Tento text vyšel v původním anglickém originálu na našem partnerském webu TNT Audio (www.tnt-audio.com)

Poslední dobou mne trochu trápí onen pověstný soulad systémových komponent. Vlastně přesně od chvíle, kdy jsem začal používat novou atraktivní reprosoustavu Cadence Anina. Kombinace gramofonu, tuneru a laptopu zní pořád skvěle, celý systém má bohatý a sytý zvuk (přesně podle mého gusta). Stejné kvality bohužel vykazuje i můj CD přehrávač Meridian 508-24. Výsledek: příliš hutný zvuk při přehrávání kompaktních disků, v nižších frekvencích až těžkopádný. Utrpěla kvalita hudby a já jsem svůj CD přehrávač kvůli tomu téměř přestal používat – v případě tak skvělého přístroje je to téměř zločin...

Nepomohly ani experimenty s výměnou kabelů, problém se mi nepodařilo odstranit. Když jsem před několika týdny procházel kolem místního obchodu s hi-fi aparaturou, probudila se ve mně zvědavost. Ve výloze jsem spatřil CD přehrávač Shanling nabízený v komisním prodeji za 399 liber. Majitel obchodu mne zná, a tak mi přehrávač zapůjčil na vyzkoušení domů. Výsledný zvuk se mi líbil a navíc se mi podařilo snížit cenu na 380 liber. Přehrávač je téměř úplně nový a běžně se prodává za cenu kolem 650 liber. Svůj původní CD přehrávač Meridian jsem prodal přes eBay za podobnou částku a nyní jsem spokojen – výměna přehrávače mne suma sumárum nestála téměř vůbec nic! Nabízí se však otázka: Neukvapil jsem se při tomto rychlém rozhodnutí (jak je tomu u mne zvykem)?

První dojmy

První dojmy po otevření krabice a vybalení přehrávače jsou nadmíru pozitivní. Objeví se přístroj klasické velikosti z překrásně zpracovaného leštěného hliníku. Na solidní hmotnost komponentu má svůj podíl na centimetr silný přední panel. V Číně dobře vědí, jak správně opracovat kov – celkový vzhled a dojem při dotyku prostě nemá chybu. Z hliníku je také dálkový ovládač, který v ruce dobře sedí. Něco takového nelze obvykle za cenu kolem 650 liber očekávat; mohli bychom se domnívat, že máme v rukou zařízení v hodnotě kolem 2 000 liber.

Nenecháme se samozřejmě oklamat pěkným zevnějškem, to jistě ne. Co kdyby se uvnitř nacházel jen obyčejný tuctový přehrávač? Naštěstí tomu tak není. Nejenže za své peníze dostanete spousty kovu, doprovází ho také záplava kvalitního zvuku. Rozhodně to není zvuk žádného přehrávače pod hranicí 1 000 liber, jež jsem měl možnost slyšet – více vám povím v průběhu článku. Mechanická část využívá transportu Philips CDM-12.10 a servo systém CD7 II. Hodnoty samplování jsou navýšeny na 24 bit/96 kHz (tato funkce je přítomna i na dálkovém ovládači). Koncový analogový stupeň používá pár dvojitých triod 6N3P zapojených v obvodu výstupu z převodníku typu Burr-Brown. To je celkem neobvyklé řešení, ale zdá se, že funguje spolehlivě, a firma Shanling ho používá i v přehrávačích vyšší cenové kategorie. Na rozdíl od některých cenově nákladnějších přehrávačů firmy Shanling, které mají možnost volby mezi elektronkovým a tranzistorovým koncovým stupněm, jsou zde elektronky zapojeny trvale a není možno je z obvodu odpojit. Co se mne týče, nemám s tím žádný problém!

Po připojení jsem vložil do přehrávače kompaktní disk a spustil skladbu „True Love Ways“ z alba „Buddy Holly Love Songs“. Musím přiznat, že to nebyl žádný náročný test – tato skladba je výborně nahraná a zní perfektně na každém průměrném systému. Na začátku skladby je slyšet rozhovor techniků ve studiu. Hlasy zde zní jasněji a vystupuje mnohem více detailů než obvykle – dobrý začátek. Když Buddy nasadil ke zpěvu, zněl jeho hlas sytě jako obvykle, ve středním pásmu však obsahoval mnohem více detailů. Hudba zněla přirozeně a bylo jasné, že došlo k výraznému zlepšení celého systému. Zvuk byl živější než v případě Meridianu – zpočátku jemnější náběhy zvuků působí jasněji odlišené a subjektivně „rychlejší“. Musím uznat, že tyto jasnější náběhy neměly žádný negativní vliv na celkovou kvalitu zvuku. Hudba zněla velmi transparentně – což je zvukový efekt často spojovaný s analogovými zdroji a samozřejmě elektronkami. Způsobily ho tedy elektronkové výstupní obvody? To bohužel nebylo možno jejich odpojením ověřit. Zkusil jsem experimentovat s funkcí, jež umožňovala navýšení hodnoty samplování, a musím připustit, že při její deaktivaci se ze zvuku vytratila část kouzla a připomínal svou kvalitou typické přístroje v cenové hladině kolem 650 liber. Takže se zdá, že tento příjemný transparentní analogový efekt je pravděpodobně způsoben vyšší hodnotou samplingu v kombinaci s použitým elektronkovým stupněm.

Testování pokračuje...

Dále to však nepokračovalo už tak hladce. Skladba skupiny Yello „Move, Dance, Be Born“ nabízela velmi uspokojivé hluboké basy, ale také odhalila mírné zvýraznění v pásmu nejvyšších frekvencí. Ve skladbách, kde tyto frekvence již převládaly, to působilo téměř rušivě. Hudebně to bylo opět bez problémů, ale vysoké frekvence byly jako by odděleny od zbytku spektra slabým syčením. Měl jsem pocit, že na něco takového bych si těžko zvyknul. Dále jsem také zjistil, že více používaná CD zde měly tendenci přeskakovat, což se mi jinde nestávalo...

Nyní nadešel čas k použití skvělého servisního kompaktu společnosti IsoTek. „System Enhancer & Rejuvenation“ CD je zahořovací a demagnetizační disk. Aktivoval jsem opakování a nechal disk spuštěný plné 3 dny. Když jsem přístroj znovu zapnul, jeho zvuk se proměnil. Byl celkově sladší, výrazně lepší po hudební stránce a problém ve vysokých frekvencích úplně zmizel. Zvuk byl nyní krásně čistý a všechno do sebe perfektně zapadalo tak, jak to má být. Super! Zbývalo vyřešit problém přeskakování, a tak jsem použil úplně nový čisticí disk pro laserovou optiku. Následkem bylo další zlepšení kvality zvuku, problém s přeskakováním se zlepšil, i když úplně nezmizel.

V tuto chvíli jsem začínal něco tušit. Bylo jasné, že předchozí majitel nenechal přístroj správně zahořet. Zbavil se ho, když zjistil problém s přeskakováním? Problém se bohužel stále zhoršoval a nyní se projevoval už i na zánovních a téměř nových kompaktech. Napadla mne možnost přístroj vrátit tam, kde jsem ho koupil, ale jeho zvuk jsem si až příliš zamiloval a nevěřím, že za podobně nízkou cenu bych nalezl vhodnou náhradu.

Zavolal jsem proto velmi ochotnému britskému distributoru produktů firmy Shanling, společnosti Real Hi-fi, kde se domnívali, že se pravděpodobně jedná o problém vadné laserové jednotky. Nabídli mi řešení, že kurýr vyzvedne přístroj u mne doma a doručí ho zpět s novou optickou jednotkou za velmi rozumnou cenu 120 liber. Za tento vskutku skvěle znějící a nádherně vypadající přístroj, který pracuje na 100 procent, je to opravdu cena velice výhodná.

Postupné řešení…

Nadmíru vstřícný Matthew Jameson ze společnosti Real Hi-fi (distributor produktů Shanling) zařídil výměnu laserové jednotky a opravený CD přehrávač od té doby funguje naprosto bezproblémově. Matthew mi navíc sdělil, že sériové číslo prozrazuje, že se jedná o takzvaný „šedý import“ – přístroj nebyl dovezen do země obvyklou cestou.

Předchozí vlastník zřejmě použil k nákupu internetovou službu eBay nebo objednal přístroj přímo z Číny. Jakmile pak zjistil, že přehrávač vykazuje občasný problém přeskakování, rozhodl se nekomplikovat si život složitou reklamací a u nejbližšího dealera se ho prostě zbavil. Muselo k tomu dojít velmi krátce po zakoupení, protože jak jsem již dříve uvedl, bylo stále slyšet mírné zvýraznění v pásmu vysokých frekvencí.To znamená, že přehrávač nebyl ještě dostatečně dlouho provozován, zahořen. Nemohu to ale mít předchozímu majiteli za zlé, díky němu se mi podařilo získat tento vynikající audiofilský CD přehrávač prakticky za pakatel.

Zdá se, že oficiálně dovezené modely procházejí jistou modifikací zdrojové části přímo u výrobce dle specifikací dovozce z Real Hi-fi. Mají také speciální sériová čísla, takže pokud uvažujete o nákupu použitého zařízení, máte možnost kontaktovat společnost Real Hi-fi a zjistit, zda se jedná o oficiálně dovezený přístroj se správně nastavenými parametry. Matthew uvádí, že tyto modifikace mají za následek zlepšení kvality zvuku o 15 až 20 procent. Sám za sebe však musím říci, že i bez těchto modifikací představuje Shanling CD přehrávač vynikající investici.

Dolaďování

Po dalších několika týdnech se výsledný zvuk ještě trochu zlepšil. Po návratu opraveného přístroje a opětovné integraci do systému se ale kvalita zvuku o něco zhoršila. To je podle mých zkušeností typické pro většinu přístrojů po přestálém transportu, takže není třeba podléhat panice. Během příštích 3 až 4 dní se vše vrátilo do normálních kolejí a zvuk se ustálil.

Dálkovým ovládačem je možno plynule regulovat také jas displeje. Na kvalitu zvuku nemá nastavení jasu ani nejmenší pozorovatelný vliv, nicméně to vše přispívá k celkovému vynikajícímu dojmu a potěšení z přístroje.

Další funkce, se kterou jsem experimentoval, je dálkově ovládaná a digitálně nastavitelná výstupní úroveň, což je podle mého názoru velmi užitečná věc, a to nejen z praktických důvodů. Obecně se uvádí, že přítomnost tohoto prvku dovoluje přímé připojení koncového zesilovače, čímž odpadne nutnost používání předzesilovače u všech systémů s jedním zdrojem signálu (já osobně si takový systém dokážu těžko představit!). Je zde však ještě jedno využití: téměř všechny CD přehrávače poskytují výstupní signál o úrovni kolem 2 V, což je výrazně vyšší než standardní linkový výstup tunerů a podobných zařízení. To by mohlo negativně ovlivnit zvukovou kvalitu. Tomuto problému se obšírně věnuje Russ Andrews a je to také on, kdo vám dokáže obstarat kabely se zabudovanými rezistory speciálně za účelem snížení tohoto 2V výstupního napětí, typického pro CD přehrávače, na standardní úroveň. I když jsou dnes předzesilovače údajně navrženy pro vstupní napětí kolem 2 V, přinesou tyto kabely víc než znatelné zlepšení. Já sám to mám potvrzeno z vlastní zkušenosti, i když to nedokážu zdůvodnit. Není proto náhoda, že špičkové CD přehrávače Zanden mají výstupní úroveň nastavenu mnohem níže, než je dnes zvykem. Digitální ovládání výstupní úrovně, které používá Shanling, ovlivní kvalitu zvuku v mnoha směrech, jakmile začnete snižovat maximální hodnotu („100“), takže je velmi důležité těmto změnám věnovat pozornost a nepřehnat to. Pro můj systém nejlépe vyhovovala hodnota nastavení „89“, při které byla úroveň zvuku srovnatelná s tunerem Arcam. Jakmile jednou úroveň signálu nastavíte, můžete hodnotu s klidem zapomenout a přístroj si ji bude pamatovat, i když ho odpojíte, což je velice užitečná funkce! Toto nastavení se také pozitivně projevilo na kvalitě zvuku, a proto následující poznatky toto nastavení plně reflektují.

Přišel čas užít si trochu muziky…

Tónově je přehrávač Shanling velmi dobře vyvážený – v žádném ohledu si nic nepřidává, ale také mu nikde nic nechybí. To, co slyšíte, je volně plynoucí přirozený zvuk v celém slyšitelném spektru s čistými výškami a podaný bez jakékoliv námahy. Toto jsou většinou atributy, které normálně spojuji s CD přehrávači mnohem vyšší cenové skupiny. Cenově nejbližší konkurencí, která podle mého názoru dokáže Shanling překonat, je AstinTrew 3500 a ten se prodává za více než dvojnásobnou cenu – 1 350 liber. Bez překvapení zjišťuji, že AstinTrew je také vybaven elektronkovými výstupními obvody! Všechny ostatní přehrávače, jež se dokáží vyrovnat tomuto bezproblémovému a čistému hudebnímu pojetí, stojí 2000 liber nebo více, takže to, co zde Shanling dokázal, je více než pozoruhodné.

Překrásně nahrané nové album od Julie Fowlisové (vítězky letošní ceny Two Folk udílené rádiem BBC, která zpívá nádherné skladby ze svého rodného ostrova North Uist na skotských Hebridách – vše zpíváno skotskou keltštinou) demonstruje, jak kouzelně se přehrávač dokáže vypořádat s ženským hlasem. Ryze čistý a sladký zvuk hlasu posazený v přesném středu je zvýrazněn na maximum. Záznam obsahoval více informací komplexní hlasové struktury včetně harmonických kmitočtů, než by se dalo očekávat od CD přehrávače přímo z Red Book (CDDA Standard), a to samé můžeme říci i o všech záznamech akustických nástrojů na celém albu. Nenechme se však příliš unést – harmonické detaily a textura zvuku se nevyrovná špičkovému gramofonu, s přehledem však strčí do kapsy většinu ostatních přehrávačů. Zvuk je tak přirozeně plynoucí a vyvážený, že to plně uspokojí vaše nároky, a vy můžete na vše ostatní zapomenout a hudbu si plně užívat. Není to přesně to, co od špičkového hi-fi přehrávače vlastně požadujete? Kéž by to tak bylo vždycky!

Přesuneme se k elektronické hudbě, a to k albu KLF „Last Train to Transcentral“, remixované verzi pocházející z výběru „Ambient House“, vydaného začátkem devadesátých let: tady mne zaujal lehce plynoucí z více složek poskládaný zvuk syntezátorů. Podobně i album „Beaucoup Fish“ skupiny Underworld, kde můžete slyšet komplexní organické vazby podané expertně ovládanými analogovými syntezátory. Nepochybuji o tom, že takto slyší hudbu ve studiu i sami muzikanti, nicméně je pak často při přehrávání na mnohých hi-fi systémech rozmělněná a utlumená.

Bohužel není vše dokonalé. Řekl bych, že basy, ačkoliv zní velmi živě a hudebně, postrádají sílu, kterou jim mohou poskytnout jen některé z přehrávačů vyšší cenové kategorie. Například již dříve zmíněný produkt AstinTrew spojuje přirozený charakter Shanlingu a v dolním pásmu navíc přidává mocné a hutnější basy. Cena je však více než dvojnásobná (i za takovou cenu však výborná hodnota). Šachta CD transportu se při vyjíždění zdá trochu chatrná (jak je to ostatně u většiny dnešních CD přehrávačů typické) – což je trochu škoda, když to srovnáte s jinak tak skvělým zpracováním a kvalitním materiálem použitým při výrobě tohoto přístroje. A nakonec otázka spolehlivosti. V mém případě bylo nutné vyměnit laserovou optickou jednotku u očividně nového přístroje. Nakonec ale i po investici do opravy jsem celkově utratil méně, než bych kdy očekával za přístroj tak vynikající zvukové kvality a luxusního vzhledu.

Několik slov na závěr

Tento CD přehrávač se svým téměř analogovým hudebním projevem je pro mne velkým objevem. Začal jsem znovu nakupovat kompaktní disky, činnost, které jsem víceméně téměř zanechal. Můj původní CD přehrávač Meridian 508-24 byl ve všech směrech překonán, což jen dokazuje, k jak převratným změnám během několika posledních let v oblasti přehrávačů došlo. Nové potěšení z poslechu a jediný přístroj v ceně pod 1000 liber, o kterém můžu říci, že svou kvalitou dokáže obstát mezi systémy náročnějších audiofilů.

Nakonec bych chtěl ještě vyjádřit díky Andymu Hayesovi, který mi poskytl informace o tom, že firma Chevron Audio Developments nabízí upgrade, jenž dále zvyšuje výkon systému – navštivte internetovou adresu www.chevronaudio.co.uk. Výměna elektronek je samozřejmě také jedna z dalších možností. Jakmile mi to finanční situace dovolí, pokusím se něco vymyslet. V současné době jsem však nadmíru spokojen s novým zvukem a necítím žádnou potřebu k dalšímu nákupu. Jaký bych to ale byl audiofil, kdyby mne tato možnost nechávala chladným? Člověk nikdy neví, jednoho dne se možná dočkáte nového pokračování…

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies