Americká firma Wadia, sídlící ve státě New York na východním okraji Spojených států amerických, možná nepatří mezi nejaktivnější, zato už od svých začátků v roce 1988 hýří nápady v oblasti digitálního zpracováním zvuku. Mimo jiné to byla první firma, která: 1/ uvedla externí D/A převodník, 2/ začala používat optické propojení v oblasti domácího audia, 3/ definovala nutnost boje s jitterem v digitálním propojení, 4/ vyvinula digitální regulaci hlasitosti, 5/ posunula hranici integrovaných CD přehrávačů do high endové oblasti a 5/ otevřela domácí high fidelity bit perfekt streamu z iPodu (čímž zjednodušila kvalitní domácí reprodukci i majitelům přístrojů od „nakousnutého jablka"). To je slušný výčet zářezů, co říkáte?

Nějakou dobu se v katalogu Wadia, firmy dnes patřící pod stejná křídla, jako třeba Audio Research, McIntosh, Sonus faber, nebo třeba Sumiko, nacházela hlavně dvojice malých krabiček (předzesilovač / koncový stupeň), rok 2014 ale jako o překot odtajňuje jednu novinku za druhou. Jednou z nich je model 321 se slavným přídomkem „decoding computer". Na rozdíl od dosud produkovaných „kapesních" komponentů, které loni následoval lifestylově tvarovaný integrovaný digitální model Intuition, působí 321 jako klasický produkt high endového výrobce, byť třeba skleněná horní stěna nese punc elegance a stylu.

Na poměrně rozměrném, přesně čtvercovém půdorysu o hraně 45,4 cm stojí nizoučký přístroj s výškou pouhých 8,6 cm. Tvary tohoto předzesilovače a D/A převodníku (tuto kombinaci firma označuje právě jako „dekódovací počítač") jsou minimalistické, oživené jen několika organickými křivkami a atypickými prvky (třeba zvláštní, mohutnou prohlubní se svítícím logem, nebo zaoblenými rohy, kapkovitě vespod přecházející do mohutných nožek, nebo kouřovým sklem na horní části přístroje). Tělo poměrně rozměrného přístroje váží i díky rozsáhlému použití hliníku pouhých 11,4 kg.

Čelní stěně dominuje úzký pásek se zaoblenými rohy, za nímž se skrývá jednořádkový displej s velmi snadno čitelnými znaky. Jednoduchým způsobem vám tu přístroj sděluje vše o aktivním vstupu, vzorkovací frekvenci a také aktuální úroveň hlasitosti v procentech. Vpravo od displeje je pětice malých, kulatých ovládacích tlačítek v křížovém rozložení, ovládající základní funkce přístroje (byť skromný, ale přehledný dálkový ovladač s minimalistickými rysy je na ovládání účinnější a pohodlnější). Přístroj tu zapnete / vypnete, zvýšíte a snížíte hlasitost, vyberete vstup a případně můžete také spustit proceduru nastavování několika provozních parametrů.

Zezadu narazíme na úhledně vyrovnanou řadu konektorů, zapuštěných kousek pod úroveň okolního povrchu. Kromě napájecího konektoru je tu celkem pětice vstupů – dva koaxiální, dva optické a jeden USB v asynchronním provedení, proměňující Wadii na externí zvukové zařízení pro počítač. Jak vidno, ve Wadii jedou na čistě digitální vlně; škoda – alespoň jeden pár třeba symetrických analogových vstupů by přístroj ještě vyladil. Výstup z přístroje už je k dispozici v podobě masivních nesymetrických RCA a symetrických XLR konektorů.

O vnitřním vybavení Wadia 321 se toho zrovna moc nedozvíte, nicméně pár náznaků tu je. Vstupní signál může být pouze ve formátu PCM (pomaličku rozkvétající formáty DSD64 a DSD128 tak zůstávají alespoň prozatím stranou), zpracovává ho celkem čtveřice D/A čipů v symetrickém zapojení na každém kanálu a přístroj můžete krmit rozlišením až 24 / 192 (optika a koax), respektive dokonce hloubkou 32 bitů. O jistotu zvuku se stará transformátor s R jádrem, přepínání vstupů je elektronické.

Wadia 321 pracuje ve slyšitelném pásmu 4 – 20 000 Hz s tolerancí pouhých +/- 0,5 dB, povolíme-li toleranci směrem dolů na -3 dB, je horní hranice už 68 000 Hz. To vše při celkovém harmonickém zkreslení ne větším, než 0,002%. Potěšující je rozhodně i dynamický rozsah 100 dB, respektive odstup signálu a šumu ještě o 10 dB vyšší. Regulace hlasitosti na variabilních výstupech se provádí v digitální doméně za pomoci atenuátoru – v manipulaci s digitálním signálem má Wadia jedny z největších zkušeností v oboru a není tak divu, že průběh je velmi precizní.

„Dekódovací počítač" Wadia 321 jsme zkoušeli v pražském Studiu ESO, kde nám sloužil jednak jako D/A převodník, jednak jako digitální předzesilovač. Koncovým zesilovačem tu byla Audia Flight Strumento No 4, případně Cambridge Audio 851W. Zdrojem signálu byl hlavně USB port a ASIO ovladače, ale také Audionet VIP G2. K dispozici byl také předzesilovač Music First Audio Silver a převodníky Wadia 121, Meitner MA-1 a Cambrdige Audio 851D, vše propojeno kabely AudioQuest King Cobra a KrautWire. Hráli jsme přes Avantgarde Acoustic Uno Fino a Bowers&Wilkins 803 Diamond.

Wadia 321 nás hned zkraje překvapila tím, jak brilantně si poradila hlavně v oblasti výšek. Ve třídě do 100 000,- nám nezbývá než konstatovat, že jsou prostě luxusní – bohaté, velmi konkrétní, jasné a výborně rozlišené. Kovové perkuse v úvodních vteřinách „Wichita Lineman" od Barb Jungr jsou většinou jen takový jemný, lehce zapadlý cinkot. Ne tak v podání modelu 321, kdy se rozezní až nečekaně jasně a objemně, vystoupí z pozadí a jeden každý tón je oddělen s vysokou přesností a čistotou. Nedočkáte se tu něhy či měkkosti, Wadia sází na maximální exaktnost a kontrolu, ale také na suverenitu, s níž jasné, kovové tóny vysílá do prostoru.

Když ve stejné skladbě přijde ke slovu kontrabas, zprvu se až zaleknete, že zvuk je jaksi méně objemný. Je to ale jen prvotní dojem, než si zvyknete na opravdu hodně autoritativně kontrolovaný zvuk i ve spodních pásmech.

Excelentně nahraná a transparentní „Grandma´s Hands" Livingstona Taylora přesně sedí k až studiové přímosti Wadia 321. Luskání prsty je vynikající – přes Meitner MA-1 je komplexnější a jaksi živější, máte pocit, že luskající ruka je s vámi v místnosti, Wadia spíše dává jasně najevo, že jde o ultra čistou a přesnou reprodukci. Na první poslech je dokonce vděčnější Wadia, naservíruje vám zvuk takříkajíc až pod nos, nenechá vás jen tak klouzat po povrchu a získává si vaši pozornost v jednom každém okamžiku. Pokud bychom měli v celém pásmu vypíchnout něco zvláštního, je to rozhodně dojem čistoty – hlasy jsou podmanivým způsobem lehké, srozumitelné a načrtnuté s až fotografickou přesností, dá-li se to tak říct. V čistém zvuku příjemně vyniká plasticita hlasů, jejich hloubka a lokalizace.

„Even Santa gets the blues" Eugena Ruffala opět potvrdilo vynikající definici a to, že ani stylově, až „lilfestylově" vypadající komponenty není radno podceňovat. Kytarové akordy zůstávají lehce vnímatelné po dlouhou dobu, nástroje jsou precizně separované a digitálně tmavé pozadí signálu přináší pocit samozřejmosti a veliké lehkosti, vzdušnosti reprodukce. V porovnání s Meitner MA-1 trochu klidněji, hladčeji zněla foukací harmonika, ačkoliv jasný kovový nádech její tóny bezpochyby nesly.

Autorita a suverénní čistota se projevila i v klasických kusech, například v Haydnově „Smyčcovém kvartetu, op. 76, #5", který jsme zkusili jako reprezentanta vysokého rozlišení (FLAC | 24 / 192). V roli převodníku i předzesilovače nabízí Wadia 321 excelentní dynamiku s opravdu hodně konkrétně definovanými konturami nástrojů. Křišťálová čistota je tak výrazná, že by snad bylo vhodné zvolit v některém místě vřeleji hrající komponent, aby se do zvuku vkradla trocha „pohody". Milovníci exaktní věrnosti budou ale rozhodně nadšení. Obzvláště housle jsou velmi věrně barevně podané, navíc přestože Wadia díky zjevnému pocitu rezervy a nadhledu nabízí jistotu a klid přednesu, smyčce umí vytvořit díky dobré dynamice příjemné drama.

Analytický talent Wadia 321 dokáže rozebrat a zorganizovat i popové, zvukově „obyčejnější" nahrávky, jako je „Summertime Sadness" Lany del Ray. Lehčí zvuk pocitově nehýří atmosférou, ale přesto jasně respektuje dekadentní, temný tón skladby. Vynikající je kopák, zvláště konkrétnost a intenzita, s jakou svou sílu pumpuje do prostoru.

Wadia 321 nás rozhodně potěšila a dle nás znamená úspěšný návrat značky do high endové ligy. Nejen, že vypadá skutečně báječně, ale je i skvěle a precizně vyrobená. Brilance, či chcete-li preciznost a přesnost je tomuto převodníku (nebo snad předzesilovači?) vlastní – přehrávejte jakou chcete hudbu, používejte jej v jakékoliv z dostupných rolí, hrajte tiše či hlasitě, Wadia 321 si zachová svůj jasně čitelný charakter s obdivuhodnou porcí výšek, se snadnou čitelností, s lehkostí a výborným rozlišením, s autoritou a excelentní transparentností. To je patrně hlavní dojem, který si ze zvuku odnesete. Ta křišťálová čistota, ta cesta za maximální věrností a kontrolou jsou hlavními talenty tohoto přístroje. Wadia sice neosloví toho, kdo touží po vřelém, barevném a mohutném zvuku, zato ale naplňuje beze zbytku podstatu high fidelity, tedy honu za věrností.

Kč 97 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v případě, že nepotřebujete analogové vstupy, je 321 skvělý předzesilovač

+ příkladné zpracování a velmi šik design

+ velmi čistý a transparentní zvuk

+ solidní rozlišení

ZÁPORY

- alespoň jeden analogový vstup by byl pro roli předzesilovače důležitý

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha