Kde jsou ty doby, kdy bylo k dispozici jen pár výrobců MM přenosek a MC modely vyráběl pouze Ortofon. Protože k MCéčku byl k dispozici jen transformátor, a ten byl cenově skoro nedostupný, většina z nás byla závislá na MM. Výroba přenosek se od té doby hodně zamíchala, levné přenosky vlastně nejsou a ty lepší jsou sice dražší, ale hodně dobré. Nicméně postupný vývoj výroby má u některých firem i určitou logiku.

Švýcar Ernst Benz založil v roce 1970 malou firmu na výrobu safírových hrotů a dokonce má patentovanou technologii spojování diamantových hrotů se safírovým dříkem, pochopitelně jako OEM součásti pro gramofonové přenosky finálních výrobců. V Americe v osmdesátých letech koupil firmu Empire, která patřila mezi prestižní výrobce MM přenosek. Výrobu přenosek v USA zachoval. Na to následoval vývoj kvalitní MC přenosky, která byla v osmdesátých letech vyráběna již pod švýcarskou značkou Benz Micro. Protože Ernst Benz měl přece jen větší zájem o jemnou mechaniku a výrobu hodinek (mimochodem Ernst Benz je také značka zajímavých mechanických hodinek), je od roku 1994 výhradním majitelem firmy Benz Micro Alfred Lukaschek, vývojář a partner Benze. Ten je kromě jiného i autorem dost známého phono předzesilovače PP-1. Jinak je Benz Micro Switzerland výhradně výrobcem MC přenosek. Pro nás byl asi historicky nejznámější model Ruby díky své rubínové chvějce.

Model Glider se vyrábí od roku 1994 a za tu dobu prošel řadou vylepšení. Já jsme měl jednu variantu naposled k dispozici v roce 2000. V té době jsem pracoval dokonce s analogovou měřící aparaturou Bruel & Kjaer a dost detailně jsem si přenosku proměřil. Současná Glider-SL je podle označení L přenoska s nízkým výstupním napětím. Protože horní mezní kmitočet přenosky hodně závisí na hmotnosti pohyblivých dílů, a tedy i cívek, má L modifikace lehčí cívky, a tím i vyšší mezní kmitočet.
Pokud jste zvídaví a chcete si detailně prohlédnout princip a konstrukci MC přenosky, pak je Glider-SL tou ideální přenoskou, kterou pro to můžete využít. Původní věhlasný i současný model Ruby má celý systém skrytý v tělese přenosky, stejně jako řada současných modelů až po ty nejdokonalejší - Ebony a LP.

Glider je naopak zcela „nahý" systém. Je vidět kompletní konstrukce včetně relativně velkého magnetu (neodym, železo, kobalt, ferit), pólových nástavců, ale především chvějky s křížem pohyblivých cívek. Ty jsou navinuty drátem o průměru 0,018 mm. Bórová chvějka je uchycena na souosém nosníku, jehož natočením je možné ve výrobě upřesnit geometrii systému, a tím i zaručit maximální odstup mezi kanály. Nastavení je provedeno ve výrobě na speciálním optickém zařízení a optimální poloha je zafixována šroubem. Mezi zadním pólovým nástavcem a křížem cívek je miniaturní tlumící O kroužek, pozitivně ovlivňující průběh a rezonanci na vysokých kmitočtech. Základna přenosky je u levnějších modelů ze slitiny hliníku, u dražších z mosazi, všechno pochopitelně zlacené. A to je vlastně všechno. Zásadní rozdíly mezi modely jsou především v materiálu základny, vinutí cívek a ostatních hmot. Jinak je to vlastně docela jednoduché. Jenom se to musí zvládnout, a to Benz Micro skutečně umí!
Princip jsem se pokusil trochu naskicovat na obr. 1. Ke každé přenosce je výrobcem dodáváno kusové měření kmitočtové charakteristiky a přeslechů mezi kanály. Už před dvanácti lety jsem si ověřil, že měření odpovídají skutečnosti. Kopie měření viz obr. 2. Model S je ale oproti předchozímu typu vyrovnanější a má na vyšších kmitočtech mírné zdůraznění.

Po nainstalování přenosky do ramene a připojení na vstup předzesilovače Clearaudio Balance+ mě trochu polilo horko. Z reproduktorů se ozýval čistý brum! Po detailní kontrole jsem zjistil, že se ve výrobě nějak pomotaly barvy označující přívodní kolíky. Kontrola ohmmetrem a přepojení kablíků vše uvedlo na pravou míru. Potom už všechno probíhalo v klidu.
Svislá síla na hrot se ukázala nejvhodnější na horní hranici doporučené výrobcem, a to 1,9 p, další zvyšování k ničemu lepšímu nevedlo. Bez zkreslení byl ještě přehráván záznam +15 dB.

Na první poslech je mimořádná hloubka prostoru - poznáte to především u nahrávek pořízených jednou hlavní dvojicí stereofonních mikrofonů. Spektrálně nemá reprodukce chybu. Její průzračnost a efektnost je zvýšena nepatrně zdůrazněným horním koncem pásma. Až neskutečnou hloubku prostoru a přesnou, stabilní lokalizaci má na svědomí velký odstup mezi kanály. Zdá se, že optické dolaďování kolmosti snímacího systému má zásadní význam pro výsledné vlastnosti. Výšky jsou klidné, jemné a čisté, opět doklad vysoko posazené vysokofrekvenční rezonance systému.

Na desce Milese Davise Kind of Blue se prakticky přesvědčíte, že nejjednodušší nahrávací technika, která byla dostupná v roce 1959, při zodpovědném použití umožnila i zvukově nadčasové záznamy a žádný moderní remastering je už víc nevylepší. Stejný pocit mám z novějšího záznamu Illinois Jaquet a u bonusu nahraném 45 ot/min dokonce mívám pochybnosti, jestli je pokrok v záznamové technice skutečně pokrokem a ne pouhou technickou exhibicí. Podobné je to u Supraphon nahrávky Bartókových houslových duet Gertler, Suk (vydáno japonskou Columbií). U takovýchto jednoduchých, přehledných záznamů oceníte gramofon osazený přenoskou jako je Benz Glider SL. Chybu nemají ani stereo nahrávky inteligentně „smontované" z vícestopých záznamů Al di Meoly Casino, rockový Prokofjevův Péťa vlk nebo live Deep Purple Made in Japan. Agresivita a drive nejsou vykoupeny zkreslením a „nečitelností". Jednotlivé nástroje jsou drsné, ale čisté, přehledné.


Přenoska Benz Micro Glider-SL patří mezi hodně dobrý MC základ, na kterém lze postavit dobrý systém na přehrávání černých desek.

Technické vlastnosti
Chvějka bór 0.28 mm
Hrot diamant 3x60 um
Vertikální snímací úhel 20 °
Hmotnost 6,8 g

Výstupní napětí 0,4 mV/3,54 cm/sec
Impedance systému 12 ohm
Kmitočtový rozsah 20 Hz-20 kHz +- 1dB (viz graf)
Rozdíl mezi kanály max 0,5 dB
Odstup mezi kanály 35 dB/1 kHz

Poddajnost 15um/mN
Doporučená síla na hrot 1,7-2 p

Kč 19 990,-

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - Štědré Vánoce

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSmart | Audio Rent

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Kinki Studio EX-P7 [1] + [4]
Kinki Studio EX-B7 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
Roon

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio