Tento text vyšel v našem partnerském časopise CANADA HiFi - http://www.canadahifi.com/review41.php

Nedávno jsem si pořídil DVD Hvězdné války III: Pomsta Sithů a King Kong. Neměl jsem šanci je hned shlédnout a když jsem zjistil, že budu testovat projektor Marantz VP8600 DLP, rozhodl jsem se je schovat pro tuto příležitost. A byla to dobrá volba.

Když jsem poprvé slyšel o Marantz VP8600, pomyslel jsem si, že to bude jeden z těch high-end projektorů, o nichž většina lidí jen sní, ale nemůže si je dovolit. Konec konců, Marantz vyrábí jen projektory referenční kvality. Ale s cenou kolem 7 500 amerických dolarů je VP8600 dostupný všem těm, kteří hledají výkonný projektor do domácího kina. Marantz nabízí ještě dva další DLP projektory, jeden s cenovkou přes 18 000 amerických dolarů a druhý dokonce ještě za vyšší cenu přes 47 000 dolarů.

Marantz VP8600 je velký projektor – je skoro tak velký, jako typický receiver v domácím kině. S váhou nezanedbatelných 15 kg je také těžší než průměrný projektor. Od chvíle, co jsem projektor vyndal z krabice, věděl jsem, že mám co dělat s referenčním typem projektoru. Kvalita provedení VP8600 je výjimečná a hovoří sama za sebe. Od bytelného hliníkového šasi až po ovládací prvky ostření, zoomu a náklonu lampy, každá součástka má kvalitu, kterou přímo cítíte.

VP8600 je založen an čipu HD2+ DMD od Texas Instruments, produkujícím vysoké rozlišení 1280 na 720 pixelů (720p) v nativním poměru stran 16:9. Nabízí 800 ANSI lumenů svítivosti a kontrastní poměr 2 500:1. VP8600 dokáže promítat obraz v obraze a slibuje životnost lampy až 4 000 hodin. Množství video vstupů zahrnuje jedno DVI (s HDCP), dva komponentní vstupy, jedno S-video, jeden kompozitní vstup a jedno VGA. V balení je také přechodka z DVI na HDMI. Konstrukce z tlustého hliníku a velký nízkootáčkový větrák umožňují VP8600 pracovat s hlučností pouze 27 dB. Projektor dokáže vytvořit úhlopříčku od 40ti do 300 palců a zvětšit obraz 1,3x. Jeden IR přijímač vpředu a druhý vzadu zaručují, že tento přístroj můžete ovládat ať už jste před ním nebo za nm. Dvojitý konektor pro 12V umožňuje VP8600 vysílat signál, který automaticky stáhne nebo opět vytáhne elektrické plátno.

S projektorem se také dodává plně podsvícené dálkové ovládání. Podsvícení se ovládá posuvným přepínačem na boku, který rukou při držení ovladače snadno najdete – to je velmi chytrý nápad. Při používání ostatních podsvícených ovladačů musíte vždycky najít to správné tlačítko, což ve tmě může být pěkně složité. Zde je přepínač velmi snadné najít, protože je to jediné tlačítko na boku ovladače. Ostatní tlačítka jsou podsvícena třemi různými barvmi, sdružujícími je do logických celků – další výborný nápad. Velmi užitečná jsou tlačítka přímého výběru video vstupu, takže už nemusíte přepínat mezi všemi vstupy, abyste si vybrali ten svůj, jen prostě zvolíte ten, který potřebujete. Ale nezoufejte, pokud se vám kolečko mezi všemi vstupy líbí, není problém – tlačítko téhle funkce tu také najdete. Jsou tu také tlačítka pro přímé nastavení kontrastu, jasu, ostrosti a barev. Klobouk dolů, tohle je jeden z nejlepších ovladačů, jaké jsem kdy držel. A mimo jiné je tohle asi nejdelší odstavec, který jsem kdy dálkovému ovládání věnoval.

Nastavil jsem Marantz VP8600 tak, aby obraz vyhovoval 94 palcovém plátnu Elite Screens Home Series s poměrem stran 16:9. Má pohovka byla ve zdálenosti, kdy zhruba 30 stupňů mého výhledu zabírala obrazovka. To je doporučená konfigurace podle normy THX. Mezi zdroji signálu byl DVD přehrávač, ale také satelit s HD signálem a Xbox 360. Používal jsem jak komponentní, tak DVI propojení.

Při startu VP8600 trvá zhruba 30 sekund, než se objeví první obraz. Nastavení výchozích hodnot u zoomu, zaostření, úhlu promítání a keystone zabralo jen pár minut. Věděl jsem, že tento projektor už u někoho byl, takže jsem raději všechna nastavení kompletně vyresetoval.

Prvním filmem, který jsem si pustil, byly Hvězdné války III: Pomsta Sithů. S továrními nastaveními se zdál být obraz trochu moc světlý a barvy příliš teplé. Po nahlédnutí do menu projektoru se mé poznatky potvrdily. Jas byl na hodnotě +11 a barvy až daleko na +31. Shodil jsem jas až k +5 a barevnost na +15. Najednou vypadal obraz mnohem přirozeněji. Vyvážení jednotlivých barev bylo mnohem lepší a černá barva znatelně hlubší. Zatímco jsme prováděl všechny tyhle změny ve své tmavé místnosti, rychle jsem si uvědomil, jak je tohle dálkové ovládání dobře navržené se všemi těmi tlačítky pro přímý přístup k důležitým volbám. Nemohl bych si přát víc. No, snad bych si mohl přát jednu věc – hliníkové provedení, stejné jako u projektoru by vypadalo dobře. Dálkové ovládání je velice lehké i s bateriemi uvnitř, takže se občas musíte přesvědčit, že ho opravdu držíte. Ovládací obrazovka projektoru je velmi intuitivní a umožňuje snadný přístup ke všem nastavením.

S těmito drobnými korekcemi vypadal obraz 480p z DVD skvěle. Barvy byly správně nasycené a kontrast i úroveň černé velmi působivé. DVD s Hvězdnými válkami bylo dobrým testem, protože obsauje spoustu tmavých scén s unikátními světelnými efekty. Nalezneme zde také množství vysoce kontrastních scén (např. tmavá scéna se světlými místy). VP8600 vynikal hlavně při zobrazování těchto vysoce kontrastních míst. Tmavé obleční postav si zachovávalo své detaily i když se pohybovali před světlými okny. Množství detailů v tmavých i světlých plochách bylo velmi působivé. Marantz VP8600 dokáže promítnout obraz skoro jako v opravdovém kině, což je nesmírně potěšující. Viděl jsem ukázky z tohoto filmu na jiných projektorech už dříve, ale nikde jinde než v opravdovém kině nevypadaly tak dobře.

Vložil jsem do DVD přehrávače disk Digital Video Essentials pro další zkoumání jasu, kontrastu, barevnosti, barevného posunu a ostrosti. Vzorek pro test ostrosti vykázal rozeznatelné zostření hran, které nebylo možno eliminovat žádným z přednastavených profilů ostrosti (je zde na výběr pouze těchto pět stupňů ostrosti). Nicméně během sledování filmů jsem na žádné závadné úpravy obrazu nepřišel. Po této kalibraci jsem si znovu pustil některé scény z Hvězdných válek a nyní byly pleťové tóny i ostatní barvy opravdu přirozené.

Mimo základních ovládacích prvků obrazu nabízí Marantz pokročilejší nastavení, která jistě uspokojí i toho největšího nadšence do videa. Zahrnují kontrolu gammy, vyvážení bílé barvy či poměr červené a modré.

Poté jsem si vzal množství chuťovek a udělal si pohodlí pro první sledování speciálními efekty přeplněného DVD King Kong. Tento film také obsahuje množství tmavých a vysoce kontrastních scén, dávajíc mi tak možnost otestovat schopnosti VP8600 v oblasti jasu a kontrastu. Přechody stínů na King Kongově srsti byly vždy jasně viditelné, ať už byl ve světlých nebo tmavých prostředích. VP8600 se také vytáhl u variací odstínů zelené a hnědé v džungli.

I při sledování obyčejné televize z mého Starchoice satelity (ve 480p) byl obraz přijatelný s tím, že šlo o nízké rozlišení roztažené na plátno s úhlopříčkou 94 palců. Obraz byl mnohem měkčí než na DVD a postrádal detaily ve světlých i tmavých barvách. Ale nepochopte mne špatně, i tento signál s nižší kvalitou bylo i na velké obrazovce stále radost sledovat, přestože nedosahoval zdaleka kvalit projektoru.

Marantz VP8600 doopravdy zazářil teprve tehdy, když jsem mu dopřál signál s vysokým rozlišením. Stunt Dawgs, film o zákulisí filmů a kaskadérech, vypadal v 720p ohromně. Detaily opuštěného dolu, kde se část této show natáčela, vypadaly obzvláště jasně a ostře. Úrovně černé byly výjimečné a detaily ve stínech na tmavém pozadí stále jasně viditelné. Skvělá byla též reprodukce barev. Od pleťových tónů přes trávu až k různým kovovým povrchům,, vše mělo přirozené, živé barvy.

Když už jsem doma měl tento Marantz VP8600, neodolal jsem pokušení zahrát si na něm také něco z Box 360 a byl to zážitek. S vysokým rozlišením si nikoliv překvapivě projektor bez problémů poradil. U Ghost Recon: Advanced Warfighter byl vidět každý jemný detail vojenských uniforem. Různá prostředí ve hře byla všechna neuvěřitelně prokreslena a mohl jsem snadno pozorovat celý obzor.

Krátce potom, co jsem Marantz VP8600 opět zabalil do krabice jsem si uvědomil, že výrobní kvalita i obrazový výkon byly neskutečné. Kvalita obrazu v kombinaci s mnoha možnostmi nastavení a též mnoha způsoby uchycení projektoru by mohly Marantz VP8600 učinit opravdu atraktivním pro nadšence do co nejlepšího domácího kina i pro profesionální tvůrce domácích systémů. VP8600 doprovází také fantastický dálkový ovladač, patrně nejlepší z těch, které jsem kdy k testovanému produktu obdržel. Tichost při provozu lze brát jako příjemný bonus. Bude hodně těžké poslat tenhle kousek zpátky!

02 200 300 xavian