800 150 dynaudio partner

Zamyslete se. Co by vás mohlo motivovat k vydání nezanedbatelných 762 tisíc korun (pro zajímavost cca 30 průměrných měsíčních hrubých platů v ČR) za pouhý jeden pár reprosoustav? Ne snad, že by na světě nebylo i řádově dražších kousků, přesto už se jedná o hodně exkluzivní zboží. Takže znovu – co by vám stálo za tuto částku? Dokonalé zpracování? Dokonalý design? Dokonalý zvuk? A což takhle všechno dohromady, obohacené navíc titulem „Světově první reprosoustavy se zdánlivě jednobodovou reprodukcí“? To už by snad šlo a přesně všechno tohle a něco navíc by měly spojovat nové špičkové KEF Blade.

Kdo měl to štěstí vidět vlajkovou loď britské značky, excentrické a efektní obry Muon, patrně by čekal, že i druhý nejvyšší model bude obdobně expresivní a vizuálně dominantní. Když se však setkáte se sloupky Blade, jsou to vlastně docela prostorově skromné a nenápadné a elegantní kousky. Slovo „docela“ je ovšem na místě – aerodynamicky tvarované sloupy vyrostly do slušné výše lehce nad 1,5 metru a jejich nejhlubší bod (vzhledem k dosti nepravidelně tvarované ozvučnici) najdeme až v hloubce 54 cm. Ostří pak připomínají tím, že jsou široké pouhých 36 cm a v čelním pohledu jsou i díky zaobleným tvarům velmi nenápadné.

Tvarové řešení vychází z kombinace moderního umění a čistého inženýrství a matematických nutností ideální ozvučnice. Inženýři – prý – propočítali správný objem a ideální tvary skříně pro dané originální řešení koncepce měničů a designéři poté obalili tuto koncepci tvarem, více než inspirovaným moderní skulpturou Constantina Brancusiho „Bird In Space“. Možná trochu ještě připomíná od podlahy se odpojující masivní kapku vody, případně z boku tak trochu čepel vojenského nože. Až po delší chvíli oko pronikne k čistotě jednoduchých tvarů, k dokonalosti oblé a prohnuté přední strany, svažující se linii zadního svahu a dalším jemným a nenápadným detailům. Objevíme také to, že v základech reprosoustavy je ozvučnice na první pohled až nebezpečně úzká – ovšem usazení do podstavce s masivními hroty zabrání v podstatě jakékoliv snaze o převrácení, ačkoliv těžiště samozřejmě leží dosti vysoko.

Určitě není nutno zdůrazňovat dokonalé výrobní zpracování, které v dané cenové kategorii patří k dobrému bontonu. Drobné detaily, hluboký lak a perfektní materiály si v ničem nezadají s tím nejdražším zbožím v oboru. Snad jen podstavec působí v této luxusní společnosti maličko obyčejně, byť materiál je i tak samozřejmě na adekvátní úrovni. Oči vám stejně bez diskuse přitáhne upřené, stříbrné „oko“ Blade, strůjce oné „jednobodovosti“. Čistotu boků ozvláštňuje na každé straně dvojice masivních basových měničů s plochými, černými měniči a zadní stranu pak dvojice masivních bassreflexových otvorů a panel s reproterminály WBT. Jejich dva páry jsou mimochodem spojeny uvnitř spojkami s ovládacími knoflíky. Uživatelsky dokonale příjemné a bezpečné. Ostatně geniální nápady bývají naprosto jednoduché. Celkově je vše sladěno v dokonale čisté, elegantní umělecké dílo, kterých je v oboru málo. Tak trochu v tomto evokují Blade Bowers&Wilkins Nautilus, které ve své době byly po všech stránkách revoluční – stejně jako jsou dnes KEF Blade.

KEF zkonstruoval svůj Blade nejdříve jako „Concept Blade“, něco jako výkladní skříň svých technologií. Hlavně proto, že britští inženýři přišli s několika skutečně zajímavými nápady a dotáhly leckteré starší idey k dokonalosti pomocí moderních technologií. Základním nápadem je vytvoření takového pole reproduktorů, které bude mít jediný společný bod, z nějž bude zvuk vyzařován. To z principu ústí nejen v mnohem lepší koherenci napříč akustickým pásmem, ale také v neuvěřitelně dokonalé zobrazení prostorové scény. KEFu se tak díky preciznímu systému daří v této oblasti konkurovat i naprosto fantastickým nejvyšším modelům German Physiks, které slouží v redakci doposud jako absolutní reference bez ohledu na cenu.

Neobvyklou koncepci zvolili návrháři také pro středovýškovou i basovou sekci. Nízké frekvence vyzařuje čtveřice plochých hliníkových membrán o solidním průměru 225 mm. Basové měniče jsou vždy po dvou uloženy proti sobě, což vzájemným působením dokonale eliminuje přenos vibrací do kabinetu a ten zůstává naprosto klidný i při vysokých hlasitostech. Basové měniče jsou též uloženy v komoře, dělené deseti příčkami. Nutně vznikající stojaté vlnění uvnitř ozvučnice se tak pohybuje na frekvencích mimo slyšitelný rozsah a i díky tomu je uvnitř skříně použito minimum tlumícího materiálu.

Středovýšková sekce je uložena podle firemní tradice v systému Uni-Q, tedy onom zmiňovaném „oku“. Střední frekvence má na starosti měnič s membránou o průměru 125 mm. Ta je vyrobena z technologicky náročné slitiny lithia, hořčíku a hliníku pro co nejvyšší pevnost a nejnižší hmotnost. Uvnitř leží tweeter s průměrem 25 mm, vyrobený z čistého hliníku a překrytý mandarinkovou rozptylkou. Ta od své první inkarnace prošla obrovskými změnami a nyní připomíná vrtule moderních proudových motorů – tak jako ony má za úkol dokonale usměrnit proudění vzduchu a zlepšit podání prostorových informací.

Všech šest měničů je uspořádáno do třípásmové bassreflexové koncepce přes jednoduchou výhybku nízkého řádu. Ta dělí příchozí signál na úrovních 350 a 3 000 Hz, ale sluchem jsou tyto přechody naprosto nerozpoznatelné. Nominální impedance reprosoustav je stanovena na 4 Ohmy s přiznaným propadem k úrovni 3,2 Ohmu. To je stále v mezích spořádanosti a žádný solidní zesilovač by se neměl s provozem Blade mít problémy. Přestože jsou se svými téměř šedesáti kilogramy KEF těžkou váhou, spořádaná impedanční křivka a citlivost 90 dB (2,83V/m) z nich dělají lehké partnery. Velmi realisticky až zdrženlivě působí udávaná frekvenční charakteristika – v toleranci -3dB hrají Blade mezi 40 a 35 000 Hz, povolíme-li otěže na -6dB, dostaneme se dokonce ke skvělým 28 – 45 000 Hz.

KEF Blade jsme důkladně poslouchali ve dvou poslechových prostorách, pražských studiích Audio Architects a INAV. V prvním prostoru o výměře kolem 30ti metrů čtverečních byl partnerem Blade kompletní systém německé značky Burmester z řady Classic Line (CD 061, předzesilovač 099 a koncový zesilovač 956 MkII), podporované elektrickými filtry IsoTek. V druhém prostoru o výměře lehce nad 20 metrů čtverečních to pak byl integrovaný elektronkový kouzelník KR Audio SXI s dokonalým digitálním zdrojem signálu Antelope Audio Zodiac Gold (čerpající data z notebooku se soubory s vysokým i standardním CD rozlišením). Kabeláž nesla značky IsoTek, Neyton (model Berlin LS) a firemní kabely INAV.

První se v přehrávači roztočil Sting se svou deskou „Symphonicities“ a skladbou „Englishman In New York“. A hudba začala dýchat, doslova dýchat. Takovou volnost a sebevědomí v reprodukci nabízí jen výjimečně povedené systémy, v nichž není slabého místa. KEF Blade naprosto suverénně přednášely mikroskopické detaily zpěvákova hlasu, s rozlišením a jemností, kterou by šlo patrně vylepšit již jen o řád vyšší investicí nebo zakoupením samotného Stinga. Analytičnost a absolutní kontrola nad zvukem nejprve zaskočila, ale po dlouhém poslechu všemožných skladeb jsme si ujasnili, že přesně takhle hraje Burrmester se svou německou precizností a KEF do výsledného zvuku v podstatě vůbec nepromlouvají a že Blade jsou dokonalým ztělesněním transparentnost.

Tuto samozřejmost ve výrazu, nadhled nad zvukem a průzračnost vysokohorské studánky si udržují i u Mussorgského „Gnomu“ v podání Marcuse Schimmera. Poslouchali jsme při extrémní nízké hlasitosti, kdy by snad víc hluku nadělal i špendlík upuštěný na koberec, ale přesto si Blade zachovali naprostou čitelnost. Doznívání klavíru a rozlišení jednotlivých tónů je stále naprosto suverénní, stejně jako podání prostorové informace a velikosti nástroje. Svůj nemalý podíl na této perfektní reprodukci mají určitě i komponenty Burmester, ale KEF jejich potenciál v ničem neomezuje. A patrně neexistuje na světě elektronika, pro niž by Blade byly brzdou.

Na perfektní kontrolu basu ukazuje „No Sanctuary“ Chrise Jonese. Dynamika nejtlustších strun jeho kytary rozvibruje nejen vaši bránici, ale také okna a podlahy… KEF nabíjí zvuk energií jako atomová elektrárna a přitom je každý tón naprosto perfektně artikulovaný, ani při vysoké hlasitosti se neozývá sebemenší dunění, hučení či jiný častý neduh basového spektra. KEF navíc zvládá perfektně odlišit jednotlivé tóny a dá vám objevit informace, o jejichž přítomnosti v nahrávce jste dosud neměli nejmenší tušení.

Dokonalou relaxaci a čistotu předvádí Blade i u skladby „The art of japanese flute“ Yamato Ensemble. Koncepce bodového zdroje zvuku naplno ukazuje své benefity – podání prostoru, odlišení jednotlivých nástrojů, jejich velikost a tonalita. Vše je ponořeno do křehké, něžné atmosféry, postavené na naprosto realisticky podaných instrumentech a jejich dynamice.

Radost z hudby a husí kůži způsobuje poslech „Andreas, André“ od severského uskupení Jienat. Jejich živě a poctivě nahrávané skladby vyniknou právě na těch nejlepších systémech a Blade s Burmesterem je sice trochu klidnější a analytičtější, přesto nechává vyniknout dokonalé prostorové uspořádání jednotlivých nástrojů, jejich precizní kontury a hlavně pocit jednolitosti a vzdušnosti. Tam, kde drtivá většina reprosoustav i ve vzdušném projevu trpí jakýmisi „prázdnými“ místy, KEF dokáže vzbudit dojem naprosto homogenního prostoru všude kolem vás.

Při poslechu na KR Audio SXI se rázem objeví obrovská, hřejivá pohoda a i když má zesilovač zjevně nižší rozlišení než Burmester, umí podat hudbu s typickou elektronkovou přirozeností a radostí. To nahrává skladbám jako je „Where or when“ od Diany Krall. Úžasně kultivovaný projev velmi plného kontrabasu doplňuje zvuk jako na sametovém podnose. Reprosoustavy zcela zmizí z prostoru a zanechají jen realistickou hudební scénu s perfektně oddělenými nástroji.

Vlastně by se dalo ve stejném duchu pokračovat donekonečna. Jak skvěle dokázaly Blade rozmotat zvukový uzel „Enter Sandman“ od Metallicy a i když dynamika této nahrávky nedosahuje zrovna závratných výšin, rozprostře se nahrávka s tak podmanivou energií a silou, že je vlastně všechno jedno a zůstává jen hudba. Nebo jak z vás doslova ždímá emoce Eva Cassidy se svou „True Colors“ z alba „Best Audiophile Voices“ a mikroskopickými detaily podání hlasu a jeho poloh vzbuzuje city a souznění s poselstvím skladby. Všechno tam je, všechno je jak má být. A přitom vše co slyšíte, vše co naplní libovolný prostor hudbou a tóny, vše, co vás přiměje neřešit detaily, protože jich je přesně tolik, kolik ve skutečnosti (nebo spíše na nahrávce), co vás přiměje nepřemýšlet nad barevností tónů, protože slyšíte přesně to, co na živém koncertu. Je úplně jedno, co aktuálně posloucháte, je úplně jedno, na čem aktuálně posloucháte – dostanete přesně to, váš systém dokáže dodat. Reprosoustavy dokonale zmizí z vašeho prostoru, ačkoliv mu paradoxně vizuálně dominují. KEF Blade jsou vstupenkou do nejvyšší reprodukční ligy. KEF Blade jsou uměleckým dílem. KEF Blade jsou tak v podstatě moderní inkarnací toho, co na začátku devadesátých let byly B&W Nautilus – nádherná skulptura se schopností high endové reprodukce libovolné hudby, navíc oproti zmiňovaným s relativní nenáročností vůči parametrům zesilovače a poslechového prostoru. Shrňme to jednoduše – KEF Blade patří do ligy té nejvyšší reference bez ohledu na cenu.

Kč 762 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dokonalé výrobní zpracování

+ naprosto dokonale sladěná pásma

+ kompaktnost reprodukce napříč celým pásmem

+ naprosto dokonalá transparentnost

+ velmi realistické ztvárnění prostorové scény

+ nepřemrštěná cena (respektive většina reprosoustav do milionu je horších)

+ nenáročnost na zesilovací prvek

+ dokáže skvěle přenést emoce a radost z poslechu

ZÁPORY

- podstavec by si zasloužil o špetku luxusnější a exkluzivnější provedení

- vlastně nic, i přes hodně vysokou cenu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

Audio Architect

www.audioarchitect.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 355 006

INAV

www.inav.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 777 203 909

200 180 hificz

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio