Tento text vyšel na našem partnerském webu Canada HiFi - http://www.canadahifi.com/review52.php

Uvedení formátu Blu-ray disků s vysokým rozlišením vlastně tak úplně nesplnilo všechna vzbuzená očekávání. První Blu-ray přehrávače na trhu nefungovaly tak dobře jak všichni doufali a úvodní vlna špatně vyprodukovaných Blu-ray filmů tomu také nepomohla. Uvedení Blu-ray přehrávače Panasonic DMP-BD10 se netrpělivě očekávalo, protože právě ten mohl stav věcí zvráti ve prospěch Blu-ray formátu. Panasonic nedávno strávil sedm dní v mém domácím kinu. Mimo zkoušení jeho výkonu jsem měl také možnost jej porovnat s mým přehrávačem Toshiba HD DVD.

DMP-BD10 má jednoduchý, čistý design. Celý přední panel je překrytý lesklými černými dvířky, za nimiž se skrývají užitečné ovládací prvky pro navigaci na DVD. Zadní panel nabízí HDMI, komponentní, S-video a kompozitní video výstupy. Nejvyšší rozlišení – 1080p – ovšem „protéká“ pouze skrz HDMI výstup. Zvuk je k dispozici pomocí HDMI, 7.1 analogových jacků, optickým, koaxiálním a stereo analogovým jackem. DMP-BD10 přehraje fomáty vč. Blu-ray, DVD-Video, DVD-Audio, CD, MP3, jpeg, Video CD a SVCD. V balení naleznete vcelku neužitečný kompozitní video kabel, ale HDMI nikoliv. U této cenové hladiny bych kvalitní HDMI kabel očekával.

Dodávané dálkové ovládání je velké a do mé ruky padlo tak nějak divně. Nemohl jsem na něm najít například menu nastavení přehrávač dokud jsem si jej nevyhledal v manuálu – nikdy by to nemělo být tak složité. Vyšlo najevo, že horní polovina ovladače se odklápí, aby odkryla další tlačítka, z nichž jedno vedlo do menu s nastaveními. S otevřeným krytem vypadá ovladač více jako tricordér Jean Luc Picarda než jako dálkový ovladač. Ti se slabším zrakem možná ocení velká tlačítka na dálce, přestože to asi není cílová skupina pro Blu-ray, že? Tak nebo tak, tohle je špatný dálkový ovladač.

Měl jsem Panasonic DMP-BD10 připojení k plasmě Pioneer PDP-4360HD a k A/V receiveru Pioneer Elite VSX-84TXSi. Zvuk obstarávaly mé reprosoustavy Sinclair Audio Brighton Series. Protože má 720p plasma Pioneer nezvládá 1080p signál, mohl jsem otestovat pouze 720p a 1080i.

Pomalý start a načítání disků u prvních Blu-ray a HD DVD přehrávačů sklidili hodně kritiky, ale Panasonic sám o sobě také nijak rychlý nebyl. Trvalo zhruba 16 vteřín, než se přehrávač zapnul a otevřel šachtu pro disk. Dalších 20 vteřin zabralo spuštění přehrávání Blu-ray disku. Zaznamenal jsem také, že přeskakování jednotlivých kapitol na Blu-ray disku bylo o něco pomalejší než u standardních DVD. Vracení se mezi nimi zpět bylo ale naprosto otravně pomalé.

Pro test video výkonu jsem použil dva Blu-ray filmy: Stealth a Kiss Kiss Bang Bang. Obraz u Stealth, zakódovaného pomocí MPEG2 kodeku, vypadal bombasticky. Detaily a vysoké rozlišení snímku byly jasně zřetelné u pomalejších scén. V jedné ze scén jsem snadno rozlišil jednotlivé stromy na hoře v dalekém pozadí. Na obyčejném DVD byly tyto stromy jednoduše slité v zelenou deku na pozadí. V jiné scéně zase technik probírá svazek tenkých drátů a znovu jsem mohl snadno rozeznat jednotlivé dráty. Kiss Kiss Bang Bang je zakódováno o něco novějším kodekem VC-1 a jeho obraz vypadá také o něco lépe. Při sledování Stealth jsem viděl sem tam nějaký obrazový artefakt, ale při sledování Kiss Kiss Bang Bang jsem žádné nezahlédl. Detaily a nedokonalosti na tvářích herců braly dech, postavy byly najednou mnohem reálnější než je dokáže „udělat“ obyčejné DVD. Barvy produkované přehrávačem Panasonic měly přirozeně atraktivní barvy, ale uživatelé, kteří si chtějí hrát s nastaveními videa si užijí množství různých nastavení, které přehrávač nabízí. Za krytem horní poloviny ovladače se skrývají tlačítka pro kontrast, jas, ostrost, barvy, gammu, redukci šumu nebo re-mastering. „Vyskakovaní“ menu u obou filmů, které jsem sledoval, vypadalo pěkně, ale žádný velký rozdíl oproti normálnímu DVD. U obrazového výkonu při přehrávání Blu-ray materiálu bych Panasonic dal plných 10 z 10ti.

Velkou otázkou samozřejmě zůstává, jak se kvalita obrazu s vysokým rozlišením srovná s tou u mého přehrávače Toshiba HD-A1. Po nekonečném množství prohazování Blu-ray a HD DVD disků jsem došel k závěru, že oba HD obrazy vypadají bombasticky. Víceméně záleží hlavně na tom, jak dobře se podařilo film převést na disk s vysokým rozlišením.

Přehrávání několika kapitol z Hvězdných válek III: Pomsty Sithů a Gladiátora mě přesvědčilo, že i upsampling Panasonicu při použití HDMI výstupu je poměrně imponující. Venkovní plášť hvězdné lodi, který u 480p vypadal poněkud měkce, byl najednou ostřejší a měl mnohem více detailů. Také tváře postav byly jasněji definované a s jemnějšími detaily. Pěkné je, že při zapnutém upscalingu vše vypadá přesně tak jako při vypnutém (některé DVD přehrávače produkují poněkud nepřirozené výsledky upscalingu).

Pro otestování audio kvality Panasonicu jsem použil dva druhy audio výstupů (samozřejmě že jen jeden v jednom okamžiku): optický a analogový 7.1. Při použití optického propojení byl výkon Dolby Digital na úrovni dobrého DVD přehrávače – zde žádné překvapení. Přechod na nekomprimované PCM audio u analogového výstupu konfigurace 7.1 byl celkem rozdíl. Zvukové scéna se značně rozprostřela a zkonkrétnila. Nízké frekvence byly čitelnější a každá basová nota se dala mnohem snáze rozpoznat. Střední a vysoké frekvence zněly průzračněji – na soundtracku jsem mohl najednou slyšet mnohem víc detailů.

DMP-BD10 aktuálně nezvládá dekódovat DTS-HD a Dolby TrueHD bezztrátové formáty, ale Panasonic slibuje budoucí firmware, který umožní použití obou dvou. To bude jistojistě stát za upgrade.

Výkon při přehrávání DVD-Audio byl také skvělý, jak přes HDMI tak přes 7.1 analogové výstupy. Poslouchal jsem výběr skladeb od The Latin Jazz Trio, Blue Man Group Audio a Foo Fighters. Nástroje zněly čistě a zvuková scéna byla otevřená v každé písni, kterou jsem slyšel. Co mě překvapilo byl fakt, že Panasonic na displeji při přehrávání neukazuje číslo tracku (ani v jaké kapitole DVD se nacházíme). To je poměrně nepohodlné, zvláště při poslechu DVD-Audio disků s vypnutou obrazovkou.
Není pochyb o tom, že Blu-ray přehrávač Panasonic DMP-BD10 produkuje fenomenální obrazovou a zvukovou kvalitu. Bez debat mi tento přehrávač dokázal možnosti Blu-ray formátu. Utratit 1 500 dolarů za přehrávač je otázkou, když ještě zdaleka není dobojována válka formátů. Přesto pokud hodláte sledovat video ve vysokém rozlišení a ty peníze máte, jděte si pro DMP-BD10, protože celkově je to fantastický přehrávač formátů s vysokým rozlišením.

XAVIAN Loudspeakers

(Celkem) zásadní posuny v kvalitě

Občas si tak říkám, že je moc dobře, že jsem svůj malý nenápadný sloupek nazval "Nepravidelníkem" - může tak v klidu vycházet párkrát za rok a já se můžu s klidným svědomím věnovat recenzím a dalším věcem, které jsou, upřímně řečeno, zábavnější i přínosnější, než by bylo nějaké nucené moudro...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio vpi 200 200 aq 200 200 studiospalicek black friday

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio hifi home art vyprodej 200 200 psg 200 200 grandinote