2016 12 03 TST Audiovector QR3 1

Dánský Audiovector v roce 2016 představil novou, dostupnější řadu svých reprosoustav QR - model QR3 je klasicky střiženým sloupkem střední velikosti a střední ceny. Dle výrobce jde o snahu nabídnout v kompaktním a méně výrazném vizuálním balení technologie z vyšší řad. Jistá prostorová a vizuální nenápadnost cílí zjevně tam, kde je třeba velkého zvuku a snadného zapadnutí do interiéru.

Sloupek QR3 nevyčnívá vlastně ničím - rozměry, povrchovou úpravou ani křivkami. Snad jen zvednutí ozvučnice mírně nad základovou desku kvůli výdechu bassreflexu a zaoblené hrany oživují ty nejzákladnější křivky. Při pohledu zepředu zaujmou dva woofery, doplněné páskovým vysokotónovým reproduktorem, což je řešení mírně nestandardní, ale v Audiovector mají pásky rádi.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 2

Při pohledu zezadu pokračuje trend naprostého minima prvků, vlastně je tu jen destička s jedním párem dostatečně solidních reproterminálů.

Měniče mají obrubu z pěkně zpracovaného hliníku, zejména pak tweeter. Povrchová úprava v imitaci dýhy vypadá slušně, ale opět spíše nenápadně. Jako kdyby někdo chtěl křivkami a celkovým pojetím jednoduše minimalizovat fyzickou stránku věci (a celkem se mu to i povedlo).Ostatně i rozměry zhruba patnáctikilové ozvučnice z MDF desek 94,2 x 19 x 23,2 cm patří do jakéhosi standardu.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 3

Největší změnou oproti ostatním modelům firmy je páskový tweeter Gold Leaf Air Motion - jde o pásek skrytý za jemnou mřížkou v barvě růžového zlata, která slouží jako filtr ne nepodobný tomu, který se ve studiu staví před mikrofony. Výsledkem by měl být čistší a hladší přednes. Oba woofery jsou pak také zcela nově vyvinuté, používají membrány z leteckého hliníku, tlumené měkčími materiály v sendvičové kompozici.

Audiovector QR3 jsou zapojeny jako dvouapůlpásmové, výhybka dělí práci mezi měniče na úrovni 400 a 3 000 Hz. Udávaná jmenovitá impedance je 4 až 8 Ohm, citlivost pak nadprůměrných 90 dB / 2,83 V / m. Udávaný frekvenční rozsah 35 - 45 000 Hz s maximální extenzí u tweeteru až nad hranici 100 000 Hz nemá žádnou přiznanou toleranci a působí poněkud ambiciózně.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 4

Sloupky QR3 jsme měli možnost poslouchat v rámci několika dní v pražském studio Rodel Audio v místnosti, která reprezentuje typický obývací prostor ve starší zástavbě, navíc byla právě čerstvě rozumně zatlumena panely Sonitus Acoustic. Poslouchalo se na setu Marantz SA14-S1 / PM14-S1 Special Edition a na T+A Music Receiver a Power Plant ze série E. Propojeno bylo vždy kabely Cardas Parsec (repro i signálovými).

Podáním basů se QR3 jasně řadí do sfér decentních a audiofilských, bas je spíše méně objemný, ale také nadýchanější, spíše o trochu měkčí a jemnější, jak ukázala linka kontrabasu v Davisově "So What" ("Kind of Blue" | 2005 | Columbia | CK 64935). Ve středně velké poslechové místnosti už se maličko ztrácely, určitě by jim více slušelo hrát v prostorách kolem 20 m2. Objemově se ale Audiovector QR3 určitě snaží, kontrolou a precizností splňují rozumné standardy své třídy. Ideálně se pak QR3 cítí spíše v běžných a nižších poslechových úrovních, když na ně trochu přitlačíte, bas poněkud ztvrdne a není tak poddajný a nadýchaný.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 5

Celkově jsou Audiovector QR3 spíše měkčí, jemnější a hodně relaxované, proto i trochu hrubší a ostřejší nahrávka "God on the drum, devil on the bass" od Katie Melua ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) působila příjemně zklidněným dojmem. Střední pásmo bylo lehké, trochu éterické, prosté ostrostí na sykavkách i jakékoliv útočnosti. Zpěv plynul hladce jako samet, měkce a přitom vokál už byl rozumně postavený kupředu a adekvátně srozumitelný.

Vysloveně nádherné jsou pak v kontextu třídy výšky, zejména díky výbornému páskovému tweeteru. Kovové perkuse v "That slavic smile" od The Modern Jazz Quartet ("Echoes" | 1987 | Pablo | 00025218014229) byly rychlé, lehké, přesné a čisté, kov skvěle jasný a ševel pěkně propracovaný a rozlišený. Vibrafon by snad mohl mít trochu více objemu a váhy, byl přeci jen poněkud tenčí, na druhou stranu je tu skvěle trefený kovový charakter obou instrumentů. Je tu také cítit, že tweeter je přeci jen o dýchnutí dominantnější, než zbytek pásem.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 7

Protože celkově hrají QR3 přeci jen poměrně decentně, celkem nás překvapilo, jak slušnou dynamiku ukázaly v Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-78827), kde velký klavír už měl relativně solidní proporce a byl znělý, za dané peníze to bylo prostě fajn. Nesmíte pouze přehnat hlasitost, Audiovector QR3 mají rády klid.

Co se týká rozlišení, rozhodně tu tweeter vede a je přesnější a detailnější, než ostatní dva měniče. Celkově je ale rozlišení slušné, v "Indigo dreamscapes" DeJohnetta, Methenyho, Hancocka a Hollanda ("Parallel Realities" | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) byla hudba jedním propojením celkem, byť s v něm dalo vyznat; QR3 nejsou analytickými monitory, linky nástrojů jsou čitelné, ale přednes sází hlavně na celkovou nekonfliktnost, hladkost a pohodovost, ne na zdůrazňování a pitvání nahrávky.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 12

Páskové měniče mají často tendence činit nalezení ideálního zobrazení prostoru poněkud složitějším, ne tak u QR3 - tyhle sloupky nejsou nijak zásadně náročné na pozici v prostoru nebo vaši pozici. Ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) sice ani sestava T+A neprotáhla prostor do bůhvíjaké hloubky, ale zato pořádně usadila prostor v pravolevém směru a rozložení nástrojů bylo dobře přehledné. Sloupky sice ne úplně zmizí z prostoru, ačkoliv již zmíněná pravolevá organizace to celkem vynahrazuje.

Líbilo se nám, jak jsou Audiovector QR3 tolerantní - sice to není typicky rocková bedna pro hlasitý poslech, ale ve středních hlasitostech "Ashes to ashes" od Faith No More ("The very best definitive ultimate greatest hits collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) zněla příjemně a klidně. Reprosoustavy se snaží udržet tempo skladby, je ale cítit, že spíše zahlazují zvukovou "nic moc" kvalitu a rocková hrubost jim nesedí.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 10

Audiovector QR3 jsou sloupky pro ty, kteří chtějí především klid. Klid vizuální, kdy QR3 zapadnou bez šoků do libovolného interiéru, ale i klid zvukový, kdy sloupky udělají výbornou službu někde mezi tichou a střední úrovní hlasitosti a zejména u akustické hudby. Tam svou jemností, svou uvolněností a svou hladkostí a vstřícností pohladí, obejmou vás a budou příjemnými partnery na relaxaci - jsou přímo stvořené pro vytvoření intimní večerní atmosféry se sklenkou vína, ale nesnažte se na ně moc tlačit, protože jejich křehké kouzlo snadno popraská.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 30 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na poslechové sestavě s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 m1

Frekvenční odezva je zřetelná v rozsahu zhruba 48 - 20 000 Hz, nástup na 35 Hz odpovídá toleranci cca -10 dB. Lehounce energičtější bas s propadem kolem 200 Hz není vzhledem ke kategorii žádný problém, střední a vyšší pásmo jsou pak slušně vyrovnané, byť zhruba od 4 kHz výše je jasně vidět výrazně vyšší energie pásku oproti dynamickým měničům.

2016 12 03 TST Audiovector QR3 m2

Impedanční křivka je spořádaná, padající sice kolem 200 a 19 000 Hz až ke 3 Ohm, ale zato zcela bez rychlých přechodů. Podobně i elektrická fáze je v rámci cenové kategorie v normě slušného chování.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 48 690,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ decentní zvuk

+ decentní design

+ pěkné rozlišení a lehkost výšek

ZÁPORY

- mohly by být živější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Voice | www.voice-audio.cz 

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha