Tento text vyšel na našem partnerském webu CANADA HiFi

Pokud hledáte pár nějakých slušných regálových reprosoustavy, určitě byste měli do hledání zahrnout také něco z kompaktní řady reprosoustav Totem. Ve svém obsáhlém repro katalogu nabízí Totem široký výběr regálových reprosoustav pro každou peněženku.

Monitory Rainmaker, o něž jsme si do Totemu napsali a dostali je k recenzi, jsou usazeny kolem středu řady kompaktních reprosoustav a přicházejí s rozumnou cenovkou kolem 30ti tisíc Kč, v závislosti na provedení. Není to nový model, ale spíše nadčasový produkt, uvedený na trh před pár lety a aktuálně jeden z nejpopulárnějších regálových modelů od Totem. Takže co je na Rainmaker tak skvělého?

Rainmaker je dvoupásmová soustava, kombinující 140mm woofer a 25mm hliníkový výškový reproduktor. Tento 4 Ohmový monitor má frekvenční rozsah od 42 Hz do 24 kHz (+/- 3 dB) a citlivost 87,5 dB/W/m. Výhybka pracuje s kmitočtem 2,3 kHz. Totem k Rainmaker doporučuje zesilovač s výkonem 30 – 100 wattů. Zadní strana reprosoustav je vybavena dvěma páry zlacených terminálů s přemostěním. Odstranění tohoto přemostění dovolí využít bi-wire propojení pro lepší výkon.

Jako všechny reprosoustavy od Totem má i Rainmaker jednoduchý a příjemně estetický design, dostupný v pěti provedeních: javor, buk, mahagon, třešeň a nově také bílá. Můj testovací kus dorazil v nádherně sytém mahagonovém provedení s cenovkou na dolní hranici možného rozsahu. Celkové provedení kabinetů, měničů i všech ostatních komponentů se zdá být prvotřídní. Pokud máte zájem, Totem vám jistě rád přibalí i reproduktorové stojany Totem T4S, které k Rainmaker perfektně pasují a stojí zhruba 10 000,- Kč za pár.

Zapojil jsem Rainmaker do svého referenčního systému Classé Audio – předzesilovač CP-500 a výkonový zesilovač CA-2100. Zdrojem signálu byl CD přehrávač ARCAM DiVA CD73 a můj skvělý gramofon Goldring GR1.2. Totem doporučuje postavit tyto monitory zhruba 30 – 90 cm od zdi a 1,5 – 3 metry od sebe. Já je umístil zhruba 30 cm od zdi a nějakých 2,8 metru jeden od druhého. Poslouchal jsem na nich všechnu možnou hudbu od alternativního rocku po klasické symfonie.

Reprosoustavy Rainmaker snadno rozpletly složitý komplex zvukových vrstev na posledním albu Nine Inch Nails – The Slip, poslouchaném z vinylu. Jednotlivé vrsty nesplývaly v hluk tak jako na levnějších bednách, namísto toho bylo možno rozeznat každou vrstvu, jako například hlas Trenta Reznora, bicí, piano a různé zvukové efekty, zvlášť. První tři skladby jsem poslouchal na sřední hlasitost a pořádně přidal u Discipline. Velmi mě potěšilo podání středních a nižších frekvencí – na regálovky dokázaly zahrát překvapivě nízké noty. Basová linka byla reprodukována se skvělým přednesem a dostatečnou energií pro vnímání každé basové noty. U skladeb typu „Every day is exactly the same“ a „Right where it belongs“ z alba With Teeth dokázaly Rainmakery vykouzlit v mé poslechovce silnou, emocionálně temnou atmosféru. To není špatné z páru malých regálovek!

Poté jsem přešel k objevování naší sluneční soustavy s „The Planets“, nahranými losangeleským Filharmonickým orchestrem, dirigovaným Zubin Mehtou. „Mars, the Bringer of War“ zněl přesně jako hudební válka, s mocnými bubny a rychlými, agresivními pasážemi. Opět basa z Rainmakerů nezklamala ani tyto monitory neprojevily žádnou slabost ve středních a vyšších frekvencích. Reprosoustavy předaly dramatickou dynamiku u této skladby víc než dobře. Můj krevní tlak vystřelil vzhůru, ale za pár minut jej zase do normálu vrátil romantický zvuk „Velus, the Bringer of Peace“. „Jupiter, the Bringer of Jolity“, má oblíbená část této exkurze po sluneční soustavě, zněl na monitorech Rainmaker nádherně – s příjemnými výškami a skvělým podáním detailů. Čím víc jsem Rainmaker poslouchal, tím jasnější bylo, že dokáží reprodukovat každý nástroj v orchestru s reálným podáním a neuvěřitelnou čistotou. Během psaní tohoto textu mě pozval kamarád na koncertn poslech „The Planets“ v podání Toronto Symphony Orchestra, dirigovaného Peterem Oundjianem, což mi dalo možnost porovnat živé podání s tím, které jsem slyšel den předtím u sebe doma. Onen živý koncert byl přímo nahráván a měl by být u labelu TSO k dispozici zhruba v době, kdy toto čtete – já si určitě jednu kopii seženu. S hlasitostí podbnou té koncertní zněla hudba v mém pokoji docela uvěřitelně živě. Reprosoustavy Rainmaker generují hudební scénu s velkou šířkou i hloubkou. Se zavřenýma očima jsem byl schopen určit polohu jednotlivých sekcí orchestru na pódiu. Přednes zvuku byl zcela čistý, bez náznaku jakéhokoliv zabarvení.

Rainmakery trávily v mém domě čas zimních prázdnin, takže bylo jen vhodné poslechnout si Výběr z Louskáčka v podání Cincinnati Pops Orchestra, dirigovaného Erichem Kunzelem. Tyhle klasické kusy vykreslily Rainmakery s úžasně velkým množstvím detailů ve středech a výškách. Kouzelnou atmosféru v mé poslechové místnosti vytvořila skladba „Variation II: Dance of the Prince and the Sugar-Plum Fairy“. Jemné cinkání xylofonů, trianglů a zvonků znělo perfektně čistě a zcela přirozeně. Několik hlasitějších, agresivnějších kusů mi zase jednou připomnělo skvělé dynamické schopnosti těchto monitorů. Rainmakery hrály s takovou přesvědčivostí, že když jsem ztlumil světla a zvýšil hlasitost, přistihl jsem se jak s s ovladačem v ruce diriguji. Stává se vám to často, když posloucháte klasickou hudbu?

Pro vyzkoušení podání hlasů jsem si na Rainmakerech poslech pár skladeb z „Best of Audiophile Voices“ – díly II a III na CD a také „Viva La Vida“ od Coldplay na vinylu. Nebylo sporu o tom, že tyhle reprosoustavy dokážou reprodukovat adekvátně jak mužské, tak ženské hlasy a to na všech frekvencích. Hlas každého interpreta zněl přirozeně a nezabarveně. Chvílemi jsem přímo cítil, jak zpěvák zpívá támhle vpravo ode mne.

Na konec svých poslechových testů jsem se vrátil ke svým rock´n´rollovým kořenům s posledním CD Oasis Dig Out Your Soul. Protože jsem již dlouho fanoušek Oasis, poslechl jsem si celé album hned jak jsem ho poprvé vložil do CD přehrávače. Odlišné skladby, z nichž některé budou rádiovými singly, bylo snadné odhadnout. Netrvalo dlouho a začal jsem si prozpěvoat (a to písničku, kterou jsme vlastně ani neznal!) – myslím, že dobré reprosoustavy vás tohle donutí udělat. Rainmakery podaly tohle Beatles inspirované album tím absolutně správným způsobem. Hlasitější skladby byly plné rock´n´rollových textů v kombinaci s nadšením zkreslených kytar a tiché skladby byly plné vášnivých rifů a procítěných slov.

Regálové reprosoustavy Totem Rainmaker mají za svou cenu hodně co nabídnout. Zaprvé – jsou na pár regálovek velmi univerzální. Od klasky přes vokální výběry po rock a alternativní hudbu, z těchto regálovek jsem vždy dostal jen velmi přirozené, detailní podání každé skladby, jíž jsem poslouchal. Za druhé, kvalita výroby a povrchu jsou jednoduše skvostné – neměli byste mít problém sladit Rainmaker s jakýmkoliv nábytkem. Pokud hledáte vysoce kvalitní regálové reprosoustavy za rozumnou cenu, jsou Totem Rainmaker hodny doporučení.