2018 03 29 TST ELAC Concentro 1

Severoněmecký ELAC patří k nejstarším značkám v audio oboru, ačkoliv po ne úplně nepodstatnou část své existence se firma věnovala výrobě sonarů nebo třeba šicích strojů. Poválečné období je nicméně charakterizováno nástupem výroby gramofonů a později také elektroniky a hlavně reprosoustav, jež provází ELAC po nejdelší část "kariéry". Dnes společnost sídlící v Kielu spolupracuje na nových modelech především s věhlasným Andrew Jonesem ve své kalifornské pobočce, ale některé reprosoustavy stále ještě v prostorách původního kielského domova. Třeba i vrcholný model Concentro.

Slovo "concentro" odkazuje na ohnisko, nebo soustředěnost (a soustřednost), jinými slovy na to, co je pro konstrukci ELAC typické - koncentrický měnič pro střední a nejvyšší frekvence. Model Concentro vznikl k 90. výročí existence značky a je vidět, že už na pohled chtěli být designéři jiní. Organické tvary připomínají tak trochu průřez vejcem, uloženým na mohutném podstavci a reprosoustavám nelze upřít eleganci a moderní čistotu, stejně jako zpracování hodné této extrémní cenové kategorie.

Na reprosoustavách byste hodně dlouho hledali nějakou ostrou hranu, obliny kralují každému kousku od základy, vyfrézované z jediného kusu hliníku a vážící solidních 25 kg, až po boční panely, ve kterých se ukrývají basové měniče. Tvar ozvučnice není náhodný - vejčitý tvar eliminuje vznik stojatého vlnění a navíc nabízí velmi dobrou pevnost a vysokou odolnost rezonancím. Aby skříň byla skutečně dokonale netečná, jsou v ní jak vertikální, tak horizontální rozpěry, reproduktory na přední stěně pak mají vlastní pracovní komory. Materiálem není žádný exotický kov, ale navzdory luxusní povrchové úpravě, která to dobře tají, jde o klasické MDF profily.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 2

Půjdeme-li odspodu, můžeme si popsat všechny zásadní konstrukční body reprosoustav - základna stojí na čtveřici masivních hrotů, v její zadní části se pak schovávají vertikálně orientované reproterminály, které ač tvoří opravdu velké a komfortní konektory, vypadají v poměru k tak velké ploše až legračně malé. Kousek nad nimi se na zadní ploše ozvučnice otevírá dvojice bassreflexových chřtánů (výdechy tomu nelze říkat), jejichž vnitřní dráha vede hluboko útrobami ozvučnice.

Boční plochy můžete mít ze dřeva, kůže nebo uhlíkových vláken (což dává spolu s prakticky libovolnou volitelnou barvou laku skříně velké množství výsledných kombinací) a v jejich horní a dolní části se nachází z obou stran místo pro basové měniče. Oválný tvar boků se opakuje i přímo uprostřed čelní stěny, kde jsou hned pod sebou usazeny měnič koncentrický pro středy a výšky a membrána pro středy a vyšší basy.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 3

Všechny použité měniče jsou vlastním dílem ELAC - o nejhlubší tóny pečuje čtveřice měničů, zapojených v protilehlém páru formou push-push / pull-pull. Kónusy černých membrán jsou vyrobeny z hliníku a mají průměr 25 cm, pohání je silným magnetem rozhýbávaná cívka s průměrem 7,5 cm, závěs z poddajné gumy zase umožňuje dlouhou cestu membrány.

Zepředu je pak osazený reproduktor s typickou "krystalovou" membránou s lomenými tvary, ta má průměr 17 cm. Materiálem je tu hliníkovo-papírový sendvič, kde hliník zajišťuje pevnost a papír tvar. Hned nad tímto středobasem je koncentrický středo-výškový měnič, kombinující 14 cm ring-radiator s membránou strukturovanou podle vzoru středobasu s 5. generací vysokotónového měniče JET. Tento tradiční firemní měnič pracuje se skládanou fólií a silným neodymovým magnetem, díky kterému lehoulinká fólie reaguje na signál extrémně rychle. Navíc lze pomocí otočného prvku na zadní straně celý koncentrický měnič posouvat dopředu a dozadu a tím upravovat bod "zaostření" zvuku podle místnosti či chuti.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 4

ELAC Concentro měří na výšku působivých 168 cm, na šířku 46 cm a do hloubky 61 cm, takže jde o skutečné dominanty poslechového prostoru, navíc z nich jaksi cítíte jejich neskromnou hmotnost cca 150 kg. Rozhodně působivý je udávaný frekvenční rozsah 18 - 50 000 Hz, který frekvenční výhybka dělí na 120 Hz, 360 Hz a 2 700 Hz, tvoříc tím plnohodnotnou čtyřpásmovou koncepci. Concentro mají udávanou jmenovitou impedanci 4 ohmy a charakteristickou citlivost 90 dB / 2,83 V / m, takže lze věřit i výrobcem udávanému doporučenému výkonu zesilovače "alespoň 80 Wattů" - Concentro by neměl být problém rozehrát.

Vrcholné ELAC Concentro jsme poslouchali v pražském studiu AudioEgo v tamním novém ELAC Center. Hrálo se primárně ze služeb Qobuz a TIDAL, protože v AudioEgo jdou moderní cestou - tomu odpovídal i použitý streamer Linn Klimax a zesilovače Devialet v monofonním zapojení. Všechno bylo propojeno neskromně provedenými vlastními kabely AudioEgo. Poprvé jsme pak Concentro měli možnost slyšet ještě ve fázi těsně před vypuštěním v sídle ELAC ve vhodnější místnosti se systémem Burmester.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 5

Od takhle velkých (o ceně nemluvě) reprosoustav jednoduše čekáte neomezenou sílu a - proč si to nepřiznat - i jednoduše velký a razantní bas. Mocně nahrané basové lince v "How deep is your love" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) Concentro trochu utáhly otěže, hluboké tóny byly velmi poklidné, ale zase kulaté, poddajné, byl to bas velmi dobře čitelný, tóny artikulované, dospělé, s lehoučkým dotykem hedvábí na okrajích. Concentro vám svým basovým podáním možná nenamasírují bránici, ale to napětí tlusté struny a ta velká energie, to brouknutí, to tu prostě je cítit. Ne tak dramaticky jako u jiných podobně velkých konstrukcí, ale pro ty, kteří nepotřebují efekt možná o to příjemněji.

Měniče na přední stěně dokázaly solidně zformovat hlas Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641). Vokál zní lehce, bez potíží a pocitu limitace si vychutnáte všechny důrazné špičky i jen lehoučké šeptání, cítíte tělo a přitom i tady je patrná celková uměřenost, uklidněnost a jemnost, kterou Concentro vyznávají. Žádná nervozita, žádné řízné sykavky (i když na nahrávce jich rozhodně pár najdete), navíc stejně snadná čitelnost už od opravdu minimální hlasitosti až po to, co vydržíte vy nebo sousedé. Concentro se nesnaží jít cestou technické bravury a dotaženosti i toho nejposlednějšího detailu, mnohem více je to až překvapivě intimní, jemný způsob přednesu. Concentro pak - pochopitelně pro svou cenovou třídu - umí prokreslit vokál tak, že působí přirozeně. Je to prezentace netechnická, přirozeně barevná, snad až trochu civilní a v dobrém slova smyslu jednoduchá.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 6

Skládaný pásek v Concentro se stará o svižné, zaříznuté a konkrétně zaostřené výšky; když se roztančí nespočet cinkátek, chřestítek, ťukátek a břinkátek ve "Spirit of the Air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3), pásek v nich naprosto v klidu udrží přehledné rozvrstvení, skvělé se pak popsuje i s podáním charakteru, naprosto snadno vnímáte odlišné charaktery každého činelu, dokonce i jejich rozdílné velikosti. Přesto ani tweeter nemá tendenci k nějaké techničnosti, naopak respektuje to poklidné, jemné celkové ladění. Concentro se nijak nepředvádí, není to exhibice, ale naopak velmi přirozený zvuk.

To vlastně platilo i pro Musorgského "Velkou bránu Kyjevskou", která přes svou rozmáchlost byla dynamicky nepřiškrcená, ale také neopulentní, spíš poklidná; zvuk jako celek nepostrádá objektivní dynamické kvality, nemáte pocit, že by se energie někde zadrhla, ale přesto je to velmi klidný, ne drtivý styl, není to strhující tlak, kdy občas prostě možná budete chtít o kousek víc autority, takový mohutnější, razantnější, pronikavější přednes.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 8

Rozlišení je pak výtečné; kontury basové linky v Davisově "Pharaoh´s Dance" ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) byly pevné a konkrétní, ani spletitost ostatních nástrojových linek Concentro nijak nezaskočila - hudba zůstává krásně rozpletená, informativní, ani stopa po chaosu či nejistotě. Tedy když se uvolníte a do hudby se vpijete, Concentro nejsou nutkavě naléhavé, necpou vám detaily pod nos a netlačí na vás, naopak spíše v klidu nechávají hudbu proplouvat, pohodovým, velmi relaxovaným způsobem.

Podání prostoru hudební scény ve Stingově "Englishman in New York" z desky "Symphonicities" bylo excelentní - sladění všech měničů funguje a vytváří i díky velikosti přesvědčivě velkou scénu, zasahující i ve velmi průměrných akustických podmínkách až za hmotu ozvučnic v pravolevém směru, Concentro skvěle zvládají tu celkovou vzdušnost a propojenost z nahrávky naservírovat do poslechové místnosti. Hudba vás obklopí, jemně, lehce a přesvědčivě, s velmi snadnou, nekomplikovanou přehledností, hloubkou a velmi blízko kýženému ideálu realistické trojdimenzionálnosti.

2018 03 29 TST ELAC Concentro 15

Přestože ELAC Concentro se zdály mít poněkud vlastní cestu k podání zvuku, jejich charakter pomohl upřednostnit hudbu jako takovou před její technickou úrovní - třeba Cashova "Ain´t No Grave" z desky "American Recordings IV" vám nenažene husí kůži, ale celkově poklidný, laskavý přednes reprosoustav s citem pro plynulost a lehkost zahladí i jisté nectnosti, plechovost nebo říznost v některých místech skladby. Hudba pak byla výtečně propracovaná, bez stresu, bez nucenosti, je to velmi snadno poslouchatelné a příjemné.

Vizuálně elegantní a atypické ELAC Concentro přenáší tento styl i do svého zvukového charakteru. Tedy to, že jsou trochu jiné. Kladou důraz na jemnost, jistou dalo by se říci eleganci, lehkost a plynulost přednesu, třebaže ani ryze technické atributy jako je pěkné, přirozené rozlišení nebo dynamika nepřichází zkrátka. Zvuk Concentro je ale tak klidný, tak nevtíravý, že budete možná potřebovat něco času na "přeladění", abyste ocenili jeho celkovou kultivovanost. Možná byste v této cenové hladině čekali instantní zážitek, ale ten Concentro rozhodně nenabízí. Pokud vás ale zajímá opravdu moc pěkný designový solitér s klidným a důstojným přednesem, který funguje bez ohledu na preferované hlasitosti a nahrávky, pak jsou ELAC Concentro zajímavou možností, i když by občas trocha nadšení a intenzity navrch přednesu prospěla.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 1 580 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ působivý designový kousek

+ klidný a důstojný přednes

+ možnost zaostřit si sweet spot

+ výtečné zpracování

+ drží se stylu ELAC, jen ve velkém

ZÁPORY

- na poklidnost a neefektnost přednesu si musíte zvyknout

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz 

PRODÁVÁ: AudioEgo | www.audioego.com 

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha