Německý Quadral byl dlouhou dobu v našem regionu přehlíženým a podceňovaným výrobcem, snad jen nejvyšší modelová řada Aurum Phonologue byla vždy respektovaným high-endovým zbožím. Že je a byla to škoda dokazují Čechům až poslední léta, kdy v podstatě každý výrobek se značkou Quadral zaznamenává úspěch i oblibu, míněno od nejnižších spotřebních řad pro domácí kino až po skutečný high-end, vše se navíc pohybuje v poměrně zajímavých cenových relacích.
Série Rhodium je ekvivalentem Škody Octavia - střední třída se všemi klady i několika málo zápory, s nimiž se ale dá dobře žít. Na rozdíl od Škodovky se ale nejvyšší model Rhodium 90 vejde se svou cenou na hranici 30ti tisíc korun za pár ještě do všeobecně uznávané kategorie „pro každého". Třípásmová koncepce je vtěsnána do pravoúhlé dýhované ozvučnice s přední stranou ve vysokém lesku. Celá reprosoustava stojí na malé leštěné desce, která se klasickými šrouby přidělává ke spodní straně ozvučnice (připravte si křížový šroubovák) a do níž lze poté našroubovat masivní odhmotňovaní hroty. Bi-wiringové / bi-ampingové terminály jsou v klasické plastové kolébce, na pohled působí mírně subtilním dojmem, ale dají se velmi dobře dotáhnout a udrží i masivní „audiofilský" kabel, zakončený holým vodičem, vidličkou a po dnes již povinném „odšpuntování" i banánky. O kousek výš na zadní straně je otvor poměrně úzkého bassreflexového nátrubku z plastiku.
Quadral Rhodium 90 hostí čtveřici reproduktorů, dva osmnácticentimetrové měniče s membránami pokovenými titanem se starají o tlak na basových frekvencích až do 330 Hertzů, jeden měnič stejné koncepce, ovšem s průměrem třináct a půl centimetru reprodukuje nejdůležitější pásmo středních frekvencí až do dvou tisíc sedmi set Hz a odtud až k neslyšitelným 46 000 Hertz operuje nově vyvinutý dvou a půl centimetrový tweeter s hliníkovým vrchlíkem.
Impedance reprosoutav je - chce se říci typicky německy - stanovená rozsahem mezi čtyřmi a osmi Ohmy, citlivost pak na velmi slušných 89dB. Je pravdou, že k vysoké poslechové hlasitosti stačí velmi málo výkonu, celkově není třeba Quadralům dopřávat přehnaně silný zesilovač, byť ani několik set Wattů do jednoho kanálu je nezaskočí a jejich projev je slyšitelně kontrolovanější, přesnější.
Testovací poslech probíhal na několika sestavách, vystřídaly se zesilovače Vincent SA-T1 / SP331MK, Lyngdorf TDAI 2200, Marantz PM-KI Pearl a Myryad MXA2150 / MXP2000. Zdrojem signálu byly Marantz SA-KI Pearl, Myryad MXC7000 a skrz digitální výstup do Lyngdorfu také počítač a na pevném disku uložené FLAC a WAV soubory ve vysokém i normálním rozlišení. Kabeláž, ať už napájecí, signálová či reproduktorová nesla značky KrautWire, Vincent, Monster Cable a Proson. Jako konkurence posloužily Bowers&Wilkins 683, AdamVox SET / HE-W-ET a KR Audio SP-2.
Tak jako je první vizuální dojem z Rhodium 90 velikost, respektive mohutnost, díky solidnímu basovému zátahu panuje tentýž pocit i u prvního dojmu sluchového. Album „Chamber Music Society" z dílny Američanky Esperanzy Spalding - mimochodem jedinečné multiinstrumentalistiky a hlavně jazzové basistky a zpěvačky - začíná jemnou, klidnou a tichou skladbou „Little Fly", stojící právě na base hlavní protagonistiky a smyčcích. V první chvíli jako by se zdálo, že basu je až moc, zaplňuje celou místnost víc, než je zdrávo. Stačí ale umístit reprosoustavy ještě o kousek dále od zdí, vlastně o dost dále, než by jejich kubatuře logicky příslušelo, a problém je téměř vyřešen. Přesto zůstává důraz na bas velmi znatelný, činí to sice poslech atraktivním a příjemným, navíc s výborným pocitem timingu a plynutí, ovšem u již z mixu nabasovanějších nahrávek může nastat až „diskotékový syndrom", kdy zvuk basovou složkou a duněním překryje zbytek reprodukce.
Příjemná je i otevřenost a neagresivní přesnost výšek, dobře čitelná z nahrávek Trenta Reznora a jeho Nine Inch Nails, zvláště pak z posledních alb „The Slip" a „Ghosts", volně stažitelných z internetu ve vysokém rozlišení. Strojově přesné činely jsou vykresleny razantně, ohraničeně a na poměry dané cenové kategorie přirozeně kovově. Nechybí ani detail, přesto jako kdyby výšky byly prostě svou silou o půl kroku za basovou stěnou. Stejně tak jemný šelest a cinkání činelů na tracku „Where or When" Diany Krall je ve srovnání s konkurencí příjemně uvěřitelný, přesto má občasnou tendenci se lehce přiostřit - tento „tvrdší" charakter se ale s postupným rozehráváním uvolňoval, přesto hraje tweeter Quadral Rhodium 90 pevněji a úderněji, než je běžné.
Mohutnost a pádnost zvukového projevu je atraktivní také pro poslech orchestrální klasiky - Mussorgského „Velká brána Kyjevská" z audiofilsky-ochutnávkového alba „Crystal Cable Arabesque", hraná Minessotskými filharmoniky v čele s Eiji Ouem zní skutečně pompézně a drtivě. Zvláště závěrečná gradace, postavená na úderech do velkých bubnů a na dechových nástrojích vyplní i středně velký prostor beze zbytku. Zvuk bubnu je bez komprese, jasně ohraničený a s výborně čitelným dozvukem, snad až opět příliš jasný oproti zbytku pásma, ovšem stále v míře, kdy se zvuk nezdá být přebasovaný.
Velmi atraktivně zní Rhodium 90 i tam, kde v nahrávce nefigurují příliš hluboké kmitočty a basáky jsou tak víceméně v klidu. Například kostelní nahrávka „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem" ukazuje homogenní, do šířky i hloubky roztažený smíšený sbor s dobrou lokalizací hlavní zpěvačky, občasné zadunění chrámového pedálu pravda opět strhává pozornost spíše na sebe, než že by jemně podtrhovalo zpěv, ale není to rušivé. Celkově je zvuk vřelejší a měkčí, přesto adekvátně pevný a jasně čitelný.
Ačkoliv Quadraly nejsou příkladně neutrální, svůj zajímavý přednes udržují napříč všemi hudebními žánry. Navíc v jejich zvuku není žádný slyšitelný propad, jejich otevřený a dopředu mírně tlačený projev je homogenní a úderný. Quadral Rhodium 90 také díky své vysoké citlivosti dokáží hrát snadno i do velmi vysokých poslechových úrovní, navíc ani při této hlasitosti se příliš nemění jejich charakter. Pravdou je, že tichý poslech není jejich nejsilnější stránkou, od střední hlasitosti (tam, kde se bez problémů ještě lze bavit se spolu-posluchačem) výše pak ale hrají naprosto jasně. Až při hlasitostech, kde už systém svým hlukem konkuruje leteckému proudovému motoru je znát ztráta kontroly a slévání, není ovšem cílem schopnost hrát v této cenové kategorii dokonale i při těchto úrovních. Rhodium 90 za svou cenu nabízí velmi slušné výrobní zpracování, atraktivní zvuk, možná až lehce příliš naleštěný, ale plný a neunavující. Zvláště pokud tedy poslechovým preferencích dominují žánry jako rock, pop a další moderní elektrifikovaná hudba, budou Rhodium 90 výbornou volbou, neztratí se ale ani tam, kde je třeba reprodukovat akustické nástroje.
Kč 30 000,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mohutný zvuk
+ dobré výrobní provedení
+ atraktivní, plný zvuk
+ vysoká citlivost a schopnost vyvinout velký akustický tlak
ZÁPORY
- basová složka je hodně silná, vyžadují pečlivé umístění, případně umístění na žulu a další kroky
- poměrně výrazná směrovost
- subjektivně lehce „uťápnuté" středy
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
K+B Expert
http://www.kbexpert.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 272 122 111