800 150 dynaudio partner

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 1

Značka Acoustic Energy patří mezi stálice britského hi-fi a vyznává, dalo by se od pohledu říct, modernou poněkud osvěžené pojetí klasické ostrovní školy konstrukce reprosoustav. Už od svého založení roku 1987 si ovšem nese poměrně jasný vlastní rukopis, který v praxi pokračuje také v nejnovějším modelu AE509, králi současné firemní nabídky. Jde o středně velký sloupek ze střední cenové kategorie.

Vizuálně jsou AE509 štíhlé a relativně vysoké sloupky čistých a nekomplikovaných tvarů. Ozvučnice zkonstruované z panelů typu RSC o tloušťce 1,8 cm mají velmi pěkné povrchové provedení a stojí celkem vysoko nad podlahou díky sadě čtyř robustních hrotů na konci do boků čnících nožiček. Žádné experimenty s tvary, žádné výstřelky a přesto AE509 vypadají pěkně. Zájemci o decentnější vizuální dojem mohou nainstalovat magneticky přichycenou krycí mřížku se zajímavě dynamickým zašpičatěním spodní části, které design osvěžuje.

Na to, že jsou AE509 opravdu štíhlé (šířka 18,5 cm), nejsou ani nijak zvlášť hluboké (27 cm) a k výšce kabinetu rovných 100 cm je třeba připočíst ještě pěkných pár centimetrů za zmiňované hroty. Celá reprosoustava váží pěkných 22 kg. Krom váhy ale odolnost vůči vibracím zajišťuje i kompozitní složení ozvučnice - zkratka RSC (Resonance Supression Composite) značí vrstvené různorodé materiály, které díky tomu i při průměrně celkové tloušťce nadstandardně pohlcují energii.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 2

Zadní stěna odhalí přítomnost bassreflexového otvoru kousek pod horní hranou, jde o obdélníkovou štěrbinu jak je u Acoustic Energy zvykem. U paty je pak jen elegantní destička s jediným párem reproduktorových terminálů.

Bez mřížky je vidět, že o něco méně než polovinu výšky čelní stěny zabírají tři reproduktory v D´Appolito rozložení, všechny s nápadnou kresbou na povrchu membrán.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 3

Základem je v prostředku reproduktorového pole umístěná kopulka tweeteru o průměru 2,5 cm. Je zasazena do relativně výrazného hliníkového zvukovodu a nejzajímavější je na ní použitý materiál - jde totiž o uhlíkové vlákno. Z identického materiálu jsou utkány také membrány obou středobasových kónusů - mají průměr 12,5 cm a lehoučké membrány cestují na měkkých závěsech, poháněné 3,5 cm cívkou v silném magnetickém poli.

Neošizená je i frekvenční výhybka - využívá kupříkladu svitkové polypropylenové kondenzátory nebo cívky na vzduchovém jádře. Výhybka je pak čistě dvoupásmová, s přechodovou frekvencí na úrovni 2 900 Hz.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 4

Výrobce udává u AE509 frekvenční rozsah 32 - 28 000 Hz (+/- 6 dB), charakteristickou citlivost 89 dB a jmenovitou impedanci 6 ohm.

Acoustic Energy AE509 jsme poslouchali v ostravské poslechové místnosti dovozce, kde jim společnost dělala vybraná sestava - zdrojem signálu byla mechanika EMM Labs TX2, digitál na analog převáděl EMM Labs DV2 a zesilovaly buď Electrocompaniet AW180 nebo Audia FLS 4. Propojeno bylo přes kabeláž z vyšších sfér katalogu Acrolink, srovnávat jsme mohli s Falcon Acoustics Studio 80 nebo Estelon X Diamond a dalšími.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 5

Na hlubokém basu u "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) bylo cítit, že AE509 se umí zhluboka nadechnout, že umí nabídnout dost basové energie, v příjemně bohatém, vzdušném stylu, s pocitem celkového zakulacení a nenuceného uvolnění. Není to takový ten decentně audiofilský, menší a soustředěný bas, snaží se spíše pustit do odvážné hloubky, podtrhnout bohatost temných oktáv a zaplnit místnost.

Ve středním pásmu hrají AE509 svižně, lehce a otevřeně, uhlíkové membrány kmitají přesně a velice pěkně ohraničují jednotlivé noty, takže vokál Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) zněl s lehkostí a přitom ale nezapomínal na šťavnatost, na tělo a váhu. Hlas byl krom odpovídající čistoty také velmi příjemně klidný a vlastně spíše jemnější, kultivovaný a prostý ostrostí na sykavkách nebo tvrdosti ve vyšší části spektra. Srozumitelnost je pak dobrá, nekomplikovaná.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 7

Pro vysokotónovou kopulku velmi netypický matriál přinesl do cinkotu nejvyšších frekvencí v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) nebojácnou energii, ale i výrazný objem, ačkoliv bez pocitu takové té nepřiměřené dominance. Reproduktor dokáže každý kovový tón průbojně protlačit do prostoru, s překvapivě vysokým rozlišením a výtečnou přesností a rychlostí. Možná by s vysloveně tvrdě hrající elektronikou mohl být zvuk za hranou, ale se zkoušenými kombinacemi nebyl ani na dosah jakékoliv vulgárnosti. Rozhodně je pak nutné ocenit brilantní živost a svižnost zvuku.

Energicky a s kombinací tahu na branku a váhy, těla a výraznosti zvuku se AE509 staví také k dynamickým nahrávkám; výbušná elektronická "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) s razantními špičkami byla zvládnutá jaksi snadno, nenásilně a ačkoliv výsledné zvukové podání je také trošku příjemnější a měkčí, má razanci, dá vám pocit pulsující, husté a důrazné dynamiky. AE509 se zdají hrát s nadhledem a bez komplikací, odvážněji, než by jejich velikost naznačovala.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 10

Velmi rychle a přesně reagující měniče na všech pásmech nabízí velice dobrou čitelnost a i komplexní mnohovrstvý zvuk strunných nástrojů v "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds" III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) zněl organizovaně a spořádaně. V reprodukci je vzduch a celý zvuk jako kdyby byl o krok "dopředu", ne přímo podbízivý, ale svádivě přítomný a poutající pozornost. AE509 nejsou hyper analytickými monitory v tom slova smyslu, že by přenesly do popředí i jemňoučké ambientní detaily a přesto vám dají pocit, že vnímáte jednotlivé oddělené nástroje, dozvuky jejich znějících strun a vůbec všechno, co si můžete v cenové třídě s pětimístnou cenovkou přát.

Jak už bylo řečeno, AE509 jako kdyby soustředily zvuk přímo na vás, jako kdyby to byl velký koncert (protože zvuk JE velký a rozpínavě schopný zaplnit celý prostor), v němž jste jediným divákem. To platilo i pro podání hudební scény v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD). Vnímáte nejen spojitou pravolevou plochu, kde už reprosoustavy nepřitahují pozornost, kde se hudba odehrává i kousek vedle nich a (pěkný) kus za nimi, nejen v prostoru mezi. Je tu dobrá separace nástrojů a opět vzdušnost; všechno prostě sedí na místě s už důstojnou mírou neokázalého nadhledu.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 15

V "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) stihly reprosoustavy bez potíží předat tu šlapající rytmičnost, váhu a pulsující energii solidně od podlahy, zvuk je pěkně plný a energický a nebojácně se prosazuje. Přednes je rozhodně zábavný, odsýpá a přes jistou dopřednost nijak nezdůrazňuje limitovanou kvalitu produkce nahrávky, takže se dá v klidu poslouchat i delší dobu.

Štíhlé sloupky Acoustic Energy AE509 jsou důstojným vrcholem firemní nabídky - v poměrně kompaktním těle snadno zaplní střední i velké místnosti, navíc díky D´Appolito provedení nevyžadují tak pečlivé zvažování akustiky poslechového prostoru. V kombinaci se snadnou rozehratelností a uhlíkovými membránami, které pevně, přesně a přitom velmi lehce zvládají i komplexní hudební materiál fungují napříč hudebními žánry, bez vulgarity a přesto výrazně, bez přehánění, ale přesto pěkně energicky a šťavnatě. AE509 jsou prostě zábavné reprosoustavy, s kterými není těžké poslouchat a patří k opravdu excelujícím řešením ve své cenové kategorii.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose vysokotónového měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...).

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Naměřená frekvenční odezva ukazuje nástup reprodukce s reálně využitelnou energií kousek pod solidní hranicí 40 Hz, stejně jako pokazuje na mírně zdůraznění v pásmu kolem 200 - 250 Hz. Střední pásmo je pak pěkně čisté, mírný propad na 4 kHz odpovídá chování D´Appolito systému měřeného z bližší než ideální poslechové vzdálenosti. Hodně atypické je ale chování vysokotónového měniče nad touto hranicí a to zejména v přímé ose - mimořádně rychlá a pevná membrána z atypického materiálu vykazuje obrovský přírůstek energie, který ale kupodivu při poslechu nevnímáte ani zdaleka tak intenzivně, jak se jeví na papíře. Při poslechu mimo osu je pak projev podstatně vyrovnanější a zdůraznění v reálu nevelké. Naměřené hodnoty se vejdou do standardní tolerance +/- 3 dB od cca 60 do cca 17 000 Hz.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce na úrovni 45 Hz naznačuje, že právě sem někam je naladěn bassreflex, reprosoustavy se drží velmi spořádaně nad úrovní 7 ohm, takže je lze s klidným svědomím označit za opravdu autenticky osmiohmové, což není úplně běžná záležitost. Průběh křivky je prostý zákmitů a nespojitostí, takže tu nejsou zjevné stopy vnitřního stojatého vlnění nebo rezonance kabinetu a jiných nežádoucích projevů. Elektrická fáze má také velmi poklidný průběh, jen na dvou místech se propadá do nižších než optimálních záporných hodnot, nicméně vzhledem k přítomnosti vysokého impedančního peaku nebudou reprosoustavy vyžadovat nepřiměřenou proudovou kapacitu na straně zesilovače.

2019 11 15 TST Acoustic Energy AE509 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 79 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ decentní a příjemný zvuk

+ živost a energičnost

+ pocit hloubky, neočekávaný vzhledem k velikosti měničů

+ snadno zvukem naplní místnost

+ sledují i náročnější signály s lehkostí

+ celkově hladký zvukový projev bez pocitu vyčnívajících momentů

ZÁPORY

- nic podstatného, pokud pro ně máte dost místa

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

Image Audio |  4CE Distribution, s.r.o.

Produkt roku - audio, video, hi-fi

Přijďte si poslechnout Xavian Quarta

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) STŘEDNÍ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

AV Integra - akce Peníze zpět 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Bowers Wilkins Formation 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

Gramofon VPI Studio Špalíček - Ostrava 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

Audio Video Show Praha 2020

corner amarock studio