Názory na nejdůležitější komponent high fidelity sestavy se značně různí. Patrně většina audiofilů sází v tomto směru na reprosoustavy, které svým charakterem mají skutečně velký vliv na výsledný zvuk. Další nemalá část posluchačů věří v zásadní význam zesilovacího prvku. Ještě jiná skupina dolaďuje základní sestavu esoterickou kabeláží. Nicméně jen překvapivě málo lidí se shodne na tom, že je důležité signál hlavně v prvotřídní kvalitě načíst, protože co jednou vnikne do reprodukčního řetězce v nevalné kvalitě, těžko se sebelepším komponentem zlepší. Tím se tedy dostáváme ke zdroji zvuku, který určuje kvalitu toho prvotního, základního tónu (tedy samozřejmě hned po samotném disku).

Denon DCD-710AE představuje velmi, velmi dostupný, ale přeci jen ne už úplně základní model CD přehrávače, určený pro začátečníky či kupce s tenčími peněženkami. Za dané peníze nabízí tento Denon velmi příjemný vnější vzhled a výrobní zpracování. Čelní panel je typickým rysem designu Denon, jednoduchý, nahoře mírně prohnutý a poměrně masivní a hodnotně působící. Dominantou přístroje, postaveného na masivních nožkách, je čelo plastové, ale poměrně pevné mechaniky. Ta se vysouvá a zasouvá velmi rychle a tiše, stejně načítá i kompaktní disky. Pod mechanikou je velký, dobře čitelný dvouřádkový displej, který má sice trochu menší znaky, ovšem díky tomu zobrazuje všechny nutné informace o reprodukci.

V levé části přístroje je spínací knoflík, pod ním pak regulovatelný sluchátkový výstup na velký šestimilimetrový jack. Vedle se nachází dvě tlačítka se znaménky plus a mínus pro úpravu časování nahrávek, v dané kategorii ne úplně běžná korekce. Naneštěstí v praxi také ne úplně využitelná, ale pro experimenty se zvukem přehrávače může být zajímavá. Vpravo vedle displeje se pak nachází standardní sada ovládacích prvků od Play, přes posun skladeb až k tlačítku pro vysunutí mechaniky. Vedle nich jsou tu pak ještě USB konektor pro připojení USB disků s MP3 nebo WMA soubory (nic jiného tento přehrávač nepodporuje). Vedle konektoru je pak tlačítkový přepínač režimu mezi USB a kompaktními disky.

Zadní strana přehrávače pak nabízí pohled na jeden pár analogových RCA výstupů a jeden digitální optický výstup. Kabel je – pochopitelně v této cenové kategorii – neoddělitelný. Tím vybavení vstupů a výstupů končí, přístroj se tedy nedá použít jako externí převodník po vzoru dražších stájových kolegů.

Srdcem přehrávače je solidní mechanika (na poměry třídy), z ní putují načtené bity do převodníku se schopností zpracovat signál o kvalitě až 24 / 192. Zde tedy přichází na řadu mírné postesknutí, že přehrávač není schopen podpory třeba FLAC formátu s vysokým rozlišením z USB vstupu. Nicméně s ohledem na danou cenovou kategorii a dobu jeho návrhu to není nepochopitelné. Zlepšení kvality výstupního signálu má na starosti technologie Denon s názvem AL24 Processing. To je v praxi upsampling na bitovou hloubku 24 bitů se 192 kHz vzorkovací frekvence. Zjemňuje se tak křivka výstupního signálu a přibližuje se ideálnímu průběhu.

Kromě standardního frekvenčního rozsahu 2 – 20 000 Hz se z technické dokumentace dozvíme ještě o odstupu rušivého napětí slušných 110 dB a výstupní úrovni signálu 2V. Zcela standardní parametry, dalo by se říci.

DCD-710AE hrál v systému spolu s dalším digitálním zdrojem signálu od Denon – novým síťovým přehrávačem DNP-720AE a také Pioneer BDP-LX71. USB vstup přehrával stejné MP3 a WMA soubory jako počítač IBM R50e s převodníkem KingRex UD384. Byla použita signálová kabeláž Eagle Cable, Monster Cable a QUAD. Zesiloval buď Denon PMA-710AE, NAD C370 nebo Xindak XA-6800. Do reprososutav Xavian Piccola, Harbeth Monitor 30 a Roth Audio OLi50 vedl signál buď ProAc Response Signature Black či Neyton Berlin LS.

První putoval do mechaniky disk se severskými lidovými zpěvy a hudbou od uskupení Jienat. „Mira“, zpívaný příběh laponské fenky, ukazuje na trochu opatrnější zvukové podání. I přesto zůstává tonalita směsice lidských hlasů přirozená a přestože tóny nejsou prokresleny do nejmenších detailů, podstatné informace a srozumitelnost je na příjemné úrovni. DCD-710AE má velmi nenásilný a klidný přednes.

Jak ukazuje disk „Chesky Ultimate Demonstration Disc“ a třeba Rebecca Pidgeon se svou slavnou „Spanish Harlem“, sedm set desítka nejde úplně do nejmenších detailů a její rozlišení není zázračné, ale na dané cenové úrovni je určitě uspokojující. Hlas nepostrádá snadnou srozumitelnost, jen je prostě znát, že se jedná o reprodukovanou hudbu, chybí trochu těžko definovatelné „jiskry“.

Duo Jackman a Žáček na skvostně nahraném disku předvádí Mussorgského „Obrázky z výstavy“ v transkripci pro dvě akustické kytary. Právě na takových nahrávkách vyniká Denon DCD-710AE nejvíce, tam leží jeho silná stránka. Lákavě barevné zvuky kytar zní krásně, struny jsou podle zvuku skutečně kovové a drnknou při doteku tak jak se na správnou kytaru sluší. Je tu slyšet i rezonující tělo kytary se správným objemem. Jednoduché akustické kusy jsou prostě v podání tohoto Denonu velmi dobré.

Trochu tvrdší projev by DCD-710AE slušel u reprodukce šťavnatějších elektrifikovaných žánrů. Třeba takoví In Flames se svými nabroušenými kytarami a ječákem Anderse Fridéna by přeci jen mohli být méně zabaleni do jemného a vřelého přednesu. Ne snad, že by hudba tvrdšího ražení byla neposlouchatelná, jen jí chybí onen „kopanec“, který donutí pravověrného fanouška pokyvovat hlavou divoce do rytmu. Denon tak nějak předvádí metal pro gentlemany.

Ovšem totéž co platilo pro jednoduchou akustickou hudbu by se dalo opsat i pro hudbu klasickou – i složitější kompozice větších orchestrů zvládá tento cd přehrávač se ctí, přihlédneme-li k cenové relaci, pak dokonce s velkým úspěchem. Samozřejmě se tu nedočkáme analytického rozboru nahrávky, ale jako jemný, příjemný celek dokáže podat i gradovanou „Velkou bránu Kyjevskou“ s její energií v závěrečné části a mocnými údery do velkých kotlů. Objem zvuku je u Denonu bezproblémovou položkou.

Denon DCD-710AE je příjemný přehrávač. Myšleno v kontextu své ceny a svého výkonu, kdy za vložený peníze nabízí velmi dobře odvedenou práci, plnou muzikálnosti a radosti z hudby. Že tuto radost nabízí svým vlastním způsobem, s jemností a až lehkou zdrženlivostí, to je prostě jeho charakter, který je třeba respektovat. Stejně jako to, že tvrdší hudba nalezne uplatnění spíše u jiných zdrojů signálu s poněkud pevnějším a chladnějším zvukovým projevem. Pokud je ale cílem posluchače věnovat se hlavně jazzu, klasické hudbě a vůbec akustickým nástrojům pokud možno komornějšího charakteru, pak bude s relativně minimální investicí zcela spokojen s výsledkem.

Že řada 1510AE bude hrát o poznání lépe, to je věc známá a na mnoha místech již probíraná, nutno si ovšem uvědomit, že 710AE stojí jen o něco málo více než třetinu pořizovací ceny svého většího sourozence. A zde do hry vstupuje proměnná poměru ceny a výkonu, kde patří Denon DCD-710AE mezi velmi úspěšné. Přijmete-li jeho charakter a jeho omezení, bude sloužit věrně a rozdávat spoustu hudební radosti.

Kč 9 390,-

--- --- --- --- ---

+ výrobní provedení