Drahá sluchátka, to je trend posledních let, jdoucí ruku v ruce s rostoucí sortou lidí, kteří mají spoustu peněz na hračky. Ne že by tu už dekády nebyly drahé modely jako STAX nebo původní Sennheiser Orpheus, nicméně to byly bílé vrány, dnes značka, která nemá velká sluchátka za desítky či rovnou stovky tisíc jako kdyby neměla dostatečnou prestiž. Do rozjetého vlaku se pustila také japonská Yamaha s modelem YH-5000SE.
Jde o sluchátka se zřetelně technickým designem, kombinujícím jakousi futurističnost s účelností. Nenajdete tu žádné luxusní prvky nebo perličky a ornamenty – top model Yamaha jde přímo k věci.
VIDEO
Nejvýraznější jsou samozřejmě mušle – jsou kulaté, otevřené a tvořené soustřednými kovovými kruhy s tenkými radiálními žebry. Na zadní straně najdete na každé mušli vstup pro signálový kabel – ten je mimochodem pěkný, spletený jako severský cop, krásně ohebný a dodávající té industriální jednoduchosti špetku vizuálního zajímavosti. Vodiče z bezkyslíkaté mědi mají vnější postříbření a na výběr je 6,3 mm nebo 4,4 mm koncovka.
Měkké, nijak obrovské náušníky (v balení jsou dva druhy – semiš nebo kombinace umělé a ovčí kůže) mají perforaci pro udržení vašich uší v komfortním klimatu i při dlouhém poslechu. Tomu napomáhá též jednoduchý týlní most s plynule posuvnou regulací výšky a velký kožený oblouk, rozkládající váhu sluchátek (nijak velkou – 320 gramů, protože konstrukce je primárně z hořčíku) pohodlně na vaši hlavu. Na vršku oblouku z nerezové oceli je vygravírované sériové číslo.
Celkové zpracování sluchátek je moc pěkné – vznikají při ruční montáži v továrně v Kakegawě spolu s top modely elektroniky řady 5000 a také proslulými velkými piany.
Uvnitř mušlí se nachází moderní variace na ortodynamický (někdy též isodynamický, v zásadě magneto-planární) měnič, s nímž firma přišla kdysi v 70. letech. V podstatě jde o princip reproduktoru filmovou folií na ploché cívce, díky čemuž je energie distribuována prakticky optimálně po celém povrchu membrány. I tady tedy najdete tenounký film, pokrytý vzorkem z kovového drátku. Napětí a pevnost udržuje kroužek po obvodu membrány. Měnič pracuje v komoře optimalizované pro úplnou eliminací zadních odrazů a rezonancí pro minimalizaci zkreslení. Výdechy na zadní straně mušle jsou provedené přes jistý filtr v podobě kovové planžety, tkanou se strukturou holandské vazby. To udržuje jednak optimální tlak uvnitř mušlí a zároveň umožňuje volné proudění vzduchu.
Yamaha udává u YH-5000SE frekvenční rozsah 5 – 70 000 Hz, citlivost 98 dB / mW / 1 kHz a impedanci 34 ohm.
Top model Yamaha jsme sice poslouchali i na redakčním EverSolo DAC-Z8, ale protože to rozhodně nebylo dostačující, měli jsme možnost vyzkoušet je i na Ferrum ERCO & HYPSOS nebo Topping D70 Pro / A70 Pro. Srovnávali jsme se ZMF Caldera, SONY MDR-MV1 nebo Focal Clear.
„Ne quelque part“ („Royal“ | 2020 | Wagram | 3596973757829) v Německu narozené Newyorčanky Joy Olasunmibo Ogunmakin, známější jako Ayo, má opravdu moderně a populárně naladěnou basovou složku – bohatou, barevnou, sytou a šťavnatou. Yamaha mnohem víc než tuto objemnost prezentuje utaženou ultra přesnost. Objemu je stále přiměřeně, cítíte, že je to výraznější bas, ale fascinující, naprosto špičková a úžasná je pevnost a konkrétnost, famózní ohraničení a jednoduchost, s níž toho YH-5000SE dosahují. Artikulace a zaostření basu jsou naprosto prvotřídní, byť zvuk sám má tedy lehce sušší charakteristiku. Sluchátka pak můžete zatížit jak z pohledu komplexnosti, tak hlasitosti jak jen chcete – rozehrávají se nesmírně snadno, bas je řízený už od velmi nízkých hlasitostí a pokračuje odvážně kamkoliv ho pošlete a to až do úrovní naprosto neslučitelných se zachováním sluchu.
Velký velšský basbaryton Bryna Terfela dominuje árii „Non Piu Andrai, Farfallone“ z mozartovské klasiky „Figarova svatba“ (The Metropolitan Opera Orchestra / James Levine | „Opernarien“ | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 866-2). Sluchátka mu udělají pevnou půdu a nechají ho znít s vší jeho energií, je to dokonale konkrétní přednes, ovšem má v sobě jakousi vznosnost, ne strohost nebo technicistnost. Jinými slovy, zvuk je krásně přirozený, absolutně organizovaný; v čitelnosti a rozlišení je limitem rozhodně použitá elektronika, ne měniče. Čistota, otevřenost a projasněnost je na úrovni už opravdu drahého hi-fi systému.
Poměrně řízná acid-jazzová jízda „South to Perpignon“ James Taylor Quartet („Room at the Top“ | 2002 | Sanctuary | SANCD117) byla zpracována naprosto samozřejmě, ostré tóny jsou řádně břitké, ale posazené perfektně na hraně, protože sluchátka působí zcela soustředěně, jistě, přesně a super čistě. Je to vrcholně analytický zvuk, technicky brilantní a přesto není ani únavný, ani studený, ani odtažitý – prokreslení nejvyšších tónů je mimořádné, délka dozvuků posune každého, kdo dbá na audiofilské nuance do sedmého nebe.
YH-5000SE jsou sluchátka schopná rozvrstvit každou skladbu s naprostou jistotou a nechají vás objevit i ty nejhlubší vrstvy. Stejně tak má jejich pevný a skvěle rychlý zvuk vynikající dynamiku. Hudebně prý jedna z nejnáročnějších skladeb moderní historie, „Springsville“ Milese Davise a Gila Evanse („The Complete Columbia Recordings“ | 1996 | nahráno 1957 | Columbia | 0827969092323), byla čistá a jasná jako čerstvě napadaný sníh. Slyšíte nejen každý Davisův nádech a každý šramot ve studiu, ale sluchátka zvládají odstupňovat naprosto přesvědčivě i sílu jednotlivých zvuků, takže zvuk je úžasně realistický. Navíc ale umí udržet i skvěle tepající a šlapající rytmus, kontrolují dynamické výbuchy s naprostým přehledem a všechno je pohromadě v mimořádně vybalancované formě. Jde o tak přesný, čistý a konkrétní zvuk, že už působí naprosto netechnicky – jako z reprosoustav s milionovými cenovkami.
Skladba, která definovala polyfonní standard 16. století, to je „Kyrie“ z „Missa Papae Marcelli“ Giovanniho Pierluigi da Palestriny (1992 | nahráno 1991 | Amadis | 21). V podání YH-5000SE můžete dokonce počítat hlasy ve sboru. Přes vrcholnou analytičnost projevu ale umí být Yamaha naprosto kultivovaná – přestože jde o záznam s poměrně ostrým echem tvrdého kamenného nahrávacího prostoru, neměli jsme ani při vyšší hlasitosti pocit palčivosti a pichlavosti. Je tu klid, nadhled, rezerva, čistota. Zavřete-li oči, máte pocit, že jste opravdu skoro „tam“.
První Bachův „Koncert v f dur, BWV 1046“ z šestidílného cyklu Braniborských koncertů v podání Nevilla Marrinera a Academy of St. Martin in the Fields (2001 | nahráno 1980 | Philips | 468 549-2) byl podaný s krásně otevřenou a vzdušnou stereofonní scénou. Jestliže si něco ve sluchátkách zaslouží přídomek 3D, pak jsou to právě YH-5000SE. Možná, že proporce nejsou největší, ale hudba je úplně přehledná, maximálně vzdušná a i díky otevřeným mušlím nestísněná. Protože sluchátka hrají s lehkostí a maximální možnou organizovaností, všechno má řád a v pravolevé i předozadní ose je to snadno čitelné, nebudete se cítit technikou nijak limitováni.
YH-5000SE také pevně zkrotila zvýrazněný bas v Conteho středomořím nasálké „Coup de Théâtre“ („Psiche“ | 2008 | Platinum | 3000140). Není již hromový a hutný, ale naprosto kontrolovaný a zřetelný, stejně jako typický zpěvákův hlas. Všechno působí nesmírně snadno, přirozeně – je to takový malý soukromý koncert u vás v hlavě, kde omezujícím faktorem už je jen a pouze sám záznam a do jisté míry i kvalita použitého řetězce. Jen těžko najít něco, co by přes top model Yamaha nevyznělo naplno.
Špičková sluchátka vždy byla a asi i budou vlastně levnou cestou k perfektnímu zvuku. Za zlomek ceny velkých audio sestav můžete dostat bezmála dokonale načrtnutý hudební obraz s absolutním vhledem do nahraného děje. Yamaha YH-5000SE patří na tento vrchol a spojíte-li je s adekvátně dimenzovaným řetězcem, budete ve sluchátkové nirváně – jsou tu všechny detaily, které si jen můžete představit, je tu pevnost, přesnost, otevřenost i prostor, je tu rychlost, údernost a výbušnost a to vše navíc v nijak technickém, byť odhodlaně autoritativním balení. Míříte-li na vrchol a toužíte-li ochutnat zvuk top sluchátek, tak zrovna tahle si zaslouží nejvyšší možnou pozornost.
MĚŘENÍ – SLUCHÁTKA
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.
Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.
Pro základní orientaci jsou k dispozici měření Focal Clear, beyerdynamic DT1990 Pro, Koss BT330i, Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8.
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace
Je vidět, že YH-5000SE mají poctivě široký frekvenční rozsah, který jde takřka bez poklesu až ke skutečně hlubokým tónům, na druhou stranu je tu relativně větší pokles energie v pásmu kolem 2-3 kHz.
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací (semišové náušníky)
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací (kožené náušníky)
Rozdíl mezi oběma druhy náušníků je pouze drobný, reálně až neznatelný.
Zkreslení – levý kanál
Zkreslení – pravý kanál
Kč 129 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/4787-yamaha-yh-5000se#sigProIdbf5aadc3df
--- --- --- --- ---
KLADY
+ lehkost a komfort nošení
+ skvělá vzdušnost
+ parádní rozlišení
+ pevná a konkrétní artikulace
ZÁPORY
- cena je velmi vysoká
- značně technicistní designové pojetí není pro každého
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz