Dánský Audiovector je navzdory dnes již globálnímu dosahu svých produktů i po 44 letech pořád ještě víceméně rodinnou firmou, vlastněnou a řízenou již druhou generací Klifothů. Výkladní síní jejich nabídky je řada R, jejímž středobodem jsou modely R 3. Říkáme modely, protože filozofií značky je možnost upgradování, typicky ve třech výkonových patrech. Tak i R 3 jsou k dispozici jako základní provedení Signature, střední Avantgarde a top verze Arreté.
Popišme si to, co je všem provedením společné. To je ozvučnice z MDF profilů vysoká 103,4 cm, široká 23 a hluboká 36 cm. Začněme základním tvarem, který se kapkovitě zužuje od klasicky rovné čelní stěny až po relativně úzký zadní oblouček. Nebo je to jako podrážka kramflíčku zdvižená spodní stěna ozvučnice, kterou prochází bassreflexový nátrubek a to do prostoru ohraničeného klínovitou mřížkou, sloužící zároveň jako podstava. Dalo by se asi počítat i to, že měniče jsou u všech verzí zasazeny do dodatečné čelní desky kovově šedého odstínu.
Ačkoliv vizuálně jsou si i v dalších bodech všechny verze R 3 podobné, liší se detaily – ale podstatnými detaily. Řekněme snad jen to, že jsou to vždy sloupečky osazené jedním tweeterem a dvěma středobasy dánské provenience ve dvou a půl pásmovém zapojení. Stejné jsou také dva páry velkých reproterminálů pro bi-wiring / bi-amping.
Z výše naznačeného také vyplývá, že když dnes koupíte základní model R 3 Signature, můžete za příplatek a s trochou trpělivosti (reprosoustavy se musí poslat do Dánska) upgradovat na Avantgarde či Arreté provedení a to kdykoliv v budoucnu.
Audiovector R 3 Signature
Základní provedení používá na výškách 2,5 cm kopulku R Evotech, jejíž měkká látka je zasazena v jemném zvukovodu velké kovové planžety. Dva kónusy středobasů mají inverzní centrální prachovku, kovové lemy košů a 6,5“ membrány z uhlíkových vláken, jimiž pohybuje titanová cívka.
Ozvučnice používá konstrukční koncept No Energy Storage, odvozený z multimilionového modelu R 11 Arreté. V podstatě jde o volbu mechanických prvků, které pomáhají nepřenášet vibrace z kabinetu zpět do měničů.
Low Compression Concept je zase přístupem, který má uvnitř skříně udržovat proudění vzduchu tak, aby nedocházelo k tlakové kompresi chodu membrán při vysokých hlasitostech u komplexních hudebních materiálů.
Model R 3 Signature hraje mezi 26 a 28 000 Hz, má nadstandardní citlivost 91 dB / W / m a jmenovitou impedanci 8 ohm. Dělící frekvence výhybky leží na úrovních 230 a 3 100 Hz.
Audiovector R 3 Arreté
Vizuálně dosti podobný sloupek v provedení Arreté se neliší jen v měničích, ale i dalších detailech. Třeba logo na vrcholu čelní stěny je na leštěném kovovém prvku místo matného umělého materiálu, vzadu je krom čtyř terminálů ještě zemnící rozhraní systému Freedom Grounding, odstraňující bludné proudy z měničů, což má snižovat vznikající zkreslení. Zkoušeli (a nakonec i měřili) jsme reprosoustavy se zapojeným / odpojeným zemněním a v reálném poslechu byly změny minimální až nulové.
Jiné jsou pochopitelně reproduktory. Začíná to na výškách použitým skládaným páskem R AMT Arreté, pokračuje pak karbonovými membránami, které mají sice stejnou šířku, ale výrazný středový fázový nástavec.
Technologicky mají R 3 Arreté vše, co výše zmíněné provedení, ale navíc ještě kryogenické ošetření všech měděných součástí (primárně tedy kabelů) na úrovni -238 stupňů Celsia. Cílem je snížit odpor.
Uvnitř ozvučnice jsou rovněž prvky, fungující jako šokové absorbéry, takže rezonance kabinetu jsou snížené a tím méně energie se dostává zpět k měničům, které mohou hrát čistěji.
Model R 3 ve verzi Arreté hraje od 23 do 53 000 Hz, má citlivost 90,5 dB / W / m a impedanci 8 ohm, pročež změny proti Signature nejsou v reálu nijak výrazné. Posunuly se ladící frekvence filtrů frekvenční výhybky a to na 320 a 2 900 Hz. Pro někoho může být zajímavá i vyšší zatížitelnost – 350 Wattů je o 75 víc, než u základního provedení.
Obě variace na téma R 3 jsme poslouchali v pražském studiu Lepší Zvuk, kde byl zdrojem signálu EverSolo DMP-A6 Master Edition a zesiloval chvíli Roksan Caspian M2 a chvíli Primare I25. Propojeno bylo kabely Chord Cables v čele s reprokabelem EpicXL. Ke srovnání jsme měli mimo jiné Monitor Audio Platinum 300 3G.
Pokud bychom měli v rychlosti shrnout rozdíly mezi oběma modely, tak krom toho, že R 3 Arreté v některých fyzických detailech vypadá prostě lépe a hodnotněji (je spíše škoda, že tyhle ne zase TAK výrobně drahé prvky nejsou už v základním provedení), hlavně ovšem nabízí zvuk větší, vzdušnější a dospělejší ve smyslu prokreslení nenápadných detailů, které nicméně podtrhují autenticitu reprodukce. Dalo by se asi říct, že R 3 Signature má maličko efektní švih a břink, zatímco R 3 Arreté je pro ty, kteří už nespěchají a mají čas se ponořit do poslechu, též nabízí laskavější a plastičtější středy. Nezdálo se, že by ten či onen model byl jakkoliv náročnější na správné natočení, na sílu zesilovače apod.
Už základní R 3 Signature nabízí v „Beyond Darkness“ (Charles Lloyd / Bill Frisell / Thomas Morgan | „Trios: Chapel“ | 2023 | Blue Note | 0602445266494) vlastně fajnově napjaté spodní tóny, kontrabas nemá sice úplně plnou velikost a tloušťku, ovšem definici v kontextu kategorii patří k rozhodně lepším. Objemu je tu tak akorát (co do pocitu reálných proporcí nástroje), ač subjektivně je maličko výraznější. Přehoďte kabely do R 3 Arreté a získáte jaksi uvolněnější, klidnější přednes s jemnějším stylem, ale podstatně lepším podáním poloh. Víc struktury i napětí přináší realističtější pohled na nástroj, zároveň se vše děje s větším nadhledem, menším tlakem. Ani tady se Audiovector nesnaží nějak imponovat efektem a přesto je basu dost, s rostoucí hlasitostí je skvěle pevný a důrazný.
Přednes hlasu Petry Haden nad kytarou Billa Frisella v „I Don’t Want to Grow Up“ („Petra Haden & Bill Frisell“ | 2004 | Rykodisc | HNCD1472) byl čistý a způsobný, R 3 Signature umí velmi pěkně artikulovat a přitom je to takový ten audiofilský, uhlazeně nenásilný styl. Snadno čitelné, ovšem netlačí na pilu a nechce vám předestřít třeba sykavky jakkoliv na sílu. Z tohoto pohledu není provedení Signature úplně monitorové, spíše příjemné. R 3 Arreté jdou na věc zřetelně plastičtěji – středy se otevřou, jsou jemnější v rozlišení, hlasy mají větší proporce a jednoduše popsáno je reprodukce jasnější, komplexnější a v hlasové oblasti je více života a méně nahrávky.
„Virginia Moon“ v podání Norah Jones a Foo Fighters („…featuring Norah Jones“ | 2010 | Blue Note | 50999 9196002 3) umí své sykavky a činely ukázat pěkně příkře, zvukař zjevně cílil hlavně na přebasované komerční audio systémy a chtěl na nich nahrávku „rozsvítit“. R 3 Signature mají poměrně živý, jasný zvuk, nepřekročí však meze agrese, ač jistou míru cinkavosti tu cítit je. Máte-li ovšem rádi hezky zřetelné výšky, už základní provedení er trojek to umí. Přestup na pásek v R 3 Arreté znamená mnohem, ale mnohem bohatší výšky co do informací, ubude nicméně zvonivosti, takže nahoře je zvuk klidnější. Textura je výtečně propracovaná, zvuk decentní a jemný, přitom je činel prostě výborně kovový.
Elektronická razance (zejména basová) v „The Basic Instinct“ (The Acid | „Liminal“ | 2014 | Mute | 0724596960820) umí snadno poškádlit dynamické limity lecjakých reprosoustav. Dáte-li R 3 Signature něco výkonu a začnete se blížit trojciferným hodnotám akustického tlaku, reprosoustavy stále drží překvapivě důstojně. Lehoučký basový akcent elektronice moc sluší, bedny jdou dolů s pěknou šťavnatostí, reprodukce je poddajná, netvrdne a zároveň je tu síla a solidní důraznost. Zvuk však nemá ambice zaplnit prostory po americku, spíše je to jak když bičem mrská. Vyšší R 3 Arreté paradoxně na první dobrou nepůsobí tak efektně dynamicky. Není to úplně robustní, ale zato vnímáte, že jde o mnohem přesnější zvuk, tóny jsou lépe definované a přes pocit, že jich není tolik mnohem fyzičtěji rozklepou podlahu i sedačku pod vámi. Je to rozhodně zhmotnění úsloví „kvalita nad kvantitou“.
Nahrávka „Copernicus in Tartu“ (Gabor Juhasz Trio | „Planets“ | 2022) od labelu My Reel Club, který se snaží (upřímně, docela úspěšně) nabízet opravdu puristické nahrávky, zněla přes R 3 Signature vlastně tak nějak uhlazeně, spořádaně, s dobrými basy a krásně spojitým pocitem. Na druhou stranu, nedostanete se snadno k takovým těm mikro detailům, které posouvají zážitek po ose nahrávka > koncert blíž k tomu druhému. Organičnost a decentnost však působí skutečně dobře a za danou cenu odvádí R 3 Signature odpovídající, dobrou práci i v množství informací. Jenže nic naplat, téměř 2x dražší R 3 Arreté dají víc – a to úplně ve všem. Jednak je zvuk větší, jednak plastičtější na každém jednom nástroji i celku, vše je lépe ohraničeno a definováno, aniž by se však vytratila ona organická spojitost. Tohle už je opravdový high-end s krásným podáním barev a výtečným, hlubokým prokreslením bez jakéhokoliv akcentu směrem k techničnosti, Audiovector stále zůstávají audiofilsky jemné a klidné.
Těleso Academy of St. Martin in the Fields, řízené ve Dvořákově „Serenádě pro dechy a smyčce v d moll, op. 44“ Nevillem Marrinerem („Serenades op. 22 & 44“ | 1983 | nahráno 1981 | Philips | 400 020-2) , sedělo v podání R 3 Signature ve vzorně ohraničeném, vkusně velkém obrazu s nádechem hloubky scény, ovšem bez snahy nějak vysunout hudební obraz směrem k posluchači. Je tu pořádek, ale ne pocit perfektního „zařezávání“ či jak to nazvat. Je to prostě smysluplné stereo, subjektivně nesměrové a naprosto adekvátně přehledné k bezmála stopadesátitisícové cenovce. R 3 Arreté nabízí obraz téže skladby jakoby ve větším měřítku – roztáhne se v porovnání doprava, doleva, dopředu i dozadu. Nástroje a jednotlivé zvuky jsou také pocitově hezčeji vrstvené, všechno je stále stejně pohodové a klidné, nicméně bohatší na informace a mnohem lépe a snáze se to tak poslouchá, čím komplexnější skladba, tím více vynikne rozdíl mezi provedeními.
Jemný jazz Australana Vince Jonese v podobě jeho interpretace tradiční skotské písně „The Parting Glass“ („Moving Through Taboos“ | 2004 | Universal | 0602498245903) plynul přes R 3 Signature celkově bez zádrhelů, umírněný, plynulý, lehounce „vycpaný“ v basovém pásmu, ale příjemně elegantní, netlačící, umožňující vám nastavit nižší (ač ne úplně super nízkou), střední i vyšší hlasitost a užít si poslech podle libosti. Žádné zádrhele, žádné ostrosti, žádná plochost, prostě excelentní hi-fi se vším všudy. R 3 Arreté se ke skladbě staví ještě více v klidu, ale přesto umí vzbudit dojem, že uvnitř je více života – nástroje jsou fyzičtější, stejně jako hlas je blíž, nese víc odstínů a detailů, takže se (ač stále naprosto v klidu) snáze ponoříte do muziky.
Audiovector R 3 (míněno jak Signature, tak Arreté) jsou dobré sloupky. Jsou hezky zpracované, nezaberou moc místa a přesto už umí zprostředkovat jak energii, tak obsah skladeb a přitom zachovávají svůj až stoický klid. R 3 Signature jsou takto v přímém porovnání maličko víc na efekt, R 3 Arreté pak míří k potěše ucha audiofilova, který chce hodně struktury, ale tak neuspěchaně, decentně, aby ji mohl snadno strávit. R 3 Arreté jsou jednoznačně dospělejší v jednom každém ohledu, což logicky odpovídá jejich v praxi dvojnásobné cenovce. Nicméně R 3 Signature jako základní model obstává velmi dobře, nebojí se hrát libovolný materiál v prakticky libovolné úrovni a nic tu neschází, ačkoliv se nespustíte k tomu nejvíce zasutému obsahu, jaký nahrávka nabízí. Ale nijak to nevadí. Můžete-li, připlaťte však (díky upgrade programu klidně postupně) a dopřejte si R 3 Arreté – to jsou dospělé, kompetentní bedny, schopné postihnout už hodně velkou část z komplexnosti i složitých nahrávek a které se tváří velmi realisticky, aniž by to bylo suché. Naservírují vám hudbu s klidem a nadhledem. Audiovector má svůj specifický přístup, ale pokud vám jejich úpravný zvuk sedne, můžete si jej dopřát bez obav u toho i onoho provedení, obě jsou za dané peníze prostě dobré…
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 150 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce), byť bez rozsáhlých akustických úprav a s celkově živějším zvukem.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
R 3 Arreté
Omluvte prosím, v prvé řadě, špatně zvolené měřítko grafu, které mírně ztěžuje jeho porovnatelnost. Je nicméně vidět jistou „vaničku“ v oblasti kolem 2-3 kHz, která zajistí nekonfliktnost poslechu, dále je vidět, že reprosoustavy jsou prakticky nesměrové a jejich výkon začíná kdesi u 40 Hz. Celkově tu není žádných zásadních propadů nebo zdůraznění, byť graf vykazuje mírné náznaky „laděného zvuku“.
R 3 Signature
Verze Signature v souladu s poslechovými dojmy nabízí výraznější basový peak v oblasti mezi 50 a 60 Hz, jdou maličko méně hluboko a zároveň zachovávají víceméně onu „nekonfliktní vaničku“ i důraznější řečové pásmo (ono „ladění“). Zůstávají však také v praxi málo směrové.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
R 3 Arreté
R 3 Signature
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
R 3 Arreté
Zde je vidět velmi způsobný charakter jednotlivých měničů i jen decentní pobrukování bassreflexového systému. V zásadě tu není co k výtkám.
R 3 Signature
Jak vidno, jednotlivé komponenty u nižšího modelu jsou méně krocené, ale stále je vše v solidním pořádku. Základní styl ladění je velmi obdobný.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
R 3 Arreté
R 3 Signature
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
R 3 Arreté
R 3 Signature
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
R 3 Arreté
R 3 Signature
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
R 3 Arreté
Na tomto grafu jsou dvě linky čistě proto, že tmavě zelená představuje úroveň se zapojeným zemněním, světlá bez něj. Rozdíly jsou minimální, jen těžko budou rozlišitelné uchem, ale fakticky tu jsou.
R 3 Signature
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
R 3 Arreté
R 3 Signature
Waterfall
R 3 Arreté
R 3 Signature
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
R 3 Arreté
R 3 Signature
Step response @ 1 m v ose tweeteru
R 3 Arreté
R 3 Signature
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
R 3 Arreté
R 3 Signature
Na obou modelech je vidět, že základní idea frekvenční výhybky je stejná. Ladící frekvence je kolem 40 Hz, paradoxně jsou R 3 Signature laděny více „do hloubky“, což s sebou ale logicky nese nižší přesnost. Minimum leží u obou modelů v oblasti 4 ohm, nikde nejsou patrné žádné prudké přechody nebo náročné momenty. Jen u páskového měniče verze Arreté je vidět větší kompenzace citlivosti pásku a také výraznější výkmit elektrické fáze, nicméně jsme v oblastech, které nepředstavují nijak obrovské množství energie a tím to nebude velká zátěž pro zesilovač ani tak. Zajímavé je, že u obou provedení je patrná malá rezonance v oblasti 320 – 350 Hz, odpovídající dost dobře hlavním rezonančním kmitočtům skříní dle grafů níže.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
R 3 Arreté
R 3 Signature
Zde je dobře vidět, že ozvučnice provedení Arreté rezonují výrazně méně, ačkoliv vypadají prakticky identicky.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 279 990,- - R 3 Arreté
Kč 147 990,- - R 3 Signature
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/4842-audiovector-r-3-signature-r-3-arrete#sigProIde68e389c20
--- --- --- --- ---
KLADY
+ možnost projít procesem upgradů a utrácet až jste připraveni
+ příjemně úpravný zvukový projev obou modelů
+ skvělá organičnost za dané peníze
+ už verze Signature je velmi zábavný a živá, Arreté dodá kultivovanost a dospělost
+ působivá basová autorita z běžně velkého sloupku
ZÁPORY
- vliv zemnění na R 3 Arreté je tak možná pro formu
- některé drobné detaily na R 3 Signature by mohl být provedeny kvalitněji (kov na R 3 Arreté vypadá prostě lépe)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz
PRODÁVÁ: Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz