2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 1

Sandy Gross zažívá se svým projektem GoldenEar, který si pořídil tak trochu na stará kolena poté, co šéfoval Polk Audio, Definitive Technology nebo byl třeba výrobcem závodních autodráhových vozítek nebo prostě jen odpočíval v penzi. Ačkoliv je značka doposud mladá, stihla se s modelem Triton One vmáčknout třeba už i mezi nejlepší komponenty Stereophile, což je velmi prestižní ohodnocení - navíc s o řád nižší cenovkou, než jakýkoliv konkurent.

Poznávacím znamením reprosoustav GoldenEar je živý, bohatý bas, za kterým stojí integrované aktivní subbasové jednotky - semiaktivní koncept, zdá se, je jedním z klíčů k tomu, proč jsou produkty GoldenEar takové jaké jsou. Relativně čerstvým přírůstkem do katalogu firmy jsou pak subwoofery ze série SuperSub, navazující na řadu ForceField, jejíž technologie je použita právě v poloaktivních reprosoustavách značky.

Subwoofery SuperSub jsou k dispozici vlastně jen ve dvou provedeních, větším XXL a menším X, na rozdíl od decentních a na maximální nenápadnost sázejících reprosoustav značky (které jsou typicky zakryté látkou, úzké a podobně) oba sází na hezky lesklou ozvučnici, na které krom přední a zadní stěny najdete kovové průzvučné mřížky, naznačující, kudy všude se bas dere ven.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 2

Model XXL naznačuje, že by se mělo jednat o velký subwoofer, ve skutečnosti je to ale stále v jednom pohodlně přenosná jednotka. Téměř krychlové tělo stojí na opravdu brutálně obrovských gumových nohách, které absolutně perfektně absorbují nežádoucí vibrace - i když se stěny a strop třesou, skrze nohy do podlahy vibrace v podstatě neprochází.

Pevnost tvaru dodávají lehce seříznuté hrany, které ale fungují při pohledu zepředu i tak, že opticky subwoofer zmenšují. Ne že by to vysloveně potřeboval - na šířku má rovných 50 cm, na výšku včetně nožiček 44,8 cm a do hloubky 40,3 cm. Při těchto rozměrech váží 37 kg, takže jak už bylo řečeno, nestává se po umístění do poslechovky integrální součástí nemovitosti.

Pokud obejdete subwoofer, uvidíte ochranné mřížky nahoře, dole, vlevo i vpravo, za nimi pak jsou tedy logicky čtyři reproduktory - subwoofer je tak doslova zahuštěný. Reproduktory po stranách jsou aktivní, ty dole a nahoře pak pasivní.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 5

Měniče mají membrány o průměru 12 palců s velmi měkkými závěsy a dlouhou dráhou, doplňuje je dvojice obdélníkových pasivních zářičů o rozměrech 15 x 13 palců. Plocha basových membrán je tedy enormní. Systém zapojení a vzájemného vykrácení nežádoucích vibrací z protilehlých měničů má GoldenEar dokonce patentovaný a je fakt, že ani samotná skříň neskáče po podlaze ani při vyšší hlasitosti a energie jde tam kam má - do místnosti.

O pohon se stará ForceField modul zesilovače, v tomto modelu o výkonu 1 600 Wattů, pochopitelně dodávaných ve třídě D.

Optimální nastavení subwooferu je celkem snadné - jednak díky všesměrovosti hraje stejně dobře ve volném prostoru jako v rohu, stačí jedním ze dvou relativně velkých knoflíků vzadu nastavit hlasitost (my jsme se nikdy nedostali za polovinu, protože pak už reálně hrozil pád sádrokartonového podhledu a stejně už nebylo slyšet díky obrovské záplavě energie nic než bas) a případně přechodovou frekvenci v rozmezí 40 - 150 Hz.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 7

Signál mimochodem do subwooferu můžete přivést buď klasickým párem cinchů (levý / pravý kanál), případně sdruženým LFE (ten je vlastně na levém vstupu). U LFE pak nefunguje dělící kmitočet, subwoofer je připojený napřímo. Volbu podoby vstupu zajišťuje dvoupolohová páčka.

Výrobce udává, že SuperSub XXL zvládne hrát od 10 do 250 Hz, což je na tak (relativně) kompaktní subwoofer odvážně hluboko.

Integrace subwooferu zabrala asi 10 minut, je to velmi nenáročný společník a i když mu o kousek lépe bylo mimo roh a mimo vyslovenou blízkost stěn, bylo díky schopnosti vyplnit každičký kousek prostoru zvukem vcelku lhostejno, kde přesně stojí. Je to jeden z nejsnáze použitelných subwooferů, tak trochu po americku koncipovaný jako "Plug & Play", neboli zapoj a hraj...

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 4

SuperSub XXL jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček spolu s jeho menší verzí SuperSub X a s mohutnými REL G1 MKII a REL No. 25 a to zejména s Bowers&Wilkins 803 D3 a 802 D3, ale také s OceanWay Eureka. Poslouchalo se přes McIntosh MCD550 / McIntosh C52 / McIntosh MC601 a kabely Cardas.

Protože jsme nejprve zkoušeli menší z obou modelů SuperSub, nebyl výkon většího už takovým šokujícím překvapením, přesto třeba výbušnost a autorita, kterou v kombinaci s libovolnými reprosoustavami dokázal přidat do Isaakovy "Wicked Game" ("Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2) byla až neuvěřitelná. Pravda, chvílemi se zdá, že subwoofer je až trochu efektně dravý, ale ta rozmáchlost je velmi nakažlivá a navíc výjimečně snadno zapadá do jakékoliv kombinace.

Dokonce i vokál Vince Jonese v "The Parting Glass" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) se zdál rázem konkrétnější, plnější a jakmile jsme subwoofer vyjmuli ze sestavy, jako kdyby všechno splasklo a byla to jedním slovem nuda - SuperSub XXL také vnáší do reprodukce jakousi lidskost a vstřícnost, jeho trošičku teplejší a šťavnatý bas zjemní suché a super přesné B&W i OceanWay, aniž by se vytratila precizní definice kontur.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 8

Hodně udělal subwoofer pro dynamiku v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie (1995 | Octavia Records | OVCL-00259). Hudba byla rázem plnější, důraznější odspodu a přitom i čitelnější, jaksi usazenější, jako kdyby rozkvetla a ten lehounce vřelejší tón, který najednou slyšíte spolu s mnohem dramatičtějším důrazem a autoritou výrazně lépe vystihují velikost orchestru i drama hudby jako takové. Dynamické špičky pak také působí jistěji.

Pokud jde o onu již zmíněnou snazší čitelnost, je to trošku subjektivní dojem, ale třeba ve "What a wonderful world" v podání Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) se samozřejmě neobjevily žádné nové informace nebo detaily, jen máte najednou pocit, že zvuk je takový pevnější, méně chaotický a soustředěnější.

Když pak přijde na rockové nebo popové věci jako je "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blu-spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9), kde je důležitá basová linka, GoldenEar SuperSub XXL funguje naprosto skvěle - hudbu přifoukne, dopumpuje do ní další a další energii a explozivnost tam kde má být, všechno je o něco muzikálnější, hlavně ale snáze vstřebatelné, bezprostřednější, jaksi rytmičtější a záleží jen na vás, kolik basu a efektu si do místnosti pustíte.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL 3

GoldenEar SuperSub XXL je fantastický subwoofer střední kategorie - není ještě nesmyslně drahý, ale už dokáže doplnit v pohodě reprosoustavy, troufáme si říct, libovolné úrovně (zejména když si pořídíte dva pěkně do sterea). Je, pravda, maličko efektněji laděný, hodně plný, sytý, hutný a hodně, hodně, hodně energický, ale svým kouzlem a pěkně kulatým, šťavnatým basem snadno zapadne do jakékoliv hudby, sestavy a vlastně i místnosti - svou velikostí ještě nevylučuje použití ani v menších prostorách, aniž by se ale bál i opravdu velkých prostor. A přes trochu americky rozmáchlý bas dokáže dodat kontury, konkrétnost, objem a nezkreslit přitom přesnost a jistotu ani suše přesných reprosoustav. SuperSub XXL je prostě dospělý, muzikální a výjimečně příjemný partner pro krásný bas.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose předního reproduktoru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, standardním zatlumením a nadprůměrnými akustickými úpravami. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, subwoofer byl umístěn v poslechové pozici, tj. u reprosoustav, přechodová frekvence byla nastavena na 50 Hz a hlasitost na ani ne poloviční.

2017 03 16 TST GoldenEar SuperSub XXL m1

Na svou velikost a cenovou třídu je nástup na hranici cca 20 Hz u SuperSub XXL excelentní, je vidět také poměrně hodně rychlý útlum za nastavenou úrovní přechodové frekvence.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 64 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvostně muzikální

+ dokáže zaplnit jakoukoliv místnost

+ snadno doplňuje libovolné reproustavy

+ férová cena

ZÁPORY

- vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Soundstyle | www.soundstyle.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio