2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 1

Rakouské gramofony Pro-Ject, které se vyrábějí v Litovli nedaleko Olomouce, zná po světě téměř každý milovník vinylů nebo hi-fi prostě proto, že jde o analogové kousky s patrně nejlepším poměrem cena / výkon na současném trhu a už z nich také zřejmě úplně opadlo jisté stigma "těch levných gramofonů". Ostatně šíře portfolia sahá od opravdu dostupných gramofonů za jednotky tisíc až po svět high-endu, jenž začíná zhruba někde kolem modelů v řadě RPM.

Série RPM se vyznačuje moderním, pohledným designem, ale také již opravdu solidní technickou stránkou. Nejpůsobivějším z modelů je pak bezpochyby ten vrcholný s názvem RPM 10 Carbon, zejména proto, že jeho nedílnou součástí je i mohutná antivibrační deska z kombinace MDF, karbonového vlákna a kovových broků, samostatně dostupná jako Ground It Carbon. Ta totiž opticky už tak velký gramofon ještě podtrhuje a dělá z něj opravdu dominantní prvek místnosti.

I s Ground It Carbon má gramofon rozměry 48 x 21 x 33 cm (š x v x h), váží 22 kg a základna dalších 14,5 kg, jde tedy o víc než zřetelnou masu. Základní šasi tvaru kapky je vyrobeno z MDF, uhlíkového vlákna a i zde je využito broků a i na poklep působí velmi bytelně, na širším konci se na keramické kuličce otáčí hliníkový talíř s průměrem 30 cm a nepřehlédnutelnou výškou (však také sám o sobě tvoří s 10,4 kg téměř polovinu hmotnosti celého gramofonu).

2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 2

Použitý motor je to nejlepší, co je u Pro-Ject k dispozici, jde o samostatnou "věž", která tak do těla gramofonu nepřenáší žádné vibrace. Jeho výhodou je i vestavěný Speed Box, tedy řešení hlídající přesnost otáček s tolerancí pouze 0,01%. Je tu také možnost elektronicky zvolit 33 nebo 45 otáček za minutu.

Osazené raménko je také to nejlepší z katalogu firmy - jde o přímé desetipalcové raménko 10 CC Evolution z uhlíkového vlákna s velmi fortelným uložením, díky němuž výtečně drží směr. Raménko samotné váží pouhých 8,5 gramu.

Samozřejmostí je možnost přizpůsobit u raménka přítlačnou sílu, je tu možnost vyměnit několik různě hmotných protizávaží a přizpůsobit antiskating. Pro-Ject nicméně dodává svůj vrcholný gramofon ve standardu již osazený a připravený, takže nemusíte nic řešit - i to je jedna z velkých výhod této značky.

2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 4

Ve standardní výbavě tak najdete přenosku Ortofon Cadenza Red, která sama o sobě přijde téměř na tři desítky tisíc. Gramofon je pak samozřejmě seřízen právě pro ni. My jsme měli možnost poslouchat RPM 10 Carbon se Sumiko Blue Point No. 2, která je přeci jen o něco dostupnější.

Pro-Ject RPM 10 Carbon jsme měli možnost poslouchat ve velké místnosti v Července v sídle AQ, kde mu společnost dělal výtečný integrovaný zesilovač Arcam A49, do nějž signál proudil před Pro-Ject Phono Box RS s externím napájecím zdrojem a přes kabeláž AudioQuest Aspen se hrálo až do sloupů AQ Passion. Porovnávali jsme přímo s Pro-Ject The Classic a Pro-Ject 2Xperience SB S-Shape.

Basová linka v "Obsession" ze stejnojmenného LP Boba Jamese (1986 | Warner Brothers | 925 495-1) měla tu správnou syntetickou rychlost a až žulovou pevnost, zejména ale definice byla vynikající, jednotlivá basová brouknutí skvěle zařezávají a z elpíčka dostanou málokdy slyšené - bas má strukturu, kontrolu a hlavně je velký, silný, důrazný a šťavnatý, cítíte v každém tónu razanci a hutnost. Basy jsou prostě moc dobré, velmi jisté.

2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 5

Na vokálu Cassandry Wilson v "Run the voodoo down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) bylo cítit to, proč jsou gramofony tak oblíbené. Suverénní živost, bohatost, hebkost a přitom už vynikající samozřejmost spojená s klidem a nadhledem, to vše tvoří hlas velmi přirozený, krásně nadýchaný, přitom však ale průzračný a realistický, velmi autentický a velmi okouzlující, plné oné magické nekonfliktní a hladivé "analogovosti" s luxusním high-endovým přídechem. Hlas byl až "live" bezprostřední a třeba trubka razantně kovová, řízná a svižná, ale nikoliv řezavá, prostě také jako živá.

Nejvyšší tóny z velmi syrové koncertní nahrávky "Live from KCRW" Nicka Cavea (2013 | Kobalt | BS006V) byly čisté jako sklo a přesné jako šlehnutí bičem. Činel v "People ain´t no good" je obyčejně zasunut díky nepříliš energické ruce bubeníka trochu vzadu, RPM 10 Carbon ho už ale dokázal zpracovat s jistotou a objemem tak, že byl velmi snadno čitelný. Také už měl nádherně velkou plochu, zcela zřetelně rezonující, takže činel není jen jedním bodem, ale skutečnou hmotou s povrchem. Jakkoliv zněle pak činely zní, ani při vysoké hlasitosti ono analogové kouzlo nedovolí ani se přiblížit ostrosti - vše je klidné, příjemně hebké a nenásilně krásné.

2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 7

Oproti nižším modelům, které jsme poslouchali, nabídl RPM 10 Carbon dynamiku zcela jiné úrovně, výrazně dospělejší a s citelnou rezervou - klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveau ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl velký, stisk klávesy zavibroval vzduchem a dopadl kladívka na strunu pak zase rozvibroval zjevně velké tělo nástroje i celé okolí, byla cítit hmotnost, robustnost a velký nadhled, tonální sytost a kontrola z opravdu high-endové třídy.

Stejně tak u rozlišení bylo znát, že Pro-Ject RPM 10 Carbon je seriózně pojatým a seriózně hrajícím high-end gramofonem se vším co od takového očekáváte. Čitelnost "Ianouarios" z elpíčka "Théodóros" Beaty Hlavenkové (2013 | Minority Records | MIN31) se nedá označit jinak než jako velmi nenásilná, reprodukce už je natolik dospělá, že už velice jasně slyšíte jak stisk jednotlivých kláves, tak doznívání zvuku v nahrávací místnosti nebo pedál, vnímáte i okolí klavíru a vůbec prostě cítíte, že jde o živý nástroj se spoustou jemných odstínů.

2017 06 20 TST Pro Ject RPM 10 9

I prostorové informace dokázal gramofon podat velmi přesvědčivě, takže lokalizace nástrojů v Coltranově "A Love Supreme" v podání Carlose Santany a Johna McLaughlina za podpory Mahavishnu Orchestra ("Love / Devotion / Surrender" | 1973 | CBS | SOPL 200) byla excelentní, hudba je už tak v klidu přehledná, že není žádná námaha sledovat jednotlivé linky či jednotlivé nástroje; cítíte vzdušnost, klid a jistotu a naopak necítíte potřebu v něčem se pitvat - opravdový gramofonový high-end.

Gibbovu "Fine Line" ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1) i s její dnes už trochu úsměvnou osmdesátkovou estetikou dokázal gramofon odpálit s tak přesvědčivou rytmikou, důrazem a drajvem pěkně odspodu, že jsme si jí vlastně opravdu užili. Hudba tekla, hutná a kontrolovaná a přitom výsostně "analogová", vstřícná a muzikální tak, jak to umí až hodně drahá CD.

Pokud máte i po všech těch letech v hlavě u značky Pro-Ject poznámku "ekonomické hi-fi", pak RPM 10 Carbon je důkazem, že dámy a pánové v Litovli vyrábí i věru high-endové stroje, které vám umí otevřít poetiku dlouhohrajících vinylových desek dospěle a naplno. Gramofon je to krásný, bytelně a fortelně udělaný, mohutný a velmi důvěryhodný, přinášející už vysloveně vynikající zvuk po všech stránkách a přitom nezapomínající na hebkou laskavost (či chcete-li "analogovost"), pro kterou jsou gramofony (opět) čím dál oblíbenější. Kouzlo RPM 10 Carbon je hodně silné...

Kč 103 490,- (včetně Ortofon Cadenza Red a základny Ground It Carbon)

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné provedení

+ výtečný zvuk

+ pevnost, dynamika a autorita

ZÁPORY

- nic, takhle má vypadat stotisícový gramofon

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika