800 150 dynaudio partner

Při pozorném pohledu na českou hi-fi scénu objevíme možná stovky, možná i tisíce lidí, kteří se věnují stavbě a konstrukci high fidelity komponentů - nejčastěji samozřejmě jde o reprosoustavy, ale kdo by neznal i nějakého toho konstruktéra zesilovačů či dokonce převodníků? V České republice za posledních 20 let ovšem vznikla jediná firma, kterou je možno bez uzardění srovnávat se světově známými producenty.

Řada XN je italsko-českým vyjádřením střední třídy v oblasti reproduktorových soustav, model 270 je nejvýše postaveným stojanovým modelem této série. Slovíčko Evoluzione v názvu pak upozorňuje na fakt, že tento monitor už byl jednou konstrukčně a technologicky revidován a vylepšen. XN270 Evoluzione je koncipován jakou dvoupásmová uzavřená bedna, jako jedna z pouhých čtyř v celém katalogu a jako jediná v řadě XN. O správnosti koncepce hovoří fakt, že ve výrobním programu českého výrobce se tato stojanovka nachází již dlouho přes deset let.

Xavian XN270 Evoluzione vyzařuje zvuk pomocí dvou reproduktorů Scan-Speak. O středy a basy se stará 18ti centimetrový měnič z řady Revelator s membránou z tvrzeného papíru. Jemnost výšek pak obstarává ručně impregnovaná hedvábná kalota s průměrem 2,9 cm. Práci si předávají na úrovni 2 200 Hz, zatímco středobasový reproduktor jde v referenčním pásmu -3dB až k hodnotě 42 Hz, tweeter naopak stoupá až do 32 000 Hz. Deklarovaná impedance je šest Ohmů a citlivost slušných 87 dB.

Samotná ozvučnice je hlubší než se na první pohled zdá, působí již od pohledu hodnotně a masivně, navíc dokonale reprezentuje truhlářské schopnosti a know-how Xavianu - ruční zpracování je bezchybné. Skříň je sesazena z MDF desek o síle 22 mm, v nejvíce namáhaných místech pak mohutnost sahá až na 30 mm. Při rozměrech 34,5 cm na výšku, 21 cm na šířku a 36 cm do hloubky váží jeden kabinet 13 kg. Na zadní straně je typický kožený pásek s vyznačením modelu a v něm umístěný jeden pár WBT 730.12 Platinum Signature reproterminálů.

Poslechový test probíhal ve Studiu ESO (http://www.studioeso.cz/) v kombinaci s poměrně čerstvou novinkou na českém trhu - značkou Blacknote, konkrétně s integrovaným zesilovačem Blacknote DSA 150 a SACD přehrávačem Blacknote SACD 300 s variací reproduktorových i propojovacích kabelů. Pro kontrolu byly monitory také připojeny na integrovaný darTZeel CTH-8550 s SACD přehrávačem eMM Labs CDSA SE. Na ověření hrály také reprosoustavy podstatně vyšší cenové kategorie Wilson Benesch Discovery.

Prvním, co posluchače zcela jistě zaskočí, je přítomnost, respektive mohutnost basové složky, linoucí se z relativně kompaktní reproduktorové skříně. Basa Michaela Arnopola na albu „Companion" Patricie Barber je nejen obdivuhodně mohutná na danou třídu reprosoustav, ale také příjemně přesná, sametově jemná a nenásilná. Celý zvukový obraz, včetně hlasu zpěvačky je podán v mírně vřelejším tónu, aniž by to nějak ubíralo uvěřitelnosti reprodukce.

Pohodový charakter XN270 Evoluzione se projevil i u rockové klasiky - „Sultans of Swing" od Dire Straits. Uvolněnou atmosféru nahrávky vykreslí Xaviany opravdu kouzelně, hlas Marka Knopflera je jako živý. Kytary sice nejsou nabroušené a nebalancují na hranici analytické ostrosti, ale naopak nenásilně vyplňují celou poslechovou místnost, zatímco bicí jsou překvapivě razantní a i kopák není pouze zabručením v basové složce nahrávky, ale je za ním cítit vibrující vzduch a velikost nástroje, jev ne zase tak úplně obvyklý u takto malých beden.

Frekvenční pásma, pokrývající rozsah lidského hlasu, umí Xavian reprodukovat mírně vřeleji, ale až překvapivě detailně a živě. Od nejhlubších mužských hlasů po nejvyšší ženské je zvukové podání plné, výrazné a jemné. „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem" je postaveno na velkém smíšeném sboru a chrámovém pedálu, to vše pak bylo zavřeno a sejmuto ve skutečném chrámovém prostoru, jehož vzduch slyšíme alespoň v náznaku i z XN270 Evoluzione - v náznaku adekvátním litrovému objemu ozvučnice. Rozvrstvení a prostor není dokonale analytický, přesto je na zvukové scéně pořádek a jednotlivé vrstvy hlasů nejsou smíchané dohromady.

Přes stojanovou koncepci iks-en dvě stě sedmdesátek se zdá být jejich dynamický potenciál více než slušný. Mussorgského „Velká brána Kyjevská" je zakončena mohutnícími zvukovými výbuchy, hlavně pak velkými „sub-basovými" bubny. Přestože objem je z logických fyzikálních důvodů neúplný, Xaviany zvládnou oddělit orchestr právě od těchto bubnů a zvukový obraz tak zůstává dostatečně čitelný a dramatický. Vznikající úder a jeho dozvuk nesou jen minimální znaky komprese, které se navíc dostavují až při vyšších hlasitostech, do střední poslechové úrovně je vše skvělé.

Zvuková scéna, jak již bylo naznačena, je přehledná, i když je spíše kompaktní, než extrémně široká a hluboká. Neznamená to však, že by XN270 Evoluzione v čemkoliv zaostávaly za svými konkurenty. Jedinou podmínkou užívání realistické zvukové reprodukce je usazení posluchače na vrcholu „hifistického trojúhelníku", kde je zvukový obraz znatelně nejpřesnější a celkový přednes nejblíže realitě a pohodě. Je-li tato podmínka splněna (což není složité, neb sweet spot je tak akorát pro dva posluchače), nástroje jsou zobrazeny pevně na svých místech s velmi dobrým ohraničením i odstupem jeden od druhého.

Přestože se říká, že reprosoustavy se značkou Xavian jsou určeny hlavně k reprodukci akustické a klasické hudby - a je pravda, že Roberto Barletta si kvalitu přednesu těchto žánrů klade za nejdůležitější bod při své tvorbě - nebojí se XN270 Evoluzione ani kapel typu Does It Offend You, Yeah? a jejich „With A Heavy Heart". V řádně nabroušené skladbě se ukáže, že i jemné naladění reprosoustav dokáže do místnosti napumpovat pořádné množství energie a řezající kytary spolu s nacinkanými činely nejsou schovány za žádnou přejemnělou dekou, navíc dokážou hrát také pořádně nahlas.

Xavian XN270 Evoluzione se ctí mohou stát (téměř) na vrcholu své modelové řady a rozhodně patří mezi konkurencí v dané cenové kategorii k tomu nejlepšímu, co si můžete pořídit. Jejich charakter je natolik svůj, že zcela určitě nebudou vyhovovat každému posluchači, odhlédnuto od osobních sympatií a nesympatií jsou ale XN270 Evoluzione až překvapivě dospělou bednou, která se jen shodou okolností vyrábí v České republice. Výrobní provedení je tak fortelné a elegantní jako zvuk sám. XN270 Evoluzione uspokojí ty, kteří hledají příjemný, neunavující a dospělý zvuk z reprososutav vyšší střední třídy. Pro plné využití potenciálu Xavianů jsou ovšem potřeba splnit dvě podmínky - dodat jim výborný, stabilní a silný zesilovací prvek a sedět ve stále pohodlném, ale přeci jen jasně vymezeném prostoru na vrcholu poslechového trojúhelníku. Pokud je toto splněno, XN270 Evoluzione stojí za požadované peníze.

Kč 69 000,-

--- --- --- --- ---

+ dokonalá ruční výroba a její drobné detaily