800 150 dynaudio partner

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 1

Anglický výrobce Monitor Audio (pod jehož křídla patří třeba i producent elektroniky Roksan), je na trhu přes 40 let. Už dlouhá léta je nejpopulárnější řadou v jeho nabídce ta s označením Bronze a není těžké uhodnout proč – klasický design, férové provedení a hlavně přátelské cenovky. Z čím dál naplněnějšího segmentu dostupných hi-fi reprosoustav se snaží Monitor Audio vystoupit se zbrusu novou, tentokrát již šestou, generací právě řady Bronze.

Nová série nahrazuje pátou inkarnaci zhruba po pěti letech, evoluce řady probíhá již od roku 2000. Tak jako při přechodu mezi čtvrtou a pátou generací, i při této obměně platí, že nové Bronze se se zase o kousek přibližují vyšší modelové řadě Silver. Je to patrné i z celkového designového pojetí, které je čím dál sjednocenější napříč celým firemním katalogem.

Králem nabídky je masivní, muskulaturní sloupový model Bronze 500. I když „masivní“ možná není úplně správné slovo, spíše bychom měli říct „robustně působící“, protože tradicionalisticky působící pravoúhlé kabinety z MDF profilů mají na výšku běžných 95,1 cm, do šířky 23,1 cm a do hloubky 32,5 cm (vše měřeno bez nožiček) – spolu s váhou 18 kg tak Bronze 500 zapadají spíše mezi střední sloupky.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 2

Čelní deska je osazena třemi reproduktory, zapuštěnými bez viditelných šroubů a s mimořádně současným estetickým vyzněním. Z rohů vespod skříně vychází ocelové profily, na něž můžete namontovat jak dodávané hroty, tak gumové koncovky pro citlivější povrchy.

Zadní stěna je mírně zapuštěná, s viditelnými okraji. Všechny vsazené prvky jsou soustředěné na vertikální ose – dva bassreflexy systému Dual HiVe II (plastové nátrubky s prořezávanými nátrubky) a hruškovitá destička s dvěma páry poměrně běžných bi-ampingových terminálů jsou vcelku standardní, nápadné jsou dvě vykukující hlavičky šroubů. Ty zakončují vnitřkem procházející tyče, kterými se opírají zadní strany magnetů wooferů o zadní stěnu, což zlepšuje jejich chování i celková tuhost skříně.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 3

Nejvýraznějším prvkem je zlatavá barva kopulky tweeteru C-CAM. Kopulka má průměr 2,5 cm a je slitá z hliníku a hořčíku, potažená následně vrstvičkou keramiky. Reproduktor využívá zvukovod Uniform Waveguide, přes něj je pak „zaklopena“ průzvučná ploška s mnoha jemnými otvory, které slouží zároveň jako další prvek, usměrňující vyzařování vysokofrekvenční energie – tak jako u řad Silver a Gold.

Právě pro novou řadu Bronze vyvinuli v Monitor Audio nové středobasové reproduktory – průměr membrána je velmi solidních 20 cm, vlnkové závěsy jsou poměrně výrazné a materiálem je opět C-CAM.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 4

Koncept reprosoustav je 2,5 pásmový, s dělícími frekvencemi na úrovni 550 a 2 700 Hz. Výrobce udává nadstandardní citlivost 90 dB / 2,83 V / m, jmenovitou impedanci 8 ohm (ale jedním dechem přidává údaj o poklesu až na 4,1 ohmu) a zatížitelnost až 200 Wattů. Pracovní frekvenční rozsah je v toleranci -6 dB 32 – 30 000 Hz (s dovětkem „v místnosti“).

Monitor Audio Bronze 500 (6G) jsme zkoušeli v pražském studiu Rodel Audio a to buď na sestavě s Marantz PM7000N nebo alternativně na Cambridge CXA81 a Cambridge CXC. CD transport byl občas použit i s Marantzem. Porovnávali jsme s ostatními modely nové řady Bronze, stejně jako s několika modely řady Silver či různými obdobně drahými modely od Dali či s Fischer&Fischer klein.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 5

Možná byste sice od takhle robustního sloupku čekali ještě výraznější, hutnější a tužší bas (ostatně jak je u naladění Monitor Audio povětšinou zvykem), Bronze 500 v šesté generaci nabízí basovou linku v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) uhlazenou, kultivovanou, s až audiofilsky přirozeným poměrem. Z velikosti ozvučnice si bere hlavně objem přicházející bez stresu a bez zjevné nucenosti – není to samoúčelná basová exhibice a ani v menší místnosti není basem přeplněno. Kontrola je solidní, Bronze 500 už docela dobře artikulují i strukturu baskytary a přes velikost reprodukce to není zvuk těžký.

Přednes Bronze 500 se vyznačuje velkým objemem i proporcemi, hlas Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) byl podaný klidněji, přesto s citlivým podáním detailů a celkovou kultivovaností. Netlačí na pilu, ale ani nejde o zjemňující, uhlazující styl. Vokál se nese bez nervozity, hladký, lehký, jakkoliv třeba u modelu Bronze 200 je výraznější a znělejší.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 10

Nejvyšších frekvencí v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) bylo požehnané množství, nikoliv sice úplně cinkajících, ale znělých a výrazných. Činel má pěkný objem, má i jadrnost a průbojnost. Energie je obecně dost, jakkoliv Bronze 500 nejsou vysloveně analytické a neprotlačí k vám ty úplně nejjemnější detaily. Čitelnost je celkově dobrá, v rámci dané cenové třídy je to velmi solidní standard.

Největší model v nové řadě Bronze se vyznačuje skutečně dobře dimenzovanou dynamičností, ani mohutné údery bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) je „nezlomí“. Přestože Bronze 500 mají velkou energii a velký objem, nabízí překvapivě málo efektů a zvuk pevný, sytý a mile sebejistý. Kdo by se bál příliš mohutného zvukového podání, tak nemusí – zátah odspodu a dynamicky dýchající zvuk tu je, ale žádné hučení, žádná těžkost – Bronze 500 hrají s chutí.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 8

Jak už bylo řečeno, nejsou Bronze 500 mezi těmi nejanalytičtějšími reprosoustavami své cenové hladiny, na druhou stranu v živé „Fortysomething“ od zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byla reprodukce solidně soustředěná a konkrétní, nekomplikovaně čitelná, byť nezaměřená na jednotlivé nuance nebo třeba ambientní jemnůstky. Nejvíce vynikají informace z „pěkných“ částí spektra, ať už jsou to výšky nebo vyšší basy, přesto je v učesaném zvuku detailů tolik, abyste svých peněz nelitovali.

Reprosoustavy snadno a lehce zaplní celý poslechový prostor, akustické nástroje a hlas v „Dream about you“ zpěvačky Evy („STS Test demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) roztáhly v pravolevém i předozadním směru bez pocitu nějakého stísnění, s dobře načrtnutými proporcemi nástrojů i prostorem mezi nimi. Není to super soustředěná reprodukce, nemá ale ani patrné těžiště ve středu mezi reprosoustavami, rozlévá se ve třech osách s přesvědčivou „hifističností“.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G 13

Bronze 500 mají takovou tu pohodovost velkoobjemových reprosoustav, ten bublavý a nekomplikovaný základ, známý z Monitor Audio, ale ve zkrocenějším, adekvátnějším stylu, než je u vyšších řad zvykem. Je to vlastně dobrý balanc a solidní disciplína, díky čemuž působí pěkně a snadno čitelně i energický výbuchy v „Breaking Silence“ od Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4). Hudba je svěží, plná, sytá a zůstává příjemná za jakýchkoliv podmínek – potichu i nahlas, byť nejlépe jí to sluší na běžných poslechových úrovních. Ladění velkých Monitor Audio je pak hlavně neúnavné a univerzální.

Velké a přesto finančně nijak nedostupné Monitor Audio Bronze 500 mají v šesté generaci pěknou kombinaci bohatosti, firemního příjemného zvukového ladění a energické dynamičnosti, kterou od takhle robustních sloupků čekáte. Trochu, pravda, zdůrazňují „na efekt“ oba konce frekvenčního spektra, i tak ale patří k těm vyrovnanějším modelům z katalogu značky. Celkově to nejsou tak vyrovnané reprosoustavy, jako Bronze 200, na druhou stranu mají tu nonšalanci velkého zvuku, tu lehkost, sytost a tučnost, tu bezprostřední energičnost, které je radost poslouchat bez ohledu na žánr nebo hlasitost – a přestože jsou velké, nezdá se, že by byly náročné na elektroniku. Hledáte-li hodně zvuku do prostorů mezi 25 a 40 metry čtverečními a chcete univerzálně příjemnou zvukovou charakteristiku, nová řada Bronze rozhodně stojí za pozornost.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

V praxi se zdá, že frekvenční odezva nejvyššího modelu akcentuje basové pásmo (s tím, že nastupuje kolem 50 Hz) a nejvyšší pásmo nad 5 kHz. Střední pásmo je trochu potlačené i výrazným tlumením poslechové místnosti firmy Rodel, i po zohlednění tohoto vlivu zůstává rozsah mezi 150 a 5 000 Hz mírně energeticky slabší. Vidět je také výdech bassreflexů na cca 28 Hz. Bronze 500 mají zjevnou mírnou loudness charakteristiku.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními peaky na impedanční křivce naznačuje ladění bassreflexů na cca 35 Hz, impedance pak neklesá s výjimkou nejvyšších frekvencí pod bezpečných 5 Ohm. Je vidět, že kabinety trpí rezonancí na 15, 290 a 360 Hz. Jinak je celý průběh bez náročných pasáží, bez prudkých změn. Také elektrická fáze se vyznačuje relativně decentním průběhem, byť v basech prudce vybočuje i do negativních hodnot, jakkoliv díky přítomnosti peaků v impedanci nebude zátěž nepřiměřená.

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G m3

Waterfall

2020 07 30 TST Monitor Audio Bronze 500 6G m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 29 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velký objem zvuku

+ „snadný“ zvuk

+ moderní estetika a provedení

+ hutný bas, ale ne těžký nebo přehnaný

ZÁPORY

- střední pásmo by mohlo být o něco málo výraznější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz 

DOVOZCE: Audio Center | www.audiocenter.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio