bytelnou ozvučnicí z MDF profilů s výrazným tvarováním – na čelní stěně jsou vyskládány čtyři měniče, následují výrazně prohnuté boční panely a směrem nahoru protažená horní deska, kdy se všechno stýká vzadu na poměrně úzké zadní ploše. Celé to pak stojí na dvou našroubovaných kovových profilech, vybočujících do obou stran.
Estetika je v duchu „německého industriálu“ trochu technicistní, koše měničů jsou připevněné přes relativně tlusté stříbřité obroučky s přiznanými šrouby, horní konec vršku zdobí tlustá plaketa s logem a vzadu jsou dva výrazné bassreflexové výdechy, jen kousíček nad obdélníčkem s bi-wiringovými / bi-ampingovými terminály a jedním navrch u výšek, který vám umožňuje mechanickým přepojením kabelu či můstku zdůraznit energii tweeteru o 2 dB.
Základem techniky je druhá generace vysokotónového měniče Fluktus, který kombinuje 3 cm kopulku ze směsi různých vláknitých materiálů, zasazený do vlnovitého zvukovodu, který má za úkol optimalizovat vyzařovací charakteristiku.
Středotónový kónus, umístěný zcela nahoře, je vyrobený z firemního materiálu z papírové směsi, má uprostřed malý špičatý fázový nástavec a tenké vícenásobné látkové závěsy pro vyšší zatížitelnost, s čím souvisí i kmitací cívka o průměru 2,5 cm.
Fakticky téměř stejný koncept mají i dva 20 cm basové reproduktory, postrádají však fázový nástavec (místo nějž je tu klasická lepená protiprachová kopulka) a závěs je konvenčnější měkký půloblouk. Cívka má průměr 3,2 cm. Všechny reproduktory sází na klasické feritové magnety.
Frekvenční výhybka má filtry nastavené na úrovně 230 a 2 800 Hz, přičemž průměrná impedance leží v rozsahu 4 – 8 ohm (jak už to tak německé značky tradičně udávají). Frekvenční rozsah činí 19 – 52 000 Hz (bez tolerance) a citlivost 93 dB / 2,83 V / m.
Fyzicky si za svoje peníze přijdete na své – výška reprosoustav je 127,2 cm, šířka 37,4 cm a hloubka 44 cm, ačkoliv půdorys zahrnuje i podstavec. Váhu udává Heco na tučných 38,4 kg.
Celan Revolution 9 jsme mohli zkoušet v pražském studiu HIFI CZ, kde jim společnost dělal nižší model Aleva 700 a hrálo se na mbl c51 / mbl c31.
Elektronický bas v pomalé, tísnivé „I Am No One“ od Gemini Killer („The Worst of Gemini Killer Vol. 8“ | 2012 | Army of Darkness) snadno otestuje, jak hluboko ty které reprosoustavy umí jít, neb veškerá temná energie je soustředěna opravdu hodně nízko a často prostě ani není slyšet. Celan Revolution 9 ovšem umí slušný kus sub-basu nabídnout, jakkoliv není úplně ohromující ve svém rozmachu – drží se primárně pevnosti a tuhosti. Nechybí mu ale ani síla, důraz a odhodlanost. Máte však také pocit, že se reprosoustavy nerozehrávají úplně snadno, chtějí svou dávku výkonu a jistou hlasitost, aby intenzita dosáhla optima.
Také kytarová „Pigeon“ od Cloth („Secret Measures“ | 2023 | Rock Action Records) byla hlavně tuhá a tělesná, intenzivní. Je to až koncertní drajv a síla, přitom však má reprodukce nezpochybnitelnou čistotu a konkrétnost. Máte-li rádi razantní a výbušný projev, který vámi bude pronikat, tady jste dobře. Celan Revolution 9 tak úplně nejsou pro milovníky audiofilských nuancí a jemnůstek, detail je adekvátní třídě, ovšem ne šokující.
Činely v interpretaci klasické „The Look of Love“ dua Isley a Bacharach („Here I Am“ | 2003 | SKG Music | 00600445050075) nabízí hodně hmoty, mnohem spíše opět fyzičnost než zvonivou lehkost. Je to přímý, důstojně jasný a zřetelný, dobře čitelný zvuk. Také v nejvyšších frekvencích stojí za to Celan Revolution 9 nechat hrát alespoň ve střední hlasitosti, kde se jejich energie řádně rozproudí – a přitom to není agresivní, mají jistotu a kvality s dotekem high-endu.
„Lamp Lady“ zpěvačky Sevdalizy („Shabrang“ | 2010) má spoustu, spoustu a spoustu energie, přednes je semknutý a přítomný jako boxerská rukavice, přímo vybízí k hlasitějšímu hraní, kdy cítíte velmi nadprůměrný objem podstaty zvuku. Autorita a důraz, celková dynamika jsou prostě super, ač patří Celan Revolution 9 mezi „hladové“ a vyžadují svou porci příkonu. Pak však tepou se silou, která se neztratí ani v opravdu velkém prostoru. A reprosoustavy nepůsobí, že by se nějak přehnaně snažily, jejich schopnost dodat energii je skvělá.
Když přijde na přísné hodnocení detailnosti a rozlišení, zní „Hello“ Hanie Rani („Ghosts“ | 2023) solidně, ale ne úplně analyticky. Snadno to však přehlédnete díky oné živosti a drajvu, s nímž vám hudbu Celan Revolution 9 předestřou. Je to jakoby zahuštěný zvuk, intenzivní a sálající. Drobné informace se k vám nicméně dostanou, přeci jen to už nejsou úplně levné reprosoustavy a mají přiměřenou informativnost, to zase ano. Řekli bychom, že nabízí příkladnou německou disciplínu.
Prostor komorní „Solkerv: I. Skrida“ Hennina Somerra („BORDERS“ | 2023 | nahráno 2021 | 2L | 2L-173-SABD) nezaujal nějakou nadstandardní velikostí, ale pevnou soudržností a ohraničením. Navíc se zdá, že jsou Celan Revolution 9 prakticky nesměrové, je trochu jedno jak je natočíte, i jak vlastně fakticky sami sedíte. Lokalizace je přímočará, konkrétní a díky celkové pevnosti je reprodukce jednoznačně zřetelná. Prostě a jednoduše dobré hi-fi co se tak sluší a patří.
Klasický rockový kousek „Number 149“ Rosalie Cunningham („Two Piece Puzzle“ | 2022 | Esoteric Antenna) měl tuhý, pulsující rytmus, celkové podání s nadhledem a pronikavou, ač neúnavnou energii, nikde žádná ostrost či nesoulad ani nahlas. Až hmatatelná bytelnost basy a bicích, řízná kytara a už pěkně samozřejmý hlas rozhodně přimějí vaše tělo k produkci serotoninu v nemalém množství. Možná je tu znát, že reprodukce je lehounce temnější, ale možná jde hlavně o onen celkový pocit fyzičnosti a pronikavosti, takže hudba prostě a jednoduše šlape – a když jí dáte aspoň trochu hlasitosti, tak je to opravdu „rockový zvuk“.
Heco Celan Revolution 9 jsou dobré reprosoustavy vyšší třídy – mají v sobě spoustu energie, sílu, intenzitu a velmi nadprůměrnou pevnost, byť abyste ji dostali ven, budete potřebovat autoritativní zesilovač. Jestliže však chcete důraz, drajv a až trochu koncertní zábavu s bezprostřední dodávkou rozhodné ráznosti, mají tyhle reprosoustavy skutečně co nabídnout.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, hodně polic s komponenty a několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Celkově je frekvenční odezva veskrze vyrovnaná, propady lze připsat vlivu akustiky velikého prostoru. Plný bas najdete na frekvenci zhruba 45 Hz. Není tu žádný efekt zvýraznění, podle chování tweeteru by bylo patrně vhodné namířit vysokotónové měniče pokud možno přímo na sebe, kde je odezva lineární – jemným natočením lze dosáhnout zjemnění vysokotónové energie.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – s mřížkou (černá) a bez mřížky (červená)
Frekvenční odezva – vliv vysokotónové korekce
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Ladění bassreflexu spatříte na úrovni zhruba 38 Hz, na 100 Hz je pak vidět poměrně netypický „úzký“ propad ke 3 ohmům, byť jinak se průměrná impedance drží v adekvátních mezích, které by neměly přetížit adekvátní zesilovač kategorie 30 – 50. Je tu vidět dvě základní celkem zřetelné rezonance – 78 Hz a 590 Hz. Nezdá se, že by to nicméně nějak výrazně promlouvalo do výsledné frekvenční odpovědi.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓ ]
Kč 111 980,- - černý lesk
Kč 99 980,- - espresso, bílý mat
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5071-heco-celan-revolution-9#sigProIdc74b6b7b54
--- --- --- --- ---
KLADY
+ bytelné kabinety
+ energie a důraz
+ pevný a robustní přednes
+ dynamika a autorita
ZÁPORY
- aby se plně probudily, nesmí úplně „šeptat“
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifiguide.cz
PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz